2021 rok

Zarządzenie nr 65/2021 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 24 marca 2021 roku

w sprawie przekształcenia Poradni Rozwoju Osobistego w Centrum Wsparcia i Dostępności oraz wprowadzenia zmian do Regulaminu organizacyjnego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonego w życie zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu organizacyjnego z późn. zm.

Na podstawie art. 23 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478), § 8 ust. 2 i ust. 3 pkt 2 i 50, § 40 ust. 6 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 28 czerwca 2019 roku w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z późn. zm., § 18, § 19 ust.8 i § 114 Regulaminu organizacyjnego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonego w życie zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu organizacyjnego z późn. zm. zarządza się, co następuje:

§ 1

  1. Dotychczasową Poradnię Rozwoju Osobistego przekształca się w Centrum Wsparcia i Dostępności.

  2. Dotychczasowi pracownicy Poradni Rozwoju Osobistego stają się pracownikami Centrum.

  3. Centrum, o którym mowa w ust. 1, kieruje dyrektor powołany przez Rektora na wniosek Prorektora ds. studenckich i edukacji, któremu bezpośrednio podlega.

  4. Dyrektor Centrum jest bezpośrednim przełożonym pracowników Centrum i odpowiada za prawidłową realizację zadań podległej mu jednostki.

  5. Jednostka jest finansowana ze środków administracji Uczelni.

  6. Centrum otrzymuje symbol organizacyjny S0CWD000.

§ 2


Centrum Wsparcia i Dostępności:

  1. Prowadzi poradnictwo psychologiczne dla studentów, doktorantów i pracowników UPWr, a w szczególności dla osób:

    1 ) doświadczających kryzysu, trudności emocjonalnych, trudności w relacjach interpersonalnych,

    2 ) mających problem z akceptacją siebie lub z integracją w nowym środowisku,

    3 ) doświadczających spadku motywacji i trudności w nauce,

    4 ) z niepełnosprawnościami oraz ze szczególnymi potrzebami,

    5 ) doświadczających dyskryminacji lub mobbingu na terenie uczelni.

  2. Udziela:

    1 ) pomocy w znalezieniu miejsca oferującego właściwy rodzaj leczenia w przypadku osób z poważniejszymi trudnościami psychologicznymi lub zaburzeniami zdrowia psychicznego,

    2 ) wsparcia w rozwoju osobistym i społecznym dla studentów i doktorantów w zakresie:

    a ) świadomego kształtowania własnej ścieżki edukacyjnej i życiowej,

    b ) podejmowania świadomych decyzji życiowych,

    c ) rozwoju swojej osobowości,

    d ) budowania satysfakcjonujących relacji międzyludzkich,

    e ) rozwoju i doskonalenia kompetencji osobistych, społecznych oraz dydaktycznych.

  3. Koordynuje zapewnianie dostępności usług uczelni (m.in. kształcenie i prowadzenie badań naukowych), w tym udzielanie wsparcia osobom ze szczególnymi potrzebami.

  4. Diagnozuje i ustala zakres wsparcia oraz jego zapewnienie w dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, w tym:

    1 ) dostępność procesu dydaktycznego,

    2 ) dostępność materiałów dydaktycznych,

    3 ) dostępność procesu weryfikacji efektów uczenia się,

    4 ) tzw. wsparcie miękkie (również psychologiczne),

    5 ) dostępność procesu przyjmowania na studia (również rekrutacji),

    6 ) dostępność nauki języków obcych i zajęć z wychowania fizycznego,

    7 ) dostępność prowadzenia badań naukowych,

    8 ) dostęp do technologii wspomagających,

    9 ) wsparcie dot. transportu,

    10 ) dostęp do usług asystenckich,

    11 ) wsparcie w zakresie domów studenckich,

    12 ) wsparcie specjalistyczne dla osób głuchych i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz w spektrum autyzmu.

  5. Realizuje bezpośrednio niektóre uprawnienia i usługi, potwierdza uprawnienia, wydaje zaświadczenia itp.

  6. Koordynuje wsparcie działań związanych z udzielaniem wsparcia konkretnym osobom, realizowanych przez jednostki UPWr oraz przez osoby prowadzące zajęcia.

