2021 rok

Zarządzenie nr 89/2021 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 29 kwietnia 2021 roku

AKT PRAWNY ZMIENIONY

w sprawie zasad pobierania opłat za świadczone usługi edukacyjne od studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego stopnia, drugiego stopnia i jednolitych magisterskich oraz trybu i warunków zwalniania z tych opłat

Na podstawie art. 79 oraz art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 z późn. zm.) oraz § 8 ust. 3 pkt 2 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego z dnia 28 czerwca 2019 roku w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z późn. zm. zarządza się, co następuje:

 

§ 1

  1. Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu pobiera opłaty za usługi edukacyjne związane z:

1) kształceniem studentów na studiach niestacjonarnych, 

2) powtarzaniem określonych zajęć na studiach stacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce,

3) kształceniem na studiach w języku obcym,

4) prowadzeniem zajęć nieobjętych programem studiów (z wyjątkiem zajęć uzupełniających efekty uczenia się niezbędne do podjęcia studiów drugiego stopnia na określonym kierunku studiów stacjonarnych), 

5) kształceniem cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim.

2. Niezależnie od opłat wymienionych w ust. 1 student jest zobowiązany wnieść opłaty za wydanie dokumentów związanych z przebiegiem studiów w wysokości określonej w rozporządzeniu ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego i nauki, w szczególności za:

1) wydanie legitymacji studenckiej oraz jej duplikatu, 

2) wydanie odpisu dyplomu ukończenia studiów w języku obcym oraz odpisu suplementu do dyplomu w języku obcym, innych niż wydane na podstawie art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

3) wydanie duplikatu dyplomu ukończenia studiów i duplikatu suplementu do dyplomu,

4) wydanie dokumentów związanych z przebiegiem lub ukończeniem studiów, przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą, uwierzytelnianych na wniosek zainteresowanego, innych niż dyplomy ukończenia studiów oraz suplementy do dyplomów, ich odpisy i duplikaty oraz zaświadczenia o ukończeniu studiów. 

3. Opłatę, o której mowa w ust. 1 pkt 1, pobiera się z tytułu:

1) kształcenia, zgodnie z programem studiów na danym kierunku studiów, poziomie i profilu,

2) powtarzania określonych zajęć, w tym w przypadku wznowienia studiów.

4. Opłatę, o której mowa w ust. 1 pkt 2, pobiera się z tytułu powtarzania zajęć z przedmiotu, którego student mimo obowiązku zaliczenia nie zaliczył, uzyskując tym samym niezadowalający wynik w nauce, w tym po przywróceniu na studia.

5. Uczelnia nie pobiera opłat, o których mowa w ust. 1 pkt 5, od cudzoziemców, o których mowa w art. 324 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r.– Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

6. Cudzoziemcy, o których mowa w ust. 5, zobowiązani są do uiszczania opłat wymienionych
w ust. 1 pkt 2 i 4, na zasadach obowiązujących obywateli polskich.

7. Zasady pobierania opłat za świadczone usługi edukacyjne od cudzoziemców, odbywających studia w ramach programów stypendialnych, finansowanych ze źródeł zewnętrznych i środków własnych Uczelni, w tym w ramach programu stypendialnego im. prof. Stanisława Tołpy, a także odbywających kształcenie na studiach wspólnych, oraz tryb i warunki zwalniania z tych opłat określają odrębne przepisy.

8. Osoba przyjęta lub przywrócona na studia, nie później niż 1 dzień przed rozpoczęciem zajęć dydaktycznych, potwierdza w formie oświadczenia zapoznanie się z wysokością opłat za świadczone usługi edukacyjne od studentów rozpoczynających studia od danego cyklu kształcenia oraz trybu i warunków zwalniania z tych opłat, które przechowuje się w teczce akt osobowych studenta.

9. Wzór oświadczenia, o którym mowa w ust. 8, stanowi załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.

§ 2

  1. Wysokość opłat za usługi edukacyjne na poszczególnych kierunkach, poziomach i formach studiów na dany cykl kształcenia ustala rektor w drodze zarządzenia, po zaopiniowaniu przez samorząd studencki, nie później niż do końca kwietnia każdego roku.

  2. Wysokość opłat, o których mowa w § 1 ust. 1, nie mogą przekraczać kosztów niezbędnych do utworzenia i prowadzenia studiów oraz przygotowania i wdrażania strategii uczelni.

  3. Do czasu ukończenia studiów przez osoby przyjęte na studia na dany rok akademicki wysokość ustalonych dla nich opłat, o których mowa w ust. 1, nie może ulec zwiększeniu ani nie jest możliwe wprowadzenie nowych opłat. Nie dotyczy to zwiększania wysokości opłat, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 4. 

  4. W przypadku osób wznawiających studia pobiera się opłaty, o których mowa w § 1 ust. 1, w wysokości obowiązującej dla cyklu kształcenia, na który następuje wznowienie. 

