2021 rok

Zarządzenie nr 218/2021 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 4 listopada 2021 roku

w sprawie wprowadzenia zmian do zarządzenia nr 292/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 1 października 2020 roku w sprawie przekształcenia Sekcji Digitalizacji Uczelnianego Centrum Informatyzacji, Wydawnictwa Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Centrum Kształcenia na Odległość oraz Centrum Kształcenia Ustawicznego w Centrum Zasobów i Wsparcia Dydaktyki, wprowadzenia zmian do Regulaminu organizacyjnego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonego zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 r. ze zm. w sprawie wprowadzenia Regulaminu organizacyjnego, wprowadzenia zmian do regulaminu Uczelnianego Centrum Informatyzacji wprowadzonego zarządzeniem nr 45/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 5 lutego 2020 r.

Na podstawie art. 23 ust. 1, ust. 2 pkt 2 i ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 z późn. zm.), § 8 ust. 2, ust. 3 pkt 2, pkt 14 i pkt 50 oraz Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 28 czerwca 2019 roku w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z późn. zm. oraz § 114 Regulaminu organizacyjnego wprowadzonego w życie zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 r. z późn. zm. zarządza się, co następuje:


§ 1


W zarządzeniu nr 292/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 1 października 2020 roku w sprawie przekształcenia Sekcji Digitalizacji Uczelnianego Centrum Informatyzacji, Wydawnictwa Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Centrum Kształcenia na Odległość oraz Centrum Kształcenia Ustawicznego w Centrum Zasobów i Wsparcia Dydaktyki, wprowadzenia zmian do regulaminu organizacyjnego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonego zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 r. ze zm. w sprawie wprowadzenia regulaminu organizacyjnego, wprowadzenia zmian do regulaminu Uczelnianego Centrum Informatyzacji wprowadzonego zarządzeniem nr 45/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 5 lutego 2020 r wprowadza się następujące zmiany:


1) w § 3 ust. 2 jednostki redakcyjne określone literami a-d stają się jednostkami redakcyjnymi określonymi w formie punktów 1-4 oraz dodaje się pkt 5 w brzmieniu: „Sekcja wsparcia projektowego”,

2) § 4 otrzymuje brzmienie:


„1. Centrum Zasobów i Wsparcia Dydaktyki:


1) Jest odpowiedzialne za wszechstronne wspieranie wiodących zespołów dydaktycznych (WZD) oraz wydziałów w realizacji ich zadań statutowych, a zwłaszcza za:


a) pomoc w doborze/wykorzystaniu/stosowaniu lub tworzeniu wirtualnego środowiska uczenia się (VLE) i odpowiednich narzędzi, pomoc w doborze/wykorzystaniu/stosowaniu zasobów, baz danych i innych źródeł edukacyjnych zasobów cyfrowych;

b) przygotowywanie zasobów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych z wykorzystaniem nowych technologii na podstawie dostarczonych przez WZB/nauczycieli UPWr materiałów merytorycznych;

c) rejestrację multimedialną pokazów, warsztatów, eksperymentów i doświadczeń, wykładów lub ich części itp. i przygotowanie pozyskanych zapisów do eksploatacji na różnych nośnikach;

d) obsługę technologiczną i organizacyjną zajęć pilotażowych i nowych form zajęć dydaktycznych;

e) pomoc w redagowaniu przekazów o charakterze edukacyjnym, gwarantującą dbałość o właściwy poziom językowy przygotowywanych materiałów w tym opracowanie redakcyjne, korekta językowa oraz techniczna, opracowanie typograficzne, opracowanie graficzne materiałów edukacyjnych;

f) graficzne przygotowanie materiałów, zapewniające właściwy poziom i zgodność z Systemem Identyfikacji Wizualnej UPWr oraz standardami dostępności;

g) przygotowanie wydań książek i materiałów w formach tradycyjnych oraz elektronicznych sygnowanych przez Wydawnictwo UPWr;

h) przeprowadzanie procesów recenzji wewnętrznych i zewnętrznych weryfikujących poziom merytoryczny przygotowywanych materiałów, zwłaszcza druków zwartych;

i) zarządzanie prawami autorskimi we współpracy z innymi jednostkami UPWr w tym pomoc w uzyskiwaniu praw autorskich przez autorów do ich prac oraz na rzecz uczelni;

