2024 rok

Uchwała nr 26/2024 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 7 czerwca 2024 roku

w sprawie warunków, trybu i terminów postępowania rekrutacyjnego dla kandydatów na I rok studiów stacjonarnych i niestacjonarnych na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu w roku akademickim 2025/2026

Na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 10, art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r., poz. 742 z późn. zm.) oraz § 9 pkt 10, § 89 i § 90 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego załącznik do uchwały nr 42/2023 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego z dnia 29 września 2023 roku w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z późn. zm. uchwala się, co następuje:

DZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Uchwała dotyczy warunków, trybu i terminów postępowania rekrutacyjnego na studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone w formie studiów stacjonarnych i niestacjonarnych o profilu ogólnoakademickim lub praktycznym oraz na jednolite studia magisterskie na kierunek weterynaria na rok 2025/2026.

§ 2

Ilekroć w niniejszej uchwale mowa jest o:

1) Komisji Rekrutacyjnej – należy przez to rozumieć komisję powoływaną corocznie zarządzeniem Rektora UPWr, która prowadzi i organizuje rekrutację na studia;
2) studiach stacjonarnych – należy przez to rozumieć studia zdefiniowane w art. 63 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r., poz. 742 z późn. zm.);
3) studiach niestacjonarnych – należy przez to rozumieć studia zdefiniowane w art. 63 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r., poz. 742 z późn. zm.);
4) systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów zwanym dalej IRK – należy przez to rozumieć elektroniczny system rejestracji kandydatów na studia będących obywatelami polskimi dostępny pod adresem –  https://irk.upwr.edu.pl;
5) systemie DreamApply – należy przez to rozumieć elektroniczny system rejestracji kandydatów na studia niebędących obywatelami polskimi dostępny pod adresem –  https://apply.upwr.edu.pl;
6) limicie miejsc – należy przez to rozumieć maksymalną liczbę osób, które mogą zostać przyjęte na pierwszy rok studiów danego kierunku, poziomu, profilu i formy studiów. Limit miejsc ustalany jest corocznie zarządzeniem Rektora UPWr. Rektor UPWr może podjąć decyzję o przyjęciu większej liczby kandydatów niż wskazuje zarządzenie w tej sprawie;
7) kandydacie – należy przez to rozumieć osobę ubiegającą się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie;
8) egzaminie maturalnym (tzw. „nowej maturze”) – należy przez to rozumieć egzamin, o którym mowa w art. 70 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r., poz. 742 z późn. zm.);
9) egzaminie dojrzałości (tzw. „starej maturze”) – należy przez to rozumieć egzamin, o którym mowa w art. 70 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r., poz. 742 z późn. zm.);
10) egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie – należy przez to rozumieć egzamin, o którym mowa w art. 70 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
11) egzaminie zawodowym – należy przez to rozumieć egzamin, o którym mowa w art. 70 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
12) kwalifikacjach zawodowych – należy przez to rozumieć kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika, określonym w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U z 2022 r., poz. 2230 z  późn. zm.);
13) maturze IB (International Baccalaureate) – należy przez to rozumieć egzamin w ramach programu matury międzynarodowej, którego zdanie potwierdza dyplom IB wydany przez International Baccalaureate Organization, o którym mowa w art. 93 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U z 2022 r., poz. 2230 z późn. zm.);
14) maturze EB (European Baccalaureate) – należy przez to rozumieć egzamin w ramach programu matury europejskiej, którego zdanie potwierdza dyplom EB, wydany przez Szkoły Europejskie zgodnie z Konwencją sporządzoną w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994 r. o Statucie Szkół Europejskich, o którym mowa w art. 93 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r., poz. 2230 z późn. zm.);
15) maturze zagranicznej – rozumie się przez to zagraniczny dokument uprawniający do ubiegania się w Rzeczypospolitej Polskiej o przyjęcie na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie inny niż matura IB i matura EB;
16) małej liczbie kandydatów – należy przez to rozumieć:

a) w przypadku studiów stacjonarnych I stopnia – mniej niż 32 osoby,
b) w przypadku studiów stacjonarnych II stopnia – mniej niż 16 osób;
Powyższy zapis nie dotyczy studiów niestacjonarnych. W tym przypadku decyzję w sprawie uruchomienia kierunku podejmuje dziekan, po uzyskaniu zgody rektora. 

17) liście rankingowej kandydatów – należy przez to rozumieć listę osób sklasyfikowanych wg wyniku punktowego uzyskanego w postępowaniu rekrutacyjnym, w porządku malejącym. Listę rankingową  tworzy Komisja Rekrutacyjna, odrębnie dla każdego kierunku i formy studiów w postępowaniu kwalifikacyjnym na Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu określonym w niniejszej uchwale. Listę rankingową tworzą kandydaci na studia, którzy zarejestrowali się w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów lub Dream Apply oraz wypełnili wszystkie dane wymagane w procesie i dokonali opłaty rekrutacyjnej w terminie;  
18) liście osób oczekujących w danym naborze – należy rozumieć przez to listę osób, które spełniły warunki rekrutacji, ale ze względu na wypełnienie limitu miejsc w momencie kwalifikacji kandydatów znalazły się poniżej progu punktowego kwalifikującego do przyjęcia i oczekują na ewentualne obniżenie progu punktowego. Lista osób oczekujących obowiązuje wyłącznie do zakończenia danego naboru i stanowi nieodłączną część listy rankingowej kandydatów;
19) przyjętych – należy przez to rozumieć osoby, które spełniły wszystkie warunki rekrutacji i otrzymały wpis w systemie IRK lub decyzję o przyjęciu;
20) harmonogramie – należy przez to rozumieć harmonogram rekrutacji przyjęty odrębnym zarządzeniem Rektora UPWr w sprawie ustalenia harmonogramu rekrutacji kandydatów na dany rok kalendarzowy.

§ 3

1. Postępowanie rekrutacyjne prowadzi Komisja Rekrutacyjna powoływana corocznie zarządzeniem Rektora UPWr na dany rok kalendarzowy.
2. Postępowanie rekrutacyjne składa się z postępowania kwalifikacyjnego oraz z wydania wpisu lub decyzji o przyjęciu lub decyzji o odmowie przyjęcia na studia.
3. Działanie Komisji Rekrutacyjnej, jej zadania oraz kompetencje określa oddzielne zarządzenie Rektora UPWr.
4. Obsługę administracyjną postępowania rekrutacyjnego zapewnia Komisja Rekrutacyjna, Biuro Rekrutacji i Uczelniane Centrum Informatyzacji.
5. Nadzór nad przebiegiem rekrutacji sprawuje Rektor UPWr.

§ 4

1. Przyjęcie na studia w drodze potwierdzenia efektów uczenia się następuje na podstawie postanowień uchwały Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu w sprawie zasad i trybu potwierdzania efektów uczenia się.
2. Przyjęcie poprzez przeniesienie z innej uczelni lub uczelni zagranicznej następuje na podstawie postanowień określonych w Regulaminie studiów Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.

§ 5

1. Kandydaci na I rok studiów na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu przyjmowani będą na poszczególne kierunki studiów w ramach limitów miejsc, które określa zarządzenie Rektora UPWr w sprawie ustalenia liczby miejsc na I rok poszczególnych kierunków studiów stacjonarnych i niestacjonarnych  na dany rok akademicki.
2. Oferta kierunków studiów pierwszego stopnia prowadzonych w formie stacjonarnej i niestacjonarnej oraz jednolitych studiów magisterskich na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu wraz z wykazem przedmiotów kwalifikacyjnych stanowi załącznik nr 1 „Oferta kierunków studiów pierwszego stopnia (stacjonarnych i niestacjonarnych) oraz jednolitych studiów magisterskich Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu oraz wykaz przedmiotów kwalifikacyjnych na studia w roku akademickim 2025/2026”.
3. Oferta studiów drugiego stopnia wraz z wykazem wymaganych kierunkowych zasobów wiedzy i umiejętności stanowi załącznik nr 3 „Wymagane kierunkowe zasoby wiedzy i umiejętności stanowiące podstawę kwalifikacji kandydatów na studia stacjonarne i niestacjonarne drugiego stopnia”.
4. UPWr zastrzega sobie prawo do nieprzeprowadzenia rekrutacji na wszystkie kierunki wskazane w zał. nr 1 i 3 w każdym roku akademickim.
5. Nie wszystkie kierunki na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego i drugiego stopnia będą uruchamiane corocznie. Decyzję w tym zakresie podejmuje Rektor UPWr.
6. W przypadku małej liczby kandydatów i niewypełnienia limitów przyjęć Rektor UPWr, po zasięgnięciu opinii dziekana i Biura Rekrutacji, może:

1) ogłosić kolejne nabory, zgodnie z zasadami obowiązującymi w pierwszym terminie;
2) podjąć decyzję o nieuruchomieniu studiów na wskazanym przez dziekana kierunku.

7. Uczelnia może pobierać opłaty, o których mowa w art. 79 ust. 1 i ust. 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742 z późn. zm.).

§ 6

1. O zachowaniu terminu dostarczenia dokumentów do Komisji Rekrutacyjnej, a w przypadku cudzoziemców do siedziby Biura Rekrutacji decyduje data dostarczenia kompletu dokumentów we wskazanym w harmonogramie terminie.
2. Niezłożenie dokumentów w wyznaczonym terminie jest równoznaczne z rezygnacją z procesu rekrutacji i skutkuje wydaniem decyzji o odmowie przyjęcia na studia.
3. Konsekwencje niedostarczenia dokumentów w terminie ponosi kandydat.
4. Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu nie ponosi odpowiedzialności za przesłane pocztą/kurierem dokumenty.
5. Miejsca przyjmowania dokumentów zostaną określone na stronie www.rekrutacja.upwr.edu.pl
6. Na wniosek kandydata Komisja Rekrutacyjna potwierdza odbiór dokumentów. Wzór potwierdzenia wpływu dokumentów dla kandydata stanowi załącznik nr 8 „Potwierdzenie wpływu dokumentów rekrutacyjnych na studia na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu”.

