w sprawie przekształcenia Sekcji Digitalizacji Uczelnianego Centrum Informatyzacji, Wydawnictwa Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Centrum Kształcenia na Odległość oraz Centrum Kształcenia Ustawicznego w Centrum Zasobów i Wsparcia Dydaktyki, wprowadzenia zmian do regulaminu organizacyjnego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonego zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 r. ze zm. w sprawie wprowadzenia regulaminu organizacyjnego, wprowadzenia zmian do regulaminu Uczelnianego Centrum Informatyzacji wprowadzonego zarządzeniem nr 45/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 5 lutego 2020 r
Na podstawie art. 23 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jednolity Dz. U. 2020 poz. 85 ze zm.), § 8 ust.2 i ust.3 pkt. 50, § 40 ust.5 statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie uchwalenia statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu ze zm. oraz § 114 Regulaminu organizacyjnego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 r. ze zm. zarządza się co następuje:
§ 1
1. Dotychczasowe: Sekcja Digitalizacji Uczelnianego Centrum Informatyzacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Centrum Kształcenia na Odległość oraz Centrum Kształcenia Ustawicznego przekształca się w Centrum Zasobów i Wsparcia Dydaktyki
2. Jednostka finansowana jest ze środków administracji Uczelni oraz środków zewnętrznych.
3. Centrum Zasobów i Wsparcia Dydaktyki otrzymuje symbol organizacyjny S0CZ0000.
§ 2
Dotychczasowi pracownicy Sekcji Digitalizacji Uczelnianego Centrum Informatyzacji, Wydawnictwa Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Centrum Kształcenia na Odległość oraz Centrum Kształcenia Ustawicznego stają się pracownikami Centrum Zasobów i Wsparcia Dydaktyki.
§ 3
1. Centrum, o którym mowa w § 1 kieruje dyrektor powoływany przez rektora na wniosek prorektora ds. studenckich i edukacji, któremu bezpośrednio podlega.
2. W ramach Centrum działają:
a) Sekcja kształcenia na odległość i nowoczesnych form kształcenia,
b) Sekcja digitalizacji i technologicznego wsparcia dydaktyki,
c) Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu,
d) Sekcja kształcenia ustawicznego i organizacji szkoleń.
§ 4
Centrum Zasobów i Wsparcia Dydaktyki:
1. Jest odpowiedzialne za wszechstronne wspieranie wiodących zespołów dydaktycznych (WZD) oraz wydziałów w realizacji ich zadań statutowych, a zwłaszcza za:
a) pomoc w doborze/wykorzystaniu/stosowaniu lub tworzeniu wirtualnego środowiska uczenia się (VLE) i odpowiednich narzędzi, pomoc w doborze/wykorzystaniu/stosowaniu zasobów, baz danych i innych źródeł edukacyjnych zasobów cyfrowych;
b) przygotowywanie zasobów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych z wykorzystaniem nowych technologii na podstawie dostarczonych przez WZB/nauczycieli UPWr materiałów merytorycznych;
c) rejestrację multimedialną pokazów, warsztatów, eksperymentów i doświadczeń, wykładów lub ich części itp. i przygotowanie pozyskanych zapisów do eksploatacji na różnych nośnikach;
d) obsługę technologiczną i organizacyjną zajęć pilotażowych i nowych form zajęć dydaktycznych;
e) pomoc w redagowaniu przekazów o charakterze edukacyjnym, gwarantującą dbałość o właściwy poziom językowy przygotowywanych materiałów w tym opracowanie redakcyjne, korekta językowa oraz techniczna, opracowanie typograficzne, opracowanie graficzne materiałów edukacyjnych;
f) graficzne przygotowanie materiałów, zapewniające właściwy poziom i zgodność z Systemem Identyfikacji Wizualnej UPWr oraz standardami dostępności;
g) przygotowanie wydań książek i materiałów w formach tradycyjnych oraz elektronicznych sygnowanych przez Wydawnictwo UPWr;
h) przeprowadzanie procesów recenzji wewnętrznych i zewnętrznych weryfikujących poziom merytoryczny przygotowywanych materiałów, zwłaszcza druków zwartych;
i) zarządzanie prawami autorskimi we współpracy z innymi jednostkami UPWr w tym pomoc w uzyskiwaniu praw autorskich przez autorów do ich prac oraz na rzecz Uczelni;
