w sprawie wytycznych dla rad podstawowych jednostek organizacyjnych UPWr w zakresie projektowania programów kształcenia dla studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich
Na podstawie art. 62 ust. 1 w związku z art. 68 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jednolity Dz. U. 2016 poz. 1842) oraz Rozporządzenia MNiSzW z 26 września 2016 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów (Dz. U. 2016 poz. 1596) § 7 ust. 2 pkt 5 statutu UPWr uchwala się co następuje:
§ 1
- Senat UPWr ustala wytyczne dla rad podstawowych jednostek organizacyjnych dotyczące projektowania programów kształcenia dla kierunku studiów.
- Użyte w uchwale określenia oznaczają:
- kierunek studiów – wyodrębnioną część jednego lub kilku obszarów kształcenia, realizowaną w uczelni w sposób określony przez program kształcenia;
- studia pierwszego stopnia – formę kształcenia, na którą są przyjmowania kandydaci posiadający świadectwo dojrzałości, kończącą się uzyskaniem kwalifikacji pierwszego stopnia;
- studia drugiego stopnia - formę kształcenia, na którą są przyjmowani kandydaci posiadający co najmniej kwalifikacje pierwszego stopnia, kończącą się uzyskaniem kwalifikacji drugiego stopnia;
- jednolite studia magisterskie - formę kształcenia, na którą są przyjmowani kandydaci posiadający świadectwo dojrzałości, kończącą się uzyskaniem kwalifikacji drugiego stopnia;
- obszar kształcenia – zasób wiedzy i umiejętności z zakresu jednego z obszarów wiedzy określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. z 2016 r. poz. 882 i 1311);
- efekty kształcenia – zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych uzyskiwanych w procesie kształcenia w systemie studiów;
- profil praktyczny – profil programu kształcenia obejmującego moduły zajęć służące zdobywaniu przez studenta umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych, realizowany przy założeniu, że ponad połowa programu studiów określonego w punktach ECTS obejmuje zajęcia praktyczne kształtujące te umiejętności i kompetencje, w tym umiejętności uzyskiwane na zajęciach warsztatowych, które są prowadzone przez osoby posiadające doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią;
- profil ogólnoakademicki – profil programu kształcenia obejmującego moduły zajęć powiązane z prowadzonymi w uczelni badaniami naukowymi, realizowany przy założeniu, że ponad połowa programu studiów określonego w punktach ECTS obejmuje zajęcia służące zdobywaniu przez studenta pogłębionej wiedzy;
- Krajowe Ramy Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego – ogólne charakterystyki efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6 i 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji, o której mowa w ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2016 r. poz. 64 i 1010);
- program kształcenia – opis przyjętych przez senat UPWr spójnych efektów kształcenia właściwych dla obszaru lub obszarów kształcenia, do których został przyporządkowany kierunek studiów:
- dla kwalifikacji na poziomie 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji – w przypadku studiów pierwszego stopnia;
- dla kwalifikacji na poziomie 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji - w przypadku studiów drugiego stopnia i jednolitych studiów magisterskich;
- program studiów – opis procesu kształcenia dla kierunku studiów, poziomu i profilu kształcenia prowadzącego do uzyskania zakładanych efektów kształcenia, wraz z przypisanymi do poszczególnych modułów zajęć liczbami punktów ECTS;
- Program kształcenia dla określonego kierunku studiów, poziomu i profilu kształcenia obejmuje: zajęcia regularne (wykłady i ćwiczenia), praktyki, pracę dyplomową (z wyłączeniem kierunku weterynaria) i inne np. konsultacje i egzaminy.
§ 2
- 1. Program studiów dla kierunku studiów, poziomu i profilu kształcenia określa:
1) formę studiów (stacjonarne lub niestacjonarne);
2) liczbę semestrów i liczbę punktów ECTS konieczną do uzyskania kwalifikacji odpowiadających poziomowi kształcenia;
3) moduły zajęć – zajęcia lub grupy zajęć – wraz z przypisaniem do każdego modułu efektów kształcenia oraz treści programowych, form i metod kształcenia, zapewniających osiągnięcie tych efektów, a także liczby punktów ECTS;
4) sposoby weryfikacji i oceny osiągania przez studenta zakładanych efektów kształcenia;
5) łączną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów,
6) liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z obszarów nauk humanistycznych lub nauk społecznych,
7) wymiar, zasady, formę odbywania, a także łączną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach praktyk zawodowych,
8) plan studiów, uwzględniający moduły zajęć, o których mowa w pkt 3.
