w sprawie przeprowadzania postępowań nostryfikacyjnych stopni naukowych uzyskanych za granicą oraz zasad ustalania i wnoszenia opłat za te postępowania
Na podstawie art. 23 ust. 1 i 2 pkt 2 w zw. z art. 328 ust. 3 ustawy z 20 lipca 2018r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2020 poz.85), rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 28 września 2018 r. w sprawie nostryfikacji stopni naukowych i stopni w zakresie sztuki nadanych za granicą (Dz.U. z 2018 r. poz. 1877) oraz §8 ust. 2 i 3 pkt 2 statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu uchwalonego w dniu 28 czerwca 2019 r. stanowiącego załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu ze zm. zarządza się, co następuje:
§ 1
1. Nostryfikacji podlega stopień naukowy doktora i doktora habilitowanego nadany przez uprawnioną instytucję działająca poza UE, OECD lub EFTA i nie podlegający uznaniu za równoważny na podstawie umów międzynarodowych.
2. Postępowanie nostryfikacyjne prowadza rada dyscypliny posiadająca kategorię A+ albo A w dyscyplinie, której dotyczy wniosek.
§ 2
1. Osoba ubiegająca się o nostryfikację składa do właściwej rady dyscypliny wniosek o uznanie stopnia naukowego za równoważny z odpowiednim polskim stopniem naukowym i wszczęcie postępowania nostryfikacyjnego wraz z następującymi załącznikami:
a) dyplomem potwierdzającym uzyskanie stopnia naukowego,
b) rozprawą doktorską lub dokumenty stanowiące podstawę nadania tego stopnia,
c) dokumentami potwierdzającymi osiągnięcia naukowe stanowiące podstawę przyznania wnioskodawcy stopnia naukowego – w przypadku ubiegania się o uznanie stopnia naukowego za równoważny z polskim stopniem naukowym doktora habilitowanego,
d) dyplomem ukończenia studiów wyższych lub dyplomu potwierdzającego uzyskanie stopnia naukowego, na podstawie którego kandydat wszczął procedurę uzyskania stopnia naukowego, o którego uznanie się ubiega,
e) oświadczeniem, że stopień naukowy, o którego nostryfikację się ubiega, nie stanowi ł przedmiotu postępowania nostryfikacyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej,
f) oświadczeniem zawierającym informację o miejscu i dacie urodzenia.
2. Dokumenty wymienione w ust.1 mogą być złożone w postaci kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem przez podmiot nostryfikujący.
3. Rada dyscypliny może, po przeprowadzeniu oceny formalnej wniosku, zażądać od wnioskodawcy przedłożenia tłumaczeń na język polski wszystkich dokumentów, o których mowa w ust.1, sporządzonych przez tłumacza przysięgłego albo sporządzonych przez zagranicznego tłumacza i poświadczonych przez właściwego konsula Rzeczypospolitej Polskiej.
4. Rada dyscypliny, w przypadku stwierdzenia braków formalnych wniosku, wyznacza wnioskodawcy termin, nie krótszy niż 14 dni, do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku, bez rozpoznania.
§ 3
1. Czynności postępowania o nostryfikację stopni naukowych uzyskanych za granicą kończą się uchwałami rady dyscypliny w przedmiocie:
a) wszczęcia lub odmowy wszczęcia postępowania,
b) uznania stopnia naukowego za równoważny z odpowiednim polskim stopniem naukowym,
c) odmowy uznania stopnia naukowego za równoważny z odpowiednim polskim stopniem naukowym.
2. Datą wszczęcia postępowania nostryfikacyjnego jest dzień doręczenia wniosku do właściwej rady dyscypliny.
3. Rada dyscyplina odmawiając wszczęcia postępowania nostryfikacyjnego wydaję postanowienie, na które służy zażalenie do rektora uczelni.
4. W szczególnych przypadkach, uzasadnionych wątpliwościami dotyczącymi osiągnięć stanowiących podstawę nadania wnioskodawcy stopnia naukowego, rada dyscypliny może skierować do recenzji dokumenty o których mowa w § 2 ust.1.
