w sprawie organizacji systemu stałego dyżuru na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu
Na podstawie art. 23 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r., poz. 742 z późn. zm.), § 5 ust. 2 i ust. 3 pkt 2 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego załącznik do uchwały nr 42/2023 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 29 września 2023 r. w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z późn. zm. w zw. z art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r., poz. 248) oraz § 3 pkt 2 lit. a) oraz § 6 ust. 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Nauki z dnia 22 lutego 2024 r. w sprawie organizacji systemu stałych dyżurów (Dziennik Urzędowy Ministra Nauki z 2024 r., poz. 12), zarządza się, co następuje:
§ 1
1. W celu zapewnienia sprawnego uruchamiania procedur podwyższania gotowości obronnej państwa oraz ciągłości przekazywania decyzji Ministra Nauki, tworzy się, w stanie stałej gotowości obronnej państwa, Stały Dyżur Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu (zwany dalej: „Stały Dyżur UPWr”).
2. Stały Dyżur UPWr wchodzi w skład systemu stałych dyżurów Ministra Nauki.
3. W skład systemu stałych dyżurów, o którym mowa w ust. 2, wchodzą:
1) stały dyżur w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
2) stałe dyżury w następujących jednostkach organizacyjnych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki: uczelniach publicznych, Centrum Łukasiewicz, Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, Narodowym Centrum Nauki, Ośrodku Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytucie Badawczym.
4. Stałe dyżury organizuje się:
1) w siedzibie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
2) w miejscu wskazanym przez kierowników jednostek organizacyjnych, wymienionych w ust. 3 pkt 2, w przypadku uczelni publicznych przez Rektora.
§ 2
1. Zadania wykonywane w ramach systemu stałych dyżurów Ministra Nauki obejmują:
1) uruchamianie procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa w przypadku wystąpienia zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa;
2) przekazywanie decyzji organów uprawnionych do uruchomienia realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2023 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 1569), wynikających z wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa oraz przekazywanie właściwym organom informacji o stanie sił uruchamianych podczas wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
3) przekazywanie decyzji w sprawie uruchomienia przedsięwzięć wynikających z Planu Zarządzania Kryzysowego Ministra Nauki oraz wprowadzonych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP, o których mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 92) – w przypadku zagrożenia wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1 są realizowane przez Stały Dyżur UPWr poprzez:
1) przyjmowanie i przekazywanie informacji o wydarzeniach mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa i funkcjonowanie Ministerstwa oraz Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu;
2) przyjmowanie decyzji Ministra Nauki o uruchomieniu realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej;
3) monitorowanie stanu realizacji zadań operacyjnych;
4) współdziałanie z organami i służbami odpowiedzialnymi za informowanie o zagrożeniach bezpieczeństwa powszechnego;
5) monitorowanie zagrożeń bezpieczeństwa powszechnego i sporządzanie informacji w tym zakresie dla potrzeb decyzyjnych;
6) ostrzeganie i alarmowanie o zagrożeniach bezpieczeństwa powszechnego;
7) przekazywanie informacji dotyczących przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, w tym zagrożenia terrorystycznego;
8) prowadzenie dokumentacji Stałego Dyżuru UPWr.
§ 3
Organizacja Stałego Dyżuru UPWr:
1. Stały Dyżur UPWr uruchamia się i odwołuje na polecenie Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu lub Ministra Nauki.
2. Siedziba Stałego Dyżuru UPWr mieści się w budynku głównym p. 137, przy ul. C. K. Norwida 25, 50-375 Wrocław.
3. Za wyznaczenie składu osobowego Stałego Dyżuru UPWr odpowiada Rektor.
4. Za organizację i kierowanie Stałym Dyżurem UPWr odpowiada Prorektor ds. Organizacji i Rozwoju Uczelni.
5. Za organizację szkoleń dla osób wyznaczonych do pełnienia Stałego Dyżuru UPWr oraz za zapewnienie wyposażenia osób wyznaczonych do pełnienia Stałego Dyżuru UPWr w środki niezbędne do wykonywania obowiązków, w szczególności materiały biurowe, wyżywienie, środki do przechowywania dokumentacji, środki łączności i transportu, a także pomieszczenia do pracy, odpoczynku i higieny osobistej odpowiada Zastępca Kanclerza ds. administracyjnych.
