2017 rok

Zarządzenie nr 45/2017 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 4 kwietnia 2017 roku

Status aktu prawnego: Stracił moc

w sprawie określenia dokumentacji programu kształcenia oraz zasad dotyczących procesu dydaktycznego w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu

Na podstawie art. 66 ust. 1 i 2 pkt 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jednolity Dz. U. 2016 poz. 1842) rozdział 2 i 3 Rozporządzenia MNiSzW z 26 września 2016 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów (Dz. U. 2016 poz. 1596), oraz § 10 uchwały senatu UPWr nr 9 z 24 lutego 2017 r. w sprawie wytycznych dla rad podstawowych jednostek organizacyjnych UPWr w zakresie projektowania programów kształcenia dla studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich zarządza się co następuje:

§ 1
  1. W UPWr wydział może uruchomić studia na określonym kierunku, poziomie kształcenia w oparciu o efekty kształcenia określone przez senat w ramach obszarów kształcenia oraz dziedzin odpowiadających posiadanym uprawnieniom do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego po spełnieniu warunków prowadzenia studiów określonych odrębnymi przepisami.
  2. Wydział nieposiadający uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego w obszarze kształcenia i dziedzinie do których jest przyporządkowany kierunek studiów – może uzyskać uprawnienie do prowadzenia kierunku studiów w drodze decyzji ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.
  3. Nauczyciel akademicki wliczany do minimum kadrowego zobowiązany jest złożyć w terminie do 30 czerwca roku poprzedzającego rok akademicki, oświadczenie upoważniające wydział do zaliczenia go do minimum kadrowego danego kierunku studiów (zał. 1).
  4. Komisja programowa powołana przez radę wydziału dla każdego kierunku przygotowuje program kształcenia. W skład komisji programowej wchodzą przede wszystkim nauczyciele akademiccy zaliczani do minimum kadrowego tego kierunku oraz przedstawiciel studentów.
    W procesie projektowania programów kształcenia uczestniczą przedstawiciele samorządu studentów oraz interesariusze zewnętrzni.
  5. Wymagane dokumenty programu kształcenia stanowią zał. 2:
    - 2.1 dane ogólne programu kształcenia;
    - 2.2 opis efektów kształcenia;
    - 2.3 plan studiów;
    - 2.4 szczegółowy program kształcenia – sylabus przedmiotu;
    - 2.5 macierz pokrycia efektów kształcenia dla kierunku studiów przez efekty zdefiniowane dla przedmiotów;
    - 2.6 opinię samorządu studentów.
  6. Opis efektów uwzględnia: uniwersalne charakterystyki pierwszego stopnia, charakterystyki drugiego stopnia, w tym wybrane efekty kształcenia właściwe dla obszaru/ów z których kierunek został wyodrębniony, na poziomie 6 (studia pierwszego stopnia) lub poziomie 7 (studia drugiego stopnia i jednolite studia magisterskie) Polskiej Ramy Kwalifikacji.
  7. W przypadku studiów po ukończeniu których absolwent uzyskuje tytuł zawodowy inżyniera lub magistra inżyniera opis efektów kształcenia uwzględnia również pełny zakres efektów kształcenia prowadzących do uzyskania kompetencji inżynierskich, zawartych w charakterystykach drugiego stopnia dla kwalifikacji na poziomie 6 lub poziomie 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji.
  8. Katalog przedmiotów ECTS jest podstawowym zbiorem przedmiotów będących pełnym zasobem oferty edukacyjnej uczelni. Katalog ECTS jest bazą, z której pobierane są dane niezbędne do rejestracji osiągnięć studentów i funkcjonowania systemu e-Dziekanat. Katalog przedmiotów ECTS prowadzony jest w dwóch wersjach językowych (polskiej i angielskiej). Opis przedmiotu, w obu językach, powinien być przygotowany przez nauczyciela akademickiego odpowiedzialnego za przedmiot zgodnie z obowiązującym wzorem sylabusa.
  9. Ogólna liczba efektów kształcenia powinna się zawierać w przedziale 20‐40, w przypadku wyodrębnienia specjalności dopuszcza się tworzenie efektów specjalnościowych.
  10. W celu powołania kierunku dziekan wydziału kieruje wniosek do prorektora ds. studenckich i edukacji obejmujący:
    1) wniosek utworzenia kierunku zaopiniowany przez radę wydziału,
    2) uchwałę rady wydziału w spawie zatwierdzenia programu kształcenia wraz z załącznikiem z pominięciem sylabusów,
    3) proponowany skład minimum kadrowego,
    4) szczegółowe zasady rekrutacji i proponowany limit przyjęć.

