2021 rok

Zarządzenie nr 137/2021 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 29 lipca 2021 roku

AKT PRAWNY ZMIENIONY

w sprawie zasad postępowania przy ewaluacji jakości działalności naukowej

Na podstawie art. 23 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, w związku z art. 265 ust. 5, ust. 12-13 i art. 343 ust. 7-10 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 z późn. zm.) rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej (Dz. U. 2019 r., poz. 392 z późn. zm.) oraz § 8 ust. 2 i ust. 3 pkt 2 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego z dnia 28 czerwca 2019 roku w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z późn. zm. zarządza się, co następuje:

§ 1


Postanowienia ogólne

  1. W rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu, zwanym dalej „UPWr”, osobami prowadzącymi działalność naukową są:

    1) nauczyciele akademiccy zatrudnieni na podstawie stosunku pracy w grupie stanowisk badawczych lub badawczo-dydaktycznych;

    2) osoby inne niż wymienione w pkt 1, zatrudnione na podstawie stosunku pracy faktycznie prowadzące działalność naukową i posiadające w tym zakresie osiągnięcia będące przedmiotem ewaluacji.

  2. Pracownicy prowadzący działalność naukową oraz osoby biorące udział w prowadzeniu działalności naukowej składają „Oświadczenie o dziedzinie i dyscyplinie”, którą reprezentują, zwane dalej „oświadczeniem o dyscyplinie” – załącznik nr 1 do zarządzenia, na zasadach określonych w niniejszym zarządzeniu.

  3. Pracownicy prowadzący działalność naukową składają „Oświadczenie upoważniające do zaliczenia pracownika do liczby pracowników prowadzących działalność naukową w UPWr”, zwane dalej „oświadczeniem o zaliczeniu do liczby N” – załącznik nr 2 do zarządzenia, na zasadach określonych w niniejszym zarządzeniu.

  4. Osoby, których osiągnięcia są wykazywane na potrzeby ewaluacji, składają „Oświadczenie upoważniające UPWr do wykazania osiągnięć naukowych pracownika na potrzeby ewaluacji”, zwane dalej „oświadczeniem o wykazaniu osiągnięć naukowych na potrzeby ewaluacji" – załącznik nr 3 do zarządzenia, na zasadach określonych w niniejszym zarządzeniu.

  5. Osobami biorącymi udział w prowadzeniu działalności naukowej są osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy, pełniące funkcje pomocnicze w stosunku do osób wymienionych w ust.1 pkt 1 i 2, nieposiadające samodzielnych osiągnięć naukowych.

  6. Do prawidłowego złożenia oświadczeń, o których mowa w ust. 2, 3 i 4, niezbędne jest uzyskanie przez pracownika elektronicznego identyfikatora naukowca ORCID (Open Researcher and Contributor ID).

§ 2


Oświadczenie o dyscyplinie

  1. Wyboru dyscypliny w oświadczeniu o dyscyplinie należy dokonać zgodnie z klasyfikacją określoną w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 września 2018 r w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych (Dz. U. 2018 poz. 1818 z późn. zm.).
  2. Oświadczenie o dyscyplinie składa się, biorąc pod uwagę:

    1) ostatnio uzyskany stopień naukowy, stopień w zakresie sztuki lub tytuł profesora,

    2) lub aktualny dorobek naukowy lub artystyczny.

  3. W oświadczeniu można wskazać nie więcej niż dwie dyscypliny naukowe lub artystyczne.

  4. Pracownik zatrudniony u więcej niż jednego pracodawcy może reprezentować łącznie nie więcej niż dwie dyscypliny naukowe lub artystyczne we wszystkich podmiotach, w których jest zatrudniony.

  5. Nowo zatrudniona osoba składa oświadczenie w terminie 14 dni od daty zatrudnienia, jednak nie później niż do dnia 31 grudnia roku, w którym została zatrudniona.

  6. W przypadku zmiany dyscypliny, którą dana osoba reprezentuje, oświadczenie składa się niezwłocznie, z zastrzeżeniem, że oświadczenie o dziedzinie i dyscyplinie składa się nie częściej niż raz na 2 lata. W celu dokonania zmiany dyscyplin należy złożyć załącznik nr 1, tj. „oświadczenie o dyscyplinie” (wskazując w polu wyboru odpowiedni cel złożenia oświadczenia). To samo oświadczenie składa się w przypadku zmiany udziału procentowego w dyscyplinach.

  7. Oświadczenie jest przedkładane do wiadomości Przewodniczącego/Przewodniczących Rad Dyscyplin reprezentowanych przez pracownika. W przypadku oświadczenia dotyczącego dyscypliny nieewaluowanej przedkłada się je również do wiadomości prorektorowi ds. nauki.

§ 3


Oświadczenie o zaliczeniu do liczby N

  1. Oświadczenie o zaliczeniu do liczby N można złożyć tylko w jednym podmiocie i nie więcej niż w 2 dyscyplinach wskazanych w oświadczeniu o dyscyplinie.

