2021 rok

Zarządzenie nr 78/2021 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 12 kwietnia 2021 roku

w sprawie wprowadzenia zmian do Regulaminu organizacyjnego wprowadzonego w życie zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 roku

Na podstawie art. 23 ust. 1 i 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 poz. 478) oraz § 8 ust. 3 pkt 14, § 45 ust. 2 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 28 czerwca 2019 r. z późn. zm., a także § 18, § 19 ust. 8 i § 114 Regulaminu organizacyjnego wprowadzonego w życie zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 r. z późn. zm. zarządza się, co następuje:

§ 1


W Regulaminie organizacyjnym Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 20 ust.6 pkt 1 lit. a otrzymuje brzmienie: „ds. nauki”,

2) w § 20 ust. 6 pkt 1 lit. c, otrzymuje brzmienie: „ds. umiędzynarodowienia”,

3) w schemacie organizacyjnym – jednostki organizacyjne podległe bezpośrednio Rektorowi:

a) dotychczasową nazwę funkcji kierowniczej „Prorektor ds. nauki i współpracy z zagranicą” zastępuje się nazwą „Prorektor ds. nauki”,

b) dotychczasową nazwę funkcji kierowniczej „Prorektor ds. innowacji i współpracy z gospodarką” zastępuje się nazwą „Prorektor ds. umiędzynarodowienia”;

4) § 23 otrzymuje brzmienie:

„Prorektor ds. nauki:

1. Współpracuje w zakresie swoich kompetencji z:

1) właściwym ministrem ds. szkolnictwa wyższego,

2) Narodowym Centrum Nauki oraz z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju,

3) komisjami senackimi i rektorskimi oraz prorektorami, przewodniczącymi rad dyscyplin i kierownikami jednostek w zakresie kompetencji,

4) prorektorami innych uczelni Wrocławia oraz uczelni przyrodniczych i rolniczych w kraju.

2. Sprawuje funkcjonalny nadzór nad funkcjonowaniem instytutów, katedr, ogólnouczelnianych jednostek organizacyjnych oraz innych podległych jednostek organizacyjnych w zakresie działalności badawczej i rozwoju kadry naukowej.

3. Realizuje politykę uczelni w zakresie krajowych badań naukowych oraz rozwoju kadry poprzez:

1) inicjowanie i podejmowanie działań związanych z pozyskiwania środków finansowych przeznaczonych na badania naukowe z programów krajowych;

2) opiniowanie projektów badawczych oraz wniosków pracowników o dotacje właściwego ministra ds. szkolnictwa wyższego, właściwego ds. rolnictwa, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Fundacji na rzecz Nauki Polskiej oraz innych instytucji naukowych krajowych, a także sprawowanie nadzoru nad poprawnością realizacji tych projektów;

3) zatwierdzanie dokumentów i składanych oświadczeń woli związanych z projektami badawczymi, badawczo-rozwojowymi, ich przygotowywaniem oraz realizacją;

4) zawieranie umów na wykonywanie prac naukowo-badawczych i badawczo-rozwojowych;

5) zatwierdzanie dokumentów finansowych związanych z realizacją umów określonych w pkt 3);

6) sprawowanie nadzoru nad dyscypliną wydatków ponoszonych ze środków przeznaczonych na finansowanie działalności naukowej w zakresie określonym przez Rektora;

7) podejmowanie decyzji w sprawie dochodzenia odszkodowań z tytułu niewłaściwego wykonania umów, o których mowa w pkt 3, w tym kar umownych i przekazywanie ich do Biura Radców Prawnych, wraz niezbędnymi do ich dochodzenia dokumentami;

8) powoływanie i odwoływanie kierowników projektów badawczych, kierowników Wiodących Zespołów Badawczych (WZB) oraz określanie ich uprawnień i obowiązków;

9) opiniowanie dokumentacji związanej z nawiązaniem stosunku pracy z nauczycielem akademickim i wewnętrzną procedurą awansową nauczycieli akademickich;

10) realizowanie polityki płacowej dotyczącej nauczycieli akademickich, w zakresie określonym przez Rektora;

11) nadzór nad procesem przeprowadzania oceny okresowej nauczycieli akademickich oraz analizą jej wyników;

12) nadzór nad organizacją i przebiegiem studiów doktoranckich oraz szkołą doktorską;

13) podejmowanie decyzji dotyczących uczestników studiów doktoranckich związanych z tokiem studiów, wynikających z ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz Ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce, regulaminu przyznawania stypendiów doktoranckich oraz regulaminu przyznawania pomocy materialnej dla doktorantów;

14) podejmowanie decyzji w sprawach związanych z odpowiedzialnością dyscyplinarną doktorantów przewidzianych ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz stosownym rozporządzeniem w sprawie szczegółowego trybu postępowania wyjaśniającego oraz dyscyplinarnego wobec doktorantów;

15) nadzór nad prowadzeniem ewidencji uczelnianych organizacji doktoranckich, a także uchylanie uchwał organu uczelnianej organizacji doktorantów, niezgodnych z przepisami prawa, statutem uczelni oraz statutem wyżej wymienionych organizacji;

16) nadzór nad sporządzeniem i podpisywanie zbiorczej sprawozdawczości dotyczącej rozwoju kadry naukowej, studiów doktoranckich i prac badawczych NCN, NCBR, GUS i innych instytucji;

17) nadzór nad planowaniem i realizacją zakupów aparatury badawczej dla jednostek organizacyjnych uczelni;

18) nadzór nad poprawnością materiałów przygotowywanych na potrzeby Senatu UPWr w zakresie kompetencji;

19) nadzór nad systemem biblioteczno-informacyjnym realizowanym przez Bibliotekę Główną.

4. Sprawuje nadzór nad planowaniem i realizacją budżetu uczelni w zakresie określonym przez Rektora w procedurach wewnętrznych dotyczących zasad gospodarki finansowej i kontroli finansowej jednostek organizacyjnych uczelni nadzorowanej przez prorektora.

5. Zatwierdza wszystkie dokumenty i składa oświadczenia woli z upoważnienia Rektora, związane z projektami badawczo-rozwojowymi, ich przygotowywaniem i realizacją.

6. Zawiera umowy dotyczące prac badawczo-rozwojowych zlecanych przez podmioty gospodarcze, jednostki administracji państwowej i samorządowej oraz organizacje pozarządowe.

7. Współpracuje z Prorektorem ds. studenckich i edukacji w zakresie edukacji przedsiębiorczości.

8. Zapewnia funkcjonowanie kontroli zarządczej ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania ryzykiem w podległych jednostkach.

9. Inicjuje i nadzoruje opracowanie przepisów wewnętrznych związanych z zakresem swojego działania oraz ich bieżącą aktualizację.

10. Sprawuje bezpośredni nadzór nad:

1) Działem Nauki,
2) Biblioteką Główną ,
3) Centrum Badawczo-Rozwojowym,
4) Szkołą Doktorską na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu”.

5) w schemacie jednostek organizacyjnych podległych bezpośrednio Prorektorowi ds. nauki:

a) uchyla się „Dział współpracy z zagranicą”,
b) dodaje się „Centrum Badawczo-Rozwojowe”;

6) w pionie podległym Prorektorowi ds. nauki:

uchyla się § 66.

7) § 25 Regulaminu otrzymuje brzmienie:

„Prorektor ds. umiędzynarodowienia:

1.Realizuje politykę uczelni w zakresie współpracy międzynarodowej poprzez:

a) koordynację, nadzór i współpracę z zagranicznymi uczelniami, placówkami naukowo-badawczymi i organizacjami międzynarodowymi w zakresie zawartych przez uczelnię umów;

b) inicjowanie współpracy z nowymi ośrodkami zagranicznymi w zakresie badań, dydaktyki i wymiany naukowej;

c) sprawowanie nadzoru nad wymianą pracowników, studentów i doktorantów w ramach międzynarodowych programów edukacyjnych, badawczych i innych form współpracy;

2. inicjowanie udziału zespołów w projektach edukacyjnych finansowanych lub współfinansowanych z innych źródeł, w tym z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej i innych Europejskich Mechanizmów Finansowych edukacyjnych programów międzynarodowych.

3. Nadzoruje organizację pobytu gości zagranicznych w uczelni.

4. Inicjuje podejmowanie przez zespoły naukowe badań finansowanych w zakresie Ramowych Programów Unii Europejskiej i innych programów międzynarodowych i sprawuje nadzór nad dokumentacją dot. tych badań.

5. Zatwierdza wszystkie dokumenty i składa oświadczenia woli związane z przygotowywaniem projektów i ich realizacją, współfinansowanymi z funduszy strukturalnych i z innych Europejskich Mechanizmów Finansowych.

6. Współdziała z innymi uczelniami w Polsce w zakresie spraw współpracy z zagranicą.

7. Sprawuje nadzór nad sporządzaniem i podpisuje sprawozdawczość dla władz Uczelni, ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i innych instytucji dotyczących współpracy z zagranicą.

8. Nadzoruje realizację projektów edukacyjnych finansowanych lub współfinansowanych z różnych źródeł, w tym z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej i innych Europejskich Mechanizmów Finansowych, edukacyjnych programów międzynarodowych oraz podpisuje wszystkie dokumenty oraz składa oświadczenia woli w tym zakresie.

9. Nadzoruje działania dotyczące umiędzynarodowienia badań i międzynarodowej współpracy naukowej zawarte w aplikacji konkursowej w ramach programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”.

10. Wspiera pracowników naukowych w pozyskiwaniu zewnętrznego finansowania badań w ramach międzynarodowych programów, inicjatyw oraz przedsięwzięć, które wspierają działalność naukowo-badawczą.

11. Koordynuje współpracę z jednostkami UPWr, uczelniami partnerskimi oraz otoczeniem pozaakademickim w zakresie pozyskiwania środków finansowych w obszarze międzynarodowych programów naukowo-badawczych.

12. Inicjuje działania związane z rozwojem ścieżki kariery naukowej członków Wiodących Zespołów Badawczych i Wiodących Zespołów Dydaktycznych w zakresie współpracy międzynarodowej.

13. Określa strategicznych partnerów międzynarodowych w celu podnoszenia doskonałości naukowej we współpracy z Działem Nauki i Wiodącymi Zespołami Badawczymi.

14. Inicjuje we współpracy z prorektorem ds. nauki i prorektorem ds. studenckich i edukacji udział pracowników, doktorantów i studentów w konkursach ogłaszanych w ramach międzynarodowych programów badawczych, w tym współfinansowanych ze środków krajowych m.in. przez Narodowe Centrum Nauki oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

15. Wspiera pracowników naukowych w pozyskiwaniu funduszy z ministerstwa właściwego ds. nauki i szkolnictwa wyższego, bezpośrednio związanych z programami międzynarodowymi.

16. Inicjuje włączanie się uczelni w międzynarodowe sieci badawcze i tematyczne oraz koordynuje działania związane z uczestnictwem w tych sieciach.

17. We współpracy z Prorektorem ds. nauki nadzoruje przygotowanie wniosków projektowych związanych z umiędzynarodowieniem Szkoły Doktorskiej.

18. Koordynuje działania promujące uczelnię na forum międzynarodowym, wspiera nawiązywanie kontaktów z partnerami zagranicznymi, w celu tworzenia międzynarodowych konsorcjów badawczych.

19.Współpracuje z punktami kontaktowymi ds. programów badawczych UE, z właściwym ministerstwem ds. nauki i szkolnictwa wyższego oraz innymi jednostkami odpowiedzialnymi za umiędzynarodowienie badań przekazując stanowisko środowiska naukowego UPWr w zakresie kształtowania polityki badań i innowacji UE.

20. Sprawuje nadzór nad rozpowszechnianiem informacji i organizowaniem spotkań informacyjno-szkoleniowych w zakresie pozyskiwania środków ze źródeł krajowych i zagranicznych na międzynarodowe projekty badawcze, badawczo-innowacyjne, wspierające i koordynujące.

21. Uczestniczy w krajowych i zagranicznych konferencjach, szkoleniach, spotkaniach roboczych i informacyjnych dotyczących programów międzynarodowych.

22. Sporządza sprawozdania z działalności uczelni w zakresie międzynarodowych projektów naukowo-badawczych.

23. Sprawuje nadzór nad Akademickim Inkubatorem Przedsiębiorczości UPWr.

24. Nadzoruje system wejścia na rynek i monitorowania karier zawodowych absolwentów.

25. Rozwija współpracę z klastrami gospodarczymi funkcjonującymi w regionie i z innymi podmiotami gospodarczymi działającymi na terenie regionu i kraju oraz Dolnośląskim Inkubatorem Przedsiębiorczości.

26. Podejmuje decyzje w zakresie transferu wiedzy, w tym zawiera umowy dot. badawczo-rozwojowych, wdrożeń i upowszechniania wyników badań, patentów i wynalazków, opierając się na współpracy uczelni z innymi podmiotami gospodarczymi, jednostkami administracji państwowej, samorządowej oraz organizacjami pozarządowymi w ramach wspólnych projektów badawczych i opracowań know-how, patentów itp.

27. Rozwija współpracę z BCC, Wrocławskim Parkiem Technologicznym, Dolnośląską Radą Przedsiębiorczości i Nauki, Wrocławskim Centrum Transferu Technologii.

28. Współpracuje z Prorektorem ds. studenckich i edukacji w zakresie międzynarodowej wymiany i aktywności studentów.

29. Współpracuje z komisjami senackimi i rektorskimi oraz prorektorami, dziekanami i kierownikami jednostek organizacyjnych w zakresie swoich kompetencji.

30. Sprawuje nadzór nad poprawnością materiałów przygotowywanych na potrzeby Senatu UPWr w zakresie swoich kompetencji.

31. Inicjuje i nadzoruje opracowanie przepisów wewnętrznych związanych z zakresem swojego działania i ich bieżącą aktualizację.

32. Prowadzi kontrolę zarządczą ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania ryzykiem spraw związanych z zakresem działania.

33. Prorektor ds. umiędzynarodowienia sprawuje bezpośredni nadzór nad:

1) Centrum Innowacji i Transferu Technologii,
2) Działem Współpracy z Zagranicą,
3) Działem Międzynarodowych Programów Badawczych,
4) Akademickim Inkubatorem Przedsiębiorczości,
5) Biurem Karier,
6) z upoważnienia Rektora sprawuje nadzór nad Biurem Rzecznika Patentowego.".

8) w schemacie jednostek organizacyjnych podległych bezpośrednio Prorektorowi ds. umiędzynarodowienia dodaje się:

a) Dział Współpracy z Zagranicą,
b) Dział Międzynarodowych Programów Badawczych;

9) w pionie podległym Prorektorowi ds. umiędzynarodowienia dodaje się:

§ 75 a o treści :

„Dział Współpracy z Zagranicą:

1) planuje i obsługuje wyjazdy oraz przyjazdy zagranicznych pracowników, doktorantów i studentów w ramach programów międzynarodowych;

2) prowadzi obsługę merytoryczną i formalną zawieranych umów o współpracy naukowej z partnerami zagranicznymi oraz prowadzi rejestr zawartych umów;

3) prowadzi obsługę organizacyjno-merytoryczną prac rektorskiej komisji do spraw współpracy z zagranicą oraz stypendium im. prof. Stanisława Tołpy;

4) promuje uczelnię na forum międzynarodowym i nawiązuje kontakty z partnerami zagranicznymi, poszukuje partnerów do współpracy oraz przygotowuje do podpisania porozumienia w ramach międzynarodowych programów edukacyjnych i naukowo-badawczych;

5) inicjuje włączanie się uczelni oraz studentów, doktorantów i pracowników w realizację międzynarodowych programów edukacyjnych;

6) współpracuje z jednostkami UPWr, jednostkami samorządowymi oraz uczelniami partnerskimi w zakresie pozyskiwania środków
finansowych w obszarze międzynarodowych programów naukowo-badawczych;

7) uczestniczy w krajowych i zagranicznych konferencjach, szkoleniach, spotkaniach roboczych i informacyjnych dotyczących programów międzynarodowych oraz organizuje międzynarodowe spotkania uczelni partnerskich;

8) rozpowszechnia informacje i organizuje spotkań informacyjno-szkoleniowe dotyczące międzynarodowych programów edukacyjnych i naukowo-badawczych, koordynuje prace oraz prowadzi obsługę administracyjną i finansową udziału uczelni w międzynarodowych programach edukacyjnych i naukowo-badawczych;

9) sporządza sprawozdania i materiały informacyjne z działalności uczelni w zakresie współpracy z zagranicą na potrzeby ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i władz uczelni, a także opracowuje materiały informacyjne dla studentów krajowych oraz zagranicznych baz danych;

10) przygotowuje projekty przepisów wewnętrznych uczelni związanych z zakresem działalności działu i prowadzi ich bieżącą aktualizację;
wykonuje kontrolę zarządczą spraw związanych z zakresem działania”.

§ 2


W wykazie symboli organizacyjnych władz i jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, stanowiącym załącznik nr 1 do Regulaminu organizacyjnego wprowadza się następujące zmiany:

1) we Władzach Uczelni pkt 2 otrzymuje brzmienie: „Prorektor ds. nauki N0000000”,

2) dotychczasowy pion Prorektora ds. nauki i współpracy z zagranicą otrzymuje brzmienie: „pion podległy bezpośrednio Prorektorowi ds. nauki N0000000”,

3) w pionie, o którym mowa w pkt 2, uchyla się:

a) pkt 2 „Dział Współpracy z Zagranicą N0WZ0000”,
b) pkt 14 „Biuro Programów Międzynarodowych N0BM0000”,

4) we Władzach Uczelni pkt 4 otrzymuje brzmienie: „Prorektor ds. umiędzynarodowienia”,

5) dotychczasowy pion Prorektora ds. innowacji i współpracy z gospodarką otrzymuje brzmienie: „pion podległy bezpośrednio Prorektorowi ds. umiędzynarodowienia W0000000”,

6) w pionie, o którym mowa w pkt 5, dodaje się :

a) pkt 8 o treści „Dział Współpracy z Zagranicą W0WZ0000”,
b) pkt 9 o treści „Dział Międzynarodowych Programów Badawczych W0PM0000”.


§ 3


Pozostałe postanowienia Regulaminu nie ulegają zmianie.

§ 4


Niniejsze zarządzenie stanowi podstawę do:

1) likwidacji dotychczasowych szyldów i pieczątek,
2) wykonania stosownych szyldów i pieczątek,
3) wprowadzenia zmian w uczelnianych systemach informatycznych EOD i TETA.


§ 5


Nadzór nad wykonaniem zarządzenia sprawuje Rektor.

§ 6


Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Rektor
prof. dr hab. inż. Jarosław Bosy

Zmiany

Zmiany
Status Akt zmieniający
akt zmieniany Zarządzenie nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 roku
akt powiązany Obwieszczenie nr 7/2023 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 16 lutego 2023 roku

Historia wersji
Wytworzył: Jarosław Bosy
Data wytworzenia: 12-04-2021
Opublikowane przez: Bartosz Hoppe
Data publikacji: 12-04-2021 10:00
Ostatnio zaktualizował: Aleksandra Pomian
Data ostatniej aktualizacji: 20-02-2023 12:46