DZIAŁ II

POSTANOWIENIA W SPRAWIE SZCZEGÓŁOWYCH ZASAD I TRYBU POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO NA STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA ORAZ JEDNOLITE STUDIA MAGISTERSKIE

§ 7

1. Kandydaci posiadający obywatelstwo polskie, ubiegający się o przyjęcie na I rok studiów zobowiązani są do rejestracji w systemie IRK i uzupełnienia wymaganych danych. 
2. Kandydat zarejestrowany w systemie IRK ma obowiązek bieżącego zapoznawania się z zamieszczonymi w tym systemie informacjami.
3. Warunkiem dopuszczenia kandydata do rekrutacji jest dokonanie rejestracji, uzupełnienie wymaganych danych, wpisanie wyników z części pisemnej egzaminu dojrzałości lub maturalnego, a w przypadku kandydatów posiadających wyniki egzaminu zawodowego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie także tych wyników w systemie IRK oraz uiszczenie opłaty rekrutacyjnej na wygenerowane w systemie rekrutacyjnym indywidualne konto bankowe. Kandydat, który nie uiścił opłaty rekrutacyjnej w wyznaczonym terminie, nie będzie brany pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym.
4. Opłatę rekrutacyjną należy wnieść za każdy deklarowany kierunek. Opłata rekrutacyjna musi być zaksięgowana na koncie kandydata w systemie IRK przed zamknięciem systemu dla danego naboru, w którym kandydat bierze udział. Termin zamknięcia systemu IRK jest określony osobnym zarządzeniem Rektora UPWr. Jeśli opłata nie jest zaksięgowana, a została wniesiona przez kandydata we wskazanym  terminie, obowiązkiem kandydata jest przesłanie potwierdzenia opłaty na adres rekrutacja@upwr.edu.pl
5. Za dowód wniesienia opłaty rekrutacyjnej uważa się potwierdzenie wykonania przelewu pobrane w formie pliku PDF z konta bankowego płatnika lub ostemplowany druk potwierdzenia wykonania przelewu za pośrednictwem placówki pocztowej.
6. W postępowaniu rekrutacyjnym uwzględnia się tylko wyniki pisemnych egzaminów maturalnych, wyniki matury IB, wyniki matury EB, wyniki matury zagranicznej oraz końcowe wyniki egzaminów zawodowych w zawodzie nauczanym na poziomie technika, ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie, liczonych zgodnie z art. 44zzzo ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2022 r., poz. 2230 z późn. zm.) lub wynik z egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, z zastrzeżeniem postanowień zawartych w Dziale III;
7. W postępowaniu rekrutacyjnym nie uwzględnia się w punktacji certyfikatów językowych.
8. Wykaz przedmiotów kwalifikacyjnych na studia pierwszego stopnia (stacjonarne i niestacjonarne) oraz jednolite studia magisterskie w roku akademickim 2025/2026 określa załącznik nr 1 do niniejszej uchwały. Nazwy zawodów, zawiera załącznik nr 2 „Wykaz egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie lub egzaminów zawodowych uprawniających do przyjęcia na studia na UPWr”.
9. Przyjęcie kandydatów na I rok studiów pierwszego stopnia i jednolitych studiów magisterskich następuje poprzez kwalifikację kandydatów, na podstawie ich wyników w postępowaniu rekrutacyjnym, po dostarczeniu przez zakwalifikowanych kandydatów odpowiednich dokumentów wskazanych w niniejszej uchwale, w terminach wskazanych w osobnym zarządzeniu Rektora UPWr,  z zastrzeżeniem postanowień zawartych w Dziale III.
10. Kandydaci na kierunek weterynaria prowadzony w języku polskim  ubiegający się o przyjęcie na I rok studiów na podstawie egzaminu maturalnego („nowa matura”) z biologii i chemii na poziomie rozszerzonym lub na podstawie matury zagranicznej z biologii i chemii na poziomie rozszerzonym mogą znaleźć się na liście rankingowej kandydatów, jeżeli uzyskają z egzaminu maturalnego lub matury zagranicznej z biologii na poziomie rozszerzonym co najmniej 30% maksymalnej liczby punktów i z chemii na poziomie rozszerzonym również co najmniej 30% maksymalnej liczby punktów. Kandydaci na kierunek weterynaria, którzy zdawali egzamin dojrzałości („stara matura”), biorą udział w postępowaniu kwalifikacyjnym na podstawie konkursu świadectw z przedmiotów rekrutacyjnych podanych w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały, według zasad ustalonych w § 9. Kandydaci na kierunek weterynaria, którzy nie zdawali na egzaminie maturalnym lub zagranicznej maturze na poziomie rozszerzonym przedmiotów objętych postępowaniem kwalifikacyjnym (biologia i chemia), nie mogą ubiegać się o przyjęcie na I rok studiów na kierunek weterynaria, z zastrzeżeniem postanowień zawartych w Dziale III.
11. Wyniki postępowania rekrutacyjnego podawane są w skali punktowej. Brak punktacji z któregoś z wymaganych przedmiotów kwalifikacyjnych nie dyskwalifikuje kandydata z postępowania rekrutacyjnego, ale skutkuje nieprzyznaniem punktów za ten przedmiot (nie dotyczy to kierunku weterynaria).
12. O przyjęciu na studia w ramach limitu miejsc decyduje liczba uzyskanych punktów.
13. Zapis „zwolniony” na świadectwie dojrzałości, w części pisemnej egzaminu, jest równoznaczny z uzyskaniem maksymalnej liczby punktów w postępowaniu rekrutacyjnym.
14. Uczestnicy olimpiad przedmiotowych mogą być przyjęci poza postępowaniem konkursowym. Uprawnienia uczestników olimpiad przedmiotowych, dotyczące przyjęć na I rok studiów w roku 2025/2026 określa uchwała nr 33/2021 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 25 czerwca 2021 roku w sprawie szczegółowych zasad przyjmowania na studia laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego, laureatów konkursów międzynarodowych oraz ogólnopolskich na lata akademickie 2025/2026, 2026/2027 z późn. zm.
15. Kandydaci będący laureatami i finalistami olimpiad przedmiotowych oraz konkursów uprawniających do zwolnienia z postępowania rekrutacyjnego ubiegający się o przyjęcie na I rok studiów zobowiązani są do rejestracji w systemie IRK. Warunkiem rekrutacji na podstawie wyników olimpiad lub konkursów jest załączenie do systemu IRK skanu dokumentu wydanego przez główny komitet organizacyjny danej olimpiady, opatrzonego numerem porządkowym, stwierdzającego zajęte przez danego kandydata na studia miejsce w eliminacjach centralnych, a następnie w terminie składania dokumentów, dostarczenie kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez notariusza lub organ wydający, lub oryginału tego dokumentu do wglądu w celu poświadczenia kopii przez Komisję Rekrutacyjną odpowiednio z ust. 20 pkt. 4.
16. Wniesiona opłata nie podlega zwrotowi, za wyjątkiem sytuacji, w której:

1) kandydat wniósł wyższą opłatę niż wynika to z deklaracji w systemie IRK;
2) nie uruchomiono kierunku studiów.

Wówczas zwrot środków nadpłaconych w stosunku do deklaracji w systemie IRK/DreamApply w przypadku ust. 16 pkt 1 lub całość opłaty rekrutacyjnej w przypadku ust. 16 pkt 2 następuje na wniosek kandydata skierowany do Przewodniczącego Komisji Rekrutacyjnej – załącznik nr 7 „Wniosek o zwrot opłaty rekrutacyjnej”.

17. W przypadku niewystarczającej do uruchomienia kierunku studiów liczby zarejestrowanych i spełniających warunki rekrutacji kandydatów, Komisja Rekrutacyjna może im zaproponować przyjęcie na inny kierunek studiów, pod warunkiem, że na wskazanym kierunku pozostały jeszcze wolne miejsca i jest on prowadzony w tej samej formie. W takim przypadku kandydat nie wnosi ponownie opłaty rekrutacyjnej.
18. Kandydaci, którzy w wyniku procedury rekrutacyjnej zostali zakwalifikowani na studia, są zobowiązani w wyznaczonym terminie do złożenia wymaganych dokumentów, o których mowa w ust. 20-21. 
19. Kandydaci na studia mogą dostarczać dokumenty wymagane w procesie rekrutacji: 

1) osobiście;
2) za pośrednictwem kuriera lub drogą pocztową; 
3) poprzez wyznaczonego pełnomocnika.

20. W przypadku osobistego stawiennictwa kandydat powinien złożyć następujący komplet dokumentów:

1) podpisane podanie na ustalonym formularzu (wzór w systemie IRK, dostępny do pobrania po dokonaniu rejestracji i akceptacji zdjęcia);
2) dowód wniesienia opłaty rekrutacyjnej na wygenerowane w systemie IRK indywidualne konto bankowe; w przypadku dokonania płatności szybkim przelewem przez system IRK nie jest wymagane dostarczanie potwierdzenia;
3) kopię poświadczoną za zgodność z oryginałem przez notariusza lub organ wydający lub oryginał do wglądu do poświadczenia kopii przez Komisję Rekrutacyjną jednego z poniższych:

a) świadectwa dojrzałości – kandydaci z „nową maturą”,
b) świadectwa dojrzałości i zaświadczenia o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów, o których mowa w ustawie o systemie oświaty – kandydaci ze „starą maturą”,
c) świadectwa z wynikami matury zagranicznej lub matury IB lub matury EB - w przypadku, w którym ostateczne wyniki matury zagranicznej, matury EB lub matury IB są już znane, ale kandydat oczekuje na wydanie oryginału świadectwa, dopuszczalne jest złożenie zamiast niego dokumentu potwierdzającego uzyskane wyniki, wydanego przez instytucję wydającą świadectwo lub szkołę średnią, którą ukończył kandydat. Kandydat ma obowiązek dostarczyć oryginał świadectwa maturalnego przed rozpoczęciem roku akademickiego,
d) świadectwa dojrzałości i dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika, o których mowa w przepisach o systemie oświaty,
e) świadectwa dojrzałości i dyplomu zawodowego w zawodzie nauczanym na poziomie technika, o których mowa w przepisach o systemie oświaty,
f) świadectwa dojrzałości i zaświadczenia o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów oraz dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika, o których mowa w przepisach o systemie oświaty,
g) świadectwa dojrzałości i zaświadczenia o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów oraz dyplom zawodowy w zawodzie nauczanym na poziomie technika, o których mowa w przepisach o systemie oświaty,
h) w przypadku kandydatów małoletnich oświadczenie rodzica lub opiekuna prawnego stanowiące załącznik nr 10 „Oświadczenie rodzica/opiekuna prawnego małoletniego kandydata na studia”,

a także okazać do wglądu Komisji Rekrutacyjnej w celu potwierdzenia tożsamości: oryginał dowodu osobistego lub paszportu, lub zaświadczenia o utracie dowodu osobistego lub uszkodzeniu dowodu osobistego, lub aplikację mObywatel;

4) w przypadku laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego, laureatów konkursów międzynarodowych oraz ogólnopolskich określonych w uchwale nr 33/2021 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 25 czerwca 2021 roku w sprawie szczegółowych zasad przyjmowania na studia laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego, laureatów konkursów międzynarodowych oraz ogólnopolskich na lata akademickie 2025/2026, 2026/2027  z późn. zm. oprócz dokumentów wskazanych w ust. 20 pkt 3 należy dostarczyć także kopię poświadczoną za zgodność przez organ wydający lub notariusza, lub oryginał do wglądu dokumentu wydanego przez główny komitet organizacyjny danej olimpiady, opatrzony numerem porządkowym, stwierdzający zajęte przez danego kandydata na studia miejsce w eliminacjach finałowych i centralnych;
5) certyfikat lub inny dokument zgodnie z wykazem zawartym w Załączniku nr 11 do niniejszej uchwały poświadczający znajomość języka angielskiego min. na poziomie B2 (w przypadku kierunków prowadzonych w języku angielskim).

