2017 rok

Uchwała nr 9/2017 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 24 lutego 2017 roku

Status aktu prawnego: Stracił moc

w sprawie wytycznych dla rad podstawowych jednostek organizacyjnych UPWr w zakresie projektowania programów kształcenia dla studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich

Na podstawie art. 62 ust. 1 w związku z art. 68 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jednolity Dz. U. 2016 poz. 1842) oraz Rozporządzenia MNiSzW z 26 września 2016 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów (Dz. U. 2016 poz. 1596) § 7 ust. 2 pkt 5 statutu UPWr uchwala się co następuje:

§ 1
  1. Senat UPWr ustala wytyczne dla rad podstawowych jednostek organizacyjnych dotyczące projektowania programów kształcenia dla kierunku studiów.
  2. Użyte w uchwale określenia oznaczają:
    - kierunek studiów – wyodrębnioną część jednego lub kilku obszarów kształcenia, realizowaną w uczelni w sposób określony przez program kształcenia;
    - studia pierwszego stopnia – formę kształcenia, na którą są przyjmowania kandydaci posiadający świadectwo dojrzałości, kończącą się uzyskaniem kwalifikacji pierwszego stopnia;
    - studia drugiego stopnia - formę kształcenia, na którą są przyjmowani kandydaci posiadający co najmniej kwalifikacje pierwszego stopnia, kończącą się uzyskaniem kwalifikacji drugiego stopnia;
    - jednolite studia magisterskie - formę kształcenia, na którą są przyjmowani kandydaci posiadający świadectwo dojrzałości, kończącą się uzyskaniem kwalifikacji drugiego stopnia;
    - obszar kształcenia – zasób wiedzy i umiejętności z zakresu jednego z obszarów wiedzy określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. z 2016 r. poz. 882 i 1311);
    - efekty kształcenia – zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych uzyskiwanych w procesie kształcenia w systemie studiów;
    - profil praktyczny – profil programu kształcenia obejmującego moduły zajęć służące zdobywaniu przez studenta umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych, realizowany przy założeniu, że ponad połowa programu studiów określonego w punktach ECTS obejmuje zajęcia praktyczne kształtujące te umiejętności i kompetencje, w tym umiejętności uzyskiwane na zajęciach warsztatowych, które są prowadzone przez osoby posiadające doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią;
    - profil ogólnoakademicki – profil programu kształcenia obejmującego moduły zajęć powiązane z prowadzonymi w uczelni badaniami naukowymi, realizowany przy założeniu, że ponad połowa programu studiów określonego w punktach ECTS obejmuje zajęcia służące zdobywaniu przez studenta pogłębionej wiedzy;
    - Krajowe Ramy Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego – ogólne charakterystyki efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6 i 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji, o której mowa w ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2016 r. poz. 64 i 1010);
    - program kształcenia – opis przyjętych przez senat UPWr spójnych efektów kształcenia właściwych dla obszaru lub obszarów kształcenia, do których został przyporządkowany kierunek studiów:
    - dla kwalifikacji na poziomie 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji – w przypadku studiów pierwszego stopnia;
    - dla kwalifikacji na poziomie 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji - w przypadku studiów drugiego stopnia i jednolitych studiów magisterskich;
    - program studiów – opis procesu kształcenia dla kierunku studiów, poziomu i profilu kształcenia prowadzącego do uzyskania zakładanych efektów kształcenia, wraz z przypisanymi do poszczególnych modułów zajęć liczbami punktów ECTS;
  3. Program kształcenia dla określonego kierunku studiów, poziomu i profilu kształcenia obejmuje: zajęcia regularne (wykłady i ćwiczenia), praktyki, pracę dyplomową (z wyłączeniem kierunku weterynaria) i inne np. konsultacje i egzaminy.

§ 2
  1. 1. Program studiów dla kierunku studiów, poziomu i profilu kształcenia określa:
    1) formę studiów (stacjonarne lub niestacjonarne);
    2) liczbę semestrów i liczbę punktów ECTS konieczną do uzyskania kwalifikacji odpowiadających poziomowi kształcenia;
    3) moduły zajęć – zajęcia lub grupy zajęć – wraz z przypisaniem do każdego modułu efektów kształcenia oraz treści programowych, form i metod kształcenia, zapewniających osiągnięcie tych efektów, a także liczby punktów ECTS;
    4) sposoby weryfikacji i oceny osiągania przez studenta zakładanych efektów kształcenia;
    5) łączną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów,
    6) liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z obszarów nauk humanistycznych lub nauk społecznych,
    7) wymiar, zasady, formę odbywania, a także łączną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach praktyk zawodowych,
    8) plan studiów, uwzględniający moduły zajęć, o których mowa w pkt 3.
  2. Program studiów dla kierunku studiów, poziomu i profilu kształcenia określa również:
    1) opis poszczególnych modułów zajęć;
    2) matrycę efektów kształcenia (zakładane kierunkowe efekty kształcenia w odniesieniu do modułów zajęć, w których osiągany jest efekt);
    3) zasady prowadzenia procesu dyplomowania;
    4) dopuszczalny deficyt punktowy.

