2024 rok

Zarządzenie nr 73/2024 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 28 maja 2024 roku

w sprawie utworzenia Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu

Na podstawie art. 23 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2023 r., poz. 742 z późn. zm.), § 5 ust. 2 i ust. 3 pkt 2 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego załącznik do uchwały nr 42/2023 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 29 września 2023 r. w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z późn. zm. w zw. z zarządzeniem Ministra Nauki z dnia 22 lutego 2024 roku w sprawie utworzenia Zespołu Zarządzania Kryzysowego (Dziennik Urzędowy Ministra Nauki z 2024 r., poz. 14) zarządza się, co następuje:

§ 1

1. W Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu, zwanym dalej „Uczelnią”, na potrzeby realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego, tworzy się Zespół Zarządzania Kryzysowego, zwany dalej „Zespołem”.
2. Miejscem pracy zespołu, wyznaczonym przez Rektora, jest siedziba Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.

§ 2

1. W skład Zespołu wchodzą:
  1) przewodniczący - Rektor;
  2) zastępcy przewodniczącego:
    a) Prorektor ds. Organizacji i Rozwoju Uczelni,
    b) Kierownik Zespołu ds. Obronnych;
  3) członkowie:
    a) Prorektor ds. Nauki,
    b) Prorektor ds. Umiędzynarodowienia,
    c) Prorektor ds. Studenckich i Edukacji,
    d) Kanclerz,
    e) Z-ca Kanclerza ds. Administracyjnych,
    f) Dyrektor Centrum Zarządzania Budynkami,
    g) Kwestor,
    h) Dyrektor Uczelnianego Centrum Informatyzacji,
    i) Rzecznik Prasowy,
    j) Kierownik Działu BHP,
    k) dyrektorzy/kierownicy pozostałych jednostek/komórek organizacyjnych Uczelni według potrzeb;
  4) sekretarz – Kierownik Kancelarii Informacji Niejawnych.

§ 3

W zakresie wykonywania zadań Zespół współdziała z:
  1) Zespołem Zarządzania Kryzysowego Ministra Nauki;
  2) zespołami zarządzania kryzysowego utworzonymi przez inne uczelnie, kierownikami urzędów wojewódzkich i miejskich oraz ich rzecznikami prasowymi;
  3) innymi organami administracji publicznej.

§ 4

1. Pracami Zespołu kieruje Przewodniczący.
2. Przewodniczący może wyznaczyć do kierowania pracami Zespołu jednego z zastępców przewodniczącego.
3. W przypadku nieobecności przewodniczącego lub wyznaczonego zastępcy, o którym mowa w ust. 2, przewodniczący wyznacza kolejnego zastępcę.
4. W pracach Zespołu mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, osoby zaproszone przez Przewodniczącego, których kwalifikacje, wiedza lub doświadczenie mogą być przydatne w realizowaniu zadań Zespołu.
5. W pracach Zespołu związanych z przetwarzaniem informacji niejawnych mogą brać udział wyłącznie osoby posiadające odpowiedni dostęp do informacji niejawnych, odpowiednich do klauzuli tajności nadanej tym informacjom, ustalony na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych.

§ 5

1. Zespół działa na posiedzeniach.
2. Posiedzenie Zespołu można zwołać w szczególności:
  1) w celu wykonania zadań Zespołu, o których mowa w art. 12 ust. 2c ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r.,, poz. 122), zwanej dalej „Ustawą”, oraz zadań określonych w zatwierdzonych przez uprawnione organy dokumentach z zakresu zarządzania kryzysowego;
  2) w przypadku wprowadzenia stopnia alarmowego wynikającego z wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego określonego na podstawie art. 7 ust. 4 Ustawy, wprowadzenia stanu nadzwyczajnego lub wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
  3) w przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej w obszarze właściwości Rektora lub w obszarze, który przez powiązania finansowe, systemowe, informatyczne, organizacyjne lub inne może mieć wpływ na obszar właściwości Rektora;
  4) w przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej w funkcjonowaniu Uczelni;
  5) w przypadku zorganizowania przez uprawniony organ ćwiczeń, treningów lub szkolenia z zakresu zarządzania kryzysowego lub szkolenia obronnego.

