w sprawie utworzenia Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu
Na podstawie art. 23 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2023 r., poz. 742 z późn. zm.), § 5 ust. 2 i ust. 3 pkt 2 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego załącznik do uchwały nr 42/2023 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 29 września 2023 r. w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z późn. zm. w zw. z zarządzeniem Ministra Nauki z dnia 22 lutego 2024 roku w sprawie utworzenia Zespołu Zarządzania Kryzysowego (Dziennik Urzędowy Ministra Nauki z 2024 r., poz. 14) zarządza się, co następuje:
§ 1
1. W Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu, zwanym dalej „Uczelnią”, na potrzeby realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego, tworzy się Zespół Zarządzania Kryzysowego, zwany dalej „Zespołem”.
2. Miejscem pracy zespołu, wyznaczonym przez Rektora, jest siedziba Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.
§ 2
1. W skład Zespołu wchodzą:
1) przewodniczący - Rektor;
2) zastępcy przewodniczącego:
a) Prorektor ds. Organizacji i Rozwoju Uczelni,
b) Kierownik Zespołu ds. Obronnych;
3) członkowie:
a) Prorektor ds. Nauki,
b) Prorektor ds. Umiędzynarodowienia,
c) Prorektor ds. Studenckich i Edukacji,
d) Kanclerz,
e) Z-ca Kanclerza ds. Administracyjnych,
f) Dyrektor Centrum Zarządzania Budynkami,
g) Kwestor,
h) Dyrektor Uczelnianego Centrum Informatyzacji,
i) Rzecznik Prasowy,
j) Kierownik Działu BHP,
k) dyrektorzy/kierownicy pozostałych jednostek/komórek organizacyjnych Uczelni według potrzeb;
4) sekretarz – Kierownik Kancelarii Informacji Niejawnych.
§ 3
W zakresie wykonywania zadań Zespół współdziała z:
1) Zespołem Zarządzania Kryzysowego Ministra Nauki;
2) zespołami zarządzania kryzysowego utworzonymi przez inne uczelnie, kierownikami urzędów wojewódzkich i miejskich oraz ich rzecznikami prasowymi;
3) innymi organami administracji publicznej.
§ 4
1. Pracami Zespołu kieruje Przewodniczący.
2. Przewodniczący może wyznaczyć do kierowania pracami Zespołu jednego z zastępców przewodniczącego.
3. W przypadku nieobecności przewodniczącego lub wyznaczonego zastępcy, o którym mowa w ust. 2, przewodniczący wyznacza kolejnego zastępcę.
4. W pracach Zespołu mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, osoby zaproszone przez Przewodniczącego, których kwalifikacje, wiedza lub doświadczenie mogą być przydatne w realizowaniu zadań Zespołu.
5. W pracach Zespołu związanych z przetwarzaniem informacji niejawnych mogą brać udział wyłącznie osoby posiadające odpowiedni dostęp do informacji niejawnych, odpowiednich do klauzuli tajności nadanej tym informacjom, ustalony na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych.
§ 5
1. Zespół działa na posiedzeniach.
2. Posiedzenie Zespołu można zwołać w szczególności:
1) w celu wykonania zadań Zespołu, o których mowa w art. 12 ust. 2c ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r.,, poz. 122), zwanej dalej „Ustawą”, oraz zadań określonych w zatwierdzonych przez uprawnione organy dokumentach z zakresu zarządzania kryzysowego;
2) w przypadku wprowadzenia stopnia alarmowego wynikającego z wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego określonego na podstawie art. 7 ust. 4 Ustawy, wprowadzenia stanu nadzwyczajnego lub wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
3) w przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej w obszarze właściwości Rektora lub w obszarze, który przez powiązania finansowe, systemowe, informatyczne, organizacyjne lub inne może mieć wpływ na obszar właściwości Rektora;
4) w przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej w funkcjonowaniu Uczelni;
5) w przypadku zorganizowania przez uprawniony organ ćwiczeń, treningów lub szkolenia z zakresu zarządzania kryzysowego lub szkolenia obronnego.