§ 3
  1. Na studiach stacjonarnych program kształcenia realizowany jest w postaci zajęć dydaktycznych wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów w wymiarze nie niższym niż 50% liczby punktów ECTS, a na studiach niestacjonarnych w wymiarze nie niższym niż 25% liczby punktów ECTS .
  2. Program studiów powinien umożliwić studentom wybór przedmiotów (modułów kształcenia), którym przypisano punkty ECTS w wymiarze nie mniejszym niż 30% liczby punktów ECTS.
  3. Program studiów dla kierunku przyporządkowanego do więcej niż jednego obszaru kształcenia określa procentowy udział liczby punktów ECTS dla każdego z tych obszarów w łącznej liczbie punktów ECTS wymaganych do uzyskania kwalifikacji odpowiadającej określonemu poziomowi kształcenia.
  4. Kierunek studiów przyporządkowuje się do obszaru lub obszarów kształcenia, a także wskazuje się dziedziny nauki i dyscypliny naukowe, do których odnoszą się efekty kształcenia dla danego kierunku.
  5. Program studiów dla kierunku o profilu praktycznym obejmuje moduły zajęć związane z praktycznym przygotowaniem zawodowym, którym przypisano punkty ECTS w wymiarze większym niż 50% liczby punktów ECTS służących zdobyciu przez studenta umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych.
  6. Program studiów dla kierunku o profilu ogólnoakademickim obejmuje moduły zajęć związane z prowadzonymi badaniami naukowymi, którym przypisano punkty ECTS w wymiarze większym niż 50% liczby punktów ECTS służących zdobyciu przez studenta pogłębionej wiedzy oraz umiejętności prowadzenia badań naukowych.
  7. W przypadku, gdy podstawowa jednostka organizacyjna uczelni prowadzi na danym kierunku, poziomie i profilu kształcenia studia w formie stacjonarnej i niestacjonarnej, proces kształcenia umożliwia uzyskanie takich samych efektów kształcenia na każdej z tych form studiów.
  8. W przypadku, gdy podstawowa jednostka organizacyjna uczelni prowadzi na danym kierunku i poziomie kształcenia studia o profilu ogólnoakademickim i praktycznym, opis zakładanych efektów kształcenia sporządza się odrębnie dla każdego profilu.
  9. Podstawowe jednostki organizacyjne dwóch lub więcej uczelni mogą na podstawie uchwał senatu tych uczelni prowadzić wspólnie kierunek studiów interdyscyplinarnych na określonym poziomie i profilu kształcenia, jeżeli posiadają uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego każda w ramach innej dyscypliny naukowej odpowiadającej kierunkowi studiów interdyscyplinarnych.

§ 4
  1. W UPWr na wszystkich kierunkach, formach studiów i poziomach kształcenia obowiązuje punktowy system ECTS (Europejski System Transferu i Akumulacji Punktów), przy czym jeden punkt ECTS definiowany jest jako 25 – 30 godzin całkowitego nakładu pracy studenta wliczając w to godziny zajęć dydaktycznych z udziałem nauczyciela akademickiego, praktykę i pracę własną.
  2. W celu uzyskania kwalifikacji określonego stopnia, potwierdzonej dyplomem ukończenia studiów student jest obowiązany uzyskać:
    1) na studiach pierwszego stopnia licencjackich – 180 punktów ECTS;
    2) na studiach pierwszego stopnia inżynierskich – 210 punktów ECTS;
    3) na studiach drugiego stopnia (po studiach inżynierskich) – 90 punktów ECTS;
    4) na studiach drugiego stopnia (po studiach licencjackich) – 120 punktów ECTS;
    5) na studiach jednolitych magisterskich – 300-330 punktów ECTS.
  3. Student otrzymuje taką liczbę punktów ECTS, jaka jest przypisana efektom kształcenia uzyskiwanym w wyniku realizacji odpowiednich zajęć i praktyk przewidzianych na danym kierunku studiów na danym poziomie i profilu kształcenia.
  4. Liczba godzin zajęć regularnych - wykładów i ćwiczeń wynosi:
    1) na studiach stacjonarnych pierwszego stopnia: licencjackich od 1700 do 2000, inżynierskich od 2100 do 2400, na studiach drugiego stopnia 3-semestralnych od 700 do 900 i 4-semestralnych od 1000 do 1300 godzin,
    2) na studiach niestacjonarnych minimum 50% godzin zajęć dydaktycznych obowiązujących na studiach stacjonarnych,
    3) na kierunku weterynaria jest zgodna z obowiązującym standardem.