21. Kandydaci, którzy ukończyli szkołę średnią za granicą, powinni również przedłożyć zalegalizowane lub opatrzone apostille świadectwo maturalne lub inny dokument uzyskany za granicą (obowiązek legalizacji lub apostille nie dotyczy dyplomu matury IB i EB). W przypadku świadectw nieobjętych umowami międzynarodowymi lub wydanych w kraju niebędącym członkiem Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej, Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) wymagane jest przedstawienie decyzji administracyjnej Kuratorium Oświaty o uznaniu świadectwa zagranicznego w terminie do końca pierwszego semestru kształcenia. Dodatkowo może być wymagane:

1) zaświadczenie potwierdzające, iż uzyskane poza granicami RP świadectwo uprawnia do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w państwie, w którego systemie edukacji zostało wydane;
2) w przypadku kandydatów rekrutujących się na studia prowadzone w języku polskim świadectwo należy przedłożyć wraz z tłumaczeniem przysięgłym na język polski;
3) w przypadku rekrutacji na studia prowadzone w języku angielskim dokumenty należy przedłożyć wraz z tłumaczeniem przysięgłym na język polski lub angielski.

22. W przypadku wysyłania dokumentów drogą pocztową lub przesyłką kurierską do kompletu dokumentów wymienionych w ust. 20-21 należy dołączyć podpisane oświadczenie kandydata o zgodności jego danych osobowych zamieszczonych w systemie IRK ze stanem faktycznym, stanowiące załącznik nr 6 do niniejszej uchwały.
23. W przypadku dostarczenia dokumentów za pośrednictwem wyznaczonego pełnomocnika komplet dokumentów powinien zawierać oprócz dokumentów wymienionych w ust. 20-22:

1) podpisany dokument pełnomocnictwa do reprezentowania kandydata przed Komisją Rekrutacyjną. Wzór pełnomocnictwa stanowi załącznik nr 5 „Wzór pełnomocnictwa”;
2) podpisane oświadczenie kandydata o zgodności jego danych osobowych zamieszczonych w systemie IRK ze stanem faktycznym, stanowiące załącznik nr 6 „Wzór oświadczenia o zgodności danych kandydata ze stanem faktycznym”.

24. Osoby zakwalifikowane na kierunki studiów, na których występują czynniki szkodliwe, uciążliwe lub niebezpieczne dla zdrowia, mają obowiązek złożyć przed rozpoczęciem roku akademickiego zaświadczenie od lekarza medycyny pracy zgodne z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2019 r. w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół ponadpodstawowych lub wyższych i na kwalifikacyjne kursy zawodowe, uczniów i słuchaczy tych szkół, studentów, słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz doktorantów (Dz. U. 2019 r., poz. 1651). Dotyczy to kierunków: agroinżynieria, bioinformatyka, biologia, biologia człowieka, biotechnologia, dietetyka, ekonomia, Food Technology, ochrona środowiska, odnawialne źródła energii i gospodarka odpadami, ogrodnictwo, rolnictwo, technologia i organizacja gastronomii, technologia żywności i żywienie człowieka, weterynaria (Veterinary Medicine), weterynaria, zarządzanie jakością i analiza żywności, zarządzanie i inżynieria produkcji, zootechnika, zgodnie z § 26 ust. 2. Skierowanie na badania przyjęty otrzymuje wraz z wpisem na swoim koncie w systemie IRK.
25. Wykaz akceptowanych kwalifikacji potwierdzających znajomość języka angielskiego na poziomie min. B2 znajduje się w Załączniku nr 11 do niniejszej uchwały.
26. Przyjęty, który zrezygnuje z podjęcia studiów jest zobowiązany do złożenia rezygnacji poprzez system IRK w terminie wskazanym w odrębnym zarządzeniu Rektora UPWr w sprawie ustalenia harmonogramu rekrutacji kandydatów.

§ 8

1. Kandydaci ubiegający się o przyjęcie na I rok studiów na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu mogą uzyskać z każdego przedmiotu objętego postępowaniem kwalifikacyjnym punkty, których suma jest podstawą do utworzenia listy rankingowej. Wykaz przedmiotów rekrutacyjnych określa załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
2. Liczba punktów (LP) dla wszystkich kierunków z wyjątkiem kierunków budownictwo, geodezja i kartografia oraz weterynaria, przeliczana jest według następującego wzoru:

LP = Jo + Jp + (10 x Pw lub 4 x KZ) 

w którym dla kandydatów z „nową maturą”:

P – liczba punktów procentowych z danego przedmiotu rekrutacyjnego uzyskana na poziomie podstawowym;
R – liczba punktów procentowych z danego przedmiotu  rekrutacyjnego uzyskana na poziomie rozszerzonym;
Jo – oznacza większą liczbę punktów procentowych z języka obcego liczoną wg zasady: 

Jo = 0,4  x P albo 1,0 x R;  

Jp – oznacza większą liczbę punktów procentowych z języka polskiego (w przypadku kandydatów z zagranicznym świadectwem bez oceny z języka polskiego - liczbę punktów procentowych z języka systemu edukacji) liczoną wg zasady:

Jp = 0,4 x P albo 1,0 x R;  

Pw – oznacza liczbę punktów z przedmiotu rekrutacyjnego do wyboru na poziomie rozszerzonym; 

Pw = 0,4 x P albo 1,0 x R

lub KZ – oznacza liczbę punktów odpowiadających końcowemu wynikowi egzaminów  zawodowych w zawodzie nauczanym na poziomie technika, ze wszystkich kwalifikacji  wyodrębnionych w danym zawodzie, liczonego zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2022 r., poz. 2230 z późn. zm.) - wynik z egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe lub z dyplomu zawodowego. Liczba punktów odpowiadających końcowemu wynikowi egzaminów zawodowych w zawodzie nauczanym na poziomie technika, ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie (KZ) obliczana jest wg następującego wzoru:

w którym:

-wynik z części pisemnej egzaminu zawodowego dla kolejnej kwalifikacji,

- wynik z części praktycznej egzaminu zawodowego dla kolejnej kwalifikacji,

- liczba kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie.

dla kandydatów ze „starą maturą”:

Jo – oznacza liczbę punktów uzyskanych z języka obcego, przeliczoną według zasad określonych w § 9;

Jp – oznacza liczbę punktów uzyskanych z języka polskiego (w przypadku kandydatów z zagranicznym świadectwem bez oceny z języka polskiego - liczbę punktów procentowych z języka systemu edukacji), przeliczoną według zasad określonych w § 9;

Pw – liczbę punktów uzyskanych z przedmiotu rekrutacyjnego, przeliczoną według zasad określonych w § 9.

3. Dla kandydatów na kierunki budownictwo oraz geodezja i kartografia liczba punktów (LP) przeliczana jest według następującego wzoru:

LP = Jo + Jp + 4 x Mpp + (10 x Pw lub 4 x KZ)

w którym dla kandydatów z „nową maturą”:

P – liczba punktów procentowych z danego przedmiotu rekrutacyjnego uzyskana na poziomie podstawowym;
R – liczba punktów procentowych z danego przedmiotu  rekrutacyjnego uzyskana na poziomie rozszerzonym;

Jo – oznacza większą liczbę punktów procentowych z języka obcego liczoną wg zasady: 

Jo = 0,4  x P albo 1,0 x R;  

Jp – oznacza większą liczbę punktów procentowych z języka polskiego (w przypadku kandydatów z zagranicznym świadectwem bez oceny z języka polskiego - liczbę punktów procentowych z języka systemu edukacji) liczoną wg zasady:

Jp = 0,4 x P albo 1,0 x R;  

Mpp – oznacza liczbę punktów procentowych z matematyki zdawanej na poziomie podstawowym;

Pw – oznacza liczbę punktów z przedmiotu rekrutacyjnego do wyboru na poziomie rozszerzonym; 

Pw = 0,4 x P albo 1,0 x R

lub KZ – oznacza liczbę punktów odpowiadających końcowemu wynikowi egzaminów  zawodowych w zawodzie nauczanym na poziomie technika, ze wszystkich kwalifikacji  wyodrębnionych w danym zawodzie, liczonego zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2022 r., poz. 2230 z późn. zm.) - wynik z egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe lub z dyplomu zawodowego. Liczba punktów odpowiadających końcowemu wynikowi egzaminów zawodowych w zawodzie nauczanym na poziomie technika, ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie (KZ) obliczana jest wg następującego wzoru:

w którym:

- wynik z części pisemnej egzaminu zawodowego dla kolejnej kwalifikacji,

- wynik z części praktycznej egzaminu zawodowego dla kolejnej kwalifikacji,

 - liczba kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie.

dla kandydatów ze „starą maturą”:

Jo – oznacza liczbę punktów uzyskanych z języka obcego, przeliczoną według zasad określonych w § 9;

Jp – oznacza liczbę punktów uzyskanych z języka polskiego (w przypadku kandydatów z zagranicznym świadectwem bez oceny z języka polskiego - liczbę punktów procentowych z języka systemu edukacji), przeliczoną według zasad określonych w § 9;

Mpp oznacza liczbę punktów uzyskanych z matematyki, przeliczoną według zasad określonych w § 9;

Pw – oznacza liczbę punktów uzyskanych z przedmiotu rekrutacyjnego, przeliczoną według zasad określonych w § 9.