- Program studiów dla kierunku studiów, poziomu i profilu kształcenia określa również:
1) opis poszczególnych modułów zajęć;
2) matrycę efektów kształcenia (zakładane kierunkowe efekty kształcenia w odniesieniu do modułów zajęć, w których osiągany jest efekt);
3) zasady prowadzenia procesu dyplomowania;
4) dopuszczalny deficyt punktowy.
§ 3
- Na studiach stacjonarnych program kształcenia realizowany jest w postaci zajęć dydaktycznych wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów w wymiarze nie niższym niż 50% liczby punktów ECTS, a na studiach niestacjonarnych w wymiarze nie niższym niż 25% liczby punktów ECTS .
- Program studiów powinien umożliwić studentom wybór przedmiotów (modułów kształcenia), którym przypisano punkty ECTS w wymiarze nie mniejszym niż 30% liczby punktów ECTS.
- Program studiów dla kierunku przyporządkowanego do więcej niż jednego obszaru kształcenia określa procentowy udział liczby punktów ECTS dla każdego z tych obszarów w łącznej liczbie punktów ECTS wymaganych do uzyskania kwalifikacji odpowiadającej określonemu poziomowi kształcenia.
- Kierunek studiów przyporządkowuje się do obszaru lub obszarów kształcenia, a także wskazuje się dziedziny nauki i dyscypliny naukowe, do których odnoszą się efekty kształcenia dla danego kierunku.
- Program studiów dla kierunku o profilu praktycznym obejmuje moduły zajęć związane z praktycznym przygotowaniem zawodowym, którym przypisano punkty ECTS w wymiarze większym niż 50% liczby punktów ECTS służących zdobyciu przez studenta umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych.
- Program studiów dla kierunku o profilu ogólnoakademickim obejmuje moduły zajęć związane z prowadzonymi badaniami naukowymi, którym przypisano punkty ECTS w wymiarze większym niż 50% liczby punktów ECTS służących zdobyciu przez studenta pogłębionej wiedzy oraz umiejętności prowadzenia badań naukowych.
- W przypadku, gdy podstawowa jednostka organizacyjna uczelni prowadzi na danym kierunku, poziomie i profilu kształcenia studia w formie stacjonarnej i niestacjonarnej, proces kształcenia umożliwia uzyskanie takich samych efektów kształcenia na każdej z tych form studiów.
- W przypadku, gdy podstawowa jednostka organizacyjna uczelni prowadzi na danym kierunku i poziomie kształcenia studia o profilu ogólnoakademickim i praktycznym, opis zakładanych efektów kształcenia sporządza się odrębnie dla każdego profilu.
- Podstawowe jednostki organizacyjne dwóch lub więcej uczelni mogą na podstawie uchwał senatu tych uczelni prowadzić wspólnie kierunek studiów interdyscyplinarnych na określonym poziomie i profilu kształcenia, jeżeli posiadają uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego każda w ramach innej dyscypliny naukowej odpowiadającej kierunkowi studiów interdyscyplinarnych.
§ 4
- W UPWr na wszystkich kierunkach, formach studiów i poziomach kształcenia obowiązuje punktowy system ECTS (Europejski System Transferu i Akumulacji Punktów), przy czym jeden punkt ECTS definiowany jest jako 25 – 30 godzin całkowitego nakładu pracy studenta wliczając w to godziny zajęć dydaktycznych z udziałem nauczyciela akademickiego, praktykę i pracę własną.
- W celu uzyskania kwalifikacji określonego stopnia, potwierdzonej dyplomem ukończenia studiów student jest obowiązany uzyskać:
1) na studiach pierwszego stopnia licencjackich – 180 punktów ECTS;
2) na studiach pierwszego stopnia inżynierskich – 210 punktów ECTS;
3) na studiach drugiego stopnia (po studiach inżynierskich) – 90 punktów ECTS;
4) na studiach drugiego stopnia (po studiach licencjackich) – 120 punktów ECTS;
5) na studiach jednolitych magisterskich – 300-330 punktów ECTS.
