w sprawie przekształcenia Poradni Rozwoju Osobistego w Centrum Wsparcia i Dostępności oraz wprowadzenia zmian do Regulaminu organizacyjnego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonego w życie zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu organizacyjnego z późn. zm.
Na podstawie art. 23 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478), § 8 ust. 2 i ust. 3 pkt 2 i 50, § 40 ust. 6 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 28 czerwca 2019 roku w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z późn. zm., § 18, § 19 ust.8 i § 114 Regulaminu organizacyjnego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonego w życie zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu organizacyjnego z późn. zm. zarządza się, co następuje:
§ 1
- Dotychczasową Poradnię Rozwoju Osobistego przekształca się w Centrum Wsparcia i Dostępności.
- Dotychczasowi pracownicy Poradni Rozwoju Osobistego stają się pracownikami Centrum.
- Centrum, o którym mowa w ust. 1, kieruje dyrektor powołany przez Rektora na wniosek Prorektora ds. studenckich i edukacji, któremu bezpośrednio podlega.
- Dyrektor Centrum jest bezpośrednim przełożonym pracowników Centrum i odpowiada za prawidłową realizację zadań podległej mu jednostki.
- Jednostka jest finansowana ze środków administracji Uczelni.
- Centrum otrzymuje symbol organizacyjny S0CWD000.
§ 2
Centrum Wsparcia i Dostępności:
- Prowadzi poradnictwo psychologiczne dla studentów, doktorantów i pracowników UPWr, a w szczególności dla osób:
1 ) doświadczających kryzysu, trudności emocjonalnych, trudności w relacjach interpersonalnych,
2 ) mających problem z akceptacją siebie lub z integracją w nowym środowisku,
3 ) doświadczających spadku motywacji i trudności w nauce,
4 ) z niepełnosprawnościami oraz ze szczególnymi potrzebami,
5 ) doświadczających dyskryminacji lub mobbingu na terenie uczelni.
- Udziela:
1 ) pomocy w znalezieniu miejsca oferującego właściwy rodzaj leczenia w przypadku osób z poważniejszymi trudnościami psychologicznymi lub zaburzeniami zdrowia psychicznego,
2 ) wsparcia w rozwoju osobistym i społecznym dla studentów i doktorantów w zakresie:
a ) świadomego kształtowania własnej ścieżki edukacyjnej i życiowej,
b ) podejmowania świadomych decyzji życiowych,
c ) rozwoju swojej osobowości,
d ) budowania satysfakcjonujących relacji międzyludzkich,
e ) rozwoju i doskonalenia kompetencji osobistych, społecznych oraz dydaktycznych.
- Koordynuje zapewnianie dostępności usług uczelni (m.in. kształcenie i prowadzenie badań naukowych), w tym udzielanie wsparcia osobom ze szczególnymi potrzebami.
- Diagnozuje i ustala zakres wsparcia oraz jego zapewnienie w dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, w tym:
1 ) dostępność procesu dydaktycznego,
2 ) dostępność materiałów dydaktycznych,
3 ) dostępność procesu weryfikacji efektów uczenia się,
4 ) tzw. wsparcie miękkie (również psychologiczne),
5 ) dostępność procesu przyjmowania na studia (również rekrutacji),
6 ) dostępność nauki języków obcych i zajęć z wychowania fizycznego,
7 ) dostępność prowadzenia badań naukowych,
8 ) dostęp do technologii wspomagających,
9 ) wsparcie dot. transportu,
10 ) dostęp do usług asystenckich,
11 ) wsparcie w zakresie domów studenckich,
12 ) wsparcie specjalistyczne dla osób głuchych i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz w spektrum autyzmu.
- Realizuje bezpośrednio niektóre uprawnienia i usługi, potwierdza uprawnienia, wydaje zaświadczenia itp.
- Koordynuje wsparcie działań związanych z udzielaniem wsparcia konkretnym osobom, realizowanych przez jednostki UPWr oraz przez osoby prowadzące zajęcia.