j) dystrybucję publikacji oraz ich promocja we współpracy z innymi jednostkami UPWr;
k) zawieranie umów wydawniczych z autorami i tłumaczami oraz umów z recenzentami, umów sponsorskich, obliczanie objętości publikacji, rozliczanie honorariów;
l) współpracę z podmiotami zewnętrznymi produkcyjnymi i usługowymi: zwłaszcza z drukarniami, introligatorniami, księgarniami sprzedającymi publikacje na podstawie umów;
m) współpracę z innymi podmiotami zewnętrznymi o charakterze współtwórców/współwydawców materiałów dydaktycznych;
n) przygotowanie i produkcję druków ścisłego zarachowania oraz nadzór nad nimi;
o) wydawanie materiałów/przyjmowanie zleceń zewnętrznych - działalność komercyjna;
p) przygotowanie publikacji innego typu na zlecenie jednostek;
q) współpracę w zakresie spraw związanych z obsługą zdalnej dydaktyki i transferu technologii cyfrowych w obszarze wsparcia dydaktyki z władzami wydziałów, dziekanatami, jednostkami ogólnouczelnianymi, pełnomocnikami rektora odpowiedzialnymi wg kompetencji za kształcenie lub sprawy studenckie, nauczycielami akademickimi oraz odpowiednimi jednostkami realizującymi zadania pomocnicze i administracyjne;
r) dostarczanie informacji o możliwych do zastosowania nowoczesnych formach i metodach nauczania;
s) opiniowanie stosowanych rozwiązań i sugerowanie niezbędnych zmian podnoszących atrakcyjność i skuteczność procesów dydaktycznych;
t) przygotowywanie w porozumieniu lub we współpracy z wydziałami, WZD i innymi jednostkami wniosków projektowych związanych z wsparciem dydaktyki oraz z tworzeniem, gromadzeniem, przetwarzaniem i udostępnianiem zasobów cyfrowych;
u) wsparcie wydziałów, WZD i innych jednostek w opracowywaniu krótko- i długoterminowych strategii i planów operacyjnych dotyczących rozwoju efektywnych form nauczania, nowych ofert edukacyjnych i rozwoju dotychczasowych;
v) reagowanie na nowe możliwości wykorzystania/pozyskania/modernizacji e-platform stosowanych w obszarze dydaktyki;
w) rozwój dostępnej bazy zasobów edukacyjnych;
2. Działa w zakresie podnoszenia kwalifikacji pracowników, doktorantów i studentów UPWr, a w szczególności:
a) wspiera podnoszenie rozwoju cyfrowo-pedagogicznych kompetencji nauczycieli;
b) wspiera organizację seminariów, szkoleń, kursów;
c) udostępnia materiały pomocnicze dla dydaktyków z zakresu metodyki, psychologii, pedagogiki, komunikacji, praw autorskich;
d) przygotowuje z nauczycielami zajęcia z wykorzystaniem metod cyfrowych;
3. We współpracy z innymi jednostkami Uczelni, zapewnia wsparcie technologiczne wydarzeń i uroczystości związanych z funkcjonowaniem Uczelni i organizacją procesu dydaktycznego;
4. Współpracuje z Biblioteką Główną UPWr oraz innymi jednostkami Uczelni w zakresie obsługi i zasilania systemów służących gromadzeniu i udostępnianiu zasobów UPWr;
5. Świadczy usługi z zakresu digitalizacji i pozyskiwania danych przestrzennych dla jednostek dydaktycznych, naukowych i administracyjnych oraz wsparcie w zakresie swoich kompetencji w realizacji ich projektów i badań w zakresie technicznym np. skanowanie, prototypowanie, pomiary z wykorzystaniem UAV, Systemów Informacji Geograficznej, skaningu laserowego i triangulacyjnego, fotogrametrii, fotografii makro i mikroskopowej, modelowania 3D, druku 2D i 3D, technologii VR itp.;
6. W zakresie kształcenia ustawicznego:
a) współorganizuje z innymi jednostkami UPWr studia podyplomowe prowadzone w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu;
b) wspiera administracyjnie studia podyplomowe, w szczególności prowadzenie centralnych rejestrów, procesów i sprawozdawczość w odniesieniu do studiów podyplomowych prowadzonych w UPWr, o których mowa w odrębnych przepisach;
c) organizuje i współorganizuje z innymi jednostkami UPWr kursy, warsztaty, szkolenia specjalistyczne, seminaria, konferencje, zjazdy i kongresy naukowe a także inne formy kształcenia ustawicznego oraz doskonalenia zawodowego i osobistego, zgodnie z zapotrzebowaniem rynkowym oraz w ramach realizacji III misji uczelni;