5. Rada dyscypliny wyznacza nie więcej niż trzech recenzentów spośród swoich pracowników posiadających co najmniej stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie, której dotyczy wniosek, oraz określa zakres recenzji i termin jej przedstawienia.
6. Rada dyscypliny odmawia uznania stopnia naukowego za równoważny z odpowiednim polskim stopniem naukowym lub zwolnienia z postępowania nostryfikacyjnego, w przypadku gdy instytucja, która nadała stopień naukowy:
a) nie posiadała w dniu wydania dyplomu uprawnień do nadawania stopni naukowych w rozumieniu przepisów wewnętrznego prawa kraju, w którego systemie szkolnictwa wyższego działa, lub
b) nie działa w systemie szkolnictwa wyższego żadnego kraju.
7. W przypadku stwierdzenia braku właściwości do przeprowadzenia postępowania nostryfikacyjnego właściwa rada dyscypliny wydaje postanowienie o odmowie przeprowadzenia postępowania. Na postanowienie przysługuje zażalenie do rektora.
8. Rada dyscypliny uznaje albo odmawia uznania stopnia naukowego za równoważny z odpowiednim polskim stopniem naukowym w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku spełniającego wymagania formalne. Do terminu 90 dni nie wlicza się okresów wyznaczonych na przedłożenie tłumaczenia dokumentów i przedstawienie recenzji.
9. Przy podejmowaniu uchwał, o których mowa w ust.1 stosuje się przepisy określające zasady głosowania przy przeprowadzaniu postępowań doktorskich i habilitacyjnych.
10. Dokumentacja dotycząca postępowania o nostryfikację stopnia naukowego uzyskanego za granicą jest kompletowana i przechowywana w dziekanacie obsługującym właściwą dyscyplinę.
11. Rada dyscypliny, w postępowaniu o nostryfikację stopnia naukowego, może powołać zespół w celu oceny formalnej wniosku, spośród swoich członków posiadających tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego.
§ 4
1. Za postępowanie nostryfikacyjne pobierana jest opłata, której maksymalna wysokość wynosi 50% wynagrodzenia profesora, określonego w przepisach w sprawie wysokości minimalnego miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego dla profesora w uczelni publicznej.
Przy ustalaniu wysokości opłaty przewodniczący rady dyscypliny bierze pod uwagę koszty poniesione w związku z przeprowadzonym postępowaniem oraz wyznacza termin jej wniesienia, nie później jednak niż na 14 dni przed podjęciem przez radę dyscypliny uchwały, kończącej postępowanie nostryfikacyjne.
2. Opłatę, o której mowa w ust.1, wnosi się niezależnie od wyniku postępowania nostryfikacyjnego, na rachunek bankowy Uczelni.
3. Opłaty nie pobiera się w przypadku stwierdzenia braku właściwości do przeprowadzenia postępowania nostryfikacyjnego.
4. W przypadku udokumentowanej, trudnej sytuacji materialnej osoby ubiegającej się o nostryfikację, przewodniczący rady dyscypliny może podjąć decyzję o obniżeniu wysokości lub zwolnieniu z opłaty, o której mowa w ust.1.
§ 5
1. Po przeprowadzeniu postępowania nostryfikacyjnego rada dyscypliny wydaje się zaświadczenie wg. wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia z 28 września 2012r.ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie nostryfikacji stopni naukowych i stopni w zakresie sztuki nadanych za granicą (Dz.U. z 2018r.poz.1877).
2. Z dniem wydania zaświadczenia jego posiadacz ma prawo do posługiwania się polskim stopniem naukowym i do korzystania z wynikających z tego faktu uprawnień.
§ 6
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Rektor
Prof. dr hab. inż. Tadeusz Trziszka
Wytworzył: | Tadeusz Trziszka |
---|---|
Data wytworzenia: | 20-02-2020 |
Opublikowane przez: | Piotr Kaługa |
Data publikacji: | 21-02-2020 09:50 |
Ostatnio zaktualizował: | Piotr Kaługa |
Data ostatniej aktualizacji: | 21-02-2020 10:04 |