§ 5
  1. W UPWr prowadzone są studia w formie stacjonarnej i niestacjonarnej:
    1) dwustopniowe:
    a) pierwszego stopnia: inżynierskie i licencjackie,
    b) drugiego stopnia: magisterskie,
    2) jednolite studia magisterskie.
  2. Studia licencjackie trwają sześć semestrów, a studia inżynierskie siedem semestrów.
    Studia drugiego stopnia trwają trzy lub cztery semestry.
    Jednolite studia magisterskie trwają od dziesięciu do jedenastu semestrów.
  3. Liczba semestrów dla kierunków studiów niestacjonarnych może być o jeden semestr większa, niż na odpowiednich studiach stacjonarnych.
  4. Kierunek studiów może być prowadzony przez podstawową jednostkę organizacyjną uczelni.

§ 6
  1. 1. W programie każdego kierunku studiów UPWr wyodrębnione są moduły, przedmioty kształcenia oferowane na zajęciach ogólnouczelnianych:
    1) na studiach stacjonarnych pierwszego stopnia i jednolitych studiach magisterskich:
    a) język obcy w wymiarze 120 godzin – łącznie 8 punktów ECTS (4 semestry po 2 punkty ECTS).
    b) wychowanie fizyczne w wymiarze 60 godzin – 0 punktów ECTS.
    Zajęcia z WF nie są realizowane na 1 semestrze,
    c) zajęcia z obszarów nauk humanistycznych lub społecznych, za które student może uzyskać, co najmniej 5 punktów ECTS, w tym dwa przedmioty z oferty ogólnouczelnianej po 30 godzin i 2 punkty ECTS każdy,
    d) technologia informacyjna prowadzona w systemie blended-learning w wymiarze 30 godzin – 2 punkty ECTS,
    e) ochrona własności intelektualnej, BHP oraz ergonomia w wymiarze co najmniej 12 godzin wykładów – 1 punkt ECTS,

    2) na studiach stacjonarnych drugiego stopnia:
    a) język obcy zapewniający znajomość języka specjalizacyjnego w wymiarze 60 godzin – 4 punkty ECTS lub 30 godzin języka obcego (2 punkty ECTS) i przedmiot objęty planem studiów, będący w ofercie dla studentów Erasmusa i w całości realizowany w języku angielskim obejmujący minimum 30 godzin zajęć.
    Brakujące 2 punkty ECTS student realizuje poprzez wybór dowolnego przedmiotu z oferty dla studiów drugiego stopnia,
    b) zajęcia z obszaru nauk humanistycznych lub społecznych, za które student może uzyskać co najmniej 5 punktów ECTS, w tym jeden przedmiot z oferty ogólnouczelnianej obejmujący 30 godzin (2 punkty ECTS).

  2. Na kierunkach studiów o profilu ogólnoakademickim praktyka jest obowiązkowa na studiach pierwszego i drugiego stopnia i powinna trwać co najmniej 4 tygodnie (160 h – 6 punktów ECTS).
  3. Na kierunkach studiów o profilu praktycznym program studiów uwzględnia obowiązek odbycia przez studenta co najmniej 3 miesięcznych praktyk zawodowych.
  4. Na kierunku weterynaria program studiów spełnia warunki zawarte w standardach kształcenia dla tego kierunku, określone w odrębnych przepisach. Praktyki realizowane na tym kierunku są zgodne z obowiązującym standardem kształcenia.
  5. Zasady i formy odbywania praktyk ustala jednostka uczelni prowadząca kształcenie.
  6. Za przygotowanie i złożenie pracy dyplomowej student winien otrzymać od 10 do 20 punktów ECTS.
  7. Wszystkie przedmioty objęte programem kształcenia powinny być opisane według przyjętego w uczelni wzoru sylabusa i włączone do katalogu przedmiotów danego kierunku z symbolem wygenerowanym w systemie.