§ 6

1. Zespół podejmuje rozstrzygnięcia w drodze uzgodnienia stanowisk.
2. W przypadku gdy uzgodnienie stanowiska nie jest możliwe przewodniczący albo prowadzący posiedzenie zastępca przewodniczącego może zarządzić głosowanie. Rozstrzygnięcie jest podejmowane zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego albo prowadzącego posiedzenie zastępcy przewodniczącego.
3. Członek Zespołu może zgłosić zdanie odrębne z uzasadnieniem.

§ 7

1. Z posiedzenia Zespołu sporządza się protokół zawierający zestawienie rozstrzygnięć podjętych na posiedzeniu, z uwzględnieniem wyników głosowania i zgłoszonych zdań odrębnych. Protokół podpisuje przewodniczący albo prowadzący posiedzenie zastępca przewodniczącego oraz sekretarz Zespołu.
2. Do protokołu dołącza się w szczególności listę uczestników posiedzenia.
3. Sekretarz Zespołu niezwłocznie doręcza protokół członkom Zespołu biorącym udział w posiedzeniu.
4. Członek Zespołu może zgłosić przewodniczącemu albo prowadzącemu posiedzenie zastępcy przewodniczącego, za pośrednictwem sekretarza, zastrzeżenia do treści protokołu, w terminie 7 dni od dnia doręczenia dokumentu.
5. Sprostowanie oczywistych omyłek pisarskich w protokole, notatce może nastąpić w każdym czasie.

§ 8

1. Do zadań przewodniczącego należy:
  1) zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Zespołu;
  2) wyznaczanie zadań członkom Zespołu i osobom zaproszonym do udziału w pracach Zespołu oraz określanie trybu ich wykonywania;
  3) reprezentowanie Zespołu na zewnątrz.
2. Przewodniczący, w porozumieniu z Prorektorem do spraw Organizacji i Rozwoju Uczelni może zarządzić wprowadzenie dyżurów całodobowych przez poszczególnych członków Zespołu, w przypadku:
  1) zaistnienia sytuacji kryzysowej;
  2) wprowadzenia stopnia alarmowego wynikającego z wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, określonego na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 roku o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r., poz. 122);
  3) wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa.

§ 9

W przypadkach, o których mowa w § 4 ust. 2 i 3, kierujący pracami Zespołu zastępca przewodniczącego:
  1) przedstawia Rektorowi do akceptacji dokumenty opracowane i uzgodnione przez Zespół, w tym propozycje działań prowadzących do ograniczenia lub likwidacji skutków sytuacji kryzysowej;
  2) informuje Rektora o aktualnej sytuacji kryzysowej.

§ 10

Do zadań sekretarza Zespołu należy:
  1) prowadzenie dokumentacji prac Zespołu i jej gromadzenie;
  2) sporządzanie protokołów z posiedzeń Zespołu;
  3) wykonywanie innych zadań zleconych przez przewodniczącego.