4. Dla kandydatów na kierunek weterynaria liczba punktów (LP) przeliczana jest według następującego wzoru:

LP = B+ C + 0,1 KZ

w którym dla kandydatów z „nową maturą”:

B - liczba punktów procentowych uzyskana na poziomie rozszerzonym z biologii,

C - liczba punktów procentowych uzyskana na poziomie rozszerzonym z chemii,

KZ – oznacza liczbę punktów odpowiadających końcowemu wynikowi egzaminów  zawodowych w zawodzie nauczanym na poziomie technika, ze wszystkich kwalifikacji  wyodrębnionych w danym zawodzie, liczonego zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 z późn. zm.) - wynik z egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe lub z dyplomu zawodowego. Liczba punktów odpowiadających końcowemu wynikowi egzaminów zawodowych w zawodzie nauczanym na poziomie technika, ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie (KZ) obliczana jest wg następującego wzoru:

§ 9

1. Kandydatom, którzy zdawali egzamin dojrzałości („stara matura”), podstawę obliczenia wyniku kwalifikacji stanowią wyniki uzyskane w pisemnej części egzaminu maturalnego z przedmiotów wskazanych w załączniku nr 1. Oceny z egzaminu dojrzałości zostaną przeliczone na punkty procentowe na poziomie rozszerzonym według następujących zasad:

Skala ocen 1-6 Skala ocen 2-5
Ocena Liczba punktów procentowych Ocena Liczba punktów procentowych
1 0
2 12 2 0
3 34 3 30
4 56 4 65
5 78 5 90
6 90

2. W sytuacji braku oceny z części pisemnej egzaminu maturalnego podstawę obliczenia wyniku kwalifikacji stanowi ostatnia ocena z przedmiotu kwalifikującego ze świadectwa ukończenia szkoły średniej (nie dotyczy kierunku weterynaria).
3. W przypadku kierunku weterynaria podstawą obliczenia wyniku kwalifikacji stanowi wynik uzyskany w pisemnej części egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym z biologii lub chemii z zastrzeżeniem postanowień zawartych w Dziale III. W przypadku kandydatów, którzy zdawali egzamin dojrzałości przed rokiem 2005, podstawą obliczenia wyniku kwalifikacji stanowi wynik uzyskany w pisemnej części egzaminu maturalnego z biologii lub chemii. W sytuacji oceny z drugiego przedmiotu (biologii lub chemii) podstawę obliczenia wyniku kwalifikacji stanowi ostatnia ocena z przedmiotu kwalifikującego ze świadectwa ukończenia szkoły średniej. Kandydat, który nie zdawał egzaminu dojrzałości („stara matura”) z przynajmniej jednego z przedmiotów rekrutacyjnych, nie może wziąć udziału w postępowaniu kwalifikacyjnym. Uzyskane oceny przelicza się według zasad określonych w ust. 1.

§ 10

1. Kandydaci posiadający dyplom lub zaświadczenie o przystąpieniu do matury międzynarodowej (wydane przez organizację International Baccalaureate Organisation w Genewie – IB) przyjmowani będą na wybrany kierunek studiów na podstawie liczby punktów uzyskanych z egzaminu maturalnego z przedmiotu wskazanego w załączniku nr 1, którego wynik określony w dyplomie IB kwalifikuje kandydata na studia na zasadach określonych w § 8. Świadectwa matury międzynarodowej IB nie podlegają procedurze legalizacji dokumentów.  Oceny z egzaminu maturalnego zostaną przeliczone na punkty procentowe według następujących zasad:

Poziom podstawowy – standard level Poziom rozszerzony – high level
Matura IB Odpowiednik nowej matury Matura IB Odpowiednik nowej matury
7 100% 7 100%
6 90% 6 90%
5 75% 5 75%
4 60% 4 60%
3 45% 3 45%
2 30% 2 30%

2. Kandydaci posiadający dyplom EB (European Baccalaureate) przyjmowani będą na wybrany kierunek studiów na podstawie liczby punktów uzyskanych z egzaminu maturalnego z przedmiotów określonych w załączniku nr 1, których wynik kwalifikuje kandydata na studia na zasadach określonych w § 8. Świadectwa matury europejskiej EB nie podlegają procedurze legalizacji dokumentów. Oceny z egzaminu maturalnego zostaną przeliczone na punkty procentowe według następujących zasad:

Ocena z egzaminu pisemnego lub ustnego z matury EB Punkty na poziomie

podstawowym

(liczba godzin od 2-3)

rozszerzonym

(liczba godzin od 4-5)

9,51-10,00 100 100
9,01-9,50 90 90
8,51-9,00 85 85
8,01-8,50 80 80
7,51-8,00 75 75
7,01-7,50 70 70
6,51-7,00 60 60
6,01-6,50 50 50
5,51-6,00 45 45
5,01-5,50 40 40
4,00-5,00 30 30

3. Kandydatom z „nową maturą”, którzy zdawali język obcy na poziomie dwujęzycznym, przelicza się wynik z języka na poziomie dwujęzycznym na wynik na poziomie rozszerzonym według wzoru:

R = Pd x 4/3

gdzie:

Pd — oznacza wynik poziomu dwujęzycznego

R – oznacza wynik poziomu rozszerzonego

Wynik maksymalny z poziomu rozszerzonego nie może przekroczyć 100%; jeżeli jest wyższy – otrzymuje wartość 100%. W przypadku przedmiotów dodatkowych (wybieranych) na maturach dwujęzycznych, w rekrutacji na studia będą uwzględniane wyłącznie wyniki egzaminów zdawanych w języku polskim.

4. W przypadku kandydatów, którzy zdawali egzamin maturalny w innym kraju niż Polska i na świadectwie maturalnym nie mają oceny z języka polskiego, Przewodniczący Komisji Rekrutacyjnej uwzględnia, jako przedmiot rekrutacyjny – w miejsce języka polskiego – język, w którym kandydat zdawał egzamin maturalny.

§ 11

1. Komisja rekrutacyjna w każdym naborze ustala listę rankingową kandydatów wraz z podaniem progu punktowego kwalifikującego do przyjęcia na I rok studiów.
2. Komisja rekrutacyjna może ustalić próg punktowy na niższym poziomie niż wynika z limitu miejsc i zakwalifikować do przyjęcia więcej kandydatów niż przewiduje limit miejsc na danym kierunku studiów.
3. Kolejność kandydatów na liście rankingowej na poszczególnych kierunkach studiów wyznaczać będzie suma punktów uzyskanych z przedmiotów objętych postępowaniem kwalifikacyjnym.
4. W przypadku, gdy na ostatnim miejscu kwalifikującym do przyjęcia na I rok studiów, znajdzie się kilku kandydatów z tą samą liczbą punktów, wszyscy oni zostaną zakwalifikowani.
5. Lista rankingowa kandydatów na I rok studiów I stopnia jest sporządzona na podstawie:

1) wyniku egzaminu maturalnego zgodnie z przelicznikiem w § 8 lub
2) wyniku egzaminu maturalnego i wyniku egzaminu lub egzaminów zawodowych w zawodzie nauczanym na poziomie technika, ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie, liczonego zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r., poz. 2230 z późn. zm.), zgodnie z przelicznikiem w § 8;
3) wyniku egzaminu maturalnego i wyniku z egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie nauczanym na poziomie technika, ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie, liczonego zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r., poz. 2230 z późn. zm.), zgodnie z przelicznikiem w § 8;
4) w przypadku kandydatów legitymujących się „starą maturą” – zgodnie z przeliczeniem w § 9 lub
5) w przypadku kandydatów legitymujących się świadectwem wydanym za granicą – zgodnie z § 23 ust 4.

6. Listy rankingowe kandydatów są dostępne w systemie IRK dla kandydatów biorących udział w danej rekrutacji wyłącznie w celach informacyjnych i nie służy od nich odwołanie. Odwołanie przysługuje tylko od decyzji Komisji Rekrutacyjnej o nieprzyjęciu na studia.
7. Na wniosek kandydata, który spełnił warunki rekrutacji, ale ze względu na brak miejsc nie został przyjęty na studia na wybranym kierunku we wskazanym naborze, można przyjąć go bez wnoszenia dodatkowej opłaty, na inny prowadzony przez uczelnię kierunek studiów, na którym nie wypełniono limitu miejsc, z wyłączeniem kierunku weterynaria. Wniosek należy składać do Komisji Rekrutacyjnej.
8. Wśród deklarowanych przez kandydata kierunków studiów nie może znajdować się kierunek, na którym dana osoba aktualnie studiuje lub który ukończyła na UPWr w ramach tego samego stopnia studiów.
9. Kandydaci, którzy ubiegali się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie na danym kierunku studiów w roku akademickim 2025/2026 oraz których wynik egzaminu maturalnego z danego przedmiotu lub przedmiotów został podwyższony w wyniku odwołania, o którym mowa w art. 44zzz ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r., poz. 2230), mogą wnieść do Komisji Rekrutacyjnej w terminie do dnia 30 września 2025 r. wniosek o skorygowanie wyniku postępowania kwalifikacyjnego.
10. Po zakończeniu procedury kwalifikacji kandydatów i dostarczenia przez nich dokumentów  Komisja Rekrutacyjna sporządza listę osób przyjętych i zawiadamia kandydatów o wynikach postępowania poprzez system IRK.
11. Komisja Rekrutacyjna wydaje decyzje o odmowie przyjęcia na studia oraz zawiadamia o tym kandydatów. Decyzje o odmowie przyjęcia zostaną doręczone zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego i przepisami ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
12. Od decyzji Komisji Rekrutacyjnej kandydatowi przysługuje, w terminie 14 dni od daty jej otrzymania, odwołanie do Rektora UPWr. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Komisji Rekrutacyjnej.
13. Osoba przyjęta na studia rozpoczyna studia i nabywa prawa studenta z chwilą złożenia ślubowania.