  5. Dziekan jest zobligowany do corocznego przygotowania, w porozumieniu z kwestorem i przedstawiania prorektorowi ds. studenckich i edukacji, propozycji wysokości opłat za kształcenie na poszczególnych kierunkach studiów stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich w terminie do 10 kwietnia.

§ 3

  1. Opłaty, o których mowa w § 1 ust. 1, należy wnieść w pełnej wysokości w złotych polskich na wskazane przez uczelnię konto w terminie nie później niż na 1 dzień przed rozpoczęciem semestru.

  2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, dziekan może przesunąć termin płatności maksymalnie o 14 dni.

  3. Za datę uiszczenia opłaty przyjmuje się datę jej wpływu na wskazane przez uczelnię konto. 

  4. Niewniesienie opłaty w ustalonym terminie lub dokonanie tylko częściowej wpłaty może być podstawą do skreślenia z listy studentów, po bezskutecznym upływie dodatkowego terminu wyznaczonego przez uczelnię do wniesienia opłaty, nie dłuższego niż 14 dni.

  5. Nieuiszczenie opłat, o których mowa w § 1 ust. 1, w ustalonym terminie skutkuje obowiązkiem zapłaty odsetek w wysokości odsetek ustawowych za opróżnienie każdy dzień opóźnienia.

  6. Skreślenie z listy studentów nie zwalnia studenta od obowiązku uiszczenia zaległej opłaty wraz z odsetkami.

  7. Brak uregulowania zaległych opłat wraz z odsetkami, po otrzymaniu ostatecznego wezwania do zapłaty, może skutkować skierowaniem sprawy na drogę postępowania sądowego.  

  8. W tytule przelewu bankowego należy wskazać: nr albumu studenta oraz rodzaj uiszczanej opłaty.

  9. Uczelnia nie ponosi kosztów związanych z wnoszeniem opłat (np. kosztów przelewu).

  10. Student ma obowiązek powiadomienia uczelni o każdej zmianie jego danych osobowych, w tym adresu do korespondencji. Skutki zaniechania wykonania tego obowiązku obciążają studenta. Korespondencję wysłaną na adres, wskazany przez studenta jako adres do korespondencji, uważa się za skutecznie doręczoną.

§ 4

  1. Student, który zaliczył co najmniej pierwszy rok studiów, może ubiegać się o całkowite lub częściowe zwolnienie z opłat semestralnych za kształcenie na studiach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, 3 i 5.

  2. Student może złożyć wniosek w sprawach, o których mowa w ust. 1, jedynie w wyjątkowych i szczególnie uzasadnionych przypadkach, w szczególności:

1) gdy z przyczyn losowych student znalazł się po rozpoczęciu studiów w wyjątkowo trudnej sytuacji materialnej,

2) uzyskiwania wybitnych wyników w nauce,

3) uczestnictwa w międzynarodowych programach, z wyłączeniem programów wymiany międzyuczelnianej Erasmus+.

3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, student może złożyć wniosek, jeżeli posiada średnią ocen za poprzedni rok studiów, obliczoną zgodnie z Regulaminem studiów UPWr, co najmniej 4,75.

4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien zawierać komplet dokumentów potwierdzających okoliczności uzasadniające udzielenie zwolnienia, w szczególności:

1) komplet dokumentacji niezbędnej do ustalenia dochodu na jednego członka rodziny, potwierdzającej sytuację materialną, zgodnie z wymogami ubiegania się o stypendium socjalne określonymi w odrębnych przepisach;

2) dokumenty potwierdzające zaistnienie przyczyn losowych, o których mowa w ust. 2 pkt 1;

3) inne dokumenty potwierdzające okoliczności wskazane we wniosku.

5. Wniosek, o którym mowa w ust. 2-4,  należy złożyć nie później niż tydzień przed rozpoczęciem semestru.

6. Wniosek może być złożony po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, jeżeli przyczyna uzasadniająca zwolnienie lub obowiązek wniesienia opłaty powstały w trakcie roku akademickiego. W takim przypadku wniosek należy złożyć w terminie 14 dni od powstania przyczyny lub obowiązku wniesienia opłaty, nie później jednak niż do końca maja danego roku akademickiego.

7. Sytuacja materialna wnioskodawcy weryfikowana jest na zasadach obowiązujących w procedurze przyznawania stypendium socjalnego.

8. W przypadku, gdy dokumentacja, o której mowa w ust. 4, nie została sporządzona w języku polskim, należy przedstawić również jej poświadczone tłumaczenie na język polski.

