w sprawie przekształcenia Inspektoratu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i Samodzielnego Stanowiska ds. Ochrony Przeciwpożarowej w Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej oraz wprowadzenia zmian do regulaminu organizacyjnego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonego w życie zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 roku
Na podstawie art. 23 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85 z późn. zm.), § 8 ust. 2 i ust. 3 pkt 2 i 50, § 40 ust. 6 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego z dnia 28 czerwca 2019 roku w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z późn. zm. oraz § 19 ust. 8 i § 114 Regulaminu organizacyjnego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego zał. nr 1 do zarządzenia nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 r. z późn. zm. zarządza się, co następuje:
§ 1
Przekształca się Inspektorat Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i Samodzielne Stanowisko ds. ochrony przeciwpożarowej w Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej.
§ 2
- Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej podlega bezpośrednio Prorektorowi ds. organizacji i rozwoju uczelni.
- Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej otrzymuje symbol organizacyjny I0BHPP00.
- Jednostka jest finansowana ze środków Uczelni.
§ 3
Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej:
- Przeprowadza kontrolę warunków pracy i przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk pracy, na których są zatrudnione kobiety w ciąży lub karmiące dziecko piersią, młodociani, niepełnosprawni, pracownicy wykonujący pracę zmianową, w tym pracujący w nocy, a także osoby fizyczne wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę.
- Informuje na bieżąco pracodawcę o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń.
- Sporządza i przedstawia pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowe analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierające propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia oraz zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy.
- Uczestniczy w:
1) opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju zakładu pracy oraz przedstawia propozycje dotyczące uwzględnienia w tych planach rozwiązań techniczno-organizacyjnych zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;
2) ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji zakładu pracy albo jego części, a także nowych inwestycji, ponadto zgłasza wnioski dotyczące uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w tych założeniach i dokumentacji;
3) przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy, urządzenia produkcyjne oraz inne urządzenia mające wpływ na warunki pracy i bezpieczeństwo pracowników;
4) opracowywaniu zakładowych układów zbiorowych pracy, wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w ustalaniu zadań osób kierujących pracownikami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
5) ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontroluje realizację tych wniosków;
6) dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą;
7) konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a także w pracach komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz innych zakładowych komisji zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy.
- Zgłasza wnioski dotyczące wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w stosowanych oraz nowo wprowadzanych procesach produkcyjnych.
- Przedstawia pracodawcy wnioski dotyczące zachowania wymagań ergonomii na poszczególnych stanowiskach pracy.
- Opiniuje szczegółowe instrukcje dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy.
- Prowadzi rejestry, kompletuje i przechowuje dokumenty dotyczące wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowuje wyniki badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.
- Prowadzi doradztwo w zakresie:
1) stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
2) organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej.
- Współpracuje z:
1) właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników;
2) laboratoriami upoważnionymi, zgodnie z odrębnymi przepisami, do dokonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych, występujących w środowisku pracy, w zakresie organizowania tych badań i pomiarów oraz sposobów ochrony pracowników przed tymi czynnikami lub warunkami;
3) laboratoriami i innymi jednostkami zajmującymi się pomiarami stanu środowiska naturalnego, działającymi w systemie państwowego monitoringu środowiska, określonego w odrębnych przepisach.
- Współdziała z:
1) lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich pracowników;
2) społeczną inspekcją pracy oraz z zakładowymi organizacjami związkowymi przy:
a) podejmowaniu przez nie działań mających na celu przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w trybie i w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach;
b) podejmowanych przez pracodawcę przedsięwzięciach mających na celu poprawę warunków pracy.
- Inicjuje i rozwija na terenie zakładu pracy różne formy popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.
- Realizuje zadania w zakresie zabezpieczenia ppoż. zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony ppoż.
- Zgłasza Rektorowi wnioski mające na celu poprawę stanu ochrony ppoż.
- Opiniuje i uzgadnia na etapie projektowania inwestycje, remonty, przebudowy i rozbudowy obiektów uczelnianych.
