2020 rok

Zarządzenie nr 367/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 4 grudnia 2020 roku

w sprawie przekształcenia Inspektoratu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i Samodzielnego Stanowiska ds. Ochrony Przeciwpożarowej w Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej oraz wprowadzenia zmian do regulaminu organizacyjnego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonego w życie zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 roku

Na podstawie art. 23 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85 z późn. zm.), § 8 ust. 2 i ust. 3 pkt 2 i 50, § 40 ust. 6 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego z dnia 28 czerwca 2019 roku w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z późn. zm. oraz § 19 ust. 8 i § 114 Regulaminu organizacyjnego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego zał. nr 1 do zarządzenia nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 r. z późn. zm. zarządza się, co następuje:

§ 1


Przekształca się Inspektorat Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i Samodzielne Stanowisko ds. ochrony przeciwpożarowej w Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej.

§ 2

  1. Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej podlega bezpośrednio Prorektorowi ds. organizacji i rozwoju uczelni.

  2. Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej otrzymuje symbol organizacyjny I0BHPP00.

  3. Jednostka jest finansowana ze środków Uczelni.

§ 3


Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej:

  1. Przeprowadza kontrolę warunków pracy i przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk pracy, na których są zatrudnione kobiety w ciąży lub karmiące dziecko piersią, młodociani, niepełnosprawni, pracownicy wykonujący pracę zmianową, w tym pracujący w nocy, a także osoby fizyczne wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę.

  2. Informuje na bieżąco pracodawcę o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń.

  3. Sporządza i przedstawia pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowe analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierające propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia oraz zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy.

  4. Uczestniczy w:

    1) opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju zakładu pracy oraz przedstawia propozycje dotyczące uwzględnienia w tych planach rozwiązań techniczno-organizacyjnych zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;

    2) ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji zakładu pracy albo jego części, a także nowych inwestycji, ponadto zgłasza wnioski dotyczące uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w tych założeniach i dokumentacji;

    3) przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy, urządzenia produkcyjne oraz inne urządzenia mające wpływ na warunki pracy i bezpieczeństwo pracowników;

    4) opracowywaniu zakładowych układów zbiorowych pracy, wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w ustalaniu zadań osób kierujących pracownikami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;

    5) ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontroluje realizację tych wniosków;

    6) dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą;

    7) konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a także w pracach komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz innych zakładowych komisji zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy.

  5. Zgłasza wnioski dotyczące wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w stosowanych oraz nowo wprowadzanych procesach produkcyjnych.

  6. Przedstawia pracodawcy wnioski dotyczące zachowania wymagań ergonomii na poszczególnych stanowiskach pracy.

  7. Opiniuje szczegółowe instrukcje dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy.

  8. Prowadzi rejestry, kompletuje i przechowuje dokumenty dotyczące wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowuje wyniki badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.

  9. Prowadzi doradztwo w zakresie:

    1) stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;

    2) organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej.

  10. Współpracuje z:

    1) właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników;

    2) laboratoriami upoważnionymi, zgodnie z odrębnymi przepisami, do dokonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych, występujących w środowisku pracy, w zakresie organizowania tych badań i pomiarów oraz sposobów ochrony pracowników przed tymi czynnikami lub warunkami;

    3) laboratoriami i innymi jednostkami zajmującymi się pomiarami stanu środowiska naturalnego, działającymi w systemie państwowego monitoringu środowiska, określonego w odrębnych przepisach.

  11. Współdziała z:

    1) lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich pracowników;

    2) społeczną inspekcją pracy oraz z zakładowymi organizacjami związkowymi przy:

    a) podejmowaniu przez nie działań mających na celu przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w trybie i w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach;

    b) podejmowanych przez pracodawcę przedsięwzięciach mających na celu poprawę warunków pracy.

  12. Inicjuje i rozwija na terenie zakładu pracy różne formy popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.

  13. Realizuje zadania w zakresie zabezpieczenia ppoż. zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony ppoż.

  14. Zgłasza Rektorowi wnioski mające na celu poprawę stanu ochrony ppoż.

  15. Opiniuje i uzgadnia na etapie projektowania inwestycje, remonty, przebudowy i rozbudowy obiektów uczelnianych.

  16. Sprawdza praktykę ewakuacji pracowników i studentów na podstawie opracowanych instrukcji bezpieczeństwa pożarowego i planów ewakuacji.