  2. Osoby nowo zatrudnione składają oświadczenie o liczbie N w terminie 14 dni od daty zatrudnienia, jednak nie później niż do dnia 31 grudnia roku, w którym zostały zatrudnione.

  3. W przypadku zmiany dyscypliny, którą dana osoba reprezentuje, oświadczenie o zaliczeniu do liczby N składa się niezwłocznie.

  4. Oświadczenie o zaliczeniu do liczby N, traci moc z dniem jego wycofania albo z dniem ustania zatrudnienia w UPWr. Wycofanie zgody upoważniającej do zaliczenia pracownika do liczby pracowników prowadzących działalność naukową w UPWr ma formę pisemnego oświadczenia – załącznik nr 4.

  5. Zmiana stanowiska na nieobejmujące prowadzenia działalności naukowej nie skutkuje automatycznym wygaśnięciem oświadczenia.
    Jeśli pracownik przejdzie do grupy pracowników dydaktycznych i zaprzestanie prowadzenia działalności naukowej, nie może być wliczony do liczby N, a złożone uprzednio oświadczenie o liczbie N powinno zostać wycofane (załącznik nr 4).

  6. Informacja o zakończeniu obowiązywania oświadczenia powinna być niezwłocznie odnotowana w systemie POL-on.

§ 4


Oświadczenie o wykazaniu osiągnięć naukowych na potrzeby ewaluacji

  1. Osoby wskazane w § 1 ust. 1 są zobowiązane do złożenia oświadczenia o wykazaniu osiągnięć naukowych na potrzeby ewaluacji w ramach poszczególnych dyscyplin wskazanych w oświadczeniu o dyscyplinie i oświadczeniu o liczbie N.

  2. Osoby odbywające kształcenie w Szkole Doktorskiej prowadzonej przez UPWr niebędące jego pracownikami, zwane dalej „doktorantami", w przypadku kiedy ich osiągnięcia naukowe są wykazywane do ewaluacji składają oświadczenie o wykazaniu osiągnięć naukowych na potrzeby ewaluacji, jeżeli posiadają osiągnięcia naukowe w danej dyscyplinie, w której jest przygotowywana rozprawa doktorska albo w jednej z dyscyplin zawierających się w dziedzinie, w której jest przygotowywana rozprawa doktorska.

  3. Osoby, które prowadziły działalność naukową i były zatrudnione nieprzerwanie w UPWr na podstawie umowy o pracę przez okres co najmniej 12 miesięcy i złożyły oświadczenie o dyscyplinie, a oświadczenie o zaliczeniu do liczby N złożyły w innym podmiocie, mogą złożyć oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, jeżeli posiadają osiągnięcia powstałe w związku z zatrudnieniem w UPWr.

  4. Na potrzeby ewaluacji osiągnięcia jednej osoby mogą być wykazywane w ramach nie więcej niż 2 dyscyplin, przy czym dane osiągnięcie może być wykazane przez osobę będącą jego autorem tylko raz i tylko w ramach jednej dyscypliny.

  5. W oświadczeniu o wykazaniu osiągnięć naukowych na potrzeby ewaluacji należy wskazać osiągnięcia, które powstały w związku z zatrudnieniem w UPWr lub odbywaniem kształcenia w Szkole Doktorskiej na UPWr.
    6.Oświadczenie o wykazaniu osiągnięć naukowych na potrzeby ewaluacji składa się w rozliczeniu półrocznym, tj. do dnia 30 czerwca i 31 grudnia, z wyłączeniem ostatniego roku, za który przeprowadzana jest ewaluacja, kiedy to oświadczenie składa się do dnia 10 grudnia. Oświadczenie wraz z wykazem osiągnięć naukowych należy aktualizować na bieżąco we właściwym systemie.

  6. W sytuacji ustania stosunku pracy lub zakończenia kształcenia w szkole doktorskiej UPWr oświadczenie należy złożyć najpóźniej w ostatnim dniu pracy lub kształcenia w szkole doktorskiej.

§ 5


Koordynacja procesu składania i przechowywania oświadczeń

  1. Za koordynację i nadzór nad procesem składania oświadczeń w ramach danej dyscypliny naukowej są odpowiedzialni przewodniczący Rad Dyscyplin, którzy w obrębie dyscypliny mogą wyznaczyć osobę zajmującą się sprawami ewaluacji w poszczególnych dyscyplinach naukowych, zwaną dalej specjalistą ds. ewaluacji.

  2. Przewodniczący Rad Dyscyplin są odpowiedzialni za weryfikację i aktualizację danych wprowadzonych do systemu POL-on i systemu PBN w zakresie regulowanym niniejszym zarządzeniem, z zastrzeżeniem ust. 3.

  3. W przypadku dyscyplin nieewaluowanych za weryfikację i aktualizację danych wprowadzonych do systemu POL-on i systemu PBN w zakresie regulowanym niniejszym zarządzeniem odpowiada Dział Nauki.