- Sprawdza praktykę ewakuacji pracowników i studentów na podstawie opracowanych instrukcji bezpieczeństwa pożarowego i planów ewakuacji.
- Nadzoruje rozmieszczenie i konserwację podręcznego sprzętu gaśniczego oraz urządzeń ppoż. poprzez:
1) terminowe zawieranie umów dotyczących konserwacji sprzętu, jego wymiany lub naprawy;
2) rozliczanie w systemie EOD wykonania napraw i przeglądów sprzętu i urządzeń ppoż.;
3) wyposażanie nowych obiektów w podręczny sprzęt gaśniczy;
4) etatyzację tego sprzętu dla całej Uczelni.
- Współpracuje z właściwymi organami ochrony ppoż., tj. Komendą Miejską PSP we Wrocławiu i Wojewódzką.
- Zgłasza władzom Uczelni wnioski dotyczące wyłączenia z eksploatacji obiektów, w których występuje zagrożenie zdrowia i życia.
- Wnioskuje o opracowanie instrukcji wraz z planami ewakuacyjnymi dla obiektów oraz ich aktualizację.
§ 4
- Działem, o którym mowa w § 1 kieruje kierownik powoływany przez Rektora na wniosek Prorektora ds. organizacji i rozwoju uczelni.
- Kierownik jest bezpośrednim przełożonym pracowników i odpowiada za prawidłową realizację zadań podległej mu jednostki.
§ 5
Pracownicy Inspektoratu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i Samodzielnego Stanowiska ds. ochrony przeciwpożarowej stają się pracownikami Działu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej.
§ 6
Niniejsze zarządzenie stanowi podstawę do:
- Przeprowadzenia inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej.
- Wykonania stosownych szyldów i pieczątek.
- Likwidacji dotychczasowych szyldów i pieczątek.
- Wprowadzenia zmian w systemie EOD.
§ 7
Nadzór nad realizacją niniejszego zarządzenia powierza się Prorektorowi ds. organizacji i rozwoju uczelni.
§ 8
Wprowadza się następujące zmiany do Regulaminu Organizacyjnego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu:
1) w § 17 ust. 3 pkt 27 otrzymuje brzmienie: „Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej”;
2) uchyla się § 17 ust. 3 pkt 38 lit. d;
3) uchyla się § 22 ust. 2 pkt 17;
4) uchyla się § 22 ust. 2 pkt 24;
5) w § 26 dodaje się pkt 18 w brzmieniu: „Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej”;
6) w schemacie graficznym jednostki organizacyjne podległe bezpośrednio rektorowi Inspektorat Bezpieczeństwa i Higieny Pracy uchyla się;
7) w schemacie graficznym jednostki organizacyjne podległe bezpośrednio rektorowi Samodzielne stanowisko ds. ochrony przeciwpożarowej uchyla się;
8) w schemacie graficznym jednostki organizacyjne podległe bezpośrednio prorektorowi ds. organizacji i rozwoju uczelni dodaje się: „Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej”;
9) uchyla się § 27 ust. 4 pkt 3 lit. b;
10) uchyla się § 27 ust. 4 pkt 3 lit. d;
11) § 42 otrzymuje brzmienie:
„Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej:
- Przeprowadza kontrolę warunków pracy i przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk pracy, na których są zatrudnione kobiety w ciąży lub karmiące dziecko piersią, młodociani, niepełnosprawni, pracownicy wykonujący pracę zmianową, w tym pracujący w nocy, a także osoby fizyczne wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę.
- Informuje na bieżąco pracodawcę o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń.
- Sporządza i przedstawia pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowe analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierające propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia oraz zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy.