§ 6
1. Zespół podejmuje rozstrzygnięcia w drodze uzgodnienia stanowisk.
2. W przypadku gdy uzgodnienie stanowiska nie jest możliwe przewodniczący albo prowadzący posiedzenie zastępca przewodniczącego może zarządzić głosowanie. Rozstrzygnięcie jest podejmowane zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego albo prowadzącego posiedzenie zastępcy przewodniczącego.
3. Członek Zespołu może zgłosić zdanie odrębne z uzasadnieniem.
§ 7
1. Z posiedzenia Zespołu sporządza się protokół zawierający zestawienie rozstrzygnięć podjętych na posiedzeniu, z uwzględnieniem wyników głosowania i zgłoszonych zdań odrębnych. Protokół podpisuje przewodniczący albo prowadzący posiedzenie zastępca przewodniczącego oraz sekretarz Zespołu.
2. Do protokołu dołącza się w szczególności listę uczestników posiedzenia.
3. Sekretarz Zespołu niezwłocznie doręcza protokół członkom Zespołu biorącym udział w posiedzeniu.
4. Członek Zespołu może zgłosić przewodniczącemu albo prowadzącemu posiedzenie zastępcy przewodniczącego, za pośrednictwem sekretarza, zastrzeżenia do treści protokołu, w terminie 7 dni od dnia doręczenia dokumentu.
5. Sprostowanie oczywistych omyłek pisarskich w protokole, notatce może nastąpić w każdym czasie.
§ 8
1. Do zadań przewodniczącego należy:
1) zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Zespołu;
2) wyznaczanie zadań członkom Zespołu i osobom zaproszonym do udziału w pracach Zespołu oraz określanie trybu ich wykonywania;
3) reprezentowanie Zespołu na zewnątrz.
2. Przewodniczący, w porozumieniu z Prorektorem do spraw Organizacji i Rozwoju Uczelni może zarządzić wprowadzenie dyżurów całodobowych przez poszczególnych członków Zespołu, w przypadku:
1) zaistnienia sytuacji kryzysowej;
2) wprowadzenia stopnia alarmowego wynikającego z wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, określonego na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 roku o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r., poz. 122);
3) wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa.
§ 9
W przypadkach, o których mowa w § 4 ust. 2 i 3, kierujący pracami Zespołu zastępca przewodniczącego:
1) przedstawia Rektorowi do akceptacji dokumenty opracowane i uzgodnione przez Zespół, w tym propozycje działań prowadzących do ograniczenia lub likwidacji skutków sytuacji kryzysowej;
2) informuje Rektora o aktualnej sytuacji kryzysowej.
§ 10
Do zadań sekretarza Zespołu należy:
1) prowadzenie dokumentacji prac Zespołu i jej gromadzenie;
2) sporządzanie protokołów z posiedzeń Zespołu;
3) wykonywanie innych zadań zleconych przez przewodniczącego.
§ 11
1. Do zadań członka Zespołu będącego Rzecznikiem Prasowym Rektora należy:
1) wyjaśnianie działań i inicjatyw podejmowanych przez Rektora oraz Zespół w sprawach związanych z zarządzaniem kryzysowym, w szczególności wydawanie oświadczeń i publiczne prezentowanie działań i inicjatyw Rektora oraz Zespołu;
2) udzielanie odpowiedzi na publikacje prasowe oraz audycje radiowe i programy telewizyjne, a także materiały rozpowszechniane w środkach masowego przekazu innych niż radio i telewizja, dotyczące działalności Rektora oraz Zespołu w sprawach związanych z zarządzaniem kryzysowym, w szczególności udzielanie odpowiedzi na krytykę i interwencję prasową;
3) przekazywanie komunikatów dotyczących sytuacji kryzysowej do opublikowania w środkach masowego przekazu zgodnie z art. 34 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe (Dz. U. z 2018 r., poz. 1914);
4) przygotowanie, we współpracy z komórką organizacyjną Uczelni właściwą do spraw informacji i promocji, głównych założeń dotyczących komunikowania w sytuacji kryzysowej, w tym określenie głównych przekazów, ich częstotliwości, narzędzi i osób komunikujących;
5) współpraca z Rzecznikiem Prasowym Ministra Nauki oraz rzecznikami prasowymi organów administracji rządowej lub innych podmiotów zaangażowanych w rozwiązanie sytuacji kryzysowej.