§ 12

1. Komisja Rekrutacyjna podejmuje decyzje w formie uchwał podejmowanych na posiedzeniach Komisji. Uchwały Komisji Rekrutacyjnej zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
2. Po zakończeniu postępowania kwalifikacyjnego Komisja Rekrutacyjna sporządza protokół z postępowania kwalifikacyjnego zawierający listy rankingowe oraz listy osób przyjętych. Protokół podpisuje przewodniczący Komisji Rekrutacyjnej. Komisja Rekrutacyjna przekazuje protokół z postępowania rekrutacyjnego zawierające listy rankingowe oraz listy przyjętych na studia do Biura Rekrutacji.

DZIAŁ III

POSTĘPOWANIE KWALIFIKACYJNE NA STUDIA STACJONARNE NA KIERUNEK WETERYNARIA PROWADZONY W JĘZYKU ANGIELSKIM

§ 13

1. Na studia na kierunek weterynaria prowadzony w języku angielskim mogą zostać przyjęci kandydaci, którzy:

1) otrzymali minimum 60 punktów kwalifikacyjnych z przedmiotów rekrutacyjnych: biologii i chemii, w tym otrzymali minimum 30% możliwych punktów z każdego przedmiotu, oraz 
2) otrzymali minimum 60 punktów z egzaminu kompetencyjnego (nie dotyczy kandydatów zwolnionych z egzaminu) oraz
3) spełnili wymaganie znajomości języka angielskiego na poziomie co najmniej B2.

2. W pierwszej kolejności do egzaminu kompetencyjnego dopuszczeni zostaną kandydaci, którzy osiągnęli wynik minimum 50% możliwych do uzyskania punktów z rozszerzonej biologii oraz chemii. W przypadku niewypełnienia limitu przyjęć przez tych kandydatów, w ostatnim naborze do egzaminu kompetencyjnego dopuszczeni zostaną także kandydaci, którzy osiągnęli minimum 30% możliwych do uzyskania punktów z tych przedmiotów. Kandydaci, którzy nie zostali dopuszczeni do egzaminu kompetencyjnego, otrzymują z niego 0 punktów i nie mogą być ujęci na liście rankingowej. 
3. Kandydaci spełniający powyższe warunki będą przyjmowani na studia na podstawie pozycji na liście rankingowej. Lista zostanie stworzona na podstawie łącznej sumy punktów kwalifikacyjnych z przedmiotów rekrutacyjnych (0-200 punktów) oraz z egzaminu kompetencyjnego (0-100 punktów). 
4. Kandydaci, którzy są zwolnieni z egzaminu kompetencyjnego zgodnie z § 15 ust. 2, muszą spełnić wymagania zawarte w § 13 ust. 1 pkt 1 i 3, a za egzamin kompetencyjny otrzymają maksymalną liczbę punktów, po czym także będą przyjmowani wraz z innymi kandydatami według pozycji na liście rankingowej. 
5. W obliczeniu punktów kwalifikacyjnych z przedmiotów biologia i chemia uwzględnione mogą zostać wyniki:

1) uzyskane na polskim egzaminie maturalnym na poziomie rozszerzonym;
2) uzyskane na maturze międzynarodowej IB (wydane przez organizację International Baccalaureate Organisation w Genewie – IB) – wymagane biologia i chemia na poziomie „higher level”;
3) uwzględnione na dyplomie EB (European Baccalaureate) – wymagane biologia i chemia na poziomie rozszerzonym (liczba godzin 4-5);
4) wyniki uzyskane na maturze zagranicznej uprawniającej do podjęcia studiów na uczelni wyższej w kraju wydania; przeliczenie punktów z matur zagranicznych przeprowadza komisja rekrutacyjna.

6. Jeżeli na maturze zagranicznej nie znajduje się ocena z rozszerzonej biologii i/lub chemii lub jest ona poniżej minimalnego progu 30%, kandydat może przedstawić:

1) wyniki egzaminu BioMedical Admissions Test (BMAT) pod nadzorem University of Cambridge Local Examinations Syndicate and Cambridge Assessment English. W przypadku testu BMAT brany jest pod uwagę wynik drugiej części egzaminu, który przeliczany jest na punkty procentowe i traktowany jako wynik z biologii lub chemii na poziomie rozszerzonym; jeśli kandydat ma wynik z jednego przedmiotu rekrutacyjnego, za wynik drugiego przedmiotu uznaje się procentowy wynik drugiej części BMATu; jeśli posiada wyniki z obydwu przedmiotów rekrutacyjnych, procentowy wynik drugiej części BMATu może zastąpić wynik jednego z przedmiotów w sposób korzystniejszy dla kandydata; jeżeli kandydat nie ma wyników z żadnego z przedmiotów rekrutacyjnych, procentowy wynik drugiej części BMATu zastępuje wyniki z obydwu przedmiotów; w przypadku posiadania zarówno wyników matury zagranicznej, jak i wyników egzaminu BMAT, w procesie rekrutacji brany jest pod uwagę wynik najkorzystniejszy dla kandydata;
2) wyniki egzaminu SAT Subject Test nadzorowanego przez College Board – Chemistry i/lub Biology M; wynik przeliczany jest na punkty procentowe i traktowany odpowiednio jako wynik z chemii lub biologii na poziomie rozszerzonym; w przypadku posiadania zarówno wyników matury zewnętrznej, jak i wyników egzaminu SAT Subject Test, w procesie rekrutacji brany jest pod uwagę wynik najkorzystniejszy dla kandydata;
3) wyniki testu GAMSAT – wynik przeliczany jest na punkty procentowe i traktowany jako wynik z biologii lub chemii na poziomie rozszerzonym. W przypadku testu GAMSAT brany jest pod uwagę wynik trzeciej części egzaminu, który przeliczany jest na punkty procentowe i traktowany jako wynik z biologii lub chemii na poziomie rozszerzonym; jeśli kandydat ma wynik z jednego przedmiotu rekrutacyjnego, za wynik drugiego przedmiotu uznaje się procentowy wynik trzeciej części GAMSATu. Jeśli posiada wyniki z obydwu przedmiotów rekrutacyjnych, procentowy wynik trzeciej części GAMSATu może zastąpić wynik jednego z przedmiotów w sposób korzystniejszy dla kandydata; jeżeli kandydat nie ma wyników z żadnego z przedmiotów rekrutacyjnych, procentowy wynik trzeciej części GAMSATu zastępuje wyniki z obydwu przedmiotów; w przypadku posiadania zarówno wyników matury zagranicznej, jak i wyników egzaminu GAMSAT, w procesie rekrutacji brany jest pod uwagę wynik najkorzystniejszy dla kandydata;
4) wyniki testu MCAT – wyniki z części Biological and Biochemical Foundations of Living Systems oraz Chemical and Physical Foundations of Biological Systems są przeliczane na punkty procentowe i traktowane odpowiednio jako wynik z biologii lub chemii na poziomie rozszerzonym; jeśli kandydat ma wynik z jednego przedmiotu rekrutacyjnego, za wynik drugiego przedmiotu uznaje się procentowy wynik odpowiedniej części MCATu; jeśli posiada wyniki z obydwu przedmiotów rekrutacyjnych, procentowy wynik jednej ze wskazanych części MCATu może zastąpić wynik jednego z przedmiotów w sposób korzystniejszy dla kandydata; jeżeli kandydat nie ma wyników z żadnego z przedmiotów rekrutacyjnych, procentowe wyniki wskazanych części MCATu zastępują odpowiednio obydwa przedmioty; w przypadku posiadania zarówno wyników matury zewnętrznej, jak i wyników egzaminu MCAT, w procesie rekrutacji brany jest pod uwagę wynik najkorzystniejszy dla kandydata;
5) Jeżeli na maturze zagranicznej nie znajduje się ocena z jednego z przedmiotów, tj. rozszerzonej biologii lub chemii, lub ocena ta jest niższa niż minimalny próg 30%, oraz kandydat nie może przedstawić wyników żadnego z dodatkowych testów wymienionych w § 13, ustępie 5, pkt. 1-4, wiedza kandydata z brakującego przedmiotu może zostać zweryfikowana podczas egzaminu kompetencyjnego. Wynik uzyskany z części egzaminu wiedza z zakresu biologii lub wiedza z zakresu chemii zostanie przeliczony na punkty procentowe i wzięty pod uwagę przy wyliczaniu liczby punktów kwalifikacyjnych w miejsce oceny z odpowiedniego przedmiotu.

7. Kandydat może otrzymać maksymalnie 200 punktów kwalifikacyjnych za wymagane przedmioty – biologia i chemia (maksymalnie 100 punktów za każdy z przedmiotów). Minimalny próg punktowy konieczny do ujęcia kandydata na liście rankingowej wynosi 60 punktów kwalifikacyjnych (suma punktów z biologii i chemii), w tym co najmniej 30 punktów za każdy z przedmiotów (z zastrzeżeniem § 13 ust. 2).
8. Kandydaci, których wiedza z biologii lub chemii jest weryfikowana na egzaminie kompetencyjnym, również są zobowiązani uzyskać minimum 60 punktów kwalifikacyjnych z wymaganych przedmiotów (z zastrzeżeniem § 13 ust. 2). Suma punktów z biologii i chemii wyliczana jest po zdaniu egzaminu kompetencyjnego, biorąc pod uwagę wynik osiągnięty na nim z brakującego przedmiotu. 

§ 14

Do kwalifikacji na studia konieczna jest znajomość języka angielskiego na poziomie min. B2. Wykaz kwalifikacji potwierdzających umiejętności językowe został zamieszczony w Załączniku nr 11 do niniejszej uchwały. 

