2020 rok

Zarządzenie nr 434/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 31 grudnia 2020 roku

Status aktu prawnego: Stracił moc

w sprawie organizacji i funkcjonowania Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu

Na podstawie art. 23 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo
o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r., poz. 85 z późn. zm.) oraz § 8 ust. 2 i ust. 3 pkt 2 oraz § 87 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonego uchwałą nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 28 czerwca 2019 roku z późn. zm. zarządza się, co następuje:


§ 1

  1. Struktura organizacyjna Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia (USZJK) w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu składa się z dwóch poziomów:

    1) Rektorskiej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia (RK ds. ZJK),

    2) Wydziałowych Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia (WK ds. ZJK).

  2. Zapewnienie jakości kształcenia doktorantów w Szkole Doktorskiej jest uregulowane odrębnymi przepisami.


§ 2


Uczelniany system zapewnienia jakości kształcenia ma na celu:

1) stałe monitorowanie i doskonalenie jakości kształcenia realizowanego na studiach pierwszego i drugiego stopnia, jednolitych studiach magisterskich, studiach doktoranckich oraz studiach podyplomowych;

2) podejmowanie działań projakościowych w dydaktyce przez wykorzystywanie wyników ankiet studentów, badań karier zawodowych absolwentów oraz opinii pracodawców w zakresie przygotowania absolwentów do pracy zawodowej;

3) ocenianie organizacji i warunków realizacji procesu kształcenia poprzez tworzenie odpowiednich procedur;

4) analizowanie rozwoju innowacyjnych metod kształcenia;

5) monitorowanie mobilności studentów w ramach krajowych i międzynarodowych programów;

6) badanie poziomu umiędzynarodowienia studiów;

7) monitorowanie kwalifikacji kadry dydaktycznej.


§ 3


Funkcjonowanie Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia

  1. Za jakość kształcenia na wydziale odpowiedzialny jest dziekan.

  2. W skład Rektorskiej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia wchodzą przewodniczący oraz członkowie. Członkami są przewodniczący WK ds. ZJK, przedstawiciele samorządu studenckiego – 2 osoby oraz dyrektor CSS.

  3. W skład Rektorskiej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia mogą wchodzić wyłącznie pracownicy badawczo-dydaktyczni lub dydaktyczni zatrudnieni na stanowisku profesora lub profesora uczelni. Powyższe wymaganie nie dotyczy dyrektora CSS.

  4. W skład Wydziałowej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia wchodzą przewodniczący, członkowie, w liczbie nie mniejszej niż 2 osoby na każdy kierunek prowadzony na wydziale, przedstawiciele studentów i doktorantów1/ – 2-3 osoby oraz przedstawiciele otoczenia społeczno-gospodarczego – 2 osoby.

  5. Członkami WK ds. ZJK powinni być pracownicy badawczo-dydaktyczni lub dydaktyczni zatrudnieni na stanowisku profesora lub profesora uczelni, a w sytuacjach wyjątkowych na stanowisku adiunkta.

  6. Członkostwa w WK ds. ZJK nie można łączyć z funkcjami dziekana i prodziekana oraz członkostwem w radzie programowej dla kierunku lub grupy kierunków.

  7. Przewodniczący RK ds. ZJK może zapraszać na posiedzenia Komisji inne osoby z głosem doradczym.

  8. Rektorską Komisję ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia powołuje Rektor na wniosek Prorektora ds. studenckich i edukacji.

  9. Wydziałowe Komisje ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia powołuje Rektor na wniosek przewodniczącego Rektorskiej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia.

  10. Kadencja Rektorskiej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia trwa 4 lata i rozpoczyna się w dniu 1 września roku, w którym rozpoczęła się kadencja Rektora.

  11. Kadencja Wydziałowych Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia trwa 4 lata i rozpoczyna się w dniu 1 stycznia roku następującego po roku, w którym rozpoczęła się kadencja Rektora.


§ 4


Zadania Rektorskiej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia:

1) opracowanie sprawozdania z realizacji programu naprawczego przyjętego
w poprzednim roku akademickim;

2) przygotowywanie i doskonalenie procedur dotyczących działalności dydaktycznej uczelni i poprawy jakości kształcenia poprzez:

a) poszukiwanie i wykorzystywanie dobrych wzorców dla wydziałów i jednostek ogólnouczelnianych,
b) proponowanie rozwiązań i wdrażanie ich w ramach całej uczelni;

3) analizowanie mobilności studentów i doskonalenie metod ją wspierających
na kierunkach studiów na podstawie: raportów sporządzonych przez Biuro Międzynarodowych Programów Edukacyjnych (oferty poszczególnych wydziałów na praktyki i staże zagraniczne, oraz liczba studentów korzystających z wymiany zagranicznej);

4) przedstawianie Rektorowi projektu działań mających na celu doskonalenie USZJK

a) opracowanie rocznego sprawozdania z funkcjonowania systemu zapewnienia jakości kształcenia w minionym roku akademickim na wszystkich wydziałach w terminie do końca lutego następnego roku akademickiego,

b) przygotowanie propozycji zmian doskonalących proces edukacji i przekazanie jej Rektorowi;

5) przedstawianie Senatowi uczelni sprawozdania z funkcjonowania USZJK, nie później niż do 31 marca następnego roku akademickiego.


