Na podstawie art. 66 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. nr 164, poz. 1365 z późn. zm.), § 48 ust. 2 pkt 5 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu oraz w wykonaniu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w uczelniach (Dz.U. nr 128, poz. 897) w związku z rozdziałem X ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy z późniejszymi zmianami zarządza się co następuje:
§ 1
Przepisy ogólne
- Wszystkich pracowników i studentów zobowiązuje się do przestrzegania przepisów i zasad z zakresu bhp na terenie uczelni.
- Przepisy zarządzenia stosuje się również do zajęć organizowanych poza terenem uczelni.
- Wszyscy pracownicy obowiązani są poddawać się wymaganym badaniom profilaktycznym w ustalonych terminach (tj. przed upływem terminu ważności ostatnich badań).
- Wszyscy pracownicy obowiązani są stosować odzież roboczą i ochronną na stanowiskach na których jest to wymagane oraz sprzęt ochrony osobistej zgodnie z ich przeznaczeniem.
- Wszyscy pracownicy uczelni podlegają szkoleniom z zakresu bhp zgodnie z zarządzeniem nr 74/2005 Rektora Akademii Rolniczej we Wrocławiu.
- Wszyscy studenci rozpoczynający naukę podlegają szkoleniu z zakresu bhp zgodnie z załącznikiem nr 1 niniejszego zarządzenia.
- Wszystkie obiekty uczelni, budynki, pomieszczenia wraz z przynależnymi do nich terenami powinny spełniać wymagania stosownych przepisów i norm. Miejsca, w których mogą występować zagrożenia powinny być oznakowane odpowiednimi znakami ostrzegawczymi.
- W obiektach i budynkach uczelni, na terenie których są organizowane stałe stanowiska pracy oraz zajęcia dydaktyczne, powinny znajdować się niezbędne pomieszczenia higieniczno-sanitarne odpowiednio urządzone oraz utrzymane w pełnej sprawności i czystości.
- Obiekty i budynki powinny być wyposażone w odpowiedni podręczny sprzęt gaśniczy, który powinien być utrzymywany w pełnej gotowości.
- Stan wyposażenia pomieszczeń uczelni a w szczególności: mebli, sprzętu, urządzeń i instalacji, nie może stanowić zagrożeń dla osób korzystających z tych pomieszczeń.
- 11. W każdym budynku uczelni powinny znajdować się apteczki, wyposażone w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy, wraz z instrukcją o zasadach jej udzielania. Apteczki powinny być na portierniach, w sekretariatach, w warsztatach, pracowniach specjalistycznych i laboratoriach. W przypadku prowadzenia zajęć w terenie wymagane jest zaopatrzenie się w apteczki przenośne.
- Rektor może czasowo zawiesić zajęcia w uczelni albo zarządzić czasowe zamknięcie uczelni lub jej jednostki w przypadku wystąpienia na danym terenie klęski żywiołowej, epidemii albo innych zdarzeń zagrażających życiu lub zdrowiu pracowników lub studentów.