2. W przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej komórka organizacyjna Uczelni właściwa do spraw informacji i promocji, na polecenie Rzecznika Prasowego Rektora, może realizować zadania z zakresu komunikacji społecznej, polegające na:
1) prowadzeniu monitoringu mediów;
2) opracowywaniu projektów komunikatów dotyczących sytuacji kryzysowej;
3) publikowaniu w mediach zatwierdzonych przez Rzecznika Prasowego Rektora komunikatów dotyczących sytuacji kryzysowej zgodnych ze strategią działania przyjętą w tym zakresie przez Rektora lub Zespół.
§ 12
1. Przewodniczący, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, może zarządzić rozpatrzenie sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy).
2. W przypadku rozpatrywania sprawy w trybie obiegowym termin zgłaszania uwag do dokumentów przez członków Zespołu nie powinien być dłuższy niż 5 dni, a termin akceptacji dokumentów uwzględniających zgłoszone uwagi nie powinien być dłuższy niż 3 dni.
3. W sytuacji kryzysowej lub w innych uzasadnionych przypadkach przewodniczący może skrócić terminy, o których mowa w ust. 2.
4. Niezgłoszenie przez członka Zespołu uwag do dokumentu w wyznaczonym terminie traktuje się jako akceptację tego dokumentu.
5. W przypadku nieuzgodnienia dokumentu w trybie obiegowym, sprawa jest rozpatrywana na posiedzeniu Zespołu.
6. Sekretarz Zespołu na najbliższym posiedzeniu Zespołu przedstawia wykaz dokumentów uzgodnionych w trybie obiegowym.
§ 13
Przewodniczący, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, może zlecić rzeczoznawcy, ekspertowi lub innemu podmiotowi wykonanie opracowania, analizy, prognozy, ekspertyzy, opinii, koncepcji rozwiązań programowych, systemowych lub organizacyjnych lub innych czynności, w celu zapewnienia skutecznej realizacji zadań z zarządzania kryzysowego.
§ 14
Obsługę Zespołu w zakresie:
1) merytorycznym – zapewnia komórka organizacyjna Uczelni, w której właściwości pozostają sprawy w zakresie których zaistniała sytuacja kryzysowa, we współpracy z Zespołem ds. Obronnych;
2) kontaktów ze środkami masowego przekazu – zapewnia Rzecznik Prasowy Rektora;
3) organizacyjnym i logistycznym – zapewnia Kanclerz;
4) obiegu dokumentów i materiałów niejawnych – zapewnia Kancelaria Informacji Niejawnych Uczelni;
5) obsługi informatycznej – zapewnia Dyrektor Uczelnianego Centrum Informatyzacji.
§ 15
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Rektor
Prof. dr hab. inż. Jarosław Bosy
Status | Akt zmieniający |
---|---|
akt powiązany | Obwieszczenie nr 19/2024 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 4 czerwca 2024 roku |
Wytworzył: | Jarosław Bosy |
---|---|
Data wytworzenia: | 29-05-2024 |
Opublikowane przez: | Katarzyna Sałapa |
Data publikacji: | 29-05-2024 12:00 |
Ostatnio zaktualizował: | Aleksandra Pomian |
Data ostatniej aktualizacji: | 04-06-2024 14:25 |