d) prowadzi i rozwija ofertę doskonalenia zawodowego i osobistego pracowników UPWr, w szczególności nauczycieli akademickich UPWr, zapewnia wsparcie ich we wdrażaniu innowacji dydaktycznych na UPWr;
e) prowadzi i rozwija ofertę doskonalenia zawodowego i osobistego studentów UPWr, w zakresie komplementarnym wobec kierunków i treści kształcenia formalnego, tj. prowadzonego w ramach studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia i jednolitych studiów magisterskich na UPWr;
7. Opracowuje projekty przepisów wewnętrznych związanych z zakresem działalności Centrum;
8. Wykonuje kontrolę zarządczą ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania ryzykiem związaną z zakresem działalności Centrum.
§ 5
W Regulaminie organizacyjnym Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonym w życie zarządzeniem rektora nr 152/2019 z dnia 3 października 2019 r. ze zm. wprowadza się następujące zmiany:
1. Zdanie drugie § 19 ust. 8 otrzymuje brzmienie: „Centrum dzieli się sekcje lub inne jednostki organizacyjne liczące nie mniej 3 stanowiska”;
2. W § 22 ust. 2 usuwa się pkt 14;
3. W § 24 ust. 2 usuwa się pkt 7 i 11;
4. Uchyla się § 48, § 58 i § 62 oraz dodaje § 55a, który otrzymuje następujące brzmienie:
„Centrum Zasobów i Wsparcia Dydaktyki:
1. Jest odpowiedzialne za wszechstronne wspieranie wiodących zespołów dydaktycznych (WZD) oraz wydziałów w realizacji ich zadań statutowych, a zwłaszcza za:
a) pomoc w doborze/wykorzystaniu/stosowaniu lub tworzeniu wirtualnego środowiska uczenia się (VLE) i odpowiednich narzędzi, pomoc w doborze/wykorzystaniu/stosowaniu zasobów, baz danych i innych źródeł edukacyjnych zasobów cyfrowych;
b) przygotowywanie zasobów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych z wykorzystaniem nowych technologii na podstawie dostarczonych przez WZB/nauczycieli UPWr materiałów merytorycznych;
c) rejestrację multimedialną pokazów, warsztatów, eksperymentów i doświadczeń, wykładów lub ich części itp. i przygotowanie pozyskanych zapisów do eksploatacji na różnych nośnikach;
d) obsługę technologiczną i organizacyjną zajęć pilotażowych i nowych form zajęć dydaktycznych;
e) pomoc w redagowaniu przekazów o charakterze edukacyjnym, gwarantującą dbałość o właściwy poziom językowy przygotowywanych materiałów w tym opracowanie redakcyjne, korekta językowa oraz techniczna, opracowanie typograficzne, opracowanie graficzne materiałów edukacyjnych;
f) graficzne przygotowanie materiałów, zapewniające właściwy poziom i zgodność z Systemem Identyfikacji Wizualnej UPWr oraz standardami dostępności;
g) przygotowanie wydań książek i materiałów w formach tradycyjnych oraz elektronicznych sygnowanych przez Wydawnictwo UPWr;
h) przeprowadzanie procesów recenzji wewnętrznych i zewnętrznych weryfikujących poziom merytoryczny przygotowywanych materiałów, zwłaszcza druków zwartych;
i) zarządzanie prawami autorskimi we współpracy z innymi jednostkami UPWr w tym pomoc w uzyskiwaniu praw autorskich przez autorów do ich prac oraz na rzecz Uczelni;
j) dystrybucję publikacji oraz ich promocja we współpracy z innymi jednostkami UPWr;
k) zawieranie umów wydawniczych z autorami i tłumaczami oraz umów z recenzentami, umów sponsorskich, obliczanie objętości publikacji, rozliczanie honorariów;
l) współpracę z podmiotami zewnętrznymi produkcyjnymi i usługowymi: zwłaszcza z drukarniami, introligatorniami, księgarniami sprzedającymi publikacje na podstawie umów;
m) współpracę z innymi podmiotami zewnętrznymi o charakterze współtwórców/współwydawców materiałów dydaktycznych;
n) przygotowanie i produkcję druków ścisłego zarachowania oraz nadzór nad nimi;
o) wydawanie materiałów/przyjmowanie zleceń zewnętrznych - działalność komercyjna;
p) przygotowanie publikacji innego typu na zlecenie jednostek;