§ 2
  1. Dokumentacja przebiegu studiów (karty osiągnięć, protokoły, dokumentacja egzaminu dyplomowego itp.) jest realizowana zgodnie z działającymi w uczelni elektronicznymi systemami obsługi studenta (eORDO, USOS).
  2. Szczegółowe zasady korzystania z USOS oraz terminarz czynności w USOS określa zarządzenie nr 26/2017 Rektora UPWr z dnia 3 marca 2017 r. w sprawie wprowadzenia w UPWr Uniwersyteckiego Systemu Obsługi Studiów - USOS.
  3. Nauczyciel zobowiązany jest do wpisania ocen do USOS zgodnie z terminarzem czynności w USOS oraz złożenia protokołu w dziekanacie, jednak nie później niż dwa dni po zakończeniu sesji egzaminacyjnej. Po tym terminie nie będzie możliwe wpisywanie ocen do systemu. W wyjątkowych sytuacjach dostęp do wpisywania ocen z danego przedmiotu, decyzją dziekana może zostać odblokowany w dodatkowym terminie.
  4. Po zakończeniu semestru dziekanat drukuje kartę okresowych osiągnięć studenta, którą podpisuje dziekan.
  5. Dokumentacja przebiegu studiów w elektronicznym systemie obsługi studentów eORDO prowadzona jest do czasu wygaszenia działalności tego systemu.
  6. Pisemne prace egzaminacyjne, a także projekty i sprawdziany (kolokwia) z zajęć praktycznych należy przechowywać w jednostce przez 12 miesięcy od zakończenia zajęć.
  7. Na wszystkich kierunkach studiów UPWr (z wyjątkiem kierunku weterynaria) obowiązuje praca dyplomowa.
    Procedura dotycząca przygotowania i archiwizowania prac dyplomowych studentów określona jest w Zarządzeniu nr 26/2017 Rektora UPWr z dnia 3 marca 2017 r.

§ 3
  1. Formę, czas trwania praktyki i jej zakres merytoryczny określa program kształcenia dla danego kierunku.
  2. Student odbywa praktykę w zakładzie lub instytucji, w których możliwe jest wykonywanie pracy zgodnej z programem praktyki.
  3. Kierowanie praktyką:
    1) kierownikiem praktyki jest pracownik wyznaczony przez kierownika jednostki organizującej daną praktykę. Na wydziałach funkcję tę sprawuje pełnomocnik dziekana ds. praktyk lub pracownik wydziałowego biura praktyk,
    2) kierownik sprawuje nadzór nad organizacją i przebiegiem praktyk i jest odpowiedzialny za:
       a) kontakty z zakładami oraz za zawieranie z nimi porozumień (zał. 3),
       b) zorganizowanie nadzoru dydaktyczno-wychowawczego obejmującego wizytacje i kontrole,
      c) nadzór nad dopełnieniem formalności związanych ze skierowaniem studentów na praktykę: wydanie skierowań (zał. 3a), ubezpieczenie, książeczki zdrowia ds. sanitarno-epidemiologicznych,
    3) kierownik, jeżeli jest nauczycielem akademickim, otrzymuje wynagrodzenie za dodatkowe zajęcia należące do obowiązków nauczycieli akademickich w wysokości 1/100 ryczałtu za jednego studenta, który uzyskał zaliczenie praktyki.
    Wysokość ryczałtu za kierowanie praktyką ustala rektor na podstawie zasad określonych w rozporządzeniu ministra nauki i szkolnictwa wyższego.
  4. Opieka merytoryczna nad praktyką:
    1) nadzór merytoryczny nad praktyką sprawuje opiekun praktyki – nauczyciel akademicki wyznaczony przez dziekana lub pełnomocnik dziekana ds. praktyk,
    2) opiekun odpowiada za realizację praktyki zgodnie z jej celem i ustalonym programem. jest upoważniony do rozstrzygania, wspólnie z kierownikiem, spraw związanych z jej przebiegiem,
    3) opiekun realizuje wizytacje, kontrole, seminaria i egzaminuje studenta zaliczającego praktykę,
    4) opiekun zalicza praktykę przez odpowiedni wpis w dokumentach,
    5) opiekun praktyki tytułem pełnienia tej funkcji, jeżeli jest nauczycielem akademickim, otrzymuje wynagrodzenie za dodatkowe zajęcia należące do obowiązków nauczycieli akademickich w wysokości 1/100 ryczałtu za jednego studenta, który uzyskał zaliczenie praktyki.
    Wysokość ryczałtu za opiekę nad praktyką ustala rektor na podstawie zasad określonych w rozporządzeniu ministra nauki i szkolnictwa wyższego.
  5. Koszty związane z organizacją i opieką nad praktykami są finansowane ze środków przeznaczonych na działalność dydaktyczną wydziału.
  6. Zasady przyzwania studentom świadczeń w czasie trwania praktyk są określone w regulaminie pomocy materialnej dla studentów.
  7. Dokumentacja dotycząca przebiegu i miejsca praktyk, po jej zaliczeniu powinna być przechowywana w teczce studenta.

