2021 rok

Zarządzenie nr 99/2021 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 26 maja 2021 roku

w sprawie wprowadzenia zmian do Regulaminu organizacyjnego wprowadzonego w życie zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 roku z późn. zm.

Na podstawie art. 23 ust. 1 i 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 poz. 478) oraz § 8 ust. 3 pkt 14, § 45 ust. 2 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 28 czerwca 2019 r. z późn. zm., a także § 18, § 19 ust. 8 i § 114 Regulaminu organizacyjnego wprowadzonego w życie zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 r. z późn. zm. zarządza się, co następuje:

§ 1


W Regulaminie organizacyjnym Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, wprowadzonym w życie zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 r., wprowadza się następujące zmiany:

1) § 23 otrzymuje brzmienie:


„Prorektor ds. nauki

1. Współpracuje w zakresie swoich kompetencji z:

1) właściwym ministrem ds. szkolnictwa wyższego,

2) Narodowym Centrum Nauki oraz z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju,

3) komisjami senackimi i rektorskimi oraz prorektorami, przewodniczącymi rad dyscyplin i kierownikami jednostek w zakresie kompetencji,

4) prorektorami innych uczelni Wrocławia oraz uczelni przyrodniczych i rolniczych w kraju.

2. Sprawuje funkcjonalny nadzór nad funkcjonowaniem instytutów, katedr, ogólnouczelnianych jednostek organizacyjnych oraz innych podległych jednostek organizacyjnych w zakresie działalności badawczej i rozwoju kadry naukowej.

3. Realizuje politykę uczelni w zakresie krajowych badań naukowych oraz rozwoju kadry poprzez:

1) inicjowanie i podejmowanie działań związanych z pozyskiwania środków finansowych przeznaczonych na badania naukowe z programów krajowych;

2) opiniowanie projektów badawczych oraz wniosków pracowników o dotacje właściwego ministra ds. szkolnictwa wyższego, właściwego ds. rolnictwa, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Fundacji na rzecz Nauki Polskiej oraz innych instytucji naukowych krajowych, a także sprawowanie nadzoru nad poprawnością realizacji tych projektów;

3) zatwierdzanie dokumentów i składanych oświadczeń woli związanych z projektami badawczymi, badawczo-rozwojowymi, ich przygotowywaniem oraz realizacją;

4) zawieranie umów na wykonywanie prac naukowo-badawczych i badawczo-rozwojowych;

5) zatwierdzanie dokumentów finansowych związanych z realizacją umów określonych w pkt 3);

6) sprawowanie nadzoru nad dyscypliną wydatków ponoszonych ze środków przeznaczonych na finansowanie działalności naukowej w zakresie określonym przez Rektora;

7) podejmowanie decyzji w sprawie dochodzenia odszkodowań z tytułu niewłaściwego wykonania umów, o których mowa w pkt 3, w tym kar umownych i przekazywanie ich do Biura Radców Prawnych, wraz niezbędnymi do ich dochodzenia dokumentami;

8) powoływanie i odwoływanie kierowników projektów badawczych, kierowników Wiodących Zespołów Badawczych (WZB) oraz określanie ich uprawnień i obowiązków;

9) opiniowanie dokumentacji związanej z nawiązaniem stosunku pracy z nauczycielem akademickim i wewnętrzną procedurą awansową nauczycieli akademickich;

10) realizowanie polityki płacowej dotyczącej nauczycieli akademickich, w zakresie określonym przez Rektora;

11) nadzór nad procesem przeprowadzania oceny okresowej nauczycieli akademickich oraz analizą jej wyników;

12) nadzór nad organizacją i przebiegiem studiów doktoranckich oraz szkołą doktorską;

13) podejmowanie decyzji dotyczących uczestników studiów doktoranckich związanych z tokiem studiów, wynikających z ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz Ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce, regulaminu przyznawania stypendiów doktoranckich oraz regulaminu przyznawania pomocy materialnej dla doktorantów;

14) podejmowanie decyzji w sprawach związanych z odpowiedzialnością dyscyplinarną doktorantów przewidzianych ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz stosownym rozporządzeniem w sprawie szczegółowego trybu postępowania wyjaśniającego i dyscyplinarnego wobec doktorantów;

15) nadzór nad prowadzeniem ewidencji uczelnianych organizacji doktoranckich, a także uchylanie uchwał organu uczelnianej organizacji doktorantów, niezgodnych z przepisami prawa, statutem uczelni oraz statutem wyżej wymienionych organizacji;

16) nadzór nad sporządzeniem i podpisywanie zbiorczej sprawozdawczości dotyczącej rozwoju kadry naukowej, studiów doktoranckich i prac badawczych NCN, NCBR, GUS i innych instytucji;

17) nadzór nad planowaniem i realizacją zakupów aparatury badawczej dla jednostek organizacyjnych uczelni;

18) nadzór nad poprawnością materiałów przygotowywanych na potrzeby Senatu UPWr w zakresie kompetencji;

19) nadzór nad systemem biblioteczno-informacyjnym realizowanym przez Bibliotekę Główną.

4. Rozwija współpracę z klastrami gospodarczymi funkcjonującymi w regionie i z innymi podmiotami gospodarczymi działającymi na terenie regionu i kraju oraz Dolnośląskim Inkubatorem Przedsiębiorczości.


5. Podejmuje decyzje w zakresie transferu wiedzy, w tym zawiera umowy dot. badawczo-rozwojowych, wdrożeń i upowszechniania wyników badań, patentów i wynalazków, opierając się na współpracy uczelni z innymi podmiotami gospodarczymi, jednostkami administracji państwowej, samorządowej oraz organizacjami pozarządowymi w ramach wspólnych projektów badawczych i opracowań know-how, patentów itp.


6. Rozwija współpracę z BCC, Wrocławskim Parkiem Technologicznym, Dolnośląską Radą Przedsiębiorczości i Nauki.

7. Sprawuje nadzór nad planowaniem i realizacją budżetu uczelni w zakresie określonym przez Rektora w procedurach wewnętrznych dotyczących zasad gospodarki finansowej i kontroli finansowej jednostek organizacyjnych uczelni nadzorowanej przez prorektora.

8. Zatwierdza wszystkie dokumenty i składa oświadczenia woli z upoważnienia Rektora, związane z projektami badawczo-rozwojowymi, ich przygotowywaniem i realizacją.

9. Zawiera umowy dotyczące prac badawczo-rozwojowych zlecanych przez podmioty gospodarcze, jednostki administracji państwowej i samorządowej oraz organizacje pozarządowe.

10. Współpracuje z prorektorem ds. studenckich i edukacji w zakresie edukacji przedsiębiorczości.

11. Inicjuje i nadzoruje opracowanie przepisów wewnętrznych związanych z zakresem swojego działania oraz ich bieżącą aktualizację.

12. Zapewnia funkcjonowanie kontroli zarządczej ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania ryzykiem w podległych jednostkach.

13. Sprawuje bezpośredni nadzór nad:

1) Działem Nauki,
2) Biblioteką Główną ,
3) Centrum Badawczo-Rozwojowym,
4) Szkołą Doktorską na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu,
5) Akademickim Inkubatorem Przedsiębiorczości,
6) Biurem Rzecznika Patentowego”.

2) § 24 otrzymuje brzmienie:


„Prorektor ds. studenckich i edukacji

1. Sprawuje nadzór nad:

1) organizacją i realizacją kształcenia w zakresie studiów, studiów podyplomowych i innych form kształcenia;

2) wykonaniem zadań uczelni w zakresie wychowania;

3) opracowywaniem i realizacją programów studiów, studiów podyplomowych innych form kształcenia;

4) funkcjonowaniem na UPWr systemu zapewnienia jakości kształcenia.


2. Sprawuje nadzór funkcjonalny nad dziekanami w zakresie działalności dydaktycznej.

3. Zapewnia obsługę procesu kształcenia przez podległe jednostki organizacyjne oraz sprawuje nadzór nad pracą tych jednostek.

4. Nadzoruje merytorycznie funkcjonowanie USOS.

5. Nadzoruje i koordynuje prace związane z rekrutacją na studia, studia podyplomowe i inne formy kształcenia.

6. Koordynuje sprawy związane z prowadzeniem studiów na poszczególnych kierunkach, poziomach i profilach i ich akredytacją.

7. Nadzoruje wykonanie uchwał Senatu i zarządzeń Rektora w zakresie zadań podległych jednostek.

8. Pełni nadzór nad procesem ankietyzacji zajęć dydaktycznych przez studentów i absolwentów.

9. Nadzoruje system wejścia na rynek i monitorowania karier zawodowych absolwentów.

10. Nadzoruje i koordynuje działania związane z mobilnością studentów w ramach krajowych i międzynarodowych programów wymiany akademickiej.

11. Ustala organizację roku akademickiego.

12. Prowadzi politykę stypendialną oraz sprawuje nadzór nad przyznawaniem świadczeń pomocy materialnej dla studentów.

13. Podejmuje z upoważnienia rektora decyzje związane z przyznawaniem stypendium rektora.

14. Podejmuje decyzje w przypadku wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy w zakresie indywidualnych spraw studenckich związanych z tokiem studiów oraz przyznawania pomocy materialnej.

15. Sprawuje nadzór nad sprawami dyscyplinarnymi studentów.

16. Nadzoruje ewidencję uczelnianych organizacji studenckich.

17. Sprawuje nadzór nad realizacją statutowych obowiązków organów samorządu studenckiego.

18. Sprawuje nadzór nad działalnością studenckiego ruchu naukowego.

19. Koordynuje działania i nadzoruje studencką działalność kulturalną, sportową i rekreacyjną.

20. Nadzoruje realizację budżetu w części przeznaczonej na działalność dydaktyczną, naukową, kulturalną i sportową studentów oraz na fundusz stypendialny.

21. Sprawuje nadzór nad rozliczaniem rocznego wymiaru zajęć dydaktycznych zrealizowanych przez nauczycieli akademickich.

22. Koordynuje prace związane z ustalaniem wysokości opłat za świadczone usługi edukacyjne.

23. Sprawuje nadzór nad gospodarką finansową domów studenckich oraz ustala opłaty za korzystanie z miejsca i wysokość kaucji, zawiera umowy najmu, inicjuje i nadzoruje pozyskiwanie środków finansowych na cele edukacyjne z funduszy Unii Europejskiej i innych źródeł zewnętrznych.

24. Sprawuje nadzór nad realizacją projektów edukacyjnych współfinansowanych z funduszy strukturalnych i innych zewnętrznych źródeł finansowania.

25. Nadzoruje sprawy związane z kredytami studenckimi.

26. Sprawuje nadzór nad sporządzaniem zbiorczych opracowań i sprawozdań dla organów uczelni, ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, Głównego Urzędu Statystycznego i innych instytucji, w zakresie kompetencji podległych jednostek.

27. Współpracuje z komisjami senackimi i rektorskimi, prorektorami, dziekanami i kierownikami jednostek organizacyjnych w zakresie swoich kompetencji.

28. Współpracuje z prorektorami innych uczelni w kraju i za granicą w zakresie swoich kompetencji.

29. Współpracuje ze szkołami niższego szczebla.

30. Dba o wdrażanie nowoczesnych metod kształcenia, w tym metod i technik kształcenia na odległość.

31. Podejmuje decyzje dotyczące działalności edukacyjnej nienależące do kompetencji organów lub innych funkcji kierowniczych uczelni.

32. Inicjuje i nadzoruje opracowanie przepisów wewnętrznych związanych z zakresem swojego działania oraz ich bieżącą aktualizację.

33. Zapewnia funkcjonowanie kontroli zarządczej ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania ryzykiem w podległych jednostkach.

34. Prorektor ds. studenckich i edukacji sprawuje bezpośredni nadzór nad:


1) Wydziałami,
2) Centrum Spraw Studenckich,
3) Centrum Zasobów i Wsparcia Dydaktyki,
4) Centrum Wsparcia i Dostępności,
5) Biurem Rekrutacji,
6) Biurem Karier,
7) Studium Języków Obcych i Nauk Humanistyczno-Społecznych,
8) Studium Wychowania Fizycznego i Sportu,
9) Otwartym Uniwersytetem Trzeciego Wieku na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu.

3) § 25 otrzymuje brzmienie:


„Prorektor ds. umiędzynarodowienia

1. Realizuje politykę uczelni w zakresie współpracy międzynarodowej poprzez:

a) koordynację, nadzór i współpracę z zagranicznymi uczelniami, placówkami naukowo-badawczymi i organizacjami międzynarodowymi w zakresie zawartych przez uczelnię umów;

b) inicjowanie współpracy z nowymi ośrodkami zagranicznymi w zakresie badań, dydaktyki i wymiany naukowej;

c) sprawowanie nadzoru nad wymianą pracowników, studentów i doktorantów w ramach międzynarodowych programów edukacyjnych, badawczych i innych form współpracy;

d) inicjowanie udziału zespołów w projektach edukacyjnych finansowanych lub współfinansowanych z innych źródeł, w tym z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej i innych Europejskich Mechanizmów Finansowych edukacyjnych programów międzynarodowych.

2. Nadzoruje organizację pobytu gości zagranicznych w uczelni.

3. Inicjuje podejmowanie przez zespoły naukowe badań finansowanych w zakresie Ramowych Programów Unii Europejskiej i innych programów międzynarodowych i sprawuje nadzór nad dokumentacją dot. tych badań.

4. Zatwierdza wszystkie dokumenty i składa oświadczenia woli związane z przygotowywaniem projektów i ich realizacją, współfinansowanymi z funduszy strukturalnych i z innych Europejskich Mechanizmów Finansowych.

5. Współdziała z innymi uczelniami w Polsce w zakresie spraw współpracy z zagranicą.

6. Sprawuje nadzór nad sporządzaniem i podpisuje sprawozdawczość dla władz uczelni, ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i innych instytucji dotyczących współpracy z zagranicą.

7. Nadzoruje realizację projektów edukacyjnych finansowanych lub współfinansowanych z różnych źródeł, w tym z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej i innych Europejskich Mechanizmów Finansowych, edukacyjnych programów międzynarodowych oraz podpisuje wszystkie dokumenty oraz składa oświadczenia woli w tym zakresie.

8. Nadzoruje działania dotyczące umiędzynarodowienia badań i międzynarodowej współpracy naukowej zawarte w aplikacji konkursowej w ramach programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”.

9. Wspiera pracowników naukowych w pozyskiwaniu zewnętrznego finansowania badań w ramach międzynarodowych programów, inicjatyw oraz przedsięwzięć, które wspierają działalność naukowo-badawczą.

10. Koordynuje współpracę z jednostkami UPWr, uczelniami partnerskimi oraz otoczeniem pozaakademickim w zakresie pozyskiwania środków finansowych w obszarze międzynarodowych programów naukowo-badawczych.

11. Inicjuje działania związane z rozwojem ścieżki kariery naukowej członków Wiodących Zespołów Badawczych i Wiodących Zespołów Dydaktycznych w zakresie współpracy międzynarodowej.

12. Określa strategicznych partnerów międzynarodowych w celu podnoszenia doskonałości naukowej we współpracy z Działem Nauki i Wiodącymi Zespołami Badawczymi.

13. Inicjuje we współpracy z prorektorem ds. nauki i prorektorem ds. studenckich i edukacji udział pracowników, doktorantów i studentów w konkursach ogłaszanych w ramach międzynarodowych programów badawczych, w tym współfinansowanych ze środków krajowych m.in. przez Narodowe Centrum Nauki oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

14. Wspiera pracowników naukowych w pozyskiwaniu funduszy z ministerstwa właściwego ds. nauki i szkolnictwa wyższego, bezpośrednio związanych z programami międzynarodowymi.

15. Inicjuje włączanie się uczelni w międzynarodowe sieci badawcze i tematyczne oraz koordynuje działania związane z uczestnictwem w tych sieciach.

16. We współpracy z prorektorem ds. nauki nadzoruje przygotowanie wniosków projektowych związanych z umiędzynarodowieniem Szkoły Doktorskiej.

17. Koordynuje działania promujące uczelnię na forum międzynarodowym, wspiera nawiązywanie kontaktów z partnerami zagranicznymi, w celu tworzenia międzynarodowych konsorcjów badawczych.

18.Współpracuje z punktami kontaktowymi ds. programów badawczych UE, z właściwym ministerstwem ds. nauki i szkolnictwa wyższego oraz innymi jednostkami odpowiedzialnymi za umiędzynarodowienie badań przekazując stanowisko środowiska naukowego UPWr w zakresie kształtowania polityki badań i innowacji UE.

19. Sprawuje nadzór nad rozpowszechnianiem informacji i organizowaniem spotkań informacyjno-szkoleniowych w zakresie pozyskiwania środków ze źródeł krajowych i zagranicznych na międzynarodowe projekty badawcze, badawczo-innowacyjne, wspierające i koordynujące.

20. Uczestniczy w krajowych i zagranicznych konferencjach, szkoleniach, spotkaniach roboczych i informacyjnych dotyczących programów międzynarodowych.

21. Sporządza sprawozdania z działalności uczelni w zakresie międzynarodowych projektów naukowo-badawczych.

22. Rozwija współpracę z Wrocławskim Centrum Transferu Technologii oraz Porozumieniem Akademickim Centrów Transferu Technologii.

23. Współpracuje z prorektorem ds. studenckich i edukacji w zakresie międzynarodowej wymiany i aktywności studentów.

24. Współpracuje z komisjami senackimi i rektorskimi oraz prorektorami, dziekanami i kierownikami jednostek organizacyjnych w zakresie swoich kompetencji.

25. Sprawuje nadzór nad poprawnością materiałów przygotowywanych na potrzeby Senatu UPWr w zakresie swoich kompetencji.

26. Inicjuje i nadzoruje opracowanie przepisów wewnętrznych związanych z zakresem swojego działania i ich bieżącą aktualizację.

27. Zapewnia funkcjonowanie kontroli zarządczej ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania ryzykiem w podległych jednostkach.

28. Prorektor ds. umiędzynarodowienia sprawuje bezpośredni nadzór nad:

1) Centrum Innowacji i Transferu Technologii,
2) Działem Współpracy z Zagranicą,
3) Działem Międzynarodowych Programów Badawczych”.

4) Na schemacie graficznym jednostek organizacyjnych podległych bezpośrednio Prorektorowi ds. nauki dodaje się:
Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości,
Biuro Rzecznika Patentowego.

5) Na schemacie graficznym jednostek organizacyjnych podległych bezpośrednio Prorektorowi ds. studenckich i edukacji dodaje się:
Biuro Karier.

6) Na schemacie graficznym jednostek organizacyjnych podległych bezpośrednio Prorektorowi ds. umiędzynarodowienia uchyla się:
Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości,
Biuro Rzecznika Patentowego,
Biuro Karier.

§ 2


W wykazie symboli organizacyjnych władz i jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, stanowiącym załącznik nr 1 do Regulaminu organizacyjnego wprowadza się następujące zmiany:


1) w pionie Prorektora ds. nauki dodaje się:
pkt 7 o treści: „Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości N0AIP000”,
pkt 8 o treści: „Biuro Rzecznika Patentowego N0RP0000”;

2) w pionie Prorektora ds. studenckich i edukacji dodaje się:
pkt 8 o treści: „Biuro Karier S0BK0000”;

3) w pionie Prorektora ds. umiędzynarodowienia uchyla się:
pkt 2 „Biuro Karier”,
pkt 3 „Biuro Rzecznika Patentowego”,
pkt 6 „Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości”.


§ 3


Niniejsze zarządzenie stanowi podstawę do wprowadzenia zmian w uczelnianych systemach informatycznych EOD i TETA.

§ 4


Pozostałe postanowienia Regulaminu nie ulegają zmianie.

§ 5


Nadzór nad wykonaniem zarządzenia sprawuje Rektor.

§ 6


Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Rektor
prof. dr hab. inż. Jarosław Bosy

Zmiany

Zmiany
Status Akt zmieniający
akt zmieniany Zarządzenie nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 roku
akt powiązany Obwieszczenie nr 7/2023 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 16 lutego 2023 roku

Historia wersji
Wytworzył: Jarosław Bosy
Data wytworzenia: 26-05-2021
Opublikowane przez: Bartosz Hoppe
Data publikacji: 27-05-2021 16:00
Ostatnio zaktualizował: Aleksandra Pomian
Data ostatniej aktualizacji: 20-02-2023 12:59