- Prowadzi konsultacje dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.
- Przyjmuje i obsługuje wnioski o zapewnienie komunikacji w żądanej formie (elektronicznej, poprzez komunikatory, wiadomości tekstowe, tłumacza online itp.).
- Przyjmuje wnioski o zapewnienie dostępności architektonicznej, cyfrowej i/lub komunikacyjno-informacyjnej oraz deleguje je do właściwych jednostek.
- Sporządza raport o stanie zapewnienia dostępności na UPWr (na podstawie raportów cząstkowych przygotowywanych przez wyznaczone jednostki uczelni).
- Typuje zakres niezbędnych potrzeb oraz przygotowuje plan działań na rzecz poprawy dostępności na UPWr (na podstawie planów cząstkowych przygotowywanych przez wyznaczone jednostki uczelni) z pozyskaniem akceptacji władz uczelni oraz wskazania możliwych źródeł finansowania.
- Koordynuje harmonogram działań zwiększających dostępność oraz monitoruje dostępność na UPWr.
- Opracowuje i aktualizuje standardy dostępności na UPWr.
- Opiniuje inwestycje i modernizacje obiektów uczelni pod kątem dostępności architektonicznej.
- Wspiera merytorycznie uzgodnienia przy projektowaniu w zakresie dostępności architektonicznej oraz akceptuje wykonaną dokumentację projektową.
- Uczestniczy w odbiorach zrealizowanych robót budowlanych w zakresie przystosowania obiektów do dostępności architektonicznej.
- Reaguje na zgłoszenia sygnalizacyjne o braku dostępności oraz przyjmuje zgłoszenia, rozpatruje skargi, a także opracowuje stanowisko Uczelni w zakresie danej skargi.
- Prowadzi działania informacyjne:
1 ) zapewnia informatory, ulotki i inne materiały informacyjne dla kandydatów na studia, studentów, doktorantów i pracowników z niepełnosprawnościami,
2 ) zapewnia warsztaty i specjalne wydarzenia dla osób z niepełnosprawnościami,
3 ) prowadzi kampanie w środowisku akademickim dot. równych szans w procesie kształcenia.
- Podnosi poziom wiedzy i świadomości na UPWr w zakresie osób ze szczególnymi potrzebami:
1 ) organizuje specjalistyczne szkolenia dla kadry Uczelni,
2 ) organizacje szkolenia świadomościowe dla studentów,
3 ) prowadzi konsultacje oraz opracowuje wytyczne dot. osób ze szczególnymi potrzebami dla kadry,
4 ) organizuje konferencje, seminaria i warsztaty.
- Udziela wsparcia dla pracowników z niepełnosprawnościami w zakresie należnych im uprawnień, świadczeń i pomocy w radzeniu sobie z problemami.
- Współpracuje z pełnomocnikiem rektora ds. osób niepełnosprawnych oraz pełnomocnikiem ds. uzależnień w zakresie swoich kompetencji.
- Współpracuje z podkoordynatorami ds. dostępności na UPWr oraz innymi jednostkami UPWr w zakresie swoich kompetencji.
- Prowadzi kontrolę zarządczą ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania ryzykiem związanym z zakresem działania Centrum.
- Opracowuje projekty przepisów wewnętrznych związanych z wykonywaniem zadań i ich bieżącą aktualizację.
§ 3
W Regulaminie organizacyjnym Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonym w życie zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu organizacyjnego z późn. zm. wprowadza się następujące zmiany:
1 ) w § 17 ust. 3 dodaje się pkt 12a w brzmieniu: „Centrum Wsparcia i Dostępności”;
2 ) w § 24 ust. 2 pkt 12 otrzymuje brzmienie: „Centrum Wsparcia i Dostępności”;
3 ) Na schemacie graficznym jednostek organizacyjnych podległych bezpośrednio prorektorowi ds. studenckich i edukacji uchyla się „Poradnię Rozwoju Osobistego” oraz dodaje się: „Centrum Wsparcia i Dostępności”.