j) dystrybucję publikacji oraz ich promocja we współpracy z innymi jednostkami UPWr;

k) zawieranie umów wydawniczych z autorami i tłumaczami oraz umów z recenzentami, umów sponsorskich, obliczanie objętości publikacji, rozliczanie honorariów;

l) współpracę z podmiotami zewnętrznymi produkcyjnymi i usługowymi: zwłaszcza z drukarniami, introligatorniami, księgarniami sprzedającymi publikacje na podstawie umów;

m) współpracę z innymi podmiotami zewnętrznymi o charakterze współtwórców/współwydawców materiałów dydaktycznych;
n) przygotowanie i produkcję druków ścisłego zarachowania oraz nadzór nad nimi;

o) wydawanie materiałów/przyjmowanie zleceń zewnętrznych - działalność komercyjna;

p) przygotowanie publikacji innego typu na zlecenie jednostek;

g) współpracę w zakresie spraw związanych z obsługą zdalnej dydaktyki i transferu technologii cyfrowych w obszarze wsparcia dydaktyki z władzami wydziałów, dziekanatami, jednostkami ogólnouczelnianymi, pełnomocnikami rektora odpowiedzialnymi wg kompetencji za kształcenie lub sprawy studenckie, nauczycielami akademickimi oraz odpowiednimi jednostkami realizującymi zadania pomocnicze i administracyjne;

r) dostarczanie informacji o możliwych do zastosowania nowoczesnych formach i metodach nauczania;

s) opiniowanie stosowanych rozwiązań i sugerowanie niezbędnych zmian podnoszących atrakcyjność i skuteczność procesów dydaktycznych;

t) przygotowywanie w porozumieniu lub we współpracy z wydziałami, WZD i innymi jednostkami wniosków projektowych związanych z wsparciem dydaktyki oraz z tworzeniem, gromadzeniem, przetwarzaniem i udostępnianiem zasobów cyfrowych;

u) wsparcie wydziałów, WZD i innych jednostek w opracowywaniu krótko- i długoterminowych strategii i planów operacyjnych dotyczących rozwoju efektywnych form nauczania, nowych ofert edukacyjnych i rozwoju dotychczasowych;

v) reagowanie na nowe możliwości wykorzystania/pozyskania/modernizacji e-platform stosowanych w obszarze dydaktyki;

w) rozwój dostępnej bazy zasobów edukacyjnych;


2) Działa w zakresie podnoszenia kwalifikacji pracowników, doktorantów i studentów UPWr, a w szczególności:


a) wspiera podnoszenie rozwoju cyfrowo-pedagogicznych kompetencji nauczycieli;

b) wspiera organizację seminariów, szkoleń, kursów;

c) udostępnia materiały pomocnicze dla dydaktyków z zakresu metodyki, psychologii, pedagogiki, komunikacji, praw autorskich;

d) przygotowuje z nauczycielami zajęcia z wykorzystaniem metod cyfrowych;

3) We współpracy z innymi jednostkami uczelni, zapewnia wsparcie technologiczne wydarzeń i uroczystości związanych z funkcjonowaniem uczelni i organizacją procesu dydaktycznego;

4) Współpracuje z Biblioteką Główną UPWr oraz innymi jednostkami uczelni w zakresie obsługi i zasilania systemów służących gromadzeniu i udostępnianiu zasobów UPWr;

5) Świadczy usługi z zakresu digitalizacji i pozyskiwania danych przestrzennych dla jednostek dydaktycznych, naukowych i administracyjnych oraz wsparcie w zakresie swoich kompetencji w realizacji ich projektów i badań w zakresie technicznym np. skanowanie, prototypowanie, pomiary z wykorzystaniem UAV, Systemów Informacji Geograficznej, skaningu laserowego i triangulacyjnego, fotogrametrii, fotografii makro i mikroskopowej, modelowania 3D, druku 2D i 3D, technologii VR itp.;

