2019 rok

Uchwała nr 31/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 26 kwietnia 2019 roku

Status aktu prawnego: Stracił moc

w sprawie zasad pobierania opłat za świadczone usługi edukacyjne od studentówstudiów stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego stopnia, drugiego stopnia i jednolitych magisterskich oraz trybu i warunków zwalniania z tych opłat

Na podstawie art. 79 oraz art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668 ze zmianami) oraz §104 ust. 2 statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu uchwala się, co następuje:

§ 1

  1. Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu pobiera opłaty za usługi edukacyjne związane z:
    1) kształceniem studentów na studiach niestacjonarnych;
    2) powtarzaniem określonych zajęć na studiach stacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce;
    3) kształceniem na studiach w języku obcym;
    4) prowadzeniem zajęć nieobjętych programemstudiów (z wyjątkiem zajęć uzupełniających efekty uczenia się niezbędne do podjęcia studiów drugiego stopnia na określonym kierunku studiów stacjonarnych),
    5) kształceniem cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim.
  2. Niezależnie od opłat wymienionych w ust. 1 student jest zobowiązany wnieść opłaty za wydanie dokumentów związanych z przebiegiem studiów w wysokości określonej we właściwym rozporządzeniu MNiSW, w szczególności za:
    1) wydanie legitymacji studenckiej oraz jej duplikatu,
    2) wydanie odpisu dyplomu ukończenia studiów w języku obcym oraz odpisu suplementu do dyplomu w języku obcym, innych niż wydany na podstawie art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
    3) wydanie duplikatu dyplomu ukończenia studiów i duplikatu suplementu do dyplomu,
    4) wydanie dokumentów związanych z przebiegiem lub ukończeniem studiów, innych niż dyplomy ukończenia studiów oraz suplementy do dyplomów, ich odpisy i duplikaty oraz zaświadczenia o ukończeniu studiów, do obrotu prawnego z zagranicą, uwierzytelnianych na wniosek zainteresowanego.
  3. Uczelnia nie pobiera opłat, o których mowa w ust. 1 pkt 5, od cudzoziemców, o których mowa w art. 324 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r.– Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
  4. Cudzoziemcy, o których mowa w ust. 3, zobowiązani są do uiszczania opłat wymienionych w ust. 1 pkt 2 i 4 na zasadach obowiązujących obywateli polskich.

§ 2

  1. Podstawę ustalenia odpłatności za studia i za usługi edukacyjne określone w § 1 ust. 1 stanowi planowany koszt zajęć dydaktycznych na dany rok akademicki.
  2. Planowany koszt zajęć dydaktycznych określa się na podstawie kalkulacji kosztów kształcenia. Kalkulację kosztów usług edukacyjnych ujętych w § 1 ust. 1 sporządza dziekan w oparciu o koszt jednej godziny dydaktycznej wyliczonej przez kwesturę, z danych wygenerowanych z USOS.
  3. Nadzór nad ustalaniem kosztów zajęć dydaktycznych związanych z kształceniem na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych powierza się prorektorowi ds. studenckich i edukacji w porozumieniu z kwestorem.
  4. Opłaty, o których mowa w § 1 ust. 1 nie mogą przekraczać kosztów niezbędnych do utworzenia i prowadzenia studiów oraz przygotowania i wdrażania strategii uczelni.
  5. Zasady kalkulacji planowanego kosztu zajęć dydaktycznych, o których mowa w ust. 1 określa załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
  6. Wysokość opłat za usługi edukacyjne na dany cykl kształcenia ustala rektor w drodze zarządzenia, po zaopiniowaniu przez samorząd studencki, nie później niż do końca kwietnia każdego roku.
  7. Wysokość opłat, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3 i 5 obowiązująca w roku akademickim przyjęcia studenta na studia nie ulega zmianie do czasu ich ukończenia.
  8. W przypadku osób wznawiających studia pobiera się opłaty, o których mowa w ust. 1, w wysokości obowiązującej dla cyklu kształcenia, na który następuje wznowienie.

§3

  1. Opłaty, o których mowa w § 1 ust. 1 należy wnieść w pełnej wysokości w złotych polskich na wskazane przez uczelnię konto w terminie nie później niż na 1 dzień przed rozpoczęciem semestru.
  2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, dziekan może przesunąć termin płatności maksymalnie o 14 dni.
  3. Za datę uiszczenia opłaty przyjmuje się datę jej wpływu na wskazane przez uczelnię konto.
  4. Niewniesienie opłaty w ustalonym terminie lub dokonanie tylko częściowej wpłaty może być podstawą do skreślenia z listy studentów, po bezskutecznym upływie dodatkowego terminu wyznaczonego przez uczelnię do wniesienia opłaty, nie dłuższego niż 14 dni.
  5. Nieuiszczenie opłat, o których mowa w § 1 ust. 1, w ustalonym terminie skutkuje obowiązkiem zapłaty odsetek ustawowych za każdy dzień opóźnienia.
  6. Skreślenie z listy studentów nie zwalnia studenta od obowiązku uiszczenia zaległej opłaty wraz z odsetkami.
  7. Brak uregulowania zaległych opłat wraz z odsetkami, po otrzymaniu ostatecznego wezwania do zapłaty, może skutkować skierowaniem sprawy na drogę postępowania sądowego.
  8. W tytule przelewu bankowego należy wskazać: imię i nazwisko studenta, nazwę kierunku studiów oraz rodzaj uiszczanej opłaty.
  9. Uczelnia nie ponosi kosztów związanych z wnoszeniem opłat (np. kosztów przelewu).
  10. Uczelnia nie odpowiada za skutki błędnego zakwalifikowania wpłaty, powstałe w wyniku okoliczności leżących po stronie wpłacającego, w szczególności z powodu wpisania niewłaściwego numeru rachunku bankowego, braku lub błędnego określenia imienia i nazwiska studenta, nazwy kierunku studiów, rodzaju i kwoty uiszczanej opłaty.
  11. Student ma obowiązek powiadomienia uczelni o każdej zmianie jego danych osobowych, w tym adresu do korespondencji. Skutki zaniechania wykonania tego obowiązku obciążają studenta, w szczególności korespondencję wysłaną na adres do korespondencji studenta, ostatnio wskazany uczelni uważa się za skutecznie doręczoną.