  7. Prowadzi konsultacje dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.

  8. Przyjmuje i obsługuje wnioski o zapewnienie komunikacji w żądanej formie (elektronicznej, poprzez komunikatory, wiadomości tekstowe, tłumacza online itp.).

  9. Przyjmuje wnioski o zapewnienie dostępności architektonicznej, cyfrowej i/lub komunikacyjno-informacyjnej oraz deleguje je do właściwych jednostek.

  10. Sporządza raport o stanie zapewnienia dostępności na UPWr (na podstawie raportów cząstkowych przygotowywanych przez wyznaczone jednostki uczelni).

  11. Typuje zakres niezbędnych potrzeb oraz przygotowuje plan działań na rzecz poprawy dostępności na UPWr (na podstawie planów cząstkowych przygotowywanych przez wyznaczone jednostki uczelni) z pozyskaniem akceptacji władz uczelni oraz wskazania możliwych źródeł finansowania.

  12. Koordynuje harmonogram działań zwiększających dostępność oraz monitoruje dostępność na UPWr.

  13. Opracowuje i aktualizuje standardy dostępności na UPWr.

  14. Opiniuje inwestycje i modernizacje obiektów uczelni pod kątem dostępności architektonicznej.

  15. Wspiera merytorycznie uzgodnienia przy projektowaniu w zakresie dostępności architektonicznej oraz akceptuje wykonaną dokumentację projektową.

  16. Uczestniczy w odbiorach zrealizowanych robót budowlanych w zakresie przystosowania obiektów do dostępności architektonicznej.

  17. Reaguje na zgłoszenia sygnalizacyjne o braku dostępności oraz przyjmuje zgłoszenia, rozpatruje skargi, a także opracowuje stanowisko Uczelni w zakresie danej skargi.

  18. Prowadzi działania informacyjne:

    1 ) zapewnia informatory, ulotki i inne materiały informacyjne dla kandydatów na studia, studentów, doktorantów i pracowników z niepełnosprawnościami,

    2 ) zapewnia warsztaty i specjalne wydarzenia dla osób z niepełnosprawnościami,

    3 ) prowadzi kampanie w środowisku akademickim dot. równych szans w procesie kształcenia.

  19. Podnosi poziom wiedzy i świadomości na UPWr w zakresie osób ze szczególnymi potrzebami:

    1 ) organizuje specjalistyczne szkolenia dla kadry Uczelni,

    2 ) organizacje szkolenia świadomościowe dla studentów,

    3 ) prowadzi konsultacje oraz opracowuje wytyczne dot. osób ze szczególnymi potrzebami dla kadry,

    4 ) organizuje konferencje, seminaria i warsztaty.

  20. Udziela wsparcia dla pracowników z niepełnosprawnościami w zakresie należnych im uprawnień, świadczeń i pomocy w radzeniu sobie z problemami.

  21. Współpracuje z pełnomocnikiem rektora ds. osób niepełnosprawnych oraz pełnomocnikiem ds. uzależnień w zakresie swoich kompetencji.

  22. Współpracuje z podkoordynatorami ds. dostępności na UPWr oraz innymi jednostkami UPWr w zakresie swoich kompetencji.

  23. Prowadzi kontrolę zarządczą ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania ryzykiem związanym z zakresem działania Centrum.

  24. Opracowuje projekty przepisów wewnętrznych związanych z wykonywaniem zadań i ich bieżącą aktualizację.


§ 3


W Regulaminie organizacyjnym Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonym w życie zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu organizacyjnego z późn. zm. wprowadza się następujące zmiany:


 1 ) w § 17 ust. 3 dodaje się pkt 12a w brzmieniu: „Centrum Wsparcia i Dostępności”;

 2 ) w § 24 ust. 2 pkt 12 otrzymuje brzmienie: „Centrum Wsparcia i Dostępności”;

 3 ) Na schemacie graficznym jednostek organizacyjnych podległych bezpośrednio prorektorowi ds. studenckich i edukacji uchyla się  „Poradnię Rozwoju Osobistego” oraz dodaje się: „Centrum Wsparcia i Dostępności”.