- Rektor w przypadku stwierdzenia, ze sposób wykonywania czynności przez pracowników lub studentów stwarza zagrożenie dla ich życia i zdrowia jest obowiązany wstrzymać wykonywanie tych czynności oraz wskazać sposób bezpiecznego ich wykonywania
§ 2
Przepisy szczegółowe
Kierownik jednostki organizacyjnej jest obowiązany:
1) organizować pracę i naukę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki w jednostce, którą kieruje,
2) zapewnić w jednostce, którą kieruje, przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń,
3) zapewnić wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy,
4) zapewnić wykonanie zaleceń komisji ds. BHP, społecznego inspektora pracy oraz Inspektoratu BHP,
5) informować pracowników o rozpoznanych zagrożeniach i ryzyku zawodowym oraz o zasadach ochrony przed tymi zagrożeniami,
6) dbać o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego a także o sprawność środków ochrony zbiorowej i środków ochrony indywidualnej oraz stosowanie ich zgodnie z przeznaczeniem,
7) spowodować, aby maszyny i inne urządzenia techniczne czasowo niesprawne, uszkodzone lub pozostające w naprawie były wyraźnie oznakowane i zabezpieczone,
8) kierować podległych pracowników na profilaktyczne badania lekarskie w przewidzianych terminach i egzekwować ich wykonanie oraz zapewnić wykonanie zaleceń lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad pracownikami,
9) kierować podległych pracowników na organizowane szkolenia z zakresu bhp w wyznaczonych terminach,
10) informować niezwłocznie Inspektorat BHP o każdym zaistniałym wypadku przy pracy i spowodować zabezpieczenie miejsca zdarzenia,
11) nadzorować prawidłowy przebieg szkoleń stanowiskowych realizowanych na podstawie szczegółowych programów szkoleń stanowiskowych opracowanych przez jednostkę,
12) udostępniać do stałego korzystania instrukcje bezpiecznej pracy maszyn i urządzeń oraz instrukcje prac o szczególnym zagrożeniu dla zdrowia i życia,
13) prowadzić ewidencję i zabezpieczać powstałe odpady niebezpieczne wytwarzane w jednostce ze szczególnym uwzględnieniem właściwego ich oznakowania i przechowywania i kierować je do likwidacji.
Do podstawowych obowiązków pracowników w zakresie bhp należy:
1) znajomość przepisów i zasad bhp, branie udziału w szkoleniu i instruktażu oraz szkoleniach okresowych z tego zakresu oraz poddawanie się wymaganym egzaminom,
2) wykonywanie pracy w sposób zgodny z przepisami i zasadami bhp i higieny pracy oraz stosowanie się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych,
3) dbanie o prawidłowy stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy,
4) stosowanie środków ochrony zbiorowej, a także środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem,
5) poddawanie się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i stosowanie się do wskazań lekarskich,
6) niezwłoczne powiadomienie przełożonego o każdym zauważonym wypadku przy pracy albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzeganie współpracowników, a także osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie,
7) współdziałanie z przełożonymi oraz służbą bhp w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.
Do podstawowych obowiązków studentów w zakresie bhp należy:
1) znajomość przepisów i zasad bhp obowiązujących studentów w podczas realizowania danego kierunku studiów,
2) udział w szkoleniach oraz instruktażach z bezpieczeństwa i higieny pracy, a także poddawanie się wymaganym sprawdzianom w tym zakresie,
3) wykonywanie zadań i ćwiczeń podczas prac w laboratoriach, warsztatach, pracowniach, a także podczas zajęć z wychowania fizycznego w sposób zgodny z przepisami i zasadami bhp oraz stosowanie się do zaleceń i wskazówek prowadzących zajęcia,
4) dbanie o przydzielone środki ochrony indywidualnej oraz stosowanie ich zgodnie z przeznaczeniem,
5) dbanie o ład i porządek w miejscu odbywania zajęć,
6) poddawanie się okresowym, kontrolnym i innym zaleconym badaniom lekarskim oraz stosowanie się do wskazań lekarskich,
7) niezwłoczne powiadomienie prowadzącego zajęcia o zauważonym wypadku, udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym oraz ostrzeżenie innych osób w tym prowadzącego zajęcia o każdym zauważonym zagrożeniu.
§ 3
Prawa pracowników
- W razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenia dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.
- Pracownik ma prawo, po uprzednim zawiadomieniu przełożonego, powstrzymać się od wykonania pracy wymagającej szczególnej sprawności psychofizycznej w przypadku, gdy jego stan psychofizyczny nie zapewnia bezpiecznego wykonywania pracy i stwarza zagrożenia dla innych osób.
§ 4
Laboratoria, warsztaty, pracownie specjalistyczne, obiekty sportowe
- W zależności od rodzaju zajęć w laboratoriach, warsztatach, pracowniach specjalistycznych stosuje się przepisy bhp ustalone dla określonych gałęzi lub rodzajów pracy.
- Maszyny i urządzenia techniczne powinny być wyposażone w zabezpieczenia chroniące przed urazami, działaniem substancji szkodliwych, porażeniem prądem elektrycznym, szkodliwymi wstrząsami, nadmiernym hałasem, działaniem wibracji lub promieniowaniem oraz powinny być utrzymane w stanie zapewniającym pełną sprawność działania i bezpieczeństwo pracy.