4 ) uchyla się § 56 i dodaje się § 56a, który otrzymuje następujące brzmienie:
„Centrum Wsparcia i Dostępności:
- Prowadzi poradnictwo psychologiczne dla studentów, doktorantów i pracowników UPWr, a w szczególności dla osób:
1 ) doświadczających kryzysu, trudności emocjonalnych, trudności w relacjach interpersonalnych,
2 ) mających problem z akceptacją siebie lub z integracją w nowym środowisku,
3 ) doświadczających spadku motywacji i trudności w nauce,
4 ) z niepełnosprawnościami oraz ze szczególnymi potrzebami,
5 ) doświadczających dyskryminacji lub mobbingu na terenie uczelni.
- Udziela:
1 ) pomocy w znalezieniu miejsca oferującego właściwy rodzaj leczenia w przypadku osób z poważniejszymi trudnościami psychologicznymi lub zaburzeniami zdrowia psychicznego,
2 ) wsparcia w rozwoju osobistym i społecznym dla studentów i doktorantów w zakresie:
a ) świadomego kształtowania własnej ścieżki edukacyjnej i życiowej,
b ) podejmowania świadomych decyzji życiowych,
c ) rozwoju swojej osobowości,
d ) budowania satysfakcjonujących relacji międzyludzkich,
e ) rozwoju i doskonalenia kompetencji osobistych, społecznych oraz dydaktycznych.
- Koordynuje zapewnianie dostępności usług uczelni (m.in. kształcenie i prowadzenie badań naukowych), w tym udzielanie wsparcia osobom ze szczególnymi potrzebami.
- Diagnozuje i ustala zakres wsparcia oraz jego zapewnienie w dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, w tym:
1 ) dostępność procesu dydaktycznego,
2 ) dostępność materiałów dydaktycznych,
3 ) dostępność procesu weryfikacji efektów uczenia się,
4 ) tzw. wsparcie miękkie (również psychologiczne),
5 ) dostępność procesu przyjmowania na studia (również rekrutacji),
6 ) dostępność nauki języków obcych i zajęć z wychowania fizycznego,
7 ) dostępność prowadzenia badań naukowych,
8 ) dostęp do technologii wspomagających,
9 ) wsparcie dot. transportu,
10 ) dostęp do usług asystenckich,
11 ) wsparcie w zakresie domów studenckich,
12 ) wsparcie specjalistyczne dla osób głuchych i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz w spektrum autyzmu.
- Realizuje bezpośrednio niektóre uprawnienia i usługi, potwierdza uprawnienia, wydaje zaświadczenia itp.
- Koordynuje wsparcie działań związanych z udzielaniem wsparcia konkretnym osobom, realizowanych przez jednostki UPWr oraz przez osoby prowadzące zajęcia.
- Prowadzi konsultacje dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.
- Przyjmuje i obsługuje wnioski o zapewnienie komunikacji w żądanej formie (elektronicznej, poprzez komunikatory, wiadomości tekstowe, tłumacza online itp.).
- Przyjmuje wnioski o zapewnienie dostępności architektonicznej, cyfrowej i/lub komunikacyjno-informacyjnej oraz deleguje je do właściwych jednostek.
- Sporządza raport o stanie zapewnienia dostępności na UPWr (na podstawie raportów cząstkowych przygotowywanych przez wyznaczone jednostki uczelni).
- Typuje zakres niezbędnych potrzeb oraz przygotowuje plan działań na rzecz poprawy dostępności na UPWr (na podstawie planów cząstkowych przygotowywanych przez wyznaczone jednostki uczelni) z pozyskaniem akceptacji władz uczelni oraz wskazania możliwych źródeł finansowania.
- Koordynuje harmonogram działań zwiększających dostępność oraz monitoruje dostępność na UPWr.
- Opracowuje i aktualizuje standardy dostępności na UPWr.