 4 ) uchyla się § 56 i dodaje się § 56a, który otrzymuje następujące brzmienie:


„Centrum Wsparcia i Dostępności:

  1. Prowadzi poradnictwo psychologiczne dla studentów, doktorantów i pracowników UPWr, a w szczególności dla osób:

    1 ) doświadczających kryzysu, trudności emocjonalnych, trudności w relacjach interpersonalnych,

    2 ) mających problem z akceptacją siebie lub z integracją w nowym środowisku,

    3 ) doświadczających spadku motywacji i trudności w nauce,

    4 ) z niepełnosprawnościami oraz ze szczególnymi potrzebami,

    5 ) doświadczających dyskryminacji lub mobbingu na terenie uczelni.

  2. Udziela:

    1 ) pomocy w znalezieniu miejsca oferującego właściwy rodzaj leczenia w przypadku osób z poważniejszymi trudnościami psychologicznymi lub zaburzeniami zdrowia psychicznego,

    2 ) wsparcia w rozwoju osobistym i społecznym dla studentów i doktorantów w zakresie:

    a ) świadomego kształtowania własnej ścieżki edukacyjnej i życiowej,

    b ) podejmowania świadomych decyzji życiowych,

    c ) rozwoju swojej osobowości,

    d ) budowania satysfakcjonujących relacji międzyludzkich,

    e ) rozwoju i doskonalenia kompetencji osobistych, społecznych oraz dydaktycznych.

  3. Koordynuje zapewnianie dostępności usług uczelni (m.in. kształcenie i prowadzenie badań naukowych), w tym udzielanie wsparcia osobom ze szczególnymi potrzebami.

  4. Diagnozuje i ustala zakres wsparcia oraz jego zapewnienie w dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, w tym:

    1 ) dostępność procesu dydaktycznego,

    2 ) dostępność materiałów dydaktycznych,

    3 ) dostępność procesu weryfikacji efektów uczenia się,

    4 ) tzw. wsparcie miękkie (również psychologiczne),

    5 ) dostępność procesu przyjmowania na studia (również rekrutacji),

    6 ) dostępność nauki języków obcych i zajęć z wychowania fizycznego,

    7 ) dostępność prowadzenia badań naukowych,

    8 ) dostęp do technologii wspomagających,

    9 ) wsparcie dot. transportu,

    10 ) dostęp do usług asystenckich,

    11 ) wsparcie w zakresie domów studenckich,

    12 ) wsparcie specjalistyczne dla osób głuchych i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz w spektrum autyzmu.

  5. Realizuje bezpośrednio niektóre uprawnienia i usługi, potwierdza uprawnienia, wydaje zaświadczenia itp.

  6. Koordynuje wsparcie działań związanych z udzielaniem wsparcia konkretnym osobom, realizowanych przez jednostki UPWr oraz przez osoby prowadzące zajęcia.

  7. Prowadzi konsultacje dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.

  8. Przyjmuje i obsługuje wnioski o zapewnienie komunikacji w żądanej formie (elektronicznej, poprzez komunikatory, wiadomości tekstowe, tłumacza online itp.).

  9. Przyjmuje wnioski o zapewnienie dostępności architektonicznej, cyfrowej i/lub komunikacyjno-informacyjnej oraz deleguje je do właściwych jednostek.

  10. Sporządza raport o stanie zapewnienia dostępności na UPWr (na podstawie raportów cząstkowych przygotowywanych przez wyznaczone jednostki uczelni).

  11. Typuje zakres niezbędnych potrzeb oraz przygotowuje plan działań na rzecz poprawy dostępności na UPWr (na podstawie planów cząstkowych przygotowywanych przez wyznaczone jednostki uczelni) z pozyskaniem akceptacji władz uczelni oraz wskazania możliwych źródeł finansowania.

  12. Koordynuje harmonogram działań zwiększających dostępność oraz monitoruje dostępność na UPWr.

  13. Opracowuje i aktualizuje standardy dostępności na UPWr.

  14. Opiniuje inwestycje i modernizacje obiektów uczelni pod kątem dostępności architektonicznej.

  15. Wspiera merytorycznie uzgodnienia przy projektowaniu w zakresie dostępności architektonicznej oraz akceptuje wykonaną dokumentację projektową.

  16. Uczestniczy w odbiorach zrealizowanych robót budowlanych w zakresie przystosowania obiektów do dostępności architektonicznej.