- Student otrzymuje taką liczbę punktów ECTS, jaka jest przypisana efektom kształcenia uzyskiwanym w wyniku realizacji odpowiednich zajęć i praktyk przewidzianych na danym kierunku studiów na danym poziomie i profilu kształcenia.
- Liczba godzin zajęć regularnych - wykładów i ćwiczeń wynosi:
1) na studiach stacjonarnych pierwszego stopnia: licencjackich od 1700 do 2000, inżynierskich od 2100 do 2400, na studiach drugiego stopnia 3-semestralnych od 700 do 900 i 4-semestralnych od 1000 do 1300 godzin,
2) na studiach niestacjonarnych minimum 50% godzin zajęć dydaktycznych obowiązujących na studiach stacjonarnych,
3) na kierunku weterynaria jest zgodna z obowiązującym standardem.
§ 5
- W UPWr prowadzone są studia w formie stacjonarnej i niestacjonarnej:
1) dwustopniowe:
a) pierwszego stopnia: inżynierskie i licencjackie,
b) drugiego stopnia: magisterskie,
2) jednolite studia magisterskie.
- Studia licencjackie trwają sześć semestrów, a studia inżynierskie siedem semestrów.
Studia drugiego stopnia trwają trzy lub cztery semestry.
Jednolite studia magisterskie trwają od dziesięciu do jedenastu semestrów.
- Liczba semestrów dla kierunków studiów niestacjonarnych może być o jeden semestr większa, niż na odpowiednich studiach stacjonarnych.
- Kierunek studiów może być prowadzony przez podstawową jednostkę organizacyjną uczelni.
§ 6
- 1. W programie każdego kierunku studiów UPWr wyodrębnione są moduły, przedmioty kształcenia oferowane na zajęciach ogólnouczelnianych:
1) na studiach stacjonarnych pierwszego stopnia i jednolitych studiach magisterskich:
a) język obcy w wymiarze 120 godzin – łącznie 8 punktów ECTS (4 semestry po 2 punkty ECTS).
b) wychowanie fizyczne w wymiarze 60 godzin – 0 punktów ECTS.
Zajęcia z WF nie są realizowane na 1 semestrze,
c) zajęcia z obszarów nauk humanistycznych lub społecznych, za które student może uzyskać, co najmniej 5 punktów ECTS, w tym dwa przedmioty z oferty ogólnouczelnianej po 30 godzin i 2 punkty ECTS każdy,
d) technologia informacyjna prowadzona w systemie blended-learning w wymiarze 30 godzin – 2 punkty ECTS,
e) ochrona własności intelektualnej, BHP oraz ergonomia w wymiarze co najmniej 12 godzin wykładów – 1 punkt ECTS,
2) na studiach stacjonarnych drugiego stopnia:
a) język obcy zapewniający znajomość języka specjalizacyjnego w wymiarze 60 godzin – 4 punkty ECTS lub 30 godzin języka obcego (2 punkty ECTS) i przedmiot objęty planem studiów, będący w ofercie dla studentów Erasmusa i w całości realizowany w języku angielskim obejmujący minimum 30 godzin zajęć.
Brakujące 2 punkty ECTS student realizuje poprzez wybór dowolnego przedmiotu z oferty dla studiów drugiego stopnia,
b) zajęcia z obszaru nauk humanistycznych lub społecznych, za które student może uzyskać co najmniej 5 punktów ECTS, w tym jeden przedmiot z oferty ogólnouczelnianej obejmujący 30 godzin (2 punkty ECTS).
- Na kierunkach studiów o profilu ogólnoakademickim praktyka jest obowiązkowa na studiach pierwszego i drugiego stopnia i powinna trwać co najmniej 4 tygodnie (160 h – 6 punktów ECTS).
- Na kierunkach studiów o profilu praktycznym program studiów uwzględnia obowiązek odbycia przez studenta co najmniej 3 miesięcznych praktyk zawodowych.
- Na kierunku weterynaria program studiów spełnia warunki zawarte w standardach kształcenia dla tego kierunku, określone w odrębnych przepisach. Praktyki realizowane na tym kierunku są zgodne z obowiązującym standardem kształcenia.