q) współpracę w zakresie spraw związanych z obsługą zdalnej dydaktyki i transferu technologii cyfrowych w obszarze wsparcia dydaktyki z władzami wydziałów, dziekanatami, jednostkami ogólnouczelnianymi, pełnomocnikami rektora odpowiedzialnymi wg kompetencji za kształcenie lub sprawy studenckie, nauczycielami akademickimi oraz odpowiednimi jednostkami realizującymi zadania pomocnicze i administracyjne;
r) dostarczanie informacji o możliwych do zastosowania nowoczesnych formach i metodach nauczania;
s) opiniowanie stosowanych rozwiązań i sugerowanie niezbędnych zmian podnoszących atrakcyjność i skuteczność procesów dydaktycznych;
t) przygotowywanie w porozumieniu lub we współpracy z wydziałami, WZD i innymi jednostkami wniosków projektowych związanych z wsparciem dydaktyki oraz z tworzeniem, gromadzeniem, przetwarzaniem i udostępnianiem zasobów cyfrowych;
u) wsparcie wydziałów, WZD i innych jednostek w opracowywaniu krótko- i długoterminowych strategii i planów operacyjnych dotyczących rozwoju efektywnych form nauczania, nowych ofert edukacyjnych i rozwoju dotychczasowych;
v) reagowanie na nowe możliwości wykorzystania/pozyskania/modernizacji e-platform stosowanych w obszarze dydaktyki;
w) rozwój dostępnej bazy zasobów edukacyjnych;
2. Działa w zakresie podnoszenia kwalifikacji pracowników, doktorantów i studentów UPWr, a w szczególności:
a) wspiera podnoszenie rozwoju cyfrowo-pedagogicznych kompetencji nauczycieli;
b) wspiera organizację seminariów, szkoleń, kursów;
c) udostępnia materiały pomocnicze dla dydaktyków z zakresu metodyki, psychologii, pedagogiki, komunikacji, praw autorskich;
d) przygotowuje z nauczycielami zajęcia z wykorzystaniem metod cyfrowych;
3. We współpracy z innymi jednostkami Uczelni, zapewnia wsparcie technologiczne wydarzeń i uroczystości związanych z funkcjonowaniem Uczelni i organizacją procesu dydaktycznego;
4. Współpracuje z Biblioteką Główną UPWr oraz innymi jednostkami Uczelni w zakresie obsługi i zasilania systemów służących gromadzeniu i udostępnianiu zasobów UPWr;
5. Świadczy usługi z zakresu digitalizacji i pozyskiwania danych przestrzennych dla jednostek dydaktycznych, naukowych i administracyjnych oraz wsparcie w zakresie swoich kompetencji w realizacji ich projektów i badań w zakresie technicznym np. skanowanie, prototypowanie, pomiary z wykorzystaniem UAV, Systemów Informacji Geograficznej, skaningu laserowego i triangulacyjnego, fotogrametrii, fotografii makro i mikroskopowej, modelowania 3D, druku 2D i 3D, technologii VR itp.;
6. W zakresie kształcenia ustawicznego:
a) współorganizuje z innymi jednostkami UPWr studia podyplomowe prowadzone w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu;
b) wspiera administracyjnie studia podyplomowe, w szczególności prowadzenie centralnych rejestrów, procesów i sprawozdawczość w odniesieniu do studiów podyplomowych prowadzonych w UPWr, o których mowa w odrębnych przepisach;
c) organizuje i współorganizuje z innymi jednostkami UPWr kursy, warsztaty, szkolenia specjalistyczne, seminaria, konferencje, zjazdy i kongresy naukowe a także inne formy kształcenia ustawicznego oraz doskonalenia zawodowego i osobistego, zgodnie z zapotrzebowaniem rynkowym oraz w ramach realizacji III misji uczelni;
d) prowadzi i rozwija ofertę doskonalenia zawodowego i osobistego pracowników UPWr, w szczególności nauczycieli akademickich UPWr, zapewnia wsparcie ich we wdrażaniu innowacji dydaktycznych na UPWr;
e) prowadzi i rozwija ofertę doskonalenia zawodowego i osobistego studentów UPWr, w zakresie komplementarnym wobec kierunków i treści kształcenia formalnego, tj. prowadzonego w ramach studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia i jednolitych studiów magisterskich na UPWr;
7. Opracowuje projekty przepisów wewnętrznych związanych z zakresem działalności Centrum;
8. Wykonuje kontrolę zarządczą ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania ryzykiem związaną z zakresem działalności Centrum.”