- Opiniuje inwestycje i modernizacje obiektów uczelni pod kątem dostępności architektonicznej.
- Wspiera merytorycznie uzgodnienia przy projektowaniu w zakresie dostępności architektonicznej oraz akceptuje wykonaną dokumentację projektową.
- Uczestniczy w odbiorach zrealizowanych robót budowlanych w zakresie przystosowania obiektów do dostępności architektonicznej.
- Reaguje na zgłoszenia sygnalizacyjne o braku dostępności oraz przyjmuje zgłoszenia, rozpatruje skargi, a także opracowuje stanowisko Uczelni w zakresie danej skargi.
- Prowadzi działania informacyjne:
1 ) zapewnia informatory, ulotki i inne materiały informacyjne dla kandydatów na studia, studentów, doktorantów i pracowników z niepełnosprawnościami,
2 ) zapewnia warsztaty i specjalne wydarzenia dla osób z niepełnosprawnościami,
3 ) prowadzi kampanie w środowisku akademickim dot. równych szans w procesie kształcenia.
- Podnosi poziom wiedzy i świadomości na UPWr w zakresie osób ze szczególnymi potrzebami:
1 ) organizuje specjalistyczne szkolenia dla kadry Uczelni,
2 ) organizacje szkolenia świadomościowe dla studentów,
3 ) prowadzi konsultacje oraz opracowuje wytyczne dot. osób ze szczególnymi potrzebami dla kadry,
4 ) organizuje konferencje, seminaria i warsztaty.
- Udziela wsparcia dla pracowników z niepełnosprawnościami w zakresie należnych im uprawnień, świadczeń i pomocy w radzeniu sobie z problemami.
- Współpracuje z pełnomocnikiem rektora ds. osób niepełnosprawnych oraz pełnomocnikiem ds. uzależnień w zakresie swoich kompetencji.
- Współpracuje z podkoordynatorami ds. dostępności na UPWr oraz innymi jednostkami UPWr w zakresie swoich kompetencji.
- Prowadzi kontrolę zarządczą ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania ryzykiem związanym z zakresem działania Centrum.
- Opracowuje projekty przepisów wewnętrznych związanych z wykonywaniem zadań i ich bieżącą aktualizację”.
5) W Wykazie symboli organizacyjnych władz i jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącym załącznik nr 1 do Regulaminu organizacyjnego wprowadzonego w życie zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu organizacyjnego z późn. zm. w pionie bezpośrednio podległym prorektorowi do spraw studenckich i edukacji pkt 7 otrzymuje brzmienie „Centrum Wsparcia i Dostępności S0CWD000”.
6) W zarządzeniu nr 334/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 30 października 2020 w sprawie wprowadzenia zmian do zarządzenia nr 245/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 31 sierpnia 2020 r. w sprawie przekształcenia Działu Organizacji Studiów i Działu Spraw Studenckich w Centrum Spraw Studenckich oraz wprowadzenia zmian do Regulaminu organizacyjnego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonego zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu organizacyjnego z późn. zm. wprowadza się następujące zmiany:
w § 1 ust. 3 pkt 3 uchyla się lit. f.
§ 4
Niniejsze zarządzenie stanowi podstawę do:
1 ) inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej,
2 ) wykonania nowych szyldów i pieczątek.
3 ) likwidacji dotychczasowych pieczątek i szyldów,
4 ) zmian w systemach EOD i TETA.
§ 5
Nadzór nad realizacją niniejszego zarządzenia powierza się Prorektorowi ds. studenckich i edukacji.
§ 6
Traci moc zarządzenie nr 151/2014 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 15 października 2014 roku w sprawie utworzenia Poradni Rozwoju Osobistego oraz wprowadzenia zmian do regulaminu organizacyjnego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonego zarządzeniem nr 56/2010 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 31 marca 2010 r. ze zm.
§ 7
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2021 roku.
Rektor
prof. dr hab. inż. Jarosław Bosy