§ 4
  1. Zasady przygotowania nauczycieli i studentów do zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość oraz zasady oceny i archiwizacji efektów kształcenia uzyskiwanych przez studentów z przedmiotów prowadzonych w tym systemie określone są w załączniku nr 4 do zarządzenia.
    Zamieszczanie materiałów dydaktycznych na platformie Modle określa załącznik nr 4a do zarządzenia.

§ 5
  1. Osoba przyjęta na studia pierwszego stopnia i jednolite studia magisterskie zobowiązana jest odbyć podczas dni wstępnych organizowane szkolenia z:
    - przepisów przeciwpożarowych,
    - bezpieczeństwa i higieny pracy,
    - zasad korzystania z wirtualnego dziekanatu,
    - zasad korzystania z platformy kształcenia zdalnego,
    - zasad korzystania z zasobów bibliotecznych,
    oraz spotkanie z pełnomocnikiem ds. studentów niepełnosprawnych.
  2. Dla każdego rocznika studiów na danym kierunku, dziekan w porozumieniu z wydziałowym samorządem studentów powołuje spośród nauczycieli akademickich opiekuna roku.
    Opiekun sprawuje swoją funkcję przez okres całego cyklu kształcenia na pierwszym i drugim stopniu.
    Wzór powołania oraz obowiązki opiekuna zostały określone w załączniku nr 5 do zarządzenia.

§ 6
  1. W Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu prowadzony jest elektroniczny album studentów.
  2. Studentowi nadaje się kolejny w ramach uczelni numer albumu. Numer albumu przypisany jest studentowi na wszystkich kierunkach i stopniach studiów realizowanych przez studenta w uczelni.
  3. Numer albumu wpisuje się na teczce akt osobowych studenta oraz legitymacji studenckiej.
  4. Do albumu wpisuje się: numer albumu, datę rozpoczęcia studiów, imię (imiona) i nazwisko oraz datę i miejsce urodzenia studenta, PESEL, a w przypadku jego braku – inny numer ewidencyjny, imiona rodziców, informacje dotyczące świadectwa dojrzałości lub dyplomu ukończenia studiów (nazwa szkoły, okręgowej komisji egzaminacyjnej lub uczelni, numer oraz data i miejsce wystawienia), nazwę wydziału uczelni i kierunku studiów oraz rok studiów, na który student został przyjęty. Po opuszczeniu przez studenta uczelni w albumie wpisuje się datę i przyczynę opuszczenia.
  5. Pracowniczy dziekanatów zobowiązani są do uaktualniania danych znajdujących się w elektronicznym albumie studentów.

§ 7
  1. Uprawnionym do otrzymania Elektronicznej Legitymacji Studenckiej jest student po immatrykulacji dla którego jest ona dokumentem poświadczającym status studenta.
  2. Podstawą otrzymania pierwszej Elektronicznej Legitymacji Studenckiej jest złożenie przez studenta wniosku dostępnego na stronie internetowej uczelni (zał. 6 ).
  3. Student odbywający studia jednocześnie na więcej niż jednym wydziale posługuje się jedną legitymacją wydaną na wydziale na którym wybrał podstawowy kierunek studiów.
  4. Legitymację studencką może otrzymać również student zagranicznej uczelni odbywający w UPWr część studiów.
  5. Studenci zagraniczni (studiujący w ramach w programów: ERASMUS i CEEPUS) wypełniają wniosek o wydanie ELS zamieszczony na stronie internetowej uczelni przeznaczony dla studentów zagranicznych (zał. 6a).
  6. Warunkiem otrzymania ELS jest także posiadanie w systemie dziekanatowym uczelni zdjęcia, którego parametry dostępne są na stronie internetowej Centrum Sieci Komputerowych.
  7. Za wydanie legitymacji, student zobowiązany jest wnieść ustaloną opłatę na indywidualnie wygenerowane konto.
  8. Wypełniony wniosek podpisuje dziekan wydziału.
  9. Procedura wydania ELS nie przekracza 7 dni roboczych od momentu dostarczenia poprawnie wypełnionych dokumentów.
  10. Wydanie ELS odbywa się w dziekanacie po okazaniu dowodu wpłaty.
  11. ELS jest własnością studenta i nie podlega zwrotowi.

