2023 rok

Komunikat 6/2023 Kanclerza Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 8 marca 2023 roku

w sprawie obowiązków UPWr w zakresie zgłaszania zdarzeń dotyczących zwierząt hodowlanych zgodnie z zapisami ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt

W związku z wejściem w życie Ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z roku 2022 poz. 2727) [zastępującej ustawę z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt] wprowadzającej obowiązki rejestrowe w odniesieniu do zwierząt hodowlanych gatunków: bydła, wielbłądowatych, jeleniowatych, owiec, kóz, świń, koniowatych, drobiu w tym kur, kaczek, gęsi, indyków, przepiórek, perliczek oraz strusi, w przypadku Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu zadania „posiadacza” wynikające z w/w ustawy scedowane są na kierownictwo komórek organizacyjnych, w których przebywają zwierzęta z w/w gatunków. 

W/w zadania „posiadacza” obejmują obowiązek:

  1. rejestracji siedziby stada lub zakładu drobiu oraz 
  2. zgłaszanie wszystkich zdarzeń dotyczących zwierząt w niej przebywających w tym:
  • zgłoszenia zwierzęcia do rejestru (w przypadku urodzenia zwierzęcia - po jego oznakowaniu, zarejestrowanie każdego przywiezionego zwierzęcia - niezależnie czy zostało przywiezione z państwa członkowskiego UE, czy spoza wspólnoty krajów UE), 
  • przemieszczenia: opuszczenie siedziby stada (sprzedaż, padnięcie, zabicie, wywóz do innego kraju, zaginięcie) oraz przybycie (kupno, sprzedaż, przywóz z innego kraju), 
  • uboju. 

Od wejścia w życie ustawy wszyscy „posiadacze” zwierząt mają obowiązek składania zgłoszeń elektronicznie za pomocą formularza udostępnionego na stronie internetowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, umożliwiającego wprowadzenie informacji do komputerowej bazy danych.

Mając powyższe na uwadze, w każdej komórce organizacyjnej, w której jest lub powinna być zgłoszona siedziba stada (lub zakład drobiu) Kierownik jednostki zobligowany jest do wyznaczenia pracownika odpowiedzialnego za obsługę w/w zdarzeń w administrowanej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa bazie IRZplus.

W/w ustawa wprowadza szczegółowe zasady i terminy na dokonanie poszczególnych zgłoszeń w zależności od gatunku zwierząt i rodzaju zdarzenia. Większość zgłoszeń zrealizowana musi być w terminie 7 dni od dnia wystąpienia danego zdarzenia, chyba że przepisy stanowią inaczej.

Uchybienia w terminowym dokonywaniu zgłoszeń do ARiMR zdarzeń dotyczących posiadanych zwierząt wpływają bezpośrednio na poziom dotacji wypłacanych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej. 

Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu korzysta z wielu możliwości pozyskiwania środków w ramach różnych mechanizmów WPR. W związku ze zdiagnozowaniem w ostatnim roku przypadków braku terminowej realizacji obowiązków „posiadacza” w komórkach odpowiedzialnych, pojawiło się realne zagrożenie znaczących zmniejszeń poziomu dotacji należnych UPWr.

Z uwagi na powyższe informuję, iż w przypadku stwierdzenia uchybień w dokonywaniu zgłoszeń do bazy IRZplus administrowanej przez  ARiMR i nałożeniu z tego tytułu sankcji zmniejszających kwotę przyznanych UPWr dotacji w ramach WPR np. płatności bezpośrednich czy płatności z tytułu programu rolnośrodowiskowo – klimatycznego, poniesione straty w tym zakresie pokrywane będą z budżetu jednostki, w której nastąpiło uchybienie.

Kanclerz

mgr Wioletta Fałowska

Pliki do pobrania


Historia wersji
Wytworzył: Wioletta Fałowska
Data wytworzenia: 08-03-2023
Opublikowane przez: Aleksandra Pomian
Data publikacji: 08-03-2023 11:00
Ostatnio zaktualizował: Aleksandra Pomian
Data ostatniej aktualizacji: 08-03-2023 11:50