w sprawie zasad pobierania opłat za świadczone usługi edukacyjne od studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego stopnia, drugiego stopnia i jednolitych magisterskich oraz trybu i warunków zwalniania z tych opłat
Na podstawie art. 79 oraz art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 z późn. zm.) oraz § 8 ust. 3 pkt 2 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego z dnia 28 czerwca 2019 roku w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z późn. zm. zarządza się, co następuje:
§ 1
1) kształceniem studentów na studiach niestacjonarnych,
2) powtarzaniem określonych zajęć na studiach stacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce,
3) kształceniem na studiach w języku obcym,
4) prowadzeniem zajęć nieobjętych programem studiów (z wyjątkiem zajęć uzupełniających efekty uczenia się niezbędne do podjęcia studiów drugiego stopnia na określonym kierunku studiów stacjonarnych),
5) kształceniem cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim.
2. Niezależnie od opłat wymienionych w ust. 1 student jest zobowiązany wnieść opłaty za wydanie dokumentów związanych z przebiegiem studiów w wysokości określonej w rozporządzeniu ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego i nauki, w szczególności za:
1) wydanie legitymacji studenckiej oraz jej duplikatu,
2) wydanie odpisu dyplomu ukończenia studiów w języku obcym oraz odpisu suplementu do dyplomu w języku obcym, innych niż wydane na podstawie art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
3) wydanie duplikatu dyplomu ukończenia studiów i duplikatu suplementu do dyplomu,
4) wydanie dokumentów związanych z przebiegiem lub ukończeniem studiów, przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą, uwierzytelnianych na wniosek zainteresowanego, innych niż dyplomy ukończenia studiów oraz suplementy do dyplomów, ich odpisy i duplikaty oraz zaświadczenia o ukończeniu studiów.
3. Opłatę, o której mowa w ust. 1 pkt 1, pobiera się z tytułu:
1) kształcenia, zgodnie z programem studiów na danym kierunku studiów, poziomie i profilu,
2) powtarzania określonych zajęć, w tym w przypadku wznowienia studiów.
4. Opłatę, o której mowa w ust. 1 pkt 2, pobiera się z tytułu powtarzania zajęć z przedmiotu, którego student mimo obowiązku zaliczenia nie zaliczył, uzyskując tym samym niezadowalający wynik w nauce, w tym po przywróceniu na studia.
5. Uczelnia nie pobiera opłat, o których mowa w ust. 1 pkt 5, od cudzoziemców, o których mowa w art. 324 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r.– Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
6. Cudzoziemcy, o których mowa w ust. 5, zobowiązani są do uiszczania opłat wymienionych
w ust. 1 pkt 2 i 4, na zasadach obowiązujących obywateli polskich.
7. Zasady pobierania opłat za świadczone usługi edukacyjne od cudzoziemców, odbywających studia w ramach programów stypendialnych, finansowanych ze źródeł zewnętrznych i środków własnych Uczelni, w tym w ramach programu stypendialnego im. prof. Stanisława Tołpy, a także odbywających kształcenie na studiach wspólnych, oraz tryb i warunki zwalniania z tych opłat określają odrębne przepisy.
8. Osoba przyjęta lub przywrócona na studia, nie później niż 1 dzień przed rozpoczęciem zajęć dydaktycznych, potwierdza w formie oświadczenia zapoznanie się z wysokością opłat za świadczone usługi edukacyjne od studentów rozpoczynających studia od danego cyklu kształcenia oraz trybu i warunków zwalniania z tych opłat, które przechowuje się w teczce akt osobowych studenta.
9. Wzór oświadczenia, o którym mowa w ust. 8, stanowi załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 2
§ 3
§ 4
1) gdy z przyczyn losowych student znalazł się po rozpoczęciu studiów w wyjątkowo trudnej sytuacji materialnej,
2) uzyskiwania wybitnych wyników w nauce,
3) uczestnictwa w międzynarodowych programach, z wyłączeniem programów wymiany międzyuczelnianej Erasmus+.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, student może złożyć wniosek, jeżeli posiada średnią ocen za poprzedni rok studiów, obliczoną zgodnie z Regulaminem studiów UPWr, co najmniej 4,75.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać komplet dokumentów potwierdzających okoliczności uzasadniające udzielenie zwolnienia, w szczególności:
1) komplet dokumentacji niezbędnej do ustalenia dochodu na jednego członka rodziny, potwierdzającej sytuację materialną, zgodnie z wymogami ubiegania się o stypendium socjalne określonymi w odrębnych przepisach;
2) dokumenty potwierdzające zaistnienie przyczyn losowych, o których mowa w ust. 2 pkt 1;
3) inne dokumenty potwierdzające okoliczności wskazane we wniosku.
5. Wniosek, o którym mowa w ust. 2-4, należy złożyć nie później niż tydzień przed rozpoczęciem semestru.
6. Wniosek może być złożony po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, jeżeli przyczyna uzasadniająca zwolnienie lub obowiązek wniesienia opłaty powstały w trakcie roku akademickiego. W takim przypadku wniosek należy złożyć w terminie 14 dni od powstania przyczyny lub obowiązku wniesienia opłaty, nie później jednak niż do końca maja danego roku akademickiego.
7. Sytuacja materialna wnioskodawcy weryfikowana jest na zasadach obowiązujących w procedurze przyznawania stypendium socjalnego.
8. W przypadku, gdy dokumentacja, o której mowa w ust. 4, nie została sporządzona w języku polskim, należy przedstawić również jej poświadczone tłumaczenie na język polski.
9. Decyzję w przedmiocie zwolnienia z opłat, o których mowa w ust. 1, wydaje dziekan w oparciu o udzielone przez rektora upoważnienie, z zastrzeżeniem, że zwolnienie z opłat za kształcenie powyżej 20% wysokości opłaty na studiach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i 5, oraz powyżej 10% wysokości opłaty na studiach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3, wymaga uzyskania przez dziekana akceptacji prorektora ds. studenckich i edukacji.
10. Od decyzji dziekana studentowi przysługuje prawo wnioskowania do rektora o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
11. Decyzja rektora jest ostateczna.
§ 5
§ 6
Decyzje, o których mowa § 4 i 5, wydaje się w formie decyzji administracyjnych.
§ 7
§ 8
§ 9
§ 10
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 01 października 2021 roku, z zastrzeżeniem § 4-6, które wchodzą w życie z dniem podpisania.
Rektor
prof. dr hab. Jarosław Bosy
Wytworzył: | Katarzyna Lech-Książkiewicz | Data wytworzenia: | 29-04-2021 |
---|---|---|---|
Opublikowane przez: | Bartosz Hoppe | Data publikacji: | 29-04-2021 15:36 |
Liczba pobrań: | 419 |
Zasady pobierania opłat za usługi edukacyjne
Wytworzył: | Jarosław Bosy |
---|---|
Data wytworzenia: | 29-04-2021 |
Opublikowane przez: | Bartosz Hoppe |
Data publikacji: | 29-04-2021 15:00 |
Ostatnio zaktualizował: | Aleksandra Pomian |
Data ostatniej aktualizacji: | 11-10-2023 09:15 |