6) W zakresie kształcenia ustawicznego:


a) współorganizuje z innymi jednostkami UPWr studia podyplomowe prowadzone w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu;

b) wspiera administracyjnie studia podyplomowe, w szczególności prowadzenie centralnych rejestrów, procesów i sprawozdawczość w odniesieniu do studiów podyplomowych prowadzonych w UPWr, o których mowa w odrębnych przepisach;

c) organizuje i współorganizuje z innymi jednostkami UPWr kursy, warsztaty, szkolenia specjalistyczne, seminaria, konferencje, zjazdy i kongresy naukowe a także inne formy kształcenia ustawicznego oraz doskonalenia zawodowego i osobistego, zgodnie z zapotrzebowaniem rynkowym oraz w ramach realizacji III misji uczelni;

d) prowadzi i rozwija ofertę doskonalenia zawodowego i osobistego pracowników UPWr, w szczególności nauczycieli akademickich UPWr, zapewnia wsparcie ich we wdrażaniu innowacji dydaktycznych na UPWr;

e) prowadzi i rozwija ofertę doskonalenia zawodowego i osobistego studentów UPWr, w zakresie komplementarnym wobec kierunków i treści kształcenia formalnego, tj. prowadzonego w ramach studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia i jednolitych studiów magisterskich na UPWr;


7) W zakresie wsparcia projektowego:


a) udziela wsparcia jednostkom organizacyjnym UPWr w aplikowaniu o pozyskanie dofinansowania na realizację projektów (w szczególności w zakresie przygotowywania pisania wniosków aplikacyjnych, przygotowania załączników do wniosków) w obszarze dydaktyki,

b) realizuje lub uczestniczy w realizacji (w szczególności w zakresie wsparcia administracyjnego, rozliczania i sprawozdawczości) projektów w obszarze dydaktyki.


8) Opracowuje projekty przepisów wewnętrznych związanych z zakresem działalności Centrum;

9) Wykonuje kontrolę zarządczą ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania ryzykiem związaną z zakresem działalności Centrum.


2. W ramach Centrum działają:


1) Sekcja kształcenia na odległość i nowoczesnych form kształcenia,

2) Sekcja digitalizacji i technologicznego wsparcia dydaktyki,

3) Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu,

4) Sekcja kształcenia ustawicznego i organizacji szkoleń,

5) Sekcja wsparcia projektowego”.


3) § 5 ust. 4 otrzymuje brzmienie:


„ Uchyla się § 48, § 58 i § 62 oraz dodaje § 55a, który otrzymuje następujące brzmienie:


„1. Centrum Zasobów i Wsparcia Dydaktyki:


1) Jest odpowiedzialne za wszechstronne wspieranie wiodących zespołów dydaktycznych (WZD) oraz wydziałów w realizacji ich zadań statutowych, a zwłaszcza za:


a) pomoc w doborze/wykorzystaniu/stosowaniu lub tworzeniu wirtualnego środowiska uczenia się (VLE) i odpowiednich narzędzi, pomoc w doborze/wykorzystaniu/stosowaniu zasobów, baz danych i innych źródeł edukacyjnych zasobów cyfrowych;

b) przygotowywanie zasobów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych z wykorzystaniem nowych technologii na podstawie dostarczonych przez WZB/nauczycieli UPWr materiałów merytorycznych;

c) rejestrację multimedialną pokazów, warsztatów, eksperymentów i doświadczeń, wykładów lub ich części itp. i przygotowanie pozyskanych zapisów do eksploatacji na różnych nośnikach;

d) obsługę technologiczną i organizacyjną zajęć pilotażowych i nowych form zajęć dydaktycznych;

e) pomoc w redagowaniu przekazów o charakterze edukacyjnym, gwarantującą dbałość o właściwy poziom językowy przygotowywanych materiałów w tym opracowanie redakcyjne, korekta językowa oraz techniczna, opracowanie typograficzne, opracowanie graficzne materiałów edukacyjnych;

f) graficzne przygotowanie materiałów, zapewniające właściwy poziom i zgodność z Systemem Identyfikacji Wizualnej UPWr oraz standardami dostępności;

g) przygotowanie wydań książek i materiałów w formach tradycyjnych oraz elektronicznych sygnowanych przez Wydawnictwo UPWr;

h) przeprowadzanie procesów recenzji wewnętrznych i zewnętrznych weryfikujących poziom merytoryczny przygotowywanych materiałów, zwłaszcza druków zwartych;