  4. Oświadczenia powinny być przekazywane do Działu Kadr i Płac:

    1) oświadczenie o dyscyplinie ( załącznik nr 1);
    2) oświadczenie o zaliczeniu do liczby N ( załącznik nr 2);
    3) oświadczenie o cofnięciu upoważnienia do zaliczenia do liczby N ( załącznik nr 4).

  5. Dział Kadr i Płac przechowuje przedmiotowe oświadczenia i na podstawie otrzymanych oświadczeń wprowadza dane do systemu POL-on w wyznaczonych terminach, z zastrzeżeniem ust. 6.

  6. Do Przewodniczących Rad Dyscyplin przekazywana jest, wygenerowana z Bazy Wiedzy UPWr, ostateczna wersja oświadczenia o wykazaniu osiągnięć naukowych na potrzeby ewaluacji (załącznik nr 3) - wraz z wykazem osiągnięć.

  7. Przewodniczący Rady Dyscypliny na bieżąco aktualizują na udostępnionym dysku Google podpisane oświadczenia osiągnięć naukowych (załącznik 3) wraz z aktualnymi wykazami osiągnięć naukowych dla dyscypliny.

  8. Uprawnienia do przeglądania dysku Google, o których mowa w ust. 7 są następujące osoby:

    1) Przewodniczący Rad Dyscyplin i ich zastępcy;

    2) specjaliści ds. ewaluacji wyznaczeni przez przewodniczących w obrębie dyscypliny;

    3) dyrektor Działu Nauki oraz pracownicy Działu Nauki;

    4) dyrektor Biblioteki Głównej, zastępca dyrektora Biblioteki Głównej oraz kierownik Działu Dokumentacji i Rozwoju Systemów Biblioteki;
    5) dyrektor Działu Kadr i Płac oraz osoba wprowadzająca informację o pracownikach do systemu POL-on (pracownik DKiP);

    6) rzecznik patentowy.

  9. Nadzór nad procesem wprowadzania danych z oświadczeń, o których mowa w niniejszym zarządzeniu, sprawuje administrator uczelni systemu POL-on, który w tym zakresie ściśle współpracuje z przewodniczącymi lub osobami oddelegowanymi do spraw ewaluacji w poszczególnych dyscyplinach naukowych.

§ 6


Pobieranie raportów z systemu POL-on

  1. W celu weryfikacji poprawności wprowadzonych danych do systemu POL-on upoważnione osoby wnioskują o wygenerowanie raportów dotyczących danych związanych z ewaluacją w zakresie reprezentowanych dyscyplin do Administratora uczelni systemu POL-on lub osoby przez niego wskazanej.

  2. Uprawnione do wnioskowania o raporty, o których mowa w ust. 1, są następujące osoby:

    1) przewodniczący Rad Dyscyplin i ich zastępcy;

    2) specjaliści ds. ewaluacji wyznaczeni przez przewodniczących w obrębie dyscypliny;

    3) dyrektor Działu Nauki oraz pracownicy Działu Nauki;

    4) dyrektor Biblioteki Głównej, zastępca dyrektora Biblioteki Głównej oraz kierownik Działu Dokumentacji i Rozwoju Systemów Biblioteki;

    5) dyrektor Działu Kadr i Płac oraz osoba wprowadzająca informację o pracownikach do systemu POL-on (pracownik DKiP);

    6) rzecznik patentowy.

  3. Administrator uczelni systemu POL-on lub osoba przez niego wskazana przesyła raporty w formie zahasłowanej, w celu zapewnienia ochrony danych osobowych.

§ 7


Na potrzeby pierwszej ewaluacji, obejmującej lata 2017-2021, która zostanie przeprowadzona w roku 2022 oświadczenie o wykazaniu osiągnięć naukowych na potrzeby ewaluacji ( załącznik nr 3) składa się za lata 2017-2021:

1) do dnia 30 września 2021 r.

2) w przypadku potrzeby aktualizacji - do dnia 31 grudnia 2021 roku

§ 8


Traci moc Zarządzenie nr 369/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 2 grudnia 2020 roku w sprawie zasad postępowania przy ewaluacji jakości działalności naukowej.

§ 9


Nadzór nad realizacją niniejszego zarządzenia powierza się Prorektorowi ds. nauki.

§ 10


Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Z upoważnienia Rektora UPWr

prof. dr hab. inż. Adam Szewczuk

Pliki do pobrania

Zmiany

Zmiany
Status Akt zmieniający
akt zmieniający Zarządzenie nr 123/2022 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 13 czerwca 2022 roku
akt zmieniający Zarządzenie nr 189/2022 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 12 grudnia 2022 roku
akt zmieniający Zarządzenie nr 6/2024 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 15 stycznia 2024 roku

Historia wersji
Wytworzył: Adam Szewczuk
Data wytworzenia: 29-07-2021
Opublikowane przez: Bartosz Hoppe
Data publikacji: 30-07-2021 15:00
Ostatnio zaktualizował: Aleksandra Pomian
Data ostatniej aktualizacji: 16-01-2024 10:59