§ 8
W Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu prowadzi się elektroniczną księgę dyplomów do której wpisuje się: liczbę porządkową stanowiącą numer dyplomu, numer albumu, imiona i nazwisko studenta, rok urodzenia, datę rozpoczęcia studiów, nazwę podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni, kierunek, poziom, profil i formę studiów, datę złożenia egzaminu dyplomowego i tytuł zawodowy. Wpisanie profilu obowiązuje studentów, którzy rozpoczęli studia w roku 2012 i później.

§ 9
  1. Wzory obowiązujących w uczelni dyplomów określa uchwała nr 93/2012 senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z 22 czerwca 2012 r. ze zmianami w sprawie zatwierdzenia uczelnianego wzoru dyplomu ukończenia studiów pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych magisterskich w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu.
  2. Wydział dostarcza gotowy dyplom do Działu Organizacji Studiów celem sprawdzenia zgodności danych umieszczonych w albumie studenta. Potwierdzeniem zgodności jest pieczątka umieszczona na odwrocie egzemplarza do akt o następującej treści: „Sprawdzono pod względem zgodności z albumem studenta. Wrocław, data, podpis”.
  3. Wydział przekazuje dyplom rektorowi do podpisu, a następnie dyplom zostaje opieczętowany suchą pieczęcią.
  4. Absolwent odbierając dyplom w dziekanacie, poświadcza ten fakt własnoręcznym podpisem po uprzednim przedstawieniu karty zobowiązań studenta (zał. 7), potwierdzającej wypełnienie wszystkich zobowiązań wobec uczelni.

§ 10
Osoby korzystające z bazy danych studentów zobowiązane są do spełnienia warunków określonych w zarządzeniu 30/2008 Rektora UPWr z dnia 12 marca 2008 r. (z późn. zm.) w sprawie ochrony danych osobowych i baz danych w systemach informatycznych w UPWr.

§ 11
  1. Wykonanie zarządzenia powierza się dziekanom, dyrektorom/kierownikom: Studium Języków Obcych, Studium Wychowania Fizycznego i Sportu, Centrum Kształcenia na Odległość, Międzywydziałowego Studium Pedagogicznego oraz Centrum Kształcenia Ustawicznego.
  2. Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się prorektorowi ds. studenckich i edukacji.

§ 12
  1. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
  2. Traci moc zarządzenie nr 153/2014 w sprawie zasad organizacji procesu kształcenia w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu ze zmianami wprowadzonymi zarządzeniami nr 44/2015 z 15 kwietnia 2015 r. i 105/2016 z 14 października 2016 r.
  3. Traci moc zarządzenie nr 153/2013 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 1 października 2013 w sprawie wprowadzenia obowiązku dokumentowania przebiegu studiów w e-Dziekanacie w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu ze zmianą wprowadzoną zarządzeniem nr 22/2015 z 17 lutego 2015 r.


Rektor

prof. dr hab. inż. Tadeusz Trziszka

Pliki do pobrania

Zmiany

Zmiany
Status Akt zmieniający
akt zmieniający Zarządzenie nr 238/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 31 grudnia 2019 r.
akt zmieniający Zarządzenie nr 218/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 29 lipca 2020 roku
akt uchylający Zarządzenie nr 422/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 28 grudnia 2020 roku

Historia wersji
Wytworzył: Tadeusz Trziszka
Data wytworzenia: 04-04-2017
Opublikowane przez: Piotr Kaługa
Data publikacji: 06-04-2017 10:37
Ostatnio zaktualizował: Joanna Kołaczyńska
Data ostatniej aktualizacji: 17-11-2022 13:28