i) zarządzanie prawami autorskimi we współpracy z innymi jednostkami UPWr w tym pomoc w uzyskiwaniu praw autorskich przez autorów do ich prac oraz na rzecz uczelni;

j) dystrybucję publikacji oraz ich promocja we współpracy z innymi jednostkami UPWr;

k) zawieranie umów wydawniczych z autorami i tłumaczami oraz umów z recenzentami, umów sponsorskich, obliczanie objętości publikacji, rozliczanie honorariów;

l) współpracę z podmiotami zewnętrznymi produkcyjnymi i usługowymi: zwłaszcza z drukarniami, introligatorniami, księgarniami sprzedającymi publikacje na podstawie umów;

m) współpracę z innymi podmiotami zewnętrznymi o charakterze współtwórców/współwydawców materiałów dydaktycznych;
przygotowanie i produkcję druków ścisłego zarachowania oraz nadzór nad nimi;

o) wydawanie materiałów/przyjmowanie zleceń zewnętrznych - działalność komercyjna;

p) przygotowanie publikacji innego typu na zlecenie jednostek;

q) współpracę w zakresie spraw związanych z obsługą zdalnej dydaktyki i transferu technologii cyfrowych w obszarze wsparcia dydaktyki z władzami wydziałów, dziekanatami, jednostkami ogólnouczelnianymi, pełnomocnikami rektora odpowiedzialnymi wg kompetencji za kształcenie lub sprawy studenckie, nauczycielami akademickimi oraz odpowiednimi jednostkami realizującymi zadania pomocnicze i administracyjne;

r) dostarczanie informacji o możliwych do zastosowania nowoczesnych formach i metodach nauczania;

s) opiniowanie stosowanych rozwiązań i sugerowanie niezbędnych zmian podnoszących atrakcyjność i skuteczność procesów dydaktycznych;

t) przygotowywanie w porozumieniu lub we współpracy z wydziałami, WZD i innymi jednostkami wniosków projektowych związanych z wsparciem dydaktyki oraz z tworzeniem, gromadzeniem, przetwarzaniem i udostępnianiem zasobów cyfrowych;

u) wsparcie wydziałów, WZD i innych jednostek w opracowywaniu krótko- i długoterminowych strategii i planów operacyjnych dotyczących rozwoju efektywnych form nauczania, nowych ofert edukacyjnych i rozwoju dotychczasowych;

v) reagowanie na nowe możliwości wykorzystania/pozyskania/modernizacji e-platform stosowanych w obszarze dydaktyki;

w) rozwój dostępnej bazy zasobów edukacyjnych;


2) Działa w zakresie podnoszenia kwalifikacji pracowników, doktorantów i studentów UPWr, a w szczególności:


a) wspiera podnoszenie rozwoju cyfrowo-pedagogicznych kompetencji nauczycieli;

b) wspiera organizację seminariów, szkoleń, kursów;

c) udostępnia materiały pomocnicze dla dydaktyków z zakresu metodyki, psychologii, pedagogiki, komunikacji, praw autorskich;

d) przygotowuje z nauczycielami zajęcia z wykorzystaniem metod cyfrowych;

3) We współpracy z innymi jednostkami uczelni, zapewnia wsparcie technologiczne wydarzeń i uroczystości związanych z funkcjonowaniem uczelni i organizacją procesu dydaktycznego;

4) Współpracuje z Biblioteką Główną UPWr oraz innymi jednostkami uczelni w zakresie obsługi i zasilania systemów służących gromadzeniu i udostępnianiu zasobów UPWr;

5) Świadczy usługi z zakresu digitalizacji i pozyskiwania danych przestrzennych dla jednostek dydaktycznych, naukowych i administracyjnych oraz wsparcie w zakresie swoich kompetencji w realizacji ich projektów i badań w zakresie technicznym np. skanowanie, prototypowanie, pomiary z wykorzystaniem UAV, Systemów Informacji Geograficznej, skaningu laserowego i triangulacyjnego, fotogrametrii, fotografii makro i mikroskopowej, modelowania 3D, druku 2D i 3D, technologii VR itp.;