§ 11

1. Do zadań członka Zespołu będącego Rzecznikiem Prasowym Rektora należy:
  1) wyjaśnianie działań i inicjatyw podejmowanych przez Rektora oraz Zespół w sprawach związanych z zarządzaniem kryzysowym, w szczególności wydawanie oświadczeń i publiczne prezentowanie działań i inicjatyw Rektora oraz Zespołu;
  2) udzielanie odpowiedzi na publikacje prasowe oraz audycje radiowe i programy telewizyjne, a także materiały rozpowszechniane w środkach masowego przekazu innych niż radio i telewizja, dotyczące działalności Rektora oraz Zespołu w sprawach związanych z zarządzaniem kryzysowym, w szczególności udzielanie odpowiedzi na krytykę i interwencję prasową;
  3) przekazywanie komunikatów dotyczących sytuacji kryzysowej do opublikowania w środkach masowego przekazu zgodnie z art. 34 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe (Dz. U. z 2018 r., poz. 1914);
  4) przygotowanie, we współpracy z komórką organizacyjną Uczelni właściwą do spraw informacji i promocji, głównych założeń dotyczących komunikowania w sytuacji kryzysowej, w tym określenie głównych przekazów, ich częstotliwości, narzędzi i osób komunikujących;
  5) współpraca z Rzecznikiem Prasowym Ministra Nauki oraz rzecznikami prasowymi organów administracji rządowej lub innych podmiotów zaangażowanych w rozwiązanie sytuacji kryzysowej.
2. W przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej komórka organizacyjna Uczelni właściwa do spraw informacji i promocji, na polecenie Rzecznika Prasowego Rektora, może realizować zadania z zakresu komunikacji społecznej, polegające na:
  1) prowadzeniu monitoringu mediów;
  2) opracowywaniu projektów komunikatów dotyczących sytuacji kryzysowej;
  3) publikowaniu w mediach zatwierdzonych przez Rzecznika Prasowego Rektora komunikatów dotyczących sytuacji kryzysowej zgodnych ze strategią działania przyjętą w tym zakresie przez Rektora lub Zespół.

§ 12

1. Przewodniczący, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, może zarządzić rozpatrzenie sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy).
2. W przypadku rozpatrywania sprawy w trybie obiegowym termin zgłaszania uwag do dokumentów przez członków Zespołu nie powinien być dłuższy niż 5 dni, a termin akceptacji dokumentów uwzględniających zgłoszone uwagi nie powinien być dłuższy niż 3 dni.
3. W sytuacji kryzysowej lub w innych uzasadnionych przypadkach przewodniczący może skrócić terminy, o których mowa w ust. 2.
4. Niezgłoszenie przez członka Zespołu uwag do dokumentu w wyznaczonym terminie traktuje się jako akceptację tego dokumentu.
5. W przypadku nieuzgodnienia dokumentu w trybie obiegowym, sprawa jest rozpatrywana na posiedzeniu Zespołu.
6. Sekretarz Zespołu na najbliższym posiedzeniu Zespołu przedstawia wykaz dokumentów uzgodnionych w trybie obiegowym.

§ 13

Przewodniczący, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, może zlecić rzeczoznawcy, ekspertowi lub innemu podmiotowi wykonanie opracowania, analizy, prognozy, ekspertyzy, opinii, koncepcji rozwiązań programowych, systemowych lub organizacyjnych lub innych czynności, w celu zapewnienia skutecznej realizacji zadań z zarządzania kryzysowego.

§ 14

Obsługę Zespołu w zakresie:
1) merytorycznym – zapewnia komórka organizacyjna Uczelni, w której właściwości pozostają sprawy w zakresie których zaistniała sytuacja kryzysowa, we współpracy z Zespołem ds. Obronnych;
2) kontaktów ze środkami masowego przekazu – zapewnia Rzecznik Prasowy Rektora;
3) organizacyjnym i logistycznym – zapewnia Kanclerz;
4) obiegu dokumentów i materiałów niejawnych – zapewnia Kancelaria Informacji Niejawnych Uczelni;
5) obsługi informatycznej – zapewnia Dyrektor Uczelnianego Centrum Informatyzacji.

§ 15

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Rektor


Prof. dr hab. inż. Jarosław Bosy

Zmiany

Zmiany
Status Akt zmieniający
akt powiązany Obwieszczenie nr 19/2024 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 4 czerwca 2024 roku

Historia wersji
Wytworzył: Jarosław Bosy
Data wytworzenia: 29-05-2024
Opublikowane przez: Katarzyna Sałapa
Data publikacji: 29-05-2024 12:00
Ostatnio zaktualizował: Aleksandra Pomian
Data ostatniej aktualizacji: 04-06-2024 14:25