  17. Nadzoruje rozmieszczenie i konserwację podręcznego sprzętu gaśniczego oraz urządzeń ppoż. poprzez:

    1) terminowe zawieranie umów dotyczących konserwacji sprzętu, jego wymiany lub naprawy;

    2) rozliczanie w systemie EOD wykonania napraw i przeglądów sprzętu i urządzeń ppoż.;

    3) wyposażanie nowych obiektów w podręczny sprzęt gaśniczy;

    4) etatyzację tego sprzętu dla całej Uczelni.

  18. Współpracuje z właściwymi organami ochrony ppoż., tj. Komendą Miejską PSP we Wrocławiu i Wojewódzką.

  19. Zgłasza władzom Uczelni wnioski dotyczące wyłączenia z eksploatacji obiektów, w których występuje zagrożenie zdrowia i życia.

  20. Wnioskuje o opracowanie instrukcji wraz z planami ewakuacyjnymi dla obiektów oraz ich aktualizację.

§ 4

  1. Działem, o którym mowa w § 1 kieruje kierownik powoływany przez Rektora na wniosek Prorektora ds. organizacji i rozwoju uczelni.

  2. Kierownik jest bezpośrednim przełożonym pracowników i odpowiada za prawidłową realizację zadań podległej mu jednostki.

§ 5


Pracownicy Inspektoratu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i Samodzielnego Stanowiska ds. ochrony przeciwpożarowej stają się pracownikami Działu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej.

§ 6


Niniejsze zarządzenie stanowi podstawę do:

  1. Przeprowadzenia inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej.

  2. Wykonania stosownych szyldów i pieczątek.

  3. Likwidacji dotychczasowych szyldów i pieczątek.

  4. Wprowadzenia zmian w systemie EOD.

§ 7


Nadzór nad realizacją niniejszego zarządzenia powierza się Prorektorowi ds. organizacji i rozwoju uczelni.

§ 8

Wprowadza się następujące zmiany do Regulaminu Organizacyjnego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu:

1) w § 17 ust. 3 pkt 27 otrzymuje brzmienie: „Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej”;

2) uchyla się § 17 ust. 3 pkt 38 lit. d;

3) uchyla się § 22 ust. 2 pkt 17;

4) uchyla się § 22 ust. 2 pkt 24;

5) w § 26 dodaje się pkt 18 w brzmieniu: „Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej”;

6) w schemacie graficznym jednostki organizacyjne podległe bezpośrednio rektorowi Inspektorat Bezpieczeństwa i Higieny Pracy uchyla się;

7) w schemacie graficznym jednostki organizacyjne podległe bezpośrednio rektorowi Samodzielne stanowisko ds. ochrony przeciwpożarowej uchyla się;

8) w schemacie graficznym jednostki organizacyjne podległe bezpośrednio prorektorowi ds. organizacji i rozwoju uczelni dodaje się: „Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej”;

9) uchyla się § 27 ust. 4 pkt 3 lit. b;

10) uchyla się § 27 ust. 4 pkt 3 lit. d;

11) § 42 otrzymuje brzmienie:

„Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej:

  1. Przeprowadza kontrolę warunków pracy i przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk pracy, na których są zatrudnione kobiety w ciąży lub karmiące dziecko piersią, młodociani, niepełnosprawni, pracownicy wykonujący pracę zmianową, w tym pracujący w nocy, a także osoby fizyczne wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę.

  2. Informuje na bieżąco pracodawcę o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń.

  3. Sporządza i przedstawia pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowe analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierające propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia oraz zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy.

  4. Uczestniczy w:

    1) opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju zakładu pracy oraz przedstawia propozycje dotyczące uwzględnienia w tych planach rozwiązań techniczno-organizacyjnych zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;

    2) ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji zakładu pracy albo jego części, a także nowych inwestycji, ponadto zgłasza wnioski dotyczące uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w tych założeniach i dokumentacji;

    3) przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy, urządzenia produkcyjne oraz inne urządzenia mające wpływ na warunki pracy i bezpieczeństwo pracowników;

    4) opracowywaniu zakładowych układów zbiorowych pracy, wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w ustalaniu zadań osób kierujących pracownikami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;

    5) ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontroluje realizację tych wniosków;

    6) dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą;

    7) konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a także w pracach komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz innych zakładowych komisji zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy.