6) W zakresie kształcenia ustawicznego:


a) współorganizuje z innymi jednostkami UPWr studia podyplomowe prowadzone w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu;

b) wspiera administracyjnie studia podyplomowe, w szczególności prowadzenie centralnych rejestrów, procesów i sprawozdawczość w odniesieniu do studiów podyplomowych prowadzonych w UPWr, o których mowa w odrębnych przepisach;

c) organizuje i współorganizuje z innymi jednostkami UPWr kursy, warsztaty, szkolenia specjalistyczne, seminaria, konferencje, zjazdy i kongresy naukowe a także inne formy kształcenia ustawicznego oraz doskonalenia zawodowego i osobistego, zgodnie z zapotrzebowaniem rynkowym oraz w ramach realizacji III misji uczelni;

d) prowadzi i rozwija ofertę doskonalenia zawodowego i osobistego pracowników UPWr, w szczególności nauczycieli akademickich UPWr, zapewnia wsparcie ich we wdrażaniu innowacji dydaktycznych na UPWr;

e) prowadzi i rozwija ofertę doskonalenia zawodowego i osobistego studentów UPWr, w zakresie komplementarnym wobec kierunków i treści kształcenia formalnego, tj. prowadzonego w ramach studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia i jednolitych studiów magisterskich na UPWr;


7) W zakresie wsparcia projektowego:


a) udziela wsparcia jednostkom organizacyjnym UPWr w aplikowaniu o pozyskanie dofinansowania na realizację projektów (w szczególności w zakresie przygotowywania pisania wniosków aplikacyjnych, przygotowania załączników do wniosków) w obszarze dydaktyki;

b) realizuje lub uczestniczy w realizacji (w szczególności w zakresie wsparcia administracyjnego, rozliczania i sprawozdawczości) projektów w obszarze dydaktyki;

8) Opracowuje projekty przepisów wewnętrznych związanych z zakresem działalności Centrum;

9) Wykonuje kontrolę zarządczą ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania ryzykiem związaną z zakresem działalności Centrum”.


2. W ramach Centrum działają:


1) Sekcja kształcenia na odległość i nowoczesnych form kształcenia,

2) Sekcja digitalizacji i technologicznego wsparcia dydaktyki,

3) Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu,

4) Sekcja kształcenia ustawicznego i organizacji szkoleń,

5) Sekcja wsparcia projektowego”;

4) w § 6 i § 7 jednostki redakcyjne określone ustępami stają się jednostkami redakcyjnymi określonymi „punktami”.


§ 2


Niniejsze zarządzenie stanowi podstawę do wprowadzenia zmian w uczelnianych systemach informatycznych EOD i TETA.


§ 3


Pozostałe postanowienia zarządzenia nr 292/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 1 października 2020 roku w sprawie przekształcenia Sekcji Digitalizacji Uczelnianego Centrum Informatyzacji, Wydawnictwa Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Centrum Kształcenia na Odległość oraz Centrum Kształcenia Ustawicznego w Centrum Zasobów i Wsparcia Dydaktyki, wprowadzenia zmian do regulaminu organizacyjnego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonego zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 r. ze zm. w sprawie wprowadzenia regulaminu organizacyjnego, wprowadzenia zmian do regulaminu Uczelnianego Centrum Informatyzacji wprowadzonego zarządzeniem nr 45/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 5 lutego 2020 r nie ulegają zmianie.


§ 4


1. Wykonanie zarządzenia powierza się Dyrektorowi Centrum Zasobów i Wsparcia Dydaktyki.

2. Nadzór nad przestrzeganiem postanowień regulaminu powierza się Prorektorowi ds. studenckich i edukacji.


§ 5


Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Rektor

prof. dr hab. inż. Jarosław Bosy

Zmiany

Zmiany
Status Akt zmieniający
akt zmieniany Zarządzenie nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 roku
akt zmieniany Zarządzenia nr 292/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 1 października 2020 roku
akt powiązany Obwieszczenie nr 7/2023 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 16 lutego 2023 roku
akt powiązany Zarządzenie nr 218/2021 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 4 listopada 2021 roku

Historia wersji
Wytworzył: Jarosław Bosy
Data wytworzenia: 04-11-2021
Opublikowane przez: Aleksandra Pomian
Data publikacji: 05-11-2021 13:00
Ostatnio zaktualizował: Aleksandra Pomian
Data ostatniej aktualizacji: 20-02-2023 14:22