6. Za zabezpieczenie sieci teleinformatycznej dla potrzeb Stałego Dyżuru UPWr w jednostce odpowiada Dyrektor Uczelnianego Centrum Informatyzacji.
7. Stały Dyżur UPWr składa się z 4 zmian podstawowych (3 główne i 1 rezerwowa) oraz 12 zmian rezerwowych pracujących w systemie zmianowym 12-godzinnym. W skład jednej zmiany wchodzą następujące osoby funkcyjne:
1) Starszy dyżurny Stałego Dyżuru UPWr;
2) Dyżurny Stałego Dyżuru UPWr;
3) Łącznik (kurier) Stałego Dyżuru UPWr – wyznaczany doraźnie w zależności od potrzeb;
4) Kierowca Stałego Dyżuru UPWr – wyznaczany doraźnie w zależności od potrzeb.
8. Rektor wyznacza do pełnienia stałych dyżurów pracowników posiadających dostęp do informacji niejawnych oznaczonych co najmniej klauzulą „zastrzeżone”.
§ 4
1. Za sporządzenie dokumentacji Stałego Dyżuru UPWr oraz jej aktualizację odpowiada Kierownik Zespołu ds. Spraw Obronnych Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.
2. Dokumentację Stałego Dyżuru UPWr stanowią, w szczególności:
1) Instrukcja pełnienia Stałego Dyżuru UPWr, która określa:
a) strukturę organizacyjną stałego dyżuru,
b) zasady realizowane w ramach stałego dyżuru,
c) zasady i procedury uruchamiania i odwoływania stałego dyżuru;
2) wykaz osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru;
3) grafik stałego dyżuru;
4) dziennik ewidencji przyjętych i nadanych informacji i sygnałów;
5) książka meldunków stałego dyżuru.
2. Dokumentacja Stałego Dyżuru UPWr jest na bieżąco aktualizowana.
§ 5
Stały Dyżur UPWr uruchamia się:
1) obligatoryjnie – w przypadku wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
2) fakultatywnie:
a) w stanie ciągłej gotowości obronnej państwa – w celu realizacji zadań szkoleniowych lub ćwiczeń, przeprowadzania kontroli lub w innych uzasadnionych przypadkach,
b) w sytuacjach kryzysowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r., poz. 122),
c) na potrzeby uruchamiania przedsięwzięć w związku z wprowadzeniem stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP, o których mowa w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 92).
§ 6
1. Nadzór nad systemem stałych dyżurów sprawuje Minister Nauki przy pomocy Dyrektora Generalnego Ministerstwa i kierowników jednostek.
2. Nadzór nad funkcjonowaniem Stałego Dyżuru UPWr sprawuje Rektor przy pomocy Prorektora ds. Organizacji i Rozwoju Uczelni.
3. W ramach nadzoru sprawdza się w szczególności:
1) aktualność i kompletność dokumentacji stałego dyżuru;
2) skuteczność procedur uruchamiania, działania i odwoływania stałego dyżuru.
§ 7
Traci moc zarządzenie nr 100/2021 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 27 maja 2021 roku w sprawie organizacji systemu stałego dyżuru na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu.
§ 8
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Rektor
Prof. dr hab. inż. Jarosław Bosy
Status | Akt zmieniający |
---|---|
akt uchylany | Zarządzenie nr 100/2021 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 27 maja 2021 roku |
Wytworzył: | Jarosław Bosy |
---|---|
Data wytworzenia: | 29-05-2024 |
Opublikowane przez: | Katarzyna Sałapa |
Data publikacji: | 29-05-2024 13:00 |
Ostatnio zaktualizował: | Katarzyna Sałapa |
Data ostatniej aktualizacji: | 29-05-2024 14:14 |