- Przy maszynach i innych urządzeniach technicznych powinna być wywieszona w widocznym dostępnym miejscu instrukcja obsługi uwzględniająca zasady i przepisy bhp.
- Pracownicy i studenci korzystający z laboratoriów, warsztatów lub pracowni specjalistycznych powinni mieć udostępnione do stałego korzystania instrukcje uwzględniające zasady i przepisy BHP, określające w szczególności:
– rodzaje prac i procesów technologicznych o szczególnym zagrożeniu dla zdrowia lub życia,
– postępowanie z materiałami niebezpiecznymi i szkodliwymi dla zdrowia,
– sposób posługiwania się środkami ochrony indywidualnej i środkami ratunkowymi,
– postępowanie w sytuacjach stwarzających zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników i studentów, w tym udzielania pierwszej pomocy.
- W laboratoriach, warsztatach oraz pracowniach specjalistycznych powinien znajdować się w widocznym i dostępnym miejscu regulamin porządkowy, określający szczegółowe przepisy i zasady ich użytkowania oraz zasady bhp.
- Maszyny i urządzenia techniczne czasowo niesprawne, uszkodzone lub pozostające w naprawie powinny być wyraźnie oznakowane i zabezpieczone w sposób uniemożliwiający ich uruchomienie.
- Gospodarka truciznami i środkami chemicznymi oraz promieniotwórczymi, a także prace w kontakcie z nimi powinny być prowadzone zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
- Wszelkie materiały niebezpieczne, mogące stanowić zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi powinny być wyraźnie oznakowane, przechowywane w zamkniętych pomieszczeniach i miejscach przystosowanych, w opakowaniach chroniących przed ich szkodliwym, niebezpiecznym działaniem, pożarem lub wybuchem.
- Prowadzący zajęcia w warsztatach, pracowniach specjalistycznych, laboratoriach oraz prowadzący zajęcia wychowania fizycznego muszą być przeszkoleni w zakresie udzielania I pomocy.
- Prowadzący zajęcia jest obowiązany do sprawdzenia przed rozpoczęciem zajęć i dopuszczeniem do nich studentów, czy stan techniczny maszyn i urządzeń oraz instalacji elektrycznej, ogólny stan laboratorium lub pracowni specjalistycznej nie stwarza zagrożenia dla życia i zdrowia studentów.
- Przed dopuszczeniem do zajęć przy maszynach, urządzeniach technicznych i przy wykonywaniu procesów niebezpiecznych z substancjami niebezpiecznymi prowadzący zaznajamia studentów z przepisami bhp i regulaminem porządkowym.
- Prowadzący zajęcia jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo studentów w trakcie prowadzonych zajęć.
- Niedopuszczalne jest prowadzenie zajęć bez nadzoru pracownika lub innej osoby prowadzącej, posiadającej odpowiednie przygotowanie gwarantujące przeprowadzenie zajęć zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
- W przypadku zaistnienia wypadku studenta w czasie prowadzonych zajęć prowadzący powinien zapewnić udzielenie pierwszej pomocy i poinformować o tym przełożonego i Inspektorat BHP.
§ 5
Domy studenckie
- Stan sprzętu i urządzeń w domach studenckich nie może stanowić zagrożeń dla osób tam mieszkających i pracujących.
- Oświetlenie pomieszczeń, wentylacja, instalacja elektryczna i gazowa oraz wszelkie urządzenia techniczne w domach studenckich powinny odpowiadać Polskim Normom.
- W domach studenckich powinny być wydzielone, stosownie do potrzeb, pomieszczenia przeznaczone na indywidualną naukę oraz świetlica.
§ 6
Przepisy końcowe
- Nieprzestrzeganie lub naruszenie przepisów bhp powoduje odpowiedzialność dyscyplinarną.
- Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się prorektorowi ds. studenckich i nauczania oraz kanclerzowi.
- Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania
Rektor
prof. dr hab. Michał Mazurkiewicz