§ 15

1. Kandydat po pozytywnej ocenie przedmiotów kwalifikacyjnych opisanych w § 13 zostanie zaproszony na egzamin kompetencyjny (z zastrzeżeniem § 13 ust. 2). W szczególnych przypadkach Komisja Rekrutacyjna może zdecydować o dopuszczeniu kandydata do zdawania egzaminu kompetencyjnego przed otrzymaniem wyników z przedmiotów kwalifikacyjnych.
2. Z egzaminu kompetencyjnego zwolnieni są kandydaci, którzy uzyskali wymagane wyniki z przedmiotów kwalifikacyjnych – biologia i chemia na egzaminie maturalnym zdawanym w Polsce oraz przedstawili dowód znajomości języka angielskiego na poziomie co najmniej B2. Zwolnienie z egzaminu jest równoznaczne z otrzymaniem za niego maksymalnej liczby punktów. Kandydat, który jest zwolniony z egzaminu kompetencyjnego, może zostać ujęty na liście rankingowej, jeśli uzyskał wynik minimum 50% na poziomie rozszerzonym z obydwu przedmiotów rekrutacyjnych (biologii i chemii), a w przypadku niewypełnienia limitu przyjęć może być ujęty na liście rankingowej, jeśli uzyskał wynik minimum 30% z obydwu przedmiotów rekrutacyjnych (biologii i chemii). 
3. Egzamin kompetencyjny zostanie przeprowadzony w języku angielskim w formie ustnej poprzez kanały komunikacji online. Zakres egzaminu oraz punktację przedstawia poniższa tabela:

Zakres kompetencji sprawdzanych na egzaminie Maksymalna ilość punktów do uzyskania
 
znajomość języka angielskiego – słownictwo specjalistyczne
10
wiedza z zakresu chemii 40
wiedza z zakresu biologii 40
motywacja kandydata i ocena predyspozycji do zawodu lekarza weterynarii 10
Razem suma punktów: 100

4. Kandydat może otrzymać maksymalnie 100 punktów podczas egzaminu kompetencyjnego. Minimalny próg punktowy pozwalający na zaliczenie egzaminu kompetencyjnego i umożliwiający wskazanie kandydata na liście rankingowej wynosi 60 punktów.

DZIAŁ IV

POSTANOWIENIA W SPRAWIE SZCZEGÓŁOWYCH ZASAD I TRYBU POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO NA STUDIA DRUGIEGO STOPNIA

§ 16

Na studia drugiego stopnia mogą zostać przyjęte osoby, które uzyskały dyplom ukończenia studiów i posiadają tytuł magistra, inżyniera, licencjata lub równorzędny.

§ 17

1. Na studia drugiego stopnia może zostać przyjęta osoba, która spełnia wymagane kierunkowe kwalifikacje w zakresie wiedzy i umiejętności, stanowiące podstawę rekrutacji określone w załączniku nr 3 do niniejszej uchwały.
2. Wymagane kierunkowe zasoby wiedzy i umiejętności są weryfikowane przez Komisję Rekrutacyjną w porozumieniu z prodziekanem odpowiedzialnym za dany kierunek studiów, na podstawie zgodności z programem ukończonych przez kandydata studiów pierwszego stopnia lub równorzędnych.

§ 18

1. Kwalifikacja odbywa się na podstawie listy rankingowej kandydatów, sporządzonej na podstawie średniej arytmetycznej wszystkich ocen ze studiów pierwszego stopnia, a w dalszej kolejności z oceny końcowej ze studiów pierwszego stopnia.
2. W celu wzięcia udziału w rekrutacji i znalezienia się na liście rankingowej kandydat jest zobowiązany do uzupełnienia wymaganych danych w systemie IRK, deklaracji kierunku, wniesienia opłaty rekrutacyjnej oraz załączenia w systemie karty przebiegu studiów lub karty osiągnięć studenta przed zamknięciem systemu, którego termin określony jest w zarządzeniu Rektora UPWr w sprawie ustalenia harmonogramu rekrutacji kandydatów.
3. Kandydat, który został wskazany na liście rankingowej jako zakwalifikowany, jest zobowiązany do dostarczenia dokumentów, o których mowa w § 19, w terminie zgodnym z zarządzeniem Rektora UPWr w sprawie ustalenia harmonogramu rekrutacji kandydatów.
4. Niezłożenie dokumentów w wyznaczonym terminie jest równoznaczne z rezygnacją z procesu rekrutacji i skutkuje wydaniem decyzji o nieprzyjęciu na studia.

§ 19

1. Kandydaci zakwalifikowani na studia drugiego stopnia mogą dostarczyć dokumenty wymagane w procesie rekrutacji:

1) osobiście;
2) za pośrednictwem kuriera lub drogą pocztową;
3) za pośrednictwem wyznaczonego pełnomocnika.

2. W przypadku dostarczania dokumentów wymaganych w procesie rekrutacji osobiście kandydat powinien złożyć następujący komplet:

1) podpisane podanie na ustalonym formularzu (wzór w systemie IRK, dostępny do pobrania po dokonaniu rejestracji i akceptacji zdjęcia);
2) kopię poświadczoną za zgodność z oryginałem przez notariusza lub organ wydający lub oryginał do wglądu wraz  z kopią w celu poświadczenia przez Komisję Rekrutacyjną:

a) dyplomu ukończenia studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich,
b) suplementu do dyplomu lub karty osiągnięć studenta lub karty przebiegu studiów lub innego dokumentu zawierającego wykaz wszystkich przedmiotów realizowanych w toku studiów z punktami ECTS i ocenami,
c) w przypadku braku dyplomu ukończenia studiów w terminie składania dokumentów dopuszcza się możliwość dostarczenia oryginału zaświadczenia (lub wydruku tego zaświadczenia) o ukończeniu studiów, zawierającego informacje o poziomie, kierunku i profilu studiów, uzyskanym tytule zawodowym i słownie określonym wyniku ukończenia studiów. Osoba, która złoży wyżej wymienione zaświadczenie, ma obowiązek, w terminie 30 dni od dnia wydania jej dyplomu ukończenia studiów, przedłożenia dyplomu w dziekanacie odpowiednim dla swojego kierunku studiów, pod rygorem skreślenia z listy studentów;

3) dowód wniesienia opłaty rekrutacyjnej na wygenerowane w systemie rejestracyjnym indywidualne konto bankowe. W przypadku dokonania płatności szybkim przelewem przez system IRK nie jest wymagane dostarczanie potwierdzenia. Kandydat, który nie uiścił opłaty rekrutacyjnej w wyznaczonym terminie, nie będzie brany pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym;
4) dokument poświadczający znajomość języka angielskiego w przypadku studiów prowadzonych w języku angielskim;
a także okazać do wglądu Komisji Rekrutacyjnej w celu potwierdzenia tożsamości: dowód osobisty lub paszport, lub zaświadczenie o utracie dowodu osobistego lub uszkodzeniu dowodu osobistego, lub aplikację mObywatel.

3. W przypadku dostarczania dokumentów wymaganych w procesie rekrutacji  za pośrednictwem wyznaczonego pełnomocnika komplet dokumentów powinien zawierać (oprócz dokumentów wymienionych w ust. 2 pkt 1-4):

1) podpisany dokument pełnomocnictwa do reprezentowania kandydata przed Komisją Rekrutacyjną. Wzór pełnomocnictwa stanowi załącznik nr 5 do niniejszej uchwały;
2) podpisane oświadczenie kandydata o zgodności jego danych osobowych zamieszczonych w systemie IRK ze stanem faktycznym, stanowiące załącznik nr 6 do niniejszej uchwały.

4. W przypadku dostarczania dokumentów wymaganych w procesie rekrutacji drogą pocztową lub kurierem należy dołączyć do kompletu dokumentów oświadczenie kandydata o zgodności jego danych osobowych ze stanem faktycznym stanowiące załącznik nr 6 do niniejszej uchwały.
5. Osoby zakwalifikowane na kierunki studiów, na których występują czynniki szkodliwe, uciążliwe lub niebezpieczne dla zdrowia, mają obowiązek złożyć przed rozpoczęciem roku akademickiego zaświadczenie zgodne z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2019 r. w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół ponadpodstawowych lub wyższych i na kwalifikacyjne kursy zawodowe, uczniów i słuchaczy tych szkół, studentów, słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz doktorantów (Dz. U. z 2019 r., poz. 1651). Dotyczy to kierunków: bioinformatyka, biologia, biologia człowieka, biotechnologia, dietetyka, Food Technology, ochrona środowiska, odnawialne źródła energii i gospodarka odpadami, ogrodnictwo, rolnictwo, technologia żywności i żywienie człowieka, zarządzanie jakością i analiza żywności, zarządzanie i inżynieria produkcji, zootechnika, zgodnie z § 26 ust. 2. Skierowanie na badania przyjęty otrzymuje wraz z wpisem na swoim koncie w systemie IRK.
6. Kandydaci, którzy uzyskali dyplom ukończenia studiów za granicą, mogą się ubiegać o przyjęcie pod warunkiem posiadania zalegalizowanego lub opatrzonego apostille dyplomu wraz z suplementem (obowiązek  apostille nie dotyczy kandydatów posiadających dyplom uczelni UMH na kierunek studiów wspólnych drugiego stopnia). W przypadku kandydatów rekrutujących się na studia prowadzone w języku polskim dyplom wraz z suplementem należy przedłożyć z tłumaczeniem przysięgłym na język polski.

§ 20

1. W przypadku niewypełnienia limitu przyjęć przez kandydatów spełniających warunki rekrutacji określone w § 18, na pierwszy rok studiów drugiego stopnia może być przyjęty kandydat niespełniający tych warunków, jeżeli możliwe jest uzupełnienie brakujących efektów uczenia się, w ramach realizacji przedmiotów wskazanych do zaliczenia przez prodziekana odpowiedzialnego za dany kierunek, za które uzyska do 30 punktów ECTS.
2. Na studia drugiego stopnia może być przyjęty absolwent studiów licencjackich lub magisterskich pod warunkiem uzupełnienia kompetencji inżynierskich, w ramach realizacji przedmiotów wskazanych do zaliczenia przez prodziekana odpowiedzialnego za dany kierunek, za które uzyska do 30 punktów ECTS. Uzupełnione kompetencje muszą być równoważne z tymi, jakie posiada absolwent studiów inżynierskich danego kierunku.

§ 21

Kandydat na kierunki prowadzone w języku angielskim powinien posługiwać się językiem angielskim na poziomie min. B2. Wykaz kwalifikacji potwierdzających umiejętności językowe został zamieszczony w Załączniku nr 11 do niniejszej uchwały. 

§ 22

W kwestiach nieuregulowanych w Dziale IV stosuje się odpowiednio postanowienia Działu II.

