2021 rok

Zarządzenie nr 28/2021 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 9 lutego 2021 roku

w sprawie wprowadzenia zasad wydatkowania środków publicznych oraz kontroli wydatkowania środków publicznych w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu

Na podstawie art. 23 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 oraz pkt 10 ustawy z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85 z późn. zm.) oraz § 8 ust. 2 i ust. 3 pkt 2 i 12 oraz § 121 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego z dnia 28 czerwca 2019 roku w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z późn. zm. zarządza się, co następuje:

§ 1

  1. W Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu wprowadza się zasady wydatkowania środków publicznych oraz kontroli wydatkowania środków publicznych w zakresie zakupów zlecanych przez jednostki organizacyjne uczelni.

  2. Wszystkie środki finansowe, jakimi dysponuje uczelnia, są środkami publicznymi.

  3. Środki publiczne podlegają kontroli zasadności i celowości ich wydatkowania.

  4. Celem zapewniania transparentności finansowania zakupów wprowadza się katalog wydatków niedozwolonych lub podlegających szczególnej kontroli ponoszonych z:

    1 ) subwencji – środków przyznanych katedrom i instytutom na podtrzymanie potencjału badawczego i dydaktycznego, a także funduszy wsparcia badań naukowych oraz innowacyjnej dydaktyki;

    2 ) wpływów własnych;

    3 ) środków przyznanych jednostkom organizacyjnym uczelni na ich działalność bez względu na źródło pochodzenia tych środków.

  5. Za kontrolę prawidłowego stosowania przez osoby upoważnione zasadności i celowości wydatkowania środków finansowych uczelni oraz zgodności z planem rzeczowo-finansowych odpowiada kwestor.

  6. Kwestorowi przysługuje prawo do odmowy wydatków, które jego zdaniem należą do katalogu wydatków niedozwolonych wskazanych w § 2, jeśli nie zostaną w sposób niebudzący wątpliwości uzasadnione i/lub nie uzyskały pisemnej zgody rektora na ich poniesienie ze wskazanego przez wnioskującego projektu.

§ 2

  1. Niedozwolone jest finansowanie ze środków publicznych wydatków:

    1 ) niezwiązanych z celem projektu, na który zostały przyznane środki (zakup sprzeczny z celem dydaktycznym, badawczym bądź zabezpieczającym działalność uczelni/jednostki itp.);

    2 ) dotyczących m.in. celebrowania świąt i innych okazji, pożegnań oraz prezentów dla pracowników odchodzących na emeryturę, a także upominków dla osób będących i/lub niebędących pracownikami UPWr itp. niezwiązanych z celem projektu;

    3 ) przeznaczonych na artykuły spożywcze (w tym kawę, herbatę, cukier, mleko, ciastka itp.) niezwiązanych z celem projektu, a służących zapewnieniu obsługi administracyjnej i reprezentacyjnej jednostki organizacyjnej uczelni.

§ 3

Wydatki wskazane w § 2 mogą być realizowane z wydzielonych środków przeznaczonych wyłącznie na tzw. cele reprezentacyjne po uzyskaniu pisemnej zgody rektora zarówno na prowadzenie takiej działalności, jak i wydzielenie środków na taką działalność.

§ 4

Wymienione w § 2 pkt 2 wydatki nie dotyczą projektów realizowanych przez Centrum Zarządzania Budynkami w zakresie działalności statutowej uczelni.

§ 5

Wszelkie zakupy wskazane w § 2, nierealizowane ze środków wskazanych w § 3, wymagają pisemnej zgody rektora i wskazania projektu, z którego zostaną sfinansowane z uzasadnieniem celowości ich poniesienia, jeśli są niezgodne bądź wykraczają poza zakres działalności jednostki organizacyjnej i związanym z nią celem wskazanego projektu.

§ 6

Niedozwolone jest dokonywanie zakupów:

1) podlegających przepisom ustawy Prawo zamówień publicznych (PZP), z pominięciem przepisów ustawy PZP;

2) z pominięciem procedury obowiązującej w uczelni i jednostek wyznaczonych do realizacji określonych zamówień i zakupów ujętych w Regulaminie udzielania zamówień publicznych.

§ 7

1. Zapisy § 6 nie dotyczą działalności jednostek organizacyjnych uczelni, których badawczy i dydaktyczny zakres działania jest związany ze wskazanymi w § 2 pkt 3 artykułami spożywczymi (dot. wyłącznie zakresu działalności zgodnej z celami projektów tej jednostki).

2. Jednostki, którym przysługują posiłki profilaktyczne, realizują ich zakup zgodnie z zarządzeniem rektora i obowiązującą procedurą. Fakt zakupu posiłku regeneracyjnych należy każdorazowo uzasadnić na fakturze podstawą prawną upoważniającą do realizacji zakupu (nie jest wymagana zgoda rektora).

3. Zapisy § 2 pkt 3 nie dotyczą projektów przeznaczonych do realizacji studiów podyplomowych, konferencji, szkoleń, kursów, działalności Szkoły Doktorskiej oraz postępowań habilitacyjnych.

§ 8

Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się kwestorowi.

§ 9

W sprawach nieuregulowanych niniejszym zarządzeniem mają zastosowanie przepisy ustawy o finansach publicznych.

§ 10

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.


Rektor
prof. dr hab. inż. Jarosław Bosy


Historia wersji
Wytworzył: Jarosław Bosy
Data wytworzenia: 09-02-2021
Opublikowane przez: Aleksandra Pomian
Data publikacji: 10-02-2021 11:00
Ostatnio zaktualizował: Bartosz Hoppe
Data ostatniej aktualizacji: 11-02-2021 14:44