§ 4

  1. Studenci, którzy osiągają wybitne wyniki w nauce lub wybitne osiągnięcia artystyczne lub sportowe, w szczególności są stypendystami ministra, uczestniczyli w międzynarodowych programach stypendialnych, z wyłączeniem programów wymiany międzyuczelnianej Erasmus+, mogą ubiegać się o zwolnienie z części opłat określonych w § 1 ust. 1 pkt 1, 3 i 5 w wysokości nie większej niż 50%.
  2. O zwolnienie z części opłat, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 3 i 5, może wnioskować student, który zaliczył co najmniej pierwszy rok studiów. Student jest zobowiązany przedłożyć właściwemu prorektorowi wniosek wraz z uzasadnieniem oraz dokumentami poświadczającymi osiągnięcia, zaopiniowany przez dziekana. Ww. wniosek należy złożyć nie później niż tydzień przed rozpoczęciem semestru.
  3. Decyzję w sprawie zwolnienia z opłat podejmuje właściwy prorektor.
  4. Od decyzji podjętej przez prorektora, studentowi przysługuje prawo wnioskowania do rektora o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
  5. Decyzja wydana przez rektora jest ostateczna.

§ 5

  1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach spowodowanych trudną sytuacją materialną, opłaty o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, 3 i 5 mogą być na wniosek studenta rozłożone przez dziekana na dwie raty.
  2. Student jest zobowiązany przedłożyć właściwemu dziekanowi wniosek wraz z uzasadnieniem oraz dokumentami poświadczającymi trudną sytuację materialną. Ww. wniosek należy złożyć nie później niż dwa tygodnie przed rozpoczęciem semestru.
  3. Decyzję w sprawie rozłożenia opłat na raty podejmuje dziekan.
  4. Pierwszą ratę należy wnieść nie później niż 1 dzień przed rozpoczęciem semestru. Drugą ratę należy wnieść nie później niż: do 10 grudnia w semestrze zimowym, do 10 maja w semestrze letnim.

§ 6

  1. Opłaty za usługi edukacyjne podlegają zwrotowi za okres niepobierania nauki, m.in. w przypadku: uzyskania zgody na urlop, skreślenia z listy studentów, ukończenia studiów przed terminem, rezygnacji z nauki.
  2. Zwrot opłaty za okres niepobierania nauki następuje w wysokości proporcjonalnej do okresu niepobierania nauki liczonej po dacie: uzyskania zgody na urlop od zajęć, skreślenia z listy studentów, ukończenia studiów lub złożenia w dziekanacie pisemnego zawiadomienia o rezygnacji.
  3. W przypadku skreślenia z listy studentów z powodu niepodjęcia studiów w skutek niezłożenia ślubowania opłata, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, 3 i 5, podlega w całości zwrotowi.
  4. Opłata, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, 3 i 5, w przypadku powtarzania zajęć z danego semestru, nie może być wyższa niż opłata za ten semestr.

§ 7

  1. Wykonanie uchwały powierza się dziekanom.
  2. Nadzór nad wykonaniem uchwały powierza się prorektorowi ds. studenckich iedukacji.

§ 8

  1. Traci moc uchwała nr 107/2014 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 25 września 2014 r. w sprawie wprowadzenia zasad pobierania opłat za świadczone usługi edukacyjne, trybu i warunków zwalniania z tych opłat oraz wprowadzenia wzorów umów na świadczenie tych usług.
  2. Umowy na świadczenie usług edukacyjnych zawarte do roku akademickiego 2018/2019 włącznie na mocy uchwały nr 107/2014 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 25 września 2014 r. w sprawie wprowadzenia zasad pobierania opłat za świadczone usługi edukacyjne, trybu i warunków zwalniania z tych opłat oraz wprowadzenia wzorów umów na świadczenie tych usług zachowują moc do czasu ich wygaśnięcia.

§ 9

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą od 1 października 2019 r.

Przewodniczący Senatu

prof. dr hab. inż. Tadeusz Trziszka

Pliki do pobrania

Zmiany

Zmiany
Status Akt zmieniający
akt uchylający Zarządzenie nr 89/2021 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 29 kwietnia 2021 roku

Historia wersji
Wytworzył: Tadeusz Trziszka
Data wytworzenia: 26-04-2019
Opublikowane przez: Piotr Kaługa
Data publikacji: 07-05-2019 06:52
Ostatnio zaktualizował: Joanna Kołaczyńska
Data ostatniej aktualizacji: 07-12-2022 07:49