  17. Reaguje na zgłoszenia sygnalizacyjne o braku dostępności oraz przyjmuje zgłoszenia, rozpatruje skargi, a także opracowuje stanowisko Uczelni w zakresie danej skargi.

  18. Prowadzi działania informacyjne:

    1 ) zapewnia informatory, ulotki i inne materiały informacyjne dla kandydatów na studia, studentów, doktorantów i pracowników z niepełnosprawnościami,

    2 ) zapewnia warsztaty i specjalne wydarzenia dla osób z niepełnosprawnościami,

    3 ) prowadzi kampanie w środowisku akademickim dot. równych szans w procesie kształcenia.

  19. Podnosi poziom wiedzy i świadomości na UPWr w zakresie osób ze szczególnymi potrzebami:

    1 ) organizuje specjalistyczne szkolenia dla kadry Uczelni,

    2 ) organizacje szkolenia świadomościowe dla studentów,

    3 ) prowadzi konsultacje oraz opracowuje wytyczne dot. osób ze szczególnymi potrzebami dla kadry,

    4 ) organizuje konferencje, seminaria i warsztaty.

  20. Udziela wsparcia dla pracowników z niepełnosprawnościami w zakresie należnych im uprawnień, świadczeń i pomocy w radzeniu sobie z problemami.

  21. Współpracuje z pełnomocnikiem rektora ds. osób niepełnosprawnych oraz pełnomocnikiem ds. uzależnień w zakresie swoich kompetencji.

  22. Współpracuje z podkoordynatorami ds. dostępności na UPWr oraz innymi jednostkami UPWr w zakresie swoich kompetencji.

  23. Prowadzi kontrolę zarządczą ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania ryzykiem związanym z zakresem działania Centrum.

  24. Opracowuje projekty przepisów wewnętrznych związanych z wykonywaniem zadań i ich bieżącą aktualizację”.


5) W Wykazie symboli organizacyjnych władz i jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącym załącznik nr 1 do Regulaminu organizacyjnego wprowadzonego w życie zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu organizacyjnego z późn. zm. w pionie bezpośrednio podległym prorektorowi do spraw studenckich i edukacji pkt 7 otrzymuje brzmienie „Centrum Wsparcia i Dostępności S0CWD000”.

6) W zarządzeniu nr 334/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 30 października 2020 w sprawie wprowadzenia zmian do zarządzenia nr 245/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 31 sierpnia 2020 r. w sprawie przekształcenia Działu Organizacji Studiów i Działu Spraw Studenckich w Centrum Spraw Studenckich oraz wprowadzenia zmian do Regulaminu organizacyjnego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonego zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu organizacyjnego z późn. zm. wprowadza się następujące zmiany:

w § 1 ust. 3 pkt 3 uchyla się lit. f.


§ 4


Niniejsze zarządzenie stanowi podstawę do:

1 ) inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej,

2 ) wykonania nowych szyldów i pieczątek.

3 ) likwidacji dotychczasowych pieczątek i szyldów,

4 ) zmian w systemach EOD i TETA.


§ 5


Nadzór nad realizacją niniejszego zarządzenia powierza się Prorektorowi ds. studenckich i edukacji.


§ 6


Traci moc zarządzenie nr 151/2014 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 15 października 2014 roku w sprawie utworzenia Poradni Rozwoju Osobistego oraz wprowadzenia zmian do regulaminu organizacyjnego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonego zarządzeniem nr 56/2010 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 31 marca 2010 r. ze zm.


§ 7


Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2021 roku.

Rektor
prof. dr hab. inż. Jarosław Bosy

Zmiany

Zmiany
Status Akt zmieniający
akt uchylany Zarządzenie nr 151/2014 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 15 października 2014 roku
akt zmieniany Zarządzenie nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 roku
akt zmieniany Zarządzenie nr 334/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 30 października 2020 roku
akt powiązany Obwieszczenie nr 7/2023 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 16 lutego 2023 roku

Historia wersji
Wytworzył: Jarosław Bosy
Data wytworzenia: 24-03-2021
Opublikowane przez: Aleksandra Pomian
Data publikacji: 24-03-2021 10:00
Ostatnio zaktualizował: Aleksandra Pomian
Data ostatniej aktualizacji: 20-02-2023 12:41