- Uczestniczy w:
1) opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju zakładu pracy oraz przedstawia propozycje dotyczące uwzględnienia w tych planach rozwiązań techniczno-organizacyjnych zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;
2) ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji zakładu pracy albo jego części, a także nowych inwestycji, ponadto zgłasza wnioski dotyczące uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w tych założeniach i dokumentacji;
3) przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy, urządzenia produkcyjne oraz inne urządzenia mające wpływ na warunki pracy i bezpieczeństwo pracowników;
4) opracowywaniu zakładowych układów zbiorowych pracy, wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w ustalaniu zadań osób kierujących pracownikami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
5) ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontroluje realizację tych wniosków;
6) dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą;
7) konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a także w pracach komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz innych zakładowych komisji zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy.
- Zgłasza wnioski dotyczące wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w stosowanych oraz nowo wprowadzanych procesach produkcyjnych.
- Przedstawia pracodawcy wnioski dotyczące zachowania wymagań ergonomii na poszczególnych stanowiskach pracy.
- Opiniuje szczegółowe instrukcje dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy.
- Prowadzi rejestry, kompletuje i przechowuje dokumenty dotyczące wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowuje wyniki badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.
- Prowadzi doradztwo w zakresie:
1) stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
2) organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej.
- Współpracuje z:
1) właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników;
2) laboratoriami upoważnionymi, zgodnie z odrębnymi przepisami, do dokonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych, występujących w środowisku pracy, w zakresie organizowania tych badań i pomiarów oraz sposobów ochrony pracowników przed tymi czynnikami lub warunkami;
3) laboratoriami i innymi jednostkami zajmującymi się pomiarami stanu środowiska naturalnego, działającymi w systemie państwowego monitoringu środowiska, określonego w odrębnych przepisach.
- Współdziała z:
1) lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich pracowników;
2) społeczną inspekcją pracy oraz z zakładowymi organizacjami związkowymi przy:
a) podejmowaniu przez nie działań mających na celu przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w trybie i w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach;
b) podejmowanych przez pracodawcę przedsięwzięciach mających na celu poprawę warunków pracy.
- Inicjuje i rozwija na terenie zakładu pracy różne formy popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.
- Realizuje zadania w zakresie zabezpieczenia ppoż. zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony ppoż.
- Zgłasza Rektorowi wnioski mające na celu poprawę stanu ochrony ppoż.
- Opiniuje i uzgadnia na etapie projektowania inwestycje, remonty, przebudowy i rozbudowy obiektów uczelnianych.
- Sprawdza praktykę ewakuacji pracowników i studentów na podstawie opracowanych instrukcji bezpieczeństwa pożarowego i planów ewakuacji.
- Nadzoruje rozmieszczenie i konserwację podręcznego sprzętu gaśniczego oraz urządzeń ppoż. poprzez:
1) terminowe zawieranie umów dotyczących konserwacji sprzętu, jego wymiany lub naprawy;
2) rozliczanie w systemie EOD wykonania napraw i przeglądów sprzętu i urządzeń ppoż.;
3) wyposażanie nowych obiektów w podręczny sprzęt gaśniczy;
4) etatyzację tego sprzętu dla całej Uczelni.
- Współpracuje z właściwymi organami ochrony ppoż., tj. Komendą Miejską PSP we Wrocławiu i Wojewódzką.
- Zgłasza władzom Uczelni wnioski dotyczące wyłączenia z eksploatacji obiektów, w których występuje zagrożenie zdrowia i życia.
- Wnioskuje o opracowanie instrukcji wraz z planami ewakuacyjnymi dla obiektów oraz ich aktualizację”;
12) uchyla się § 43;
13) § 113 ust. 1 pkt 1 lit. f otrzymuje brzmienie: „Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej”;
14) uchyla się § 113 ust. 1 pkt 1 lit. i;
15) W załączniku nr 1 do regulaminu organizacyjnego wprowadzonym zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 roku wprowadza się następujące zmiany:
a) w pionie podległym bezpośrednio rektorowi uchyla się pkt 25 i pkt 28;
b) w pionie podległym bezpośrednio prorektorowi ds. organizacji i rozwoju uczelni dodaje się pkt 18 w brzmieniu: „Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej I0BHPP00”.
§ 9
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i mocą obowiązywania 1 grudnia 2020 r.
Rektor
prof. dr hab. inż. Jarosław Bosy