5. Na schemacie graficznym „Jednostki organizacyjne podległe bezpośrednio rektorowi” usuwa się „Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu”;
6. Na schemacie graficznym „Jednostki organizacyjne podległe bezpośrednio prorektorowi do spraw studenckich i edukacji” usuwa się „Centrum Kształcenia na Odległość” i „Centrum Kształcenia Ustawicznego” oraz dodaje się „Centrum Zasobów i Wsparcia Dydaktyki”;
7. W załączniku nr 1 do Regulaminu organizacyjnego „Wykaz symboli organizacyjnych władz i jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu” w części „Pion bezpośrednio podległy rektorowi” usuwa się wiersz 27.
8. W załączniku nr 1 do Regulaminu organizacyjnego „Wykaz symboli organizacyjnych władz i jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu” w części „Pion bezpośrednio podległy prorektorowi do spraw studenckich i edukacji” usuwa się wiersze 4 i 10 oraz dodaje się wiersz 15 o następujących treściach: „L.p.: 15., Nazwa: Centrum Zasobów i Wsparcia Dydaktyki, Symbol organizacyjny: S0CZ0000”.
§ 6
W Regulaminie Uczelnianego Centrum Informatyzacji Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonym w życie zarządzeniem rektora nr 45/2020 z dnia 5 lutego 2020 r. ze zm. wprowadza się następujące zmiany:
1. W pkt. 1 w drugim zdaniu usuwa się wyrazy „Sekcja Digitalizacji”;
2. Uchyla się pkt 1.6.
§ 7
Niniejsze zarządzenie stanowi podstawę do:
1. Wykonania stosownych szyldów i pieczątek przez Dział Administracyjno-Gospodarczy.
2. Przeprowadzenia stosownych zmian w systemie EOD.
3. Przeprowadzenia inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej Uczelnianego Centrum Informatyzacji, Wydawnictwa Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Centrum Kształcenia na Odległość oraz Centrum Kształcenia Ustawicznego.
§ 8
1. Traci moc Zarządzenie nr 74/2008 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 31 lipca 2008 roku w sprawie wprowadzenia w życie "Regulaminu Wydawnictwa Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu";
2. Traci moc zarządzenie nr 71/2018 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 11 czerwca 2018 r. w sprawie wprowadzenia w życie Regulaminu Centrum Kształcenia Ustawicznego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu ze zm.;
3. Traci moc zarządzenie nr 44/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 5 lutego 2020 roku w sprawie wprowadzenia w życie Regulaminu Centrum Kształcenia na Odległość.
§ 9
Nadzór nad realizacją niniejszego zarządzenia powierza się prorektorowi ds. studenckich i edukacji.
§ 10
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2020 r.
Rektor
prof. dr hab. inż. Jarosław Bosy
Wytworzył: | Jarosław Bosy |
---|---|
Data wytworzenia: | 01-10-2020 |
Opublikowane przez: | Piotr Kaługa |
Data publikacji: | 05-10-2020 11:00 |
Ostatnio zaktualizował: | Aleksandra Pomian |
Data ostatniej aktualizacji: | 20-02-2023 09:01 |