2023 rok

Komunikat 2/2023 Kanclerza Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 17 lutego 2023 roku

w sprawie importu przesyłek pocztowych spoza Unii Europejskiej oraz związanych z nimi odpraw celnych

W związku ze zmianą od 2021 roku europejskich przepisów celnych (między innymi wprowadzeniem systemu kontroli ICS2 oraz zmianą przepisów celno-podatkowych) dla wszystkich przesyłek przychodzących spoza Unii Europejskiej, do właściwego organu celnego powinno zostać złożone zgłoszenie celne. Przy imporcie towarów polega ona na: sporządzeniu zgłoszenia celnego, dołączeniu niezbędnej dokumentacji oraz uiszczeniu należności celnych i podatkowych z tytułu przywozu towarów. Procedury transportowe z państwami, które nie należą do Unii Europejskiej, są bardziej skomplikowane, niż te, które odbywają się na rynku unijnym.

 W przypadku niektórych przesyłek występują pewne utrudnienia w transporcie. Związane jest to między innymi z tym, iż przywóz niektórych towarów wrażliwych lub przywóz niektórych towarów pochodzących z określonych krajów może zostać zakazany lub ograniczony. Główne rodzaje produktów, które podlegają ograniczeniom przewozowym, to: żywność, leki, niektóre gatunki żywych zwierząt i produkty zawierających substancje pochodzenia zwierzęcego,  rośliny i produkty zawierające substancje roślinne, opakowania drewniane, zabytki, dzieła sztuki, wyroby alkoholowe, wyroby tytoniowe, płyny – szczególnie przesyłki wylatujące z lotniska w Katowicach, odpady.

 Obowiązki związane z obrotem przesyłek poza UE spoczywają zarówno na Nadawcy jak i Odbiorcy.

 Firmy kurierskie takie jak Fedex, DHL, Poczta Polska, posiadające swoje agencje celne, dokonują odpraw celnych na podstawie zawartego z uczelnią pełnomocnictwa. W związku z tym jednostki organizacyjne, do których kierowane są poszczególne przesyłki są zobowiązane do współpracy z firmami transportowymi realizującymi zgłoszenia celne na rzecz Uczelni. Należą do nich przede wszystkim : sprawdzenie poprawności danych na fakturze wystawionej przez Nadawcę, podanie informacji o zawartości przesyłki, określenie rodzaju odprawy. Podanie tych informacji i ewentualne uzupełnienie braków w dokumentacji jest podstawą do dokonania odprawy celnej i zwolnienia przesyłki przez Urząd Celny. Brak wymaganych przez służby celne dodatkowych dokumentów koniecznych do odprawy celnej może spowodować brak możliwości odprawy celnej zamawianych towarów, wysokie kary finansowe, a nawet zniszczenie przesyłki na koszt Odbiorcy.

 Za braki formalne w dołączonej do przesyłki dokumentacji (np. fakturze) wystawionej przez nadawcę ich korekty może dokonać tylko jej wystawca. Uczelnia nie jest uprawniona do dokonania zmian w tym zakresie.

 Ponadto dla danej grupy przesyłek przychodzących spoza UE wymagane są dodatkowe zezwolenia oraz czynności, którymi zajmują się Inspekcje Państwowe. Należą do nich między innymi Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa i Inspekcja Weterynaryjna.

Czynności te nie są dokonywane przez firmy transportowe i stanowią odrębne procedury związane z importem przesyłek na teren Unii Europejskiej, a za ich uzyskanie odpowiada Odbiorca przesyłki lub osoba przez niego wyznaczona (np. agent celny). Agencją Celną realizującą zadania związane z obsługą celną przesyłek uczelnianych, działającą na podstawie zawartego pełnomocnictwa jest :

Przesyłki pocztowe:
Agencja Celna J&J s.c. WER Zabrze
tel. +32 282 90 46, + 32 273 36 99
email: agencjacelna@wp.pl

Procedury dopuszczenia do obrotu (w tym procedura związana z kontrolą weterynaryjną i fitosanitarną)
Paterman Polska
tel. 48 608 089 003
email: patermanpolska@gmail.com

Ze względu na posiadane niezbędne informacje o zawartości przesyłki za kontakt i koszty związane z realizacją usługi przez Agencję Celną odpowiedzialna jest jednostka organizacyjna, której przesyłka dotyczy.

Dodatkowo w sytuacji, gdy przesyłka znajdzie się na terenie kraju przed uzyskaniem odpowiednich zezwoleń Odbiorca (jednostka organizacyjna uczelni)  zobowiązany jest do pokrycia kosztów jej magazynowania w składzie celnym do momentu uzyskania niezbędnych pozwoleń, a w przeciwnym razie po upływie 10 dni zostanie zwrócona do Nadawcy.

Po zakończeniu odprawy celnej i uregulowaniu należności celno-podatkowych (o ile występują) urząd celno-skarbowy dopuszcza towar do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przesyłka wraz z dokumentacją dostarczana jest do jednostki organizacyjnej.

Przypominam, że zgodnie z Zarządzeniem nr 135/2022 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 19 lipca 2022 roku w sprawie wprowadzenia w życie Procedury udzielania i odwoływania pełnomocnictw/upoważnień w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu pełnomocnictw/upoważnień (w tym agencjom celnym) udziela wyłącznie rektor.

Zgodnie z Zarządzeniem Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 1 kwietnia 2022 roku w sprawie wprowadzenia Zasad określających warunki realizacji na rzecz uczelni usług w obrocie międzynarodowym w ramach obowiązujących umów kurierskich zawartych przez Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu Biuro Obsługi Korespondencji nie odpowiada za obsługę przesyłek wysyłanych przez osoby z krajów spoza Unii Europejskiej do UPWr,  które ze względu na braki odpowiednich dokumentów celnych zostały zatrzymane przez urząd celny.

Kanclerz

mgr Wioletta Fałowska


Historia wersji
Wytworzył: Wioletta Fałowska
Data wytworzenia: 17-02-2023
Opublikowane przez: Aleksandra Pomian
Data publikacji: 20-02-2023 10:00
Ostatnio zaktualizował: Aleksandra Pomian
Data ostatniej aktualizacji: 28-02-2023 07:24