§ 7
  1. Podstawowa jednostka organizacyjna prowadząca dany kierunek studiów w celu doskonalenia programu kształcenia może dokonywać w nim zmian.
  2. Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni nieposiadająca uprawnień do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego w obszarze kształcenia i dziedzinie, do których jest przyporządkowany kierunek studiów, może, w ramach posiadanego uprawnienia do prowadzenia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu kształcenia, dokonywać zmian:
    1) zajęć dydaktycznych, za które student może uzyskać łącznie do 50% punktów ECTS, określonych w programie studiów aktualnym na dzień wydania przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego decyzji o nadaniu tego uprawnienia;
    2) łącznie do 30% ogólnej liczby zakładanych efektów kształcenia określonych przez senat UPWr aktualnych na dzień wydania przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego decyzji o nadaniu tego uprawnienia.
  3. Zmiany efektów kształcenia wymagają zatwierdzenia przez senat UPWr.
  4. Podstawowa jednostka organizacyjna uczelni może dokonywać w programie kształcenia również zmian:
    1) w doborze treści kształcenia przekazywanych studentom w ramach zajęć, uwzględniających najnowsze osiągnięcia naukowe lub artystyczne, a także form i metod prowadzenia zajęć;
    2) koniecznych do:
    a) usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych przez Polską Komisję Akredytacyjną,
    b) dostosowania programu kształcenia do zmian w przepisach powszechnie obowiązujących.
  5. Zmiany w programach kształcenia, o których mowa w:
    1) ust. 1 i 2 – są wprowadzane z początkiem nowego cyklu kształcenia;
    2) ust. 4 – mogą być wprowadzane w trakcie cyklu kształcenia, o ile zmiana nie wpływa na zmianę efektów kształcenia przypisanych do modułu zajęć lub gdy wynikającą z nich zmianę zatwierdzi Wydziałowa Komisja ds. Jakości Kształcenia.
  6. Zmiany w programach kształcenia wprowadzane w trakcie cyklu kształcenia są ogłaszane co najmniej na miesiąc przed rozpoczęciem semestru, którego dotyczą.

§ 9
  1. Programy kształcenia i zawarte w nich opisy efektów kształcenia, określone przez senat dla kierunków studiów utworzonych przed 1 października 2016 r., zgodnie z Krajowymi Ramami Kwalifikacji określonymi w Rozporządzeniu MNiSzW z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. z 2011 r. poz. 1520) - pozostają w mocy.
  2. Rady podstawowych jednostek organizacyjnych w terminie do 31 grudnia 2017 r. mają obowiązek dostosowania profili i programów kształcenia prowadzonych na kierunkach utworzonych przed dniem 1 października 2014 r. do wymagań określonych w art. 11 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym.

§ 10
Szczegółowy opis kierunku studiów, wskazujący dokumentację programu kształcenia oraz zasady dotyczące procesu dydaktycznego określa Rektor UPWr w drodze zarządzenia.

§ 11
  1. Wykonanie uchwały powierza się dziekanom wydziałów.
  2. Nadzór nad wykonaniem uchwały powierza się prorektorowi ds. studenckich i edukacji.

§ 12
  1. Traci moc uchwała nr 82/2011 z dnia 25 listopada 2011 r. w sprawie ustalenia wytycznych dla rad wydziałów do projektowania planów studiów i programów kształcenia zgodnie z Krajowymi Ramami Kwalifikacji w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu.
  2. Traci moc uchwała nr 91/2011 z dnia 21 grudnia 2011 r. w sprawie wprowadzenia zmian do uchwały nr 82/2011 senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 25 listopada 2011 r. w sprawie ustalenia wytycznych dla rad wydziałów do projektowania planów studiów i programów kształcenia zgodnie z Krajowymi Ramami Kwalifikacji w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu.

§ 13
Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.


Przewodniczący Senatu

prof. dr hab.inż. Tadeusz Trziszka

Zmiany

Zmiany
Status Akt zmieniający
akt uchylający Uchwała nr 113/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 29 listopada 2019 roku

Historia wersji
Wytworzył: Tadeusz Trziszka
Data wytworzenia: 24-02-2017
Opublikowane przez: Tomasz Lewandowski
Data publikacji: 01-03-2017 11:42
Ostatnio zaktualizował: Joanna Kołaczyńska
Data ostatniej aktualizacji: 21-11-2022 08:00