DZIAŁ V

POSTANOWIENIA W SPRAWIE SZCZEGÓŁOWYCH ZASAD I TRYBU POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO NA STUDIA PIERWSZEGO I DRUGIEGO STOPNIA ORAZ JEDNOLITE STUDIA MAGISTERSKIE DLA CUDZOZIEMCÓW LUB KANDYDATÓW POSIADAJĄCYCH DOKUMENTY O WYKSZTAŁCENIU WYDANE ZA GRANICĄ 

§ 23

1. Cudzoziemcy mogą podejmować i odbywać studia na podstawie:

1) umów międzynarodowych, na zasadach określonych w tych umowach;
2) umów zawieranych z podmiotami zagranicznymi przez uczelnie, na zasadach określonych w tych umowach;
3) decyzji ministra;
4) decyzji dyrektora NAWA w odniesieniu do jej stypendystów;
5) decyzji dyrektora NCN o przyznaniu środków finansowych na realizację badań podstawowych w formie projektu badawczego, stażu lub stypendium, zakwalifikowanych do finansowania w drodze konkursu;
6) decyzji administracyjnej Rektora UPWr, dyrektora instytutu PAN, dyrektora instytutu badawczego lub dyrektora instytutu międzynarodowego.

2. Opłat za kształcenie cudzoziemców, na studiach stacjonarnych w języku polskim nie pobiera się od:

1) cudzoziemca – obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i członków ich rodzin, mieszkających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) cudzoziemca – obywatela Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 lit. b lub d Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.), oraz członków jego rodziny, mieszkających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3) cudzoziemca posiadającego zezwolenie na pobyt stały lub rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej;
4) cudzoziemca posiadającego zezwolenie na pobyt czasowy w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 159 ust. 1 lub art. 186 ust. 1 pkt 3 lub 4 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2023 r., poz. 519 z późn. zm.) (cudzoziemca posiadającego status uchodźcy nadany w Rzeczypospolitej Polskiej albo korzystającego z ochrony czasowej albo ochrony uzupełniającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
cudzoziemca – posiadacza certyfikatu poświadczającego znajomość języka polskiego jako obcego, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2021 r., poz. 672 z późn. zm.), co najmniej na poziomie biegłości językowej C1;
5) posiadacza Karty Polaka lub osoby, której wydano decyzję w sprawie stwierdzenia polskiego pochodzenia;
6) cudzoziemca będącego małżonkiem, wstępnym lub zstępnym obywatela Rzeczypospolitej Polskiej, mieszkającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

3. Kandydaci legitymujący się maturą zagraniczną mogą ubiegać się o przyjęcie na I rok studiów pierwszego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich pod warunkiem posiadania:

1) zalegalizowanego lub opatrzonego apostille świadectwa lub innego dokumentu uzyskanego za granicą zawierającego klauzulę stwierdzającą prawo do ubiegania się o przyjęcie do szkół wyższych każdego typu w kraju miejsca jego wydania z zastrzeżeniem postanowień Działu III; dodatkowo może być wymagane zaświadczenie potwierdzające, iż uzyskane poza granicami RP świadectwo uprawnia do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w państwie, w którego systemie edukacji zostało wydane;
2) w przypadku kandydatów rekrutujących się na studia prowadzone w języku polskim świadectwo to należy przedłożyć wraz z tłumaczeniem przysięgłym na język polski, a w przypadku rekrutacji na studia prowadzone w języku angielskim wraz z tłumaczeniem przysięgłym na język angielski lub polski;
3) w przypadku świadectw nieobjętych umowami międzynarodowymi lub wydanych w kraju niebędącym członkiem Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej, Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) wymagane jest przedstawienie decyzji administracyjnej Kuratorium Oświaty o uznaniu świadectwa zagranicznego w terminie do końca pierwszego semestru kształcenia.

4. Sposób przeliczania ocen ze świadectw zagranicznych w procesie rekrutacji na studia pierwszego stopnia oraz jednolite studia magisterskie określone zostały w załączniku nr 4 „Sposób przeliczania ocen ze świadectw uzyskanych za granicą, uprawniających do podjęcia studiów pierwszego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich na kierunku weterynaria”. 
5. W przypadku świadectw niewymienionych w tabeli 1 ich oceny i stosownego przeliczenia dokonuje Komisja Rekrutacyjna. 
6. Kandydaci, którzy są obywatelami polskimi i legitymują się zagranicznym dokumentem uprawniającym do podjęcia studiów, w celu skutecznej rekrutacji zobowiązani są do załączania skanów swoich dokumentów w systemie IRK i poinformowania Komisji Rekrutacyjnej poprzez system IRK o konieczności przeliczenia ocen  przed zamknięciem systemu określonym w harmonogramie rekrutacji.
7. Kandydaci legitymujący się zagranicznym dyplomem ukończenia studiów mogą ubiegać się o przyjęcie na studia drugiego stopnia pod warunkiem posiadania:

1) zalegalizowanego lub opatrzonego apostille dyplomu ukończenia szkoły wyższej akredytowanej w systemie szkolnictwa wyższego w kraju jego wydania, który uprawnia do podjęcia studiów drugiego stopnia w kraju, na terenie którego działa uczelnia wydająca dyplom (wymóg apostille nie dotyczy kandydatów na studia wspólne drugiego stopnia posiadających dyplom UMH);
2) w przypadku kandydatów rekrutujących się na studia prowadzone w języku polskim dyplom ten należy przedłożyć wraz z tłumaczeniem przysięgłym na język polski, a w przypadku rekrutacji na studia prowadzone w języku angielskim wraz z tłumaczeniem przysięgłym na język angielski lub polski;
3) dodatkowo może być wymagane zaświadczenie potwierdzające, iż uzyskany poza granicami RP dyplom uprawnia do ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia w państwie, w którego systemie edukacji zostało wydane;

8. Cudzoziemcy rekrutujący się na studia pierwszego lub drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone w języku polskim mogą być przyjmowani na studia, jeżeli:

1) ukończyli roczny kurs przygotowawczy do podjęcia kształcenia w języku polskim w jednostce wyłonionej w drodze przetargu przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (NAWA) albo uprzednio wyznaczonej przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, co najmniej na poziomie B2, lub
2) posiadają certyfikat znajomości języka polskiego potwierdzający znajomość języka polskiego co najmniej na poziomie biegłości językowej B2, wydany przez Państwową Komisję do Spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego Jako Obcego, lub 
3) uzyskają w procesie rekrutacji potwierdzenie UPWr, że ich stopień znajomości języka polskiego pozwala na podjęcie studiów w języku polskim, lub
4) posiadają świadectwo dojrzałości wydane w polskim systemie oświaty, lub
5) ukończyli szkołę ponadpodstawową za granicą, w której zajęcia były prowadzone w języku polskim, lub
6) posiadają dyplom ukończenia uczelni wyższej, w której językiem wykładowym był język polski.

9. Kandydaci mogą być przyjmowani na studia prowadzone w języku angielskim, jeżeli posiadają jeden z dokumentów wymienionych w Załączniku nr 11 do niniejszej uchwały potwierdzających umiejętności językowe na wymaganym poziomie.
10. Cudzoziemcy ubiegający się o przyjęcie na studia na UPWr rejestrują się poprzez stronę www.apply.upwr.edu.pl i dołączają skany dokumentów wymaganych w procesie rekrutacyjnym. Obywatele polscy rekrutują się poprzez system IRK - www.irk.upwr.edu.pl.
11. Kandydaci na studia I stopnia i jednolite studia magisterskie, którzy zostali zakwalifikowani, są zobowiązani w terminach określonych w odpowiednim zarządzeniu Rektora UPWr dostarczyć dokumenty wymagane w procesie rekrutacji. 
12. Kandydaci zakwalifikowani na studia mogą dostarczyć dokumenty wymagane w procesie rekrutacji:

1) osobiście; 
2) za pośrednictwem kuriera lub drogą pocztową;
3) lub za pośrednictwem wyznaczonego pełnomocnika.

13. W przypadku osobistego stawiennictwa kandydat powinien złożyć następujący komplet dokumentów: 

1) paszport lub inny dokument potwierdzający tożsamość kandydata na studia do wglądu; 
2) podanie o przyjęcie na studia wydrukowane z systemu DreamApply/IRK podpisane przez kandydata; 
3) w przypadku rekrutacji na studia pierwszego stopnia lub jednolite magisterskie: świadectwo ukończenia szkoły średniej, o którym mowa w  § 7 ust. 20 pkt. 3 lit. a-h, i w ust. 21 lub, w przypadku świadectwa wydanego za granicą, świadectwa, o którym mowa w § 23 ust. 3; w przypadku rekrutacji na studia drugiego stopnia: dyplom ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu, o którym mowa w § 23 ust. 7. Należy przedstawić kserokopie dokumentów i oryginały do wglądu lub ich kopie poświadczone za zgodność z oryginałem przez notariusza lub organ wydający;
4) dowód wniesienia opłaty rekrutacyjnej na wygenerowane w systemie rejestracyjnym konto na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu wskazane w systemie DreamApply/IRK. Kandydat, który nie uiścił opłaty rekrutacyjnej w wyznaczonym terminie, nie będzie brany pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym;
5) kserokopię dokumentu, który potwierdza spełnienie przesłanek, o których mowa w § 23 ust. 2, oryginał do wglądu;
6) dowód wniesienia opłaty za legitymację studencką;
7) dowód wniesienia opłaty za I semestr studiów w przypadku kandydatów ubiegających się o przyjęcie na studia płatne;
8) dokument potwierdzający znajomość języka polskiego zgodnie z § 23 ust. 8 w przypadku kandydatów ubiegających się o przyjęcie na studia w języku polskim; 
9) dokument potwierdzający znajomość języka angielskiego zgodnie z § 23 ust. 9 w przypadku kandydatów ubiegających się o przyjęcie na studia w języku angielskim;
10) zaświadczenie potwierdzające, iż uzyskane poza granicami RP świadectwo uprawnia do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w państwie, w którego systemie edukacji zostało wydane (jeśli taki dokument był wymagany);
11) oświadczenie rodzica lub opiekuna prawnego stanowiące załącznik nr 10 niniejszej uchwały (w przypadku kandydatów małoletnich);
12) w przypadku kandydatów posługujących się świadectwem podlegającym formalnemu uznaniu przez kuratora oświaty: decyzję kuratora oświaty w sprawie uznania świadectwa uzyskanego poza granicami RP za dokument potwierdzający uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia (nie dotyczy świadectw uznawanych z mocy prawa lub świadectw, o których mowa w umowach międzynarodowych) lub oświadczenie, w którym kandydat zobowiązuje się do przedłożenia decyzji w terminie nie dłuższym niż do końca pierwszego semestru studiów;
13) w przypadku braku dyplomu ukończenia studiów w terminie składania dokumentów dopuszcza się możliwość dostarczenia oryginału zaświadczenia (lub wydruk skanu tego zaświadczenia) o ukończeniu studiów, zawierającego informacje o poziomie, kierunku i profilu studiów, uzyskanym tytule zawodowym i słownie określonym wyniku ukończenia studiów. Osoba, która złoży wyżej wymienione zaświadczenie, ma obowiązek, w terminie 30 dni od dnia wydania jej dyplomu ukończenia studiów, przedłożenia dyplomu w dziekanacie odpowiednim dla swojego kierunku studiów, pod rygorem skreślenia z listy studentów.