  5. Zgłasza wnioski dotyczące wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w stosowanych oraz nowo wprowadzanych procesach produkcyjnych.

  6. Przedstawia pracodawcy wnioski dotyczące zachowania wymagań ergonomii na poszczególnych stanowiskach pracy.

  7. Opiniuje szczegółowe instrukcje dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy.

  8. Prowadzi rejestry, kompletuje i przechowuje dokumenty dotyczące wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowuje wyniki badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.

  9. Prowadzi doradztwo w zakresie:

    1) stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;

    2) organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej.

  10. Współpracuje z:

    1) właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników;

    2) laboratoriami upoważnionymi, zgodnie z odrębnymi przepisami, do dokonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych, występujących w środowisku pracy, w zakresie organizowania tych badań i pomiarów oraz sposobów ochrony pracowników przed tymi czynnikami lub warunkami;

    3) laboratoriami i innymi jednostkami zajmującymi się pomiarami stanu środowiska naturalnego, działającymi w systemie państwowego monitoringu środowiska, określonego w odrębnych przepisach.

  11. Współdziała z:

    1) lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich pracowników;

    2) społeczną inspekcją pracy oraz z zakładowymi organizacjami związkowymi przy:

    a) podejmowaniu przez nie działań mających na celu przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w trybie i w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach;

    b) podejmowanych przez pracodawcę przedsięwzięciach mających na celu poprawę warunków pracy.

  12. Inicjuje i rozwija na terenie zakładu pracy różne formy popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.
  13. Realizuje zadania w zakresie zabezpieczenia ppoż. zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony ppoż.
  14. Zgłasza Rektorowi wnioski mające na celu poprawę stanu ochrony ppoż.
  15. Opiniuje i uzgadnia na etapie projektowania inwestycje, remonty, przebudowy i rozbudowy obiektów uczelnianych.
  16. Sprawdza praktykę ewakuacji pracowników i studentów na podstawie opracowanych instrukcji bezpieczeństwa pożarowego i planów ewakuacji.
  17. Nadzoruje rozmieszczenie i konserwację podręcznego sprzętu gaśniczego oraz urządzeń ppoż. poprzez:

    1) terminowe zawieranie umów dotyczących konserwacji sprzętu, jego wymiany lub naprawy;

    2) rozliczanie w systemie EOD wykonania napraw i przeglądów sprzętu i urządzeń ppoż.;

    3) wyposażanie nowych obiektów w podręczny sprzęt gaśniczy;

    4) etatyzację tego sprzętu dla całej Uczelni.

  18. Współpracuje z właściwymi organami ochrony ppoż., tj. Komendą Miejską PSP we Wrocławiu i Wojewódzką.

  19. Zgłasza władzom Uczelni wnioski dotyczące wyłączenia z eksploatacji obiektów, w których występuje zagrożenie zdrowia i życia.

  20. Wnioskuje o opracowanie instrukcji wraz z planami ewakuacyjnymi dla obiektów oraz ich aktualizację”;

    12) uchyla się § 43;

    13) § 113 ust. 1 pkt 1 lit. f otrzymuje brzmienie: „Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej”;

    14) uchyla się § 113 ust. 1 pkt 1 lit. i;

    15) W załączniku nr 1 do regulaminu organizacyjnego wprowadzonym zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 roku wprowadza się następujące zmiany:

    a) w pionie podległym bezpośrednio rektorowi uchyla się pkt 25 i pkt 28;

    b) w pionie podległym bezpośrednio prorektorowi ds. organizacji i rozwoju uczelni dodaje się pkt 18 w brzmieniu: „Dział Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej I0BHPP00”.

§ 9


Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i mocą obowiązywania 1 grudnia 2020 r.

Rektor
prof. dr hab. inż. Jarosław Bosy

Zmiany

Zmiany
Status Akt zmieniający
akt zmieniany Zarządzenie nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 roku
akt powiązany Obwieszczenie nr 7/2023 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 16 lutego 2023 roku

Historia wersji
Wytworzył: Jarosław Bosy
Data wytworzenia: 04-12-2020
Opublikowane przez: Bartosz Hoppe
Data publikacji: 09-12-2020 10:00
Ostatnio zaktualizował: Aleksandra Pomian
Data ostatniej aktualizacji: 20-02-2023 09:22