2008 rok

Zarządzenie nr 70/2008 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 23 czerwca 2008 roku

Status aktu prawnego: Stracił moc

w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu

Na podstawie art. 66 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. nr 164, poz. 1365 z późn. zm.), § 48 ust. 2 pkt 5 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu oraz w wykonaniu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w uczelniach (Dz.U. nr 128, poz. 897) w związku z rozdziałem X ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy z późniejszymi zmianami zarządza się co następuje:

§ 1

Przepisy ogólne

  1. Wszystkich pracowników i studentów zobowiązuje się do przestrzegania przepisów i zasad z zakresu bhp na terenie uczelni.

  2. Przepisy zarządzenia stosuje się również do zajęć organizowanych poza terenem uczelni.

  3. Wszyscy pracownicy obowiązani są poddawać się wymaganym badaniom profilaktycznym w ustalonych terminach (tj. przed upływem terminu ważności ostatnich badań).

  4. Wszyscy pracownicy obowiązani są  stosować odzież roboczą i ochronną na stanowiskach na których jest to wymagane oraz sprzęt ochrony osobistej zgodnie z ich przeznaczeniem.

  5. Wszyscy pracownicy uczelni podlegają szkoleniom z zakresu bhp zgodnie z zarządzeniem nr 74/2005 Rektora Akademii Rolniczej we Wrocławiu.

  6. Wszyscy studenci rozpoczynający naukę podlegają  szkoleniu z zakresu bhp zgodnie z załącznikiem nr 1 niniejszego zarządzenia.

  7. Wszystkie obiekty uczelni, budynki, pomieszczenia wraz z  przynależnymi do nich terenami powinny spełniać wymagania stosownych przepisów i norm. Miejsca, w których mogą występować zagrożenia powinny być oznakowane odpowiednimi znakami ostrzegawczymi.

  8. W obiektach i budynkach uczelni, na terenie których są organizowane stałe stanowiska pracy oraz zajęcia dydaktyczne, powinny znajdować się niezbędne pomieszczenia higieniczno-sanitarne odpowiednio urządzone oraz utrzymane w pełnej sprawności i czystości.

  9. Obiekty i budynki powinny być wyposażone w odpowiedni podręczny sprzęt gaśniczy, który powinien być utrzymywany w pełnej gotowości.

  10. Stan wyposażenia pomieszczeń uczelni a w szczególności: mebli, sprzętu, urządzeń i instalacji, nie może stanowić zagrożeń dla osób korzystających z tych pomieszczeń.

  11. 11. W każdym budynku uczelni  powinny znajdować się apteczki, wyposażone w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy, wraz z instrukcją o zasadach jej udzielania. Apteczki powinny być na portierniach, w sekretariatach, w warsztatach, pracowniach specjalistycznych i laboratoriach. W przypadku prowadzenia zajęć w terenie wymagane jest zaopatrzenie się w apteczki przenośne.

  12. Rektor może czasowo zawiesić zajęcia w uczelni albo zarządzić czasowe zamknięcie uczelni lub jej jednostki w przypadku wystąpienia na danym terenie klęski żywiołowej, epidemii albo innych zdarzeń zagrażających życiu lub zdrowiu pracowników lub studentów.

  13. Rektor w przypadku stwierdzenia, ze sposób wykonywania czynności przez pracowników lub studentów stwarza zagrożenie dla ich życia i zdrowia jest obowiązany wstrzymać wykonywanie tych czynności oraz wskazać sposób bezpiecznego ich wykonywania

§ 2

Przepisy szczegółowe

Kierownik jednostki organizacyjnej jest obowiązany:

1)      organizować pracę i naukę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki w jednostce, którą kieruje,

2)      zapewnić w jednostce, którą kieruje, przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń,

3)      zapewnić wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy,

4)      zapewnić wykonanie zaleceń komisji ds. BHP, społecznego inspektora pracy oraz Inspektoratu BHP,

5)      informować pracowników o rozpoznanych zagrożeniach i ryzyku zawodowym oraz o zasadach ochrony przed tymi zagrożeniami,

6)       dbać o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego a także o sprawność środków ochrony zbiorowej i środków ochrony indywidualnej oraz  stosowanie ich zgodnie z przeznaczeniem,

7)      spowodować, aby maszyny i inne urządzenia techniczne czasowo niesprawne, uszkodzone lub pozostające w naprawie były wyraźnie oznakowane i zabezpieczone,

8)      kierować podległych pracowników na profilaktyczne badania lekarskie w przewidzianych terminach i egzekwować ich wykonanie oraz zapewnić wykonanie zaleceń lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad pracownikami,

9)      kierować podległych pracowników na organizowane szkolenia z zakresu bhp w wyznaczonych terminach,

10)    informować  niezwłocznie Inspektorat BHP o każdym zaistniałym wypadku przy pracy i spowodować zabezpieczenie miejsca zdarzenia,

11)    nadzorować prawidłowy przebieg szkoleń stanowiskowych realizowanych na podstawie szczegółowych programów szkoleń stanowiskowych opracowanych przez jednostkę,

12)    udostępniać do stałego korzystania instrukcje bezpiecznej pracy maszyn i urządzeń oraz instrukcje prac o szczególnym zagrożeniu dla zdrowia i życia,

13)    prowadzić ewidencję i zabezpieczać powstałe odpady niebezpieczne  wytwarzane w jednostce ze szczególnym uwzględnieniem właściwego ich oznakowania i przechowywania i kierować je do likwidacji.

 

Do podstawowych obowiązków pracowników w zakresie bhp należy:

1)      znajomość przepisów i zasad bhp, branie udziału w szkoleniu i instruktażu oraz szkoleniach okresowych z tego zakresu oraz poddawanie się wymaganym egzaminom,

2)       wykonywanie pracy w sposób zgodny z przepisami i zasadami bhp i higieny pracy oraz stosowanie się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych,

3)       dbanie o prawidłowy stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy,

4)       stosowanie środków ochrony zbiorowej, a także środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem,

5)       poddawanie się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i stosowanie się do wskazań lekarskich,

6)       niezwłoczne powiadomienie  przełożonego o każdym zauważonym wypadku przy pracy albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzeganie współpracowników, a także osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie,

7)       współdziałanie z przełożonymi oraz służbą bhp w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

Do podstawowych obowiązków studentów w zakresie bhp należy:

1)       znajomość przepisów i zasad bhp obowiązujących studentów w podczas realizowania danego kierunku studiów,

2)       udział w szkoleniach oraz instruktażach z bezpieczeństwa i higieny pracy, a także poddawanie się wymaganym sprawdzianom w tym zakresie,

3)       wykonywanie zadań i ćwiczeń podczas prac w laboratoriach, warsztatach, pracowniach, a także podczas zajęć z wychowania fizycznego w sposób zgodny z przepisami i zasadami bhp oraz stosowanie się do zaleceń i wskazówek prowadzących zajęcia,

4)       dbanie o przydzielone środki ochrony indywidualnej oraz stosowanie ich zgodnie z przeznaczeniem,

5)       dbanie o ład i porządek w miejscu odbywania zajęć,

6)       poddawanie się okresowym, kontrolnym i innym zaleconym badaniom lekarskim oraz stosowanie się do wskazań lekarskich,

7)       niezwłoczne powiadomienie prowadzącego zajęcia o zauważonym wypadku, udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym oraz ostrzeżenie innych osób w tym prowadzącego zajęcia o każdym zauważonym zagrożeniu.

§ 3

Prawa pracowników
  1. W razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenia dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.

  2. Pracownik ma prawo, po uprzednim zawiadomieniu przełożonego, powstrzymać się od wykonania pracy wymagającej szczególnej sprawności psychofizycznej w przypadku, gdy jego stan psychofizyczny nie zapewnia bezpiecznego wykonywania pracy i stwarza zagrożenia dla innych osób.

§ 4

Laboratoria, warsztaty, pracownie specjalistyczne, obiekty sportowe

  1. W zależności od rodzaju zajęć w laboratoriach, warsztatach, pracowniach specjalistycznych stosuje się przepisy bhp ustalone dla określonych gałęzi lub rodzajów pracy.

  2. Maszyny i urządzenia techniczne powinny być wyposażone w zabezpieczenia chroniące przed urazami, działaniem substancji szkodliwych, porażeniem prądem elektrycznym, szkodliwymi wstrząsami, nadmiernym hałasem, działaniem wibracji lub promieniowaniem oraz powinny być utrzymane w stanie zapewniającym pełną sprawność działania i bezpieczeństwo pracy.

  3. Przy maszynach i innych urządzeniach technicznych powinna być wywieszona w widocznym dostępnym miejscu instrukcja obsługi uwzględniająca zasady i przepisy bhp.

  4. Pracownicy i studenci korzystający z laboratoriów, warsztatów lub pracowni specjalistycznych powinni mieć udostępnione do stałego korzystania instrukcje uwzględniające zasady i przepisy BHP, określające w szczególności:
    – rodzaje prac i procesów technologicznych o szczególnym zagrożeniu dla zdrowia lub życia,
    – postępowanie z materiałami niebezpiecznymi i szkodliwymi dla zdrowia,
    – sposób posługiwania się środkami ochrony indywidualnej i środkami ratunkowymi,
    – postępowanie w sytuacjach stwarzających zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników i studentów, w tym udzielania pierwszej pomocy.
  5. W laboratoriach, warsztatach oraz pracowniach specjalistycznych powinien znajdować się w widocznym i dostępnym miejscu regulamin porządkowy, określający szczegółowe przepisy i zasady ich użytkowania oraz zasady bhp.

  6. Maszyny i urządzenia techniczne czasowo niesprawne, uszkodzone lub pozostające w naprawie powinny być wyraźnie oznakowane i zabezpieczone w sposób uniemożliwiający ich uruchomienie.

  7. Gospodarka truciznami i środkami chemicznymi oraz promieniotwórczymi, a także prace w kontakcie z nimi powinny być prowadzone zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

  8. Wszelkie materiały niebezpieczne, mogące stanowić zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi powinny być wyraźnie oznakowane, przechowywane w zamkniętych pomieszczeniach i miejscach przystosowanych, w opakowaniach chroniących przed ich szkodliwym, niebezpiecznym działaniem, pożarem lub wybuchem.

  9. Prowadzący zajęcia w warsztatach, pracowniach specjalistycznych, laboratoriach oraz prowadzący zajęcia wychowania fizycznego muszą być przeszkoleni w zakresie udzielania I pomocy.

  10. Prowadzący zajęcia jest obowiązany do sprawdzenia przed rozpoczęciem zajęć i dopuszczeniem do nich studentów, czy stan techniczny maszyn i urządzeń oraz instalacji elektrycznej, ogólny stan laboratorium lub pracowni specjalistycznej nie stwarza zagrożenia dla życia i zdrowia studentów.

  11. Przed dopuszczeniem do zajęć przy maszynach, urządzeniach technicznych i przy wykonywaniu procesów niebezpiecznych z substancjami niebezpiecznymi prowadzący zaznajamia studentów  z przepisami bhp i regulaminem porządkowym.

  12. Prowadzący zajęcia jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo studentów w trakcie prowadzonych zajęć.

  13. Niedopuszczalne jest prowadzenie zajęć bez nadzoru pracownika lub innej osoby prowadzącej, posiadającej odpowiednie przygotowanie gwarantujące przeprowadzenie zajęć zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.

  14. W przypadku zaistnienia wypadku studenta w czasie prowadzonych zajęć prowadzący powinien zapewnić udzielenie pierwszej pomocy i poinformować o tym przełożonego i Inspektorat BHP.

§ 5

Domy studenckie

  1. Stan sprzętu i urządzeń w domach studenckich nie może stanowić zagrożeń dla osób tam mieszkających i pracujących.

  2. Oświetlenie pomieszczeń, wentylacja, instalacja elektryczna i gazowa oraz wszelkie urządzenia techniczne w domach studenckich powinny odpowiadać Polskim Normom.

  3. W domach studenckich powinny być wydzielone, stosownie do potrzeb, pomieszczenia przeznaczone na indywidualną naukę oraz świetlica.

§ 6

 

Przepisy końcowe

  1. Nieprzestrzeganie lub naruszenie przepisów bhp powoduje odpowiedzialność dyscyplinarną.

  2. Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się prorektorowi ds. studenckich i nauczania oraz kanclerzowi.

  3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania

Rektor
prof. dr hab. Michał Mazurkiewicz

Pliki do pobrania

Zmiany

Zmiany
Status Akt zmieniający
akt uchylający Zarządzenie nr 102/2023 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 7 sierpnia 2023 roku

Historia wersji
Wytworzył: Michał Mazurkiewicz
Data wytworzenia: 23-06-2008
Opublikowane przez: Maria Szołomicka-Gerlicz
Data publikacji: 23-06-2008 00:00
Ostatnio zaktualizował: Tomasz Bogusz
Data ostatniej aktualizacji: 08-08-2023 13:55