14. W przypadku dostarczenia dokumentów za pośrednictwem wyznaczonego pełnomocnika komplet dokumentów powinien zawierać oprócz dokumentów wymienionych w § 23 ust. 13 także pełnomocnictwo do reprezentowania kandydata przed komisją rekrutacyjną oraz oświadczenie kandydata o zgodności jego danych osobowych zamieszczonych w systemie DreamApply/IRK ze stanem faktycznym. Wzór pełnomocnictwa stanowi załącznik nr 5, a wzór oświadczenia o zgodności danych stanowi załącznik nr 6.
15. W przypadku wysyłania dokumentów kurierem lub pocztą należy dołączyć do kompletu dokumentów wymienionych § 23 ust. 13, podpisane oświadczenie kandydata o zgodności jego danych osobowych zamieszczonych w systemie DreamApply/IRK ze stanem faktycznym, stanowiące załącznik nr 6 do niniejszej uchwały.
16. Cudzoziemcy zakwalifikowani na kierunki studiów, na których występują czynniki szkodliwe, uciążliwe lub niebezpieczne dla zdrowia mają obowiązek złożyć przed rozpoczęciem roku akademickiego zaświadczenie od lekarza medycyny pracy. Dotyczy to kierunków: agroinżynieria, bioinformatyka, biologia, biologia człowieka, biotechnologia, dietetyka, ekonomia, Food Technology, ochrona środowiska, odnawialne źródła energii i gospodarka odpadami, ogrodnictwo,  rolnictwo, technologia i organizacja gastronomii, technologia żywności i żywienie człowieka, weterynaria, zarządzanie jakością i analiza żywności, zarządzanie i inżynieria produkcji, zootechnika, Veterinary Medicine, zgodnie z § 28 ust. 2. Skierowanie na badania kandydat otrzymuje w przy składaniu dokumentów. 
17. Kandydaci posiadający obywatelstwo polskie, w tym podwójne obywatelstwo, z czego jedno jest obywatelstwem polskim, ubiegający się o przyjęcie na I rok studiów zobowiązani są do rejestracji w systemie IRK zgodnie z harmonogramem rekrutacji.
18. Kandydaci na studia II stopnia, którzy zostali zakwalifikowani na studia, są zobowiązani w terminach określonych w harmonogramie dostarczyć dokumenty wymagane w procesie rekrutacji zgodnie z § 23 ust. 13.

§ 24

W kwestiach nieuregulowanych w Dziale V stosuje się odpowiednio postanowienia Działu II, III i IV.

DZIAŁ VI

KANDYDACI ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI, W TYM KANDYDACI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI, ORAZ BADANIA LEKARSKIE

§ 25

1. Uczelnia zapewnia osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym osobom z niepełnosprawnościami, warunki do pełnego udziału w życiu uczelni i społeczności akademickiej, w tym w procesie rekrutacji. Jednostką odpowiedzialną za wsparcie oraz koordynację działań na rzecz osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami, jest Centrum Wsparcia i Dostępności.
2. Kandydaci ze szczególnymi potrzebami, w tym kandydaci z niepełnosprawnościami ubiegający się o przyjęcie na studia podlegają postępowaniu w sprawie przyjęcia na studia na tych samych zasadach, co pozostali kandydaci.
3. Kandydat ze szczególnymi potrzebami, w tym kandydat z niepełnosprawnością, jeśli uzasadniają to jego szczególne potrzeby, ma prawo do uprawnień i usług, o których mowa w Regulaminie wsparcia osób ze szczególnymi potrzebami w UPWr, w tym do:

1) zapewnienia dostępności procesu przyjmowania na studia, w tym rekrutacji oraz procesu podejmowania studiów;
2) zapewnianie dostępności systemów elektronicznej rekrutacji IRK i DreamApply;
3) umożliwienie przekazywania przez kandydatów/ki informacji o szczególnych potrzebach, prośby o informację o oferowanym wsparciu, prośby o kontakt itp. przez system elektronicznej rekrutacji IRK i DreamApply.

4. Wnioski kandydata ze szczególnymi potrzebami, w tym kandydata z niepełnosprawnością, odwołujące się do jego stanu zdrowia, rozpatrywane są we współpracy z Centrum Wsparcia i Dostępności i na podstawie stanowiska Centrum. Dokumentacja dotycząca stanu zdrowia (medyczna, orzeczenia itp.) trafiają do dokumentacji Centrum i nie znajduje się w teczce akt osobowych studenta.

§ 26

1. Lista czynników szkodliwych, uciążliwych i niebezpiecznych dla zdrowia, które występują w trakcie kształcenia na poszczególnych kierunkach, jest przedstawiona na stronie dla kandydatów www.rekrutacja.upwr.edu.pl.
2. Na kierunkach, na których w trakcie kształcenia studenci narażeni są na działanie czynników szkodliwych, uciążliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia, warunkiem dopuszczenia do zajęć jest złożenie orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań zdrowotnych do odbywania kształcenia na danym kierunku.
3. Komisja Rekrutacyjna zapewnia lub wspiera realizację przyznanych uprawnień i usług.

DZIAŁ VII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 27

1. Rekrutacja letnia na rok akademicki 2025/2026 trwa od 1 marca 2025 r. do 30 września 2025 r., natomiast rekrutacja zimowa na rok akademicki 2025/2026 trwa od 15 stycznia 2026 r. do 28 lutego 2026 r.
2. Terminy rekrutacji dla kandydatów na studia stacjonarne i niestacjonarne I i II stopnia i jednolite studia magisterskie w roku akademickim 2025/2026 ustalane są zarządzeniem Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.

§ 28

1. Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.
2. Wykaz załączników:

Załącznik nr 1 do Uchwały Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu nr 26/2024 z dnia 7 czerwca 2024 roku. Oferta kierunków studiów pierwszego stopnia (stacjonarnych i niestacjonarnych) oraz jednolitych  studiów magisterskich  Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu oraz wykaz przedmiotów kwalifikacyjnych na studia w roku akademickim 2025/2026

Załącznik nr 2 do Uchwały Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu nr 26/2024 z dnia 7 czerwca 2024 roku. Wykaz egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie lub egzaminów zawodowych uprawniających do przyjęcia na studia na UPWr w roku akademickim 2025/2026

Załącznik nr 3 do Uchwały Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu nr 26/2024 z dnia 7 czerwca 2024 roku. Wymagane kierunkowe zasoby wiedzy i umiejętności stanowiące podstawę kwalifikacji kandydatów na studia stacjonarne i niestacjonarne drugiego stopnia.

Załącznik nr 4 do Uchwały Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu nr 26/2024 z dnia 7 czerwca 2024 roku. Sposób przeliczania ocen z matur zagranicznych uprawniających do podjęcia studiów pierwszego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich

Załącznik nr 5 do Uchwały Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu nr 26/2024 z dnia 7 czerwca 2024 roku.  Wzór pełnomocnictwa. Wersja polskojęzyczna

Załącznik nr 5a do Uchwały Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu nr 26/2024 z dnia 7 czerwca 2024 roku.  Wzór pełnomocnictwa. Wersja dwujęzyczna

Załącznik nr 6 do Uchwały Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu nr 26/2024 z dnia 7 czerwca 2024 roku. Wzór oświadczenia o zgodności danych kandydata ze stanem faktycznym. Wersja polskojęzyczna

Załącznik nr 6a do Uchwały Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu nr 26/2024 z dnia 7 czerwca 2024 roku. Wzór oświadczenia o zgodności danych kandydata ze stanem faktycznym. Wersja dwujęzyczna

Załącznik nr 7 do Uchwały Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu nr 26/2024 z dnia 7 czerwca 2024 roku. Wniosek o zwrot opłaty rekrutacyjnej. Wersja polskojęzyczna

Załącznik nr 7a do Uchwały Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu nr 26/2024 z dnia 7 czerwca 2024 roku. Wniosek o zwrot opłaty rekrutacyjnej. Wersja dwujęzyczna

Załącznik nr 8 do Uchwały Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu nr 26/2024 z dnia 7 czerwca 2024 roku. Potwierdzenie wpływu dokumentów rekrutacyjnych na studia na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Wersja polskojęzyczna

Załącznik nr 8a do Uchwały Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu nr 26/2024 z dnia 7 czerwca 2024 roku. Potwierdzenie wpływu dokumentów rekrutacyjnych na studia na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. Wersja dwujęzyczna

Załącznik nr 9 do Uchwały Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu nr 26/2024 z dnia 7 czerwca 2024 roku. Wniosek o przyjęcie bez wnoszenia dodatkowej opłaty rekrutacyjnej. Wersja polskojęzyczna

Załącznik nr 9a do Uchwały Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu nr 26/2024 z dnia 7 czerwca 2024 roku. Wniosek o przyjęcie bez wnoszenia dodatkowej opłaty rekrutacyjnej. Wersja dwujęzyczna

Załącznik nr 10 do Uchwały Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu nr 26/2024 z dnia 7 czerwca 2024 roku. Oświadczenie rodzica/opiekuna prawnego małoletniego kandydata na studia. Wersja polskojęzyczna

Załącznik nr 10a do Uchwały Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu nr 26/2024 z dnia 7 czerwca 2024 roku. Oświadczenie rodzica/opiekuna prawnego małoletniego kandydata na studia. Wersja dwujęzyczna 

Załącznik nr 11 do Uchwały Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu nr 26/2024 z dnia 7 czerwca 2024 roku. Wykaz kwalifikacji potwierdzających znajomość języka angielskiego na poziomie min. B2                                                                               

Przewodniczący Senatu

prof. dr hab. inż. Jarosław Bosy

Pliki do pobrania


Historia wersji
Wytworzył: Jarosław Bosy
Data wytworzenia: 07-06-2024
Opublikowane przez: Aleksandra Pomian
Data publikacji: 07-06-2024 14:00
Ostatnio zaktualizował: Aleksandra Pomian
Data ostatniej aktualizacji: 07-06-2024 14:04