§ 5


Zadania Wydziałowej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia:

1) opracowywanie sprawozdania z realizacji programu naprawczego przyjętego
w poprzednim roku akademickim;

2) ocena metod weryfikacji efektów kształcenia obejmującą 10% przedmiotów realizowanych na studiach pierwszego stopnia i jednolitych magisterskich oraz 20% na studiach drugiego stopnia;

3) analizowanie raportów ankietyzacji na wszystkich poziomach kształcenia oraz protokołów hospitacji wraz z analizą ankiet absolwentów (z wyłączeniem ich losów zawodowych) dla każdego kierunku. Wzory ankiet – załącznik 1;

4) zasięganie opinii interesariuszy zewnętrznych, w tym jednostek, w których realizowane są kierunkowe praktyki studenckie (opinia opiekuna praktyk), w zakresie przygotowania przyszłych absolwentów do pracy zawodowej oraz zasadności i poprawności przygotowania nowych programów studiów;

5) przeprowadzanie oceny procedury dyplomowania. Ocena prac dyplomowych obejmująca na studiach I stopnia 10% prac na danym kierunku, nie mniej niż 5 oraz na studiach II stopnia 10%, nie mniej niż 3;

6) ocena prowadzonych na wydziale studiów doktoranckich we współpracy z ich kierownikami;

7) ocena prowadzonych na wydziale studiów podyplomowych we współpracy z ich kierownikami;

8) opiniowanie programów studiów dla cyklu kształcenia rozpoczynającego się
w następnym roku akademickim;

9) analizowanie raportów PKA w odniesieniu do kierunków prowadzonych na wydziale;

10) opracowywanie działań naprawczych i harmonogramu ich realizacji z uwzględnieniem poszczególnych kierunków i całego wydziału;

11) przekazywanie raportów kierunkowych oraz raportu wydziałowego dziekanowi w terminie do 30 listopada oraz raportu wydziałowego bez załączników, przewodniczącemu RK ds. ZJK w terminie do 15 grudnia. Wzory raportów – załącznik 2 i 3;

12) przedstawienie Raportu Wydziałowego na zebraniu pracowników i przedstawicieli studentów wydziału;

13) szczegółowe zasady funkcjonowania Wydziałowej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia określa załącznik 4.


§ 6

  1. Ankietyzację przeprowadza Uczelniany Zespół ds. Ankietyzacji, powoływany i funkcjonujący w oparciu o Regulamin stanowiący załącznik nr 5.
  2. Za przeprowadzenie ankiety absolwenta odpowiedzialny jest dziekan.


§ 7


Dziekan w terminie do 31 października przekazuje WK ds. ZJK sprawozdanie z realizacji programu naprawczego przyjętego w poprzednim roku akademickim.


§ 8

  1. Wszyscy nauczyciele akademiccy, w szczególności dziekani i prodziekani oraz pracownicy dziekanatów i osoby odpowiedzialne za realizację praktyk są zobowiązani do udostępnienia WK ds. ZJK wszystkich materiałów niezbędnych do prawidłowego wykonania przez nią zadań o których mowa w § 5.

  2. Za prawidłowe funkcjonowanie RK ds. ZJK oraz WK ds. ZJK odpowiedzialni są ich przewodniczący.

  3. Za prawidłowe funkcjonowanie Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia jest odpowiedzialny prorektor ds. studenckich i edukacji.

§ 9


Tracą moc:
Uchwała nr 96/2012 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 22 czerwca 2012 r. w sprawie funkcjonowania Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu;
§ 6 uchwały nr 36/2004 Senatu AR we Wrocławiu z dnia 23 grudnia 2004 r. (z późn. zm.) w sprawie Uczelnianego Systemu Oceny Jakości Kształcenia;
Zarządzenie nr 145/2017 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 25 września 2017 roku;
Zarządzenie nr 196/2017 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 29 grudnia 2017 roku;
Zarządzenie nr 61/2018 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 14 maja 2018 roku;
Zarządzenie nr 117/2018 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 27 września 2018 roku;
Zarządzenie nr 7/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 17 stycznia 2019 roku;
Zarządzenie nr 48/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 11 lutego 2020 roku;
Zarządzenie nr 203/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 10 lipca 2020 roku.


§ 10


Zarządzanie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Rektor
prof. dr hab. inż. Jarosław Bosy

Pliki do pobrania

Zmiany

Zmiany
Status Akt zmieniający
akt zmieniany Uchwała nr 36/2004 Senatu Akademii Rolniczej we Wrocławiu z dnia 23 grudnia 2004 roku
akt zmieniany Zarządzenie nr 96/2012 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 11 czerwca 2012 roku
akt zmieniany Zarządzenie nr 145/2017 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 25 września 2017 roku
akt zmieniany Zarządzenie nr 196/2017 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 29 grudnia 2017 roku
akt zmieniany Zarządzenie nr 117/2018 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 27 września 2018 roku
akt zmieniany Zarządzenie nr 7/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 17 stycznia 2019 roku
akt zmieniany Zarządzenie nr 48/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 11 lutego 2020 roku
akt zmieniany Zarządzenie nr 203/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 10 lipca 2020 roku
akt uchylający Zarządzenie nr 35/2022 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 15 lutego 2022 roku

Historia wersji
Wytworzył: Jarosław Bosy
Data wytworzenia: 31-12-2020
Opublikowane przez: Bartosz Hoppe
Data publikacji: 05-01-2021 16:00
Ostatnio zaktualizował: Joanna Kołaczyńska
Data ostatniej aktualizacji: 28-12-2022 11:08