9. Decyzję w przedmiocie zwolnienia z opłat, o których mowa w ust. 1, wydaje dziekan w oparciu o udzielone przez rektora upoważnienie, z zastrzeżeniem, że zwolnienie z opłat za kształcenie powyżej 20% wysokości opłaty na studiach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 i 5, oraz powyżej 10% wysokości opłaty na studiach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3, wymaga uzyskania przez dziekana akceptacji prorektora ds. studenckich i edukacji.

10. Od decyzji dziekana studentowi przysługuje prawo wnioskowania do rektora o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

11. Decyzja rektora jest ostateczna.

§ 5

  1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach spowodowanych trudną sytuacją materialną, opłaty o których mowa w § 1 ust. 1, mogą być na wniosek studenta rozłożone na dwie raty. 
  2. Student jest zobowiązany złożyć w dziekanacie wniosek wraz z uzasadnieniem oraz dokumentami poświadczającymi trudną sytuację materialną nie później niż dwa tygodnie przed rozpoczęciem semestru.
  3. Decyzję w przedmiocie rozłożenia opłat na raty wydaje dziekan w oparciu o udzielone przez rektora upoważnienie.
  4. Pierwszą ratę należy wnieść nie później niż 1 dzień przed rozpoczęciem semestru. Drugą ratę należy wnieść nie później niż do 10 grudnia w semestrze zimowym i do 10 maja w semestrze letnim.

§ 6

Decyzje, o których mowa § 4 i 5, wydaje się w formie decyzji administracyjnych. 

§ 7

  1. Opłaty za usługi edukacyjne podlegają zwrotowi za okres niepobierania nauki, w przypadku: uzyskania zgody na urlop, skreślenia z listy studentów, ukończenia studiów przed terminem, rezygnacji z nauki.

  2. Zwrot opłaty za okres niepobierania nauki następuje w wysokości proporcjonalnej do okresu niepobierania nauki liczonej po dacie: uzyskania zgody na urlop od zajęć, skreślenia z listy studentów, ukończenia studiów lub złożenia w dziekanacie pisemnego zawiadomienia o rezygnacji.

  3. W przypadku skreślenia z listy studentów z powodu niepodjęcia studiów w skutek niezłożenia ślubowania opłata, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, 3 i 5, podlega w całości zwrotowi.

  4. Opłata za powtarzanie zajęć z danego semestru na studiach, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, 3 i 5, nie może być wyższa niż opłata za kształcenie na tym semestrze.

§ 8

  1. Udzielenie ulgi w opłatach edukacyjnych jest opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Student, który uzyskał ulgę w opłatach edukacyjnych zobowiązany jest do przedłożenia we właściwym dziekanacie wraz wnioskiem, o którym mowa § 4 ust. 5, danych niezbędnych do dokonania rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.

  2. Wykonanie zarządzenia powierza się dziekanom.

  3. Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Prorektorowi ds. studenckich i edukacji.

§ 9

  1. Traci moc uchwała nr 31/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia
    26 kwietnia 2019 roku w sprawie zasad pobierania opłat za świadczone usługi edukacyjne od studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego stopnia, drugiego stopnia i jednolitych magisterskich oraz trybu i warunków zwalniania z tych opłat.

  2. Umowy na świadczenie usług edukacyjnych zawarte do roku akademickiego 2018/2019 włącznie na mocy uchwały nr 107/2014 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 25 września 2014 roku w sprawie wprowadzenia zasad pobierania opłat za świadczone usługi edukacyjne, trybu i warunków zwalniania z tych opłat oraz wprowadzenia wzorów umów na świadczenie tych usług zachowują moc do czasu ich wygaśnięcia. 

  3. Traci moc zarządzenie nr 139/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 20 września 2019 r. w sprawie ustalenia wzoru oświadczenia o zapoznaniu się z wysokością opłat za usługi edukacyjne pobieranych od studentów oraz trybem i warunkami zwalniania z tych opłat w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu. 

§ 10

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 01 października 2021 roku, z zastrzeżeniem § 4-6, które wchodzą w życie z dniem podpisania.

 

Rektor
prof. dr hab. Jarosław Bosy

Pliki do pobrania

Zmiany

Zmiany
Status Akt zmieniający
akt zmieniany Zarządzenie nr 139/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 20 września 2019 roku
akt zmieniający Zarządzenie nr 64/2022 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 9 marca 2022 roku
akt uchylany Uchwała nr 31/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 26 kwietnia 2019 roku
akt powiązany Zarządzenie nr 98/2022 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 29 kwietnia 2022 roku
akt zmieniający Zarządzenie nr 18/2023 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 13 lutego 2023 roku
akt zmieniający Zarządzenie nr 132/2023 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 10 października 2023 roku

Historia wersji
Wytworzył: Jarosław Bosy
Data wytworzenia: 29-04-2021
Opublikowane przez: Bartosz Hoppe
Data publikacji: 29-04-2021 15:00
Ostatnio zaktualizował: Aleksandra Pomian
Data ostatniej aktualizacji: 11-10-2023 09:15