2020 rok

Zarządzenie nr 353/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 13 listopada 2020 roku

AKT PRAWNY ZMIENIONY

w sprawie zasad przeprowadzania zaliczeń i egzaminów kończących zajęcia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej

Na podstawie art. 23 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 76a ust. 1 i 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85 z późn. zm.), § 8 ust. 2 i 3 pkt. 2 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu zarządza się, co następuje:

§ 1

1. W Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu organizacja weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się określonych w programach studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia i jednolitych studiach magisterskich w szczególności przeprowadzania zaliczeń i egzaminów kończących określone zajęcia może odbywać się poza siedzibą Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W okresie czasowego ograniczenia lub czasowego zawieszenia funkcjonowania Uczelni wszystkie zaliczenia/egzaminy kończące zajęcia odbywają się w formie zdalnej z zastrzeżeniem ust. 3.

3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli zaliczenie lub egzamin kończący zajęcia obejmuje weryfikację uzyskanych umiejętności praktycznych, może za zgodą rektora odbyć się w siedzibie Uczelni bez wykorzystania środków komunikacji elektronicznej. Wniosek do rektora o przeprowadzenie zaliczenia lub egzaminu kończącego zajęcia, o którym mowa w zdaniu pierwszym składa dziekan lub upoważniony prodziekan.

4. Do przeprowadzania zaliczeń i egzaminów kończących zajęcia, o których mowa w ust. 1, zwanych dalej „zaliczeniami/egzaminami zdalnymi”, wykorzystuje się narzędzia informatyczne zalecane przez Uczelniane Centrum Informatyzacji oraz Centrum Zasobów i Wsparcia Dydaktyki w szczególności:

1) platformę e-learningową Moodle,

2) usługi Google Suite (w szczególności Google Meet, Google Classroom),

3) usługi Office 365 (w szczególności MS Teams),

4) usługi Zoom.

5. O wyborze środka komunikacji elektronicznej decyduje nauczyciel akademicki lub inna osoba prowadząca zajęcia, zwana dalej „nauczycielem”, po zasięgnięciu opinii studentów (starosty roku).

6. Nadzór nad prawidłowym przeprowadzeniem zaliczeń/egzaminów zdalnych sprawuje dziekan wydziału lub upoważniony prodziekan.

7. Dziekan lub upoważniony prodziekan po uzyskaniu opinii studentów (starosty roku)
w uzgodnieniu z prorektorem ds. studenckich i edukacji może dopuścić użycie innych środków komunikacji elektronicznej służących weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się pod warunkiem, że nie wymagają one ponoszenia kosztów zakupu sprzętu i oprogramowania przez studentów oraz zapewniają ochronę danych osobowych. W przypadku braku ww. opinii w terminie 3 dni od przekazania prośby o jej wyrażenie wymóg zasięgnięcia opinii uważa się za spełniony.

8. W uzasadnionych przypadkach w celu przeprowadzenia weryfikacji efektów uczenia się w sposób określony w ust. 1 nauczyciel może zmienić ustalone na pierwszych zajęciach: formę, zasady oraz harmonogram zaliczeń wraz z warunkami dopuszczenia do zaliczenia/egzaminu, określone w sylabusie przedmiotu. Informacje o wprowadzonych zmianach oraz terminach zaliczeń/egzaminów zdalnych nauczyciel niezwłocznie przekazuje studentom.

9. Wprowadzenie zmian, o których mowa w ust. 8 wymaga akceptacji dziekana lub upoważnionego prodziekana po uzyskaniu opinii studentów (starosty roku), którzy w terminie 3 dni od przekazania prośby o wyrażenie opinii mogą zgłosić swoje uwagi.

10. W celu dostosowania przebiegu zaliczeń/egzaminów zdalnych do potrzeb osób
z niepełnosprawnościami lub szczególnymi potrzebami należy stosować środki komunikacji elektronicznej odpowiednie do potrzeb tych osób zgłoszonych Pełnomocnikowi Rektora ds. osób niepełnosprawnych na zasadach określonych w Regulaminie udzielania wsparcia osobom niepełnosprawnym na UPWr.

11. Centrum Zasobów i Wsparcia Dydaktyki (w porozumieniu z innymi jednostkami organizacyjnymi) zobowiązuje się do przeprowadzenia szkoleń z obsługi środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w ust. 4 i 7, dla osób uczestniczących w zaliczeniach/egzaminach zdalnych.

§ 2

1. Nauczyciel organizuje zaliczenie/egzamin zdalny w sposób zapewniający samodzielność pracy studenta oraz jest zobowiązany do weryfikacji jego tożsamości.

2. Jeżeli w trakcie zaliczenia/egzaminu zdalnego połączenie zostanie przerwane z przyczyn technicznych, nauczyciel decyduje o ewentualnej konieczności jego powtórzenia albo wystawia ocenę uwzględniając jego dotychczasowy przebieg.

3. Jeżeli z przyczyn technicznych, o których mowa w ust. 2, konieczne będzie powtórzenie zaliczenia/egzaminu zdalnego, wyznaczony dodatkowy termin nie jest traktowany jako termin poprawkowy.

4. W trakcie trwania zaliczenia/egzaminu zdalnego, student ma obowiązek posiadania stale uruchomionej i skierowanej na niego kamery. Obraz z kamery ma być nieprzetworzony – niedozwolone jest używanie dodatkowego oprogramowania modyfikującego obraz, np. dodającego tło lub efekty. Student jest zobowiązany, na polecenie nauczyciela, do udostępnienia za pomocą swojej kamery obrazu pomieszczenia, w którym się znajduje. Nieprzestrzeganie tych obowiązków może stanowić podstawę przerwania zaliczenia/egzaminu i uzyskaniem przez studenta oceny niedostatecznej.

§ 3

1. W celu zapewnienia bezpieczeństwa danych osobowych oraz weryfikacji tożsamości osób studenci i nauczyciele uczestniczący w zaliczeniach i egzaminach zdalnych są zobowiązani do korzystania wyłącznie z poczty elektronicznej w domenie upwr.edu.pl

2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach do przekazania informacji dopuszcza się wykorzystanie kont pocztowych w domenie uczelni/instytucji, w której jest zatrudniony nauczyciel, przeprowadzający zaliczenie/egzamin zdalny, niebędący pracownikiem UPWr, lub odbywa studia student przystępujący do zaliczenia/egzaminu zdalnego.

§ 4

Wykonanie zarządzenia powierza się dziekanom wydziałów, a nadzór nad wykonaniem zarządzenia Prorektorowi ds. studenckich i edukacji.

§ 5

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Rektor

prof. dr hab. inż. Jarosław Bosy

Zmiany

Zmiany
Status Akt zmieniający
akt zmieniający Zarządzenie nr 246/2021 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 15 grudnia 2021 roku

Historia wersji
Wytworzył: Jarosław Bosy
Data wytworzenia: 13-11-2020
Opublikowane przez: Piotr Kaługa
Data publikacji: 13-11-2020 16:00
Ostatnio zaktualizował: Aleksandra Pomian
Data ostatniej aktualizacji: 17-12-2021 10:42