2020 rok

Zarządzenie nr 343/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 9 listopada 2020 roku

AKT PRAWNY ZMIENIONY

w sprawie wytycznych w zakresie organizacji, prowadzenia i rozliczania zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość

Na podstawie art. 23 ust. 1 i 2, art. 67 ust. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo
o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jednolity Dz. U. 2020, poz. 85 z późn. zm.), § 12 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz. U. z 2018 r., poz. 1861, z późn. zm.) oraz § 8 ust. 2 i ust. 3 pkt 2 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z późn. zm.. stanowiącego załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 28 czerwca 2019 roku w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu zarządza się, co następuje:

§1

Określa się zasady i wymagania dotyczące prowadzenia i rozliczania zajęć realizowanych
z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (zwanym dalej kształceniem zdalnym) na studiach pierwszego stopnia, drugiego stopnia i jednolitych studiach magisterskich:

  1. Wymagania obowiązujące w zakresie prowadzenia zajęć dydaktycznych w formie zdalnej:
    1) W kształceniu zdalnym wykorzystuje się narzędzia informatyczne zalecane przez Uczelniane Centrum Informatyzacji oraz Centrum Zasobów i Wsparcia Dydaktyki do zdalnego przeprowadzenia zajęć dydaktycznych, w szczególności:
  1. platformę e-learningową Moodle,
  2. usługi Google Suite (w szczególności Google Meet, Google Classroom),
  3. usługi Office365 (w szczególności MS Teams),
  4. usługi Zoom.
    2) Dziekan może zezwolić na wykorzystanie innych narzędzi do prowadzenia zajęć zdalnych pod warunkiem, że nie zachodzi konieczność ponoszenia dodatkowych kosztów zakupu sprzętu i oprogramowania przez uczestników kształcenia oraz pod warunkiem, że korzystanie z nich odbywa się na podstawie umów zawartych przez Uczelnię, zwłaszcza z uwzględnieniem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.
    3) Kształcenie zdalne powinno odbywać się w interakcji Student – Prowadzący zajęcia
    i mieć charakter symultaniczny (synchroniczny), tzn. odbywać się w czasie rzeczywistym, zgodnie z obowiązującym rozkładem zajęć i w bieżącym kontakcie ze studentami. Dopuszcza się możliwość zmiany dnia tygodnia i godziny zajęć
    w porozumieniu z uczestnikami grupy zajęciowej i dziekanem.
    4) Jako uzupełnienie formy synchronicznej dopuszcza się prowadzenie kształcenia zdalnego z częściowym pominięciem bieżącej interakcji pomiędzy prowadzącym zajęcia a studentami (forma asynchroniczna). Realizując taką formę kształcenia zdalnego prowadzący zajęcia udostępnia studentom materiały dydaktyczne w postaci elektronicznej (np. prezentacje multimedialne, filmy instruktażowe, opracowania, nagrania ćwiczeń i wykładów), równolegle studenci mogą być zobowiązani do opracowania zadanego tematu, rozwiązania problemu, przygotowania prezentacji, referatu, projektu itp.;
    5) Niedopuszczalne jest zastosowanie asynchronicznej formy kształcenia zdalnego jako jedynej, bądź głównej, formy prowadzenia zajęć dydaktycznych, wymagającej od studenta wyłącznie zapoznania się z elektroniczną postacią materiałów dydaktycznych lub samodzielnego uzyskania efektów uczenia się, określonych w karcie opisu (sylabusie) przedmiotu, na podstawie rekomendowanej literatury; 
    6) W ramach realizowania kształcenia zdalnego prowadzący zajęcia zobowiązani są do:

  1. przygotowania materiałów dydaktycznych niezbędnych do uzyskania efektów uczenia się określonych dla danego przedmiotu i czuwania nad ich jakością,
  2. niezwłocznego poinformowania studentów grupy zajęciowej o narzędziu zdalnego kształcenia, wykorzystywanym do realizacji zajęć, za pośrednictwem USOSweb lub ogłoszenia na stronie domowej wydziału UPWr, na którym zatrudniony jest prowadzący, 
  3. opracowania i przedstawienia studentom warunków uzyskania zaliczenia przedmiotu, dokładnego planu pracy, warunków i sposobu odrobienia nieobecności na zajęciach oraz godzin konsultacji, 
  4. regularnego monitorowania i dokumentowania stopnia realizacji zajęć i uzyskiwania przez studentów efektów uczenia się, określonych w sylabusie przedmiotu,
  5. zapewnienia możliwości indywidualnych konsultacji z prowadzącym przy użyciu środków komunikacji elektronicznej w godzinach konsultacji oraz wprowadzenia informacji o terminach tych konsultacji do USOSweb,
  6. przygotowania materiałów do zajęć w pełnym poszanowaniu praw autorskich osób trzecich oraz pozyskania licencji koniecznych do zaprezentowania ich na zajęciach.

7) Przygotowując zajęcia prowadzący powinien uwzględnić możliwość dostosowania zajęć do potrzeb osób z niepełnosprawnościami lub szczególnymi potrzebami poprzez stosowanie środków komunikacji elektronicznej odpowiednich do potrzeb tych osób. O konieczności i sposobie adaptacji zajęć prowadzący powinien zostać poinformowany przez Pełnomocnika ds. Osób Niepełnosprawnych, w terminie umożliwiającym dostosowanie zajęć do potrzeb studenta, w przypadku przyznania mu uprawnienia.

8) Ewentualne nagrywanie zajęć możliwe jest wyłącznie pod warunkiem użycia środków komunikacji elektronicznej uniemożliwiających identyfikację danych osobowych
i wizerunku uczestników zajęć. Przed nagrywaniem zajęć wymagane jest uzyskanie zgody wszystkich osób w nich uczestniczących.

9) Obowiązkowe jest sporządzanie na każdych zajęciach listy obecności (np. poprzez PrintScreen) oraz dodawanie do listy uczestników zajęć adresu e-mail dziekana lub upoważnionego prodziekana (na ich wniosek przesłany za pośrednictwem                  e-mail) w celu umożliwienia przeprowadzenia hospitacji dziekańskich, o których mowa w § 3 ust. 3.

10)Prowadzący zajęcia zobowiązany jest również do bieżącej kontroli uzyskiwanych przez studentów efektów uczenia się, co może odbywać się:

  1. symultanicznie (synchronicznie), przy użyciu środków komunikacji elektronicznej zapewniających wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym (np. poprzez odpowiedź ustną w trakcie zajęć, testy/quizy on-line, zabawy, konkursy, prezentację projektu, przedstawienie referatów i własnych prezentacji studenta itp.) lub w czasie odbywania indywidualnych konsultacji;
  2. asynchronicznie, poprzez sprawdzenie przesłanych przez studentów rozwiązanych zadań, przygotowanych materiałów w ramach zadania domowego, opracowań na zadany temat, przygotowanych projektów, biznesplanów itp.

11) Poza zajęciami w czasie rzeczywistym komunikacja pomiędzy prowadzącym a studentami może odbywać się za pomocą korespondencji mailowej z wykorzystaniem USOSweb, poczty elektronicznej wyłącznie na adres studencki
w domenie UPWr lub ogłoszeń na internetowej stronie domowej danej jednostki organizacyjnej UPWr, przy czym osoba prowadząca zajęcia nie jest zobowiązana do udzielenia natychmiastowej odpowiedzi na mail. Prowadzący udziela odpowiedzi nie później niż w godzinach najbliższych konsultacji.

12) Uczelnia zapewnia narzędzia informatyczne umożliwiające prowadzenie kształcenia zdalnego, o których mowa w ust. 1 pkt 1) oraz sprzęt dostępny w jednostce organizacyjnej realizującej zajęcia.

13) W celu wsparcia nauczycieli akademickich, doktorantów oraz innych osób w prowadzeniu kształcenia na odległość Uczelnia zapewnia dostęp do oprogramowania zalecanego zgodnie z ust. 1 pkt 1) oraz wsparcie techniczne i pomoc np. filmy instruktażowe, szkolenia. Dodatkowego wsparcia mogą udzielić pracownicy Centrum Zasobów i Wsparcia Dydaktyki oraz Uczelnianego Centrum Informatyzacji.

14) Prowadzenie kształcenia zdalnego pozostaje bez wpływu na pozostałe obowiązki nauczyciