2021 rok

Zarządzenie nr 115/2021 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 23 czerwca 2021 roku

AKT PRAWNY ZMIENIONY

w sprawie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu

Na podstawie art. 23 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 51 ust. 1 w związku z art. 11 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 z późn. zm.) oraz § 8 ust. 2, ust. 3 pkt 2, pkt 13 i pkt 19 w związku z § 5 ust. 7 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 28 czerwca 2019 roku w sprawie Uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z późn. zm. oraz art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020, poz. 1062) oraz art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. poz. 848) zarządza się, co następuje:

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

  1. Zarządzenie określa zasady zapewniania na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu osobom ze szczególnymi potrzebami dostępności cyfrowej, architektonicznej oraz informacyjno komunikacyjnej.

  2. Za zapewnianie dostępności odpowiadają jednostki UPWr w ramach swoich kompetencji.

  3. Centrum Wsparcia i Dostępności koordynuje realizację zapewniania dostępności w ramach Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, w tym wspiera jednostki UPWr.

§ 2


Użyte w niniejszym zarządzeniu określenia oznaczają:

1) osoba ze szczególnymi potrzebami – osobę, która ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami;

2) dostępność – dostępność architektoniczną, cyfrową oraz informacyjno-komunikacyjną, co najmniej w zakresie określonym przez minimalne wymagania, o których mowa w art. 6 Ustawy o zapewnianiu dostępności, będącą wynikiem uwzględnienia uniwersalnego projektowania albo zastosowania racjonalnego usprawnienia;

3) dostępność cyfrowa – spełnianie przez stronę internetową lub aplikację mobilną wymagań określonych w Ustawie o dostępności cyfrowej, oznaczających możliwość skorzystania z informacji cyfrowej przez jak najszerszą grupę osób w możliwie największym stopniu;

4) dostępność architektoniczna – dostępność odniesiona do obiektów architektonicznych takich jak budynki, przestrzenie publiczne, procedury ewakuacyjne, która oznacza możliwość skorzystania z obiektów architektonicznych przez jak najszerszą grupę osób w możliwie największym stopniu;

5) dostępność informacyjno-komunikacyjna – zapewnienie kontaktu telefonicznego, korespondencyjnego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub tłumacza migowego lub tłumacza-przewodnika, dającego możliwość skorzystania z informacji i komunikowania się przez jak najszerszą grupę osób w możliwie największym stopniu;

6) bariera – przeszkodę lub ograniczenie architektoniczne, cyfrowe lub informacyjno-komunikacyjne, które uniemożliwia lub utrudnia osobom ze szczególnymi potrzebami udział w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami;

7) uniwersalne projektowanie – uniwersalne projektowanie, o którym mowa w art. 2 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169 oraz z 2018 r. poz. 1217), zwanej dalej „Konwencją”, uwzględniane w szczególności w celu spełnienia minimalnych wymagań, o których mowa w art. 6 Ustawy o zapewnianiu dostępności, dla zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;

8) racjonalne usprawnienie – racjonalne usprawnienie, o którym mowa w art. 2 Konwencji, stosowane w szczególności w celu spełnienia minimalnych wymagań, o których mowa w art. 6 Ustawy o zapewnianiu dostępności, dla zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;

9) dostęp alternatywny – dostęp, który może polegać w szczególności na:

a) zapewnieniu osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby,

b) zapewnieniu wsparcia technicznego, w tym z wykorzystaniem innowacyjnych technologii,

c) wprowadzeniu takiej organizacji Uczelni, która umożliwi realizację potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w niezbędnym dla takich osób zakresie.

10) Centrum – Centrum Wsparcia i Dostępności.

§ 3


1. Dostępność osobom ze szczególnymi potrzebami zapewnia się przez stosowanie uniwersalnego projektowania lub racjonalnych usprawnień.

2. W ramach zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami uczelnia podejmuje działania mające na celu:

1) uwzględnianie ich potrzeb w planowanej i prowadzonej działalności,
2) usuwanie, a także zapobieganie powstawaniu barier.

3. W indywidualnym przypadku, jeśli uczelnia nie jest w stanie (w szczególności ze względów technicznych lub prawnych) zapewnić dostępności osobie ze szczególnymi potrzebami w sposób, o którym mowa w ust. 1, zobowiązana jest zapewnić takiej osobie dostęp alternatywny poprzez:

a) zapewnienie osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby
lub
b) zapewnienie wsparcia technicznego, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii,
lub
c) wprowadzenie takiej organizacji, która umożliwi realizację potrzeb osoby ze szczególnymi potrzebami w niezbędnym dla tej osoby zakresie.

4. W przypadku zlecania lub powierzania, na podstawie umowy, realizacji zadań publicznych finansowanych z udziałem środków publicznych lub udzielania zamówień publicznych wykonawcom innym niż podmioty publiczne, uczelnia jest obowiązana do określenia w treści umowy warunków służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie tych zadań publicznych lub zamówień publicznych.

5. Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w ramach umowy, o której mowa w ust. 4, następuje, o ile to możliwe, z uwzględnieniem uniwersalnego projektowania.

§ 4


Minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami obejmują:

1) w zakresie dostępności architektonicznej:

a) zapewnienie wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynków,

b) instalację urządzeń lub zastosowanie środków technicznych i rozwiązań architektonicznych w budynku, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych,

c) zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy,

d) zapewnienie wstępu do budynku osobie korzystającej z psa asystującego, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 426, 568 i 875),

e) zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób;

2) w zakresie dostępności cyfrowej – wymagania określone w ustawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych;

3) w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej:

a) obsługę z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824), lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje,

b) instalację urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, w szczególności pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia,

c) zapewnienie na stronie internetowej danego podmiotu informacji o zakresie jego działalności – w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania,

d) zapewnienie, na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikacji z podmiotem publicznym w formie określonej w tym wniosku.

§ 5

  1. Za koordynację dostępności na UPWr odpowiada Centrum Wsparcia i Dostępności.

  2. Za koordynację dostępności w obszarach architektonicznym i cyfrowym odpowiadają podkoordynatorzy ds. dostępności architektonicznej oraz ds. dostępności cyfrowej.

  3. Podkoordynatorów powołuje Rektor na wniosek Prorektora ds. organizacji i rozwoju uczelni.

  4. Zadania Centrum określa § 6 ust. 2.

  5. Zadania podkoordynatorów ds. dostępności architektonicznej oraz ds. dostępności cyfrowej określa § 6 ust. 3.

  6. Uczelnia może powołać specjalistów/-ki i ekspertów/-ki, w szczególności w obszarach dostępności architektonicznej, cyfrowej i/lub informacyjno-komunikacyjnej.

ZASADY ZAPEWNIANIA DOSTĘPNOŚCI

§ 6


1. Do zadań jednostek UPWr należy:

1) uwzględnianie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami w planowanej i realizowanej działalności, w tym w ramach kształcenia i prowadzenia badań naukowych,

2) usuwanie barier i zapobieganie ich powstawaniu,

3) podejmowanie działań na podstawie zaobserwowanych lub zgłoszonych problemów dotyczących dostępności,

4) zapewnianie dostępności informacyjno-komunikacyjnej,

5) zapewnienie komunikacji z osobą ze szczególnymi potrzebami w formie żądanej przez tę osobę,

6) rozpatrywanie wniosków o zapewnienie dostępności,

7) odpowiadanie na skargi na brak dostępności,

8) współpraca z Centrum Wsparcia i Dostępności oraz z podkoordynatorami ds. dostępności cyfrowej oraz ds. dostępności architektonicznej

2. Centrum Wsparcia i Dostępności koordynuje zapewnianie dostępności w ramach uczelni poprzez:

1) koordynację dostępności usług uczelni (jak kształcenie, prowadzenie badań naukowych), w tym wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług uczelni,

2) akceptację inwestycji i modernizacji obiektów na każdym etapie ich realizacji pod kątem dostępności,

3) zapewnienie narzędzi dla celów ewidencji i oceny dostępności,

4) przygotowanie raportu o stanie dostępności na uczelni na podstawie raportów cząstkowych przygotowanych przez podkoordynatorów ds. dostępności architektonicznej oraz ds. dostępności cyfrowej,

5) przygotowanie planu poprawy dostępności na podstawie planów cząstkowych przygotowanych przez podkoordynatorów ds. dostępności architektonicznej oraz ds. dostępności cyfrowej,

6) koordynację wdrażania planu oraz przygotowywanie sprawozdań z jego wykonania,

7) monitorowanie dostępności,

8) reagowanie na zgłoszenia sygnalizacyjne o nieprawidłowościach w zakresie dostępności,

9)nadzór i koordynację nad przygotowywaniem wytycznych, materiałów informacyjnych oraz prowadzeniem działań informacyjnych dotyczących dostępności,

10) nadzór i koordynację działań szkoleniowych dotyczących dostępności.

3. Do zadań podkoordynatorów ds. dostępności architektonicznej oraz ds. dostępności cyfrowej należą:

1) współpraca z Centrum Wsparcia i Dostępności w zakresie koordynowania działań innych jednostek,

2) zewidencjonowanie i ocena obiektów pod kątem dostępności w podległych obszarach,

3) przygotowywanie raportów cząstkowych dotyczących podległych obszarów,

4) przygotowywanie planów cząstkowych dotyczących podległych obszarów.

4. Jednostki UPWr wyznaczają osoby odpowiedzialne za współpracę z Centrum oraz podkoordynatorami, w szczególności w obszarach dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej, oraz przesyłają dane kontaktowe tych osób do Centrum oraz do odpowiednich podkoordynatorów.

EWIDENCJA I OCENA STANU DOSTĘPNOŚCI

§ 7


1. Ewidencja i ocena stanu dostępności budynków, stron internetowych i aplikacji mobilnych służy wdrażaniu dostępności na uczelni, w szczególności w związku z przygotowywaniem raportu o stanie dostępności, przygotowywaniem planu poprawy dostępności, przygotowaniem i aktualizowaniem deklaracji dostępności.

2. Centrum Wsparcia i Dostępności zapewnia wytyczne i formularze dla ewidencji i oceny stanu dostępności.

3. Za ewidencję i ocenę dostępności budynków UPWr odpowiada podkoordynator ds. dostępności architektonicznej z Zespołem ds. kontroli technicznej obiektów budowlanych wraz z jednostkami uczelni, we współpracy z Centrum Wsparcia i Dostępności.

4. Za ewidencję i ocenę dostępności stron internetowych i aplikacji mobilnych odpowiada podkoordynator ds. dostępności cyfrowej, we współpracy z Centrum Wsparcia i Dostępności.

5. Za ewidencję i ocenę dostępności informacyjno-komunikacyjnej odpowiadają jednostki UPWr we współpracy z Centrum Wsparcia i Dostępności.

6. Ewidencja dostępności architektonicznej i cyfrowej zawiera rejestr obiektów wraz z:

1) oceną stanu dostępności każdego budynku lub strony internetowej i aplikacji mobilnej,

2) wskazaniem elementów, które wymagają poprawy pod kątem dostępności,

3) wskazaniem przyczyn braku dostępności lub zastosowania dostępu alternatywnego.

7. Ewidencję budynków oraz stron internetowych i aplikacji mobilnych prowadzą właściwi podkoordynatorzy, całościową ewidencję prowadzi Centrum Wsparcia i Dostępności.

8. Sporządzenie ewidencji wraz z oceną stanu dostępności następuje:

1) w terminie do 12 miesięcy od wejścia w życie niniejszego zarządzenia (zgodnie ze sporządzonym i uzgodnionym harmonogramem),

2) w terminie 30 dni od oddania do użytkowania lub wdrożenia nowego budynku lub strony internetowej i aplikacji mobilnej.

9. Aktualizacja stanu dostępności następuje:

1) niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia awarii lub wyłączenia obiektu, które zmienia stan dostępności danego obiektu,

2) niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia zakończenia modernizacji (remontu) obiektu, w tym zmiany organizacyjnej, która po zakończeniu lub wdrożeniu zmienia stan dostępności danego obiektu,

3) w terminie do 14 lutego każdego roku dla obiektów takich jak: strona internetowa, aplikacja mobilna i budynek – na potrzeby aktualizacji deklaracji dostępności oraz monitorowania dostępności,

4) na skutek postępowania sygnalizacyjnego, o którym mowa w § 11, wniosków i żądań zapewnienia dostępności, o których mowa w § 14 i 15 – jeśli ujawniają stan nieuwzględniony w ocenie.

PRZYGOTOWANIE RAPORTU

§ 8


1. Raport o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na uczelni przygotowuje się raz na 4 lata na formularzu opracowanym przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego. Pierwszy raport przygotowuje się w terminie do 31 marca 2021 r.

2. Centrum Wsparcia i Dostępności przygotowuje raport na podstawie raportów cząstkowych, opracowanych przez podkoordynatorów ds. dostępności cyfrowej i ds. dostępności architektonicznej.

3. Centrum Wsparcia i Dostępności zapewnia formularze dla raportów cząstkowych.

4. Każdy przypadek stosowania dostępu alternatywnego oraz braku zapewnienia dostępności wymaga uwzględnienia w raporcie cząstkowym analizy uzasadniającej stosowanie dostępu alternatywnego lub brak zapewnienia dostępności.

5. Podkoordynatorzy ds. dostępności cyfrowej i ds. dostępności architektonicznej przygotowują raporty cząstkowe i przesyłają je do Centrum na 30 dni przed terminem złożenia raportu.

6. Rektor zatwierdza raport.

7. Zatwierdzony raport umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej Uczelni oraz przesyła do właściwego miejscowo wojewody.

PRZYGOTOWANIE PLANU

§ 9


1. W przypadku stwierdzenia przypadków stosowania dostępu alternatywnego lub braku zapewniania dostępności Centrum Wsparcia i Dostępności przygotowuje plan poprawy dostępności.

2. Plan przygotowywany jest na podstawie planów cząstkowych, opracowanych przez podkoordynatorów ds. dostępności cyfrowej oraz ds. dostępności architektonicznej.

3. Centrum Wsparcia i Dostępności opracowuje wytyczne i formularze dla planów cząstkowych.

4. Każdy przypadek stosowania dostępu alternatywnego oraz braku zapewnienia dostępności wymaga określenia w planie cząstkowym zapewnienia dla niego dostępności przez wskazanie sposobu i planowanego terminu zapewnienia dostępności.

5. Pierwszy plan przygotowuje się w terminie 6 miesięcy od zakończenia ewidencji i oceny stanu dostępności na uczelni.

6. Plan aktualizuje się w terminie 6 miesięcy po przygotowaniu kolejnego raportu. Rektor może ustalić wcześniejszy termin aktualizacji planu.

DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

§ 10


1. Na stronach internetowych lub w aplikacjach mobilnych będących w posiadaniu lub użytkowaniu jednostek UPWr publikuje się deklarację dostępności na specjalnie utworzonej w tym celu podstronie.

2. Deklaracja dostępności przygotowana jest zgodnie z warunkami technicznymi publikacji oraz strukturą dokumentu elektronicznego „Deklaracji Dostępności” opracowanymi przez Ministerstwo Cyfryzacji.

3. Link do deklaracji dostępności musi zostać zamieszczony w miejscu stale wyświetlanym na wszystkich podstronach strony internetowej. Deklaracja dostępności w aplikacji mobilnej może być dołączona w postaci łącza do pełnej treści na dedykowanej stronie aplikacji, zawartego w sekcji pomocy aplikacji oraz musi zostać umieszczona w opisie aplikacji zawartym w sklepie z aplikacjami, poprzez który ta aplikacja jest dystrybuowana. Jeśli aplikacja nie jest przeznaczona do pracy online, deklaracja dostępności musi być zamieszczona w całości w aplikacji.

4. Deklaracja dostępności zawiera:

1) elementy obligatoryjne, wskazane w Ustawie o dostępności cyfrowej,

2) dane kontaktowe administratora dostępności cyfrowej,

3) dane teleadresowe siedziby jednostki UPWr, której dotyczy,

4) informację o dostępności architektonicznej budynków jednostki UPWr, której dotyczy,

5) link do strony internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich.

POSTĘPOWANIE SYGNALIZACYJNE

§ 11


1. Każda jednostka UPWr niezwłocznie zawiadamia Centrum o wszelkich istotnych nieprawidłowościach na uczelni w zakresie zapewniania równych szans osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, w szczególności w dostępie do edukacji, pracy oraz innych usług świadczonych przez uczelnię.

2. Za istotne nieprawidłowości przyjmuje się w szczególności nieprawidłowości:

1) o charakterze strukturalnym,

2) mogące zagrażać zdrowiu, życiu, bezpieczeństwu lub porządkowi publicznemu,

3) wymagające dużych zmian organizacyjnych lub istotnych nakładów inwestycyjnych,

4) wymagające zaangażowania wielu jednostek organizacyjnych UPWr,

5) rzutujące negatywnie na wizerunek uczelni,

6) inne nieprawidłowości, niż wymienione w lit. a-e, których potrzeba usunięcia została zidentyfikowana przez jednostkę UPWr.

3. Każda osoba, bez wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować uczelnię o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.

4. Zgłoszenia można dokonać anonimowo lub z zastrzeżeniem anonimowości.

5. Zgłoszenie składa się w formie dokumentowej (pisemnej, w postaci elektronicznej itp.) lub w formie ustnej do jednostki UPWr, której dotyczy zgłoszenie lub do Centrum.

6. Jednostka UPWr w uzgodnieniu z Centrum rozstrzyga zgłoszenie. Rozstrzygnięcie dotyczy zasadności zgłoszenia oraz – jeśli dotyczy – sposobu i terminu zapewnienia dostępności. W przypadku istotnych nieprawidłowości termin zapewnienia dostępności ustala się jako niezwłoczny.

7. Centrum Wsparcia i Dostępności niezwłocznie zawiadamia Rektora o zgłoszeniu dotyczącym istotnych nieprawidłowości wraz z informacją o proponowanych działaniach mających na celu usunięcie lub ograniczenie zgłoszonych nieprawidłowości i terminie ich usunięcia.

8. Jeśli zgłoszeniodawca nie jest anonimowy ani nie zastrzegł anonimowości, to jednostka UPWr informuje zgłoszeniodawcę o rozstrzygnięciu. W przypadku zgłoszenia z zastrzeżeniem anonimowości Centrum informuje zgłoszeniodawcę o rozstrzygnięciu.

WNIOSKI O ZAPEWNIENIE DOSTĘPNOŚCI

§ 12


1. Osoba ze szczególnymi potrzebami może złożyć wniosek o komunikację w szczególnej formie.

2. Wniosek składa się w formie dokumentowej (pisemnej, w postaci elektronicznej itp.). Wniosek może być złożony również w formie ustnej, zwłaszcza wniosek o zapewnienie komunikacji, która może być zapewniona niezwłocznie.

3. Wniosek można złożyć do jednostki UPWr, w której prowadzona jest lub będzie komunikacja, do Centrum Wsparcia i Dostępności lub bezpośrednio kadrze uczelni zaangażowanej w komunikację.

4. Jednostka UPWr, której dotyczy wniosek, zapewnia komunikację w żądanej formie.

§ 13


1. Osoba ze szczególnymi potrzebami może złożyć wniosek o wsparcie w dostępie do usług.

2. Wniosek można złożyć do uczelni, do Centrum Wsparcia i Dostępności. Wniosek złożony do innej jednostki UPWr przekazuje się do Centrum.

3. W sprawie wniosku o wsparcie w dostępie do usług stosuje się Regulamin wsparcia w zakresie przyznawania uprawnień i usług.

§14


1. Osoba ze szczególnymi potrzebami może złożyć wniosek o zapewnienie dostępności w zakresie dostępności architektonicznej lub dostępności informacyjno-komunikacyjnej.

2. Wniosek składa się w formie dokumentowej (pisemnej, w postaci elektronicznej itp.).

3. Wniosek można złożyć do uczelni, do jednostki UPWr, której dotyczy wniosek lub do Centrum Wsparcia i Dostępności.

4. Wniosek o zapewnienie dostępności zawiera:

1) dane kontaktowe wnioskodawcy/-czyni,

2) wskazanie statusu osoby ze szczególnymi potrzebami,

3) barierę utrudniającą lub uniemożliwiającą dostępność,

4) preferowany sposób zapewnienia dostępności – opcjonalnie,

5) interes faktyczny,

6) sposób kontaktu z wnioskodawcą/-czynią.

5. Jednostka UPWr, której dotyczy wniosek, rozstrzyga go w uzgodnieniu z Centrum Wsparcia i Dostępności i zapewnia dostępność w zakresie określonym we wniosku bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

6. Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku, nie jest możliwe w terminie, o którym mowa w ustępie poprzedzającym, jednostka UPWr niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę/-czynię o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności. Wskazanie terminu dłuższego niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku oznacza możliwość złożenia skargi na brak dostępności.

7. W przypadkach uzasadnionych wyjątkowymi okolicznościami, gdy zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, jednostka UPWr niezwłocznie zawiadamia wnioskodawcę/-czynię o braku możliwości zapewnienia dostępności wraz z uzasadnieniem, co nie zwalnia jej z obowiązku zapewnienia dostępu alternatywnego.

§ 15


1. Każdy ma prawo wystąpić do wskazanego w deklaracji dostępności administratora dostępności cyfrowej z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej określonej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub ich elementów, albo żądaniem zastosowania dostępu alternatywnego.

2. Żądanie składa się w formie dokumentowej (pisemnej i mailowej).

3. Żądanie zapewnienia dostępności zawiera:

1) dane kontaktowe wnioskodawcy/-czyni,

2) wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub ich elementów, które mają być dostępne cyfrowo,

3) preferowany sposób zapewnienia dostępności – opcjonalnie,

4) wskazanie dostępu alternatywnego, jeśli dotyczy,

5) sposób kontaktu z wnioskodawcą/-czynią.

4. Administrator dostępności cyfrowej jest odpowiedzialny za zapewnienie dostępności wskazanej w żądaniu w ciągu 7 dni od złożenia żądania przez wnioskodawcę/-czynię.

5. Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym w żądaniu, nie jest możliwe
w terminie, o którym mowa w ustępie poprzedzającym, administrator dostępności cyfrowej niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę/-czynię o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.

6. Jeśli z przyczyn technicznych lub prawnych zapewnienie dostępności cyfrowej wskazanej w żądaniu jest niemożliwe, administrator dostępności cyfrowej niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 7 dni, powiadamia wnioskodawcę/czynię o przyczynach oraz zapewnia dostęp alternatywny.

POSTĘPOWANIE SKARGOWE

§ 16


1. W przypadku, gdy uczelnia nie zapewniła wnioskodawcy/-czyni dostępności:

1) w sposób i terminie, o których mowa w § 14 ust. 5 lub § 15 ust.4

2) albo w terminie, o którym mowa w § 14 ust. 6, lub § 15 ust.5,

3) albo z powodów określonych w zawiadomieniu, o którym mowa w § 14 ust. 7 lub § 15 ust.6,
wnioskodawca/-czyni może złożyć skargę na brak dostępności.

2. Skargę wnosi się do Prezesa Zarządu PFRON, w terminie 30 dni od dnia:

1) w którym upłynął termin określony w § 14 ust. 5 lub § 15 ust.4

2) albo wskazany w powiadomieniu, o którym mowa w § 14 ust. 6 lub § 15 ust.5,

3) albo otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 14 ust. 7 lub § 15 ust.6.

3. Jednostka UPWr, której dotyczy przedmiot skargi lub administrator dostępności cyfrowej przygotowuje stanowisko odnośnie do skargi w uzgodnieniu z Centrum Wsparcia i Dostępności. Centrum zatwierdza stanowisko.

4. W przypadku nakazania Uczelni przez Prezesa Zarządu PFRON-u, w drodze decyzji, zapewnienie dostępności Uczelnia zapewnia dostępność zgodnie z treścią tej decyzji.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 17


1. Wykonanie zarządzenia powierza się dyrektorowi Centrum Wsparcia i Dostępności.

2. Nadzór nad realizacją zarządzenia powierza się Prorektorowi ds. rozwoju uczelni.

3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z wyłączeniem zapisów § 3 ust. 4 i ust. 5 oraz §16, które wchodzą w życie w dniu 6 września 2021 roku

Rektor
prof. dr hab. inż. Jarosław Bosy

Zmiany

Zmiany
Status Akt zmieniający
akt zmieniający Zarządzenie nr 3/2022 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 5 stycznia 2022 roku

Historia wersji
Wytworzył: Jarosław Bosy
Data wytworzenia: 23-06-2021
Opublikowane przez: Bartosz Hoppe
Data publikacji: 25-06-2021 09:00
Ostatnio zaktualizował: Aleksandra Pomian
Data ostatniej aktualizacji: 05-01-2022 10:42