- Zasady i formy odbywania praktyk ustala jednostka uczelni prowadząca kształcenie.
- Za przygotowanie i złożenie pracy dyplomowej student winien otrzymać od 10 do 20 punktów ECTS.
- Wszystkie przedmioty objęte programem kształcenia powinny być opisane według przyjętego w uczelni wzoru sylabusa i włączone do katalogu przedmiotów danego kierunku z symbolem wygenerowanym w systemie.
§ 7
- Podstawowa jednostka organizacyjna prowadząca dany kierunek studiów w celu doskonalenia programu kształcenia może dokonywać w nim zmian.
- Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni nieposiadająca uprawnień do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego w obszarze kształcenia i dziedzinie, do których jest przyporządkowany kierunek studiów, może, w ramach posiadanego uprawnienia do prowadzenia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu kształcenia, dokonywać zmian:
1) zajęć dydaktycznych, za które student może uzyskać łącznie do 50% punktów ECTS, określonych w programie studiów aktualnym na dzień wydania przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego decyzji o nadaniu tego uprawnienia;
2) łącznie do 30% ogólnej liczby zakładanych efektów kształcenia określonych przez senat UPWr aktualnych na dzień wydania przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego decyzji o nadaniu tego uprawnienia.
- Zmiany efektów kształcenia wymagają zatwierdzenia przez senat UPWr.
- Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni może dokonywać w programie kształcenia również zmian:
1) w doborze treści kształcenia przekazywanych studentom w ramach zajęć, uwzględniających najnowsze osiągnięcia naukowe lub artystyczne, a także form i metod prowadzenia zajęć;
2) koniecznych do:
a) usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych przez Polską Komisję Akredytacyjną,
b) dostosowania programu kształcenia do zmian w przepisach powszechnie obowiązujących.
- Zmiany w programach kształcenia, o których mowa w:
1) ust. 1 i 2 – są wprowadzane z początkiem nowego cyklu kształcenia;
2) ust. 4 – mogą być wprowadzane w trakcie cyklu kształcenia, o ile zmiana nie wpływa na zmianę efektów kształcenia przypisanych do modułu zajęć lub gdy wynikającą z nich zmianę zatwierdzi Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia.
- Zmiany w programach kształcenia wprowadzane w trakcie cyklu kształcenia są ogłaszane co najmniej na miesiąc przed rozpoczęciem semestru, którego dotyczą.
§ 9
- Programy kształcenia i zawarte w nich opisy efektów kształcenia, określone przez senat dla kierunków studiów utworzonych przed 1 października 2016 r., zgodnie z Krajowymi Ramami Kwalifikacji określonymi w Rozporządzeniu MNiSzW z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. z 2011 r. poz. 1520) - pozostają w mocy.
- Rady podstawowych jednostek organizacyjnych w terminie do 31 grudnia 2017 r. mają obowiązek dostosowania profili i programów kształcenia prowadzonych na kierunkach utworzonych przed dniem 1 października 2014 r. do wymagań określonych w art. 11 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym.
§ 10
Szczegółowy opis kierunku studiów, wskazujący dokumentację programu kształcenia oraz zasady dotyczące procesu dydaktycznego określa Rektor UPWr w drodze zarządzenia.
§ 11
- Wykonanie uchwały powierza się dziekanom wydziałów.
- Nadzór nad wykonaniem uchwały powierza się prorektorowi ds. studenckich i edukacji.
§ 12
- Traci moc uchwała nr 82/2011 z dnia 25 listopada 2011 r. w sprawie ustalenia wytycznych dla rad wydziałów do projektowania planów studiów i programów kształcenia zgodnie z Krajowymi Ramami Kwalifikacji w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu.
- Traci moc uchwała nr 91/2011 z dnia 21 grudnia 2011 r. w sprawie wprowadzenia zmian do uchwały nr 82/2011 senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 25 listopada 2011 r. w sprawie ustalenia wytycznych dla rad wydziałów do projektowania planów studiów i programów kształcenia zgodnie z Krajowymi Ramami Kwalifikacji w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu.
§ 13
Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.
Przewodniczący Senatu
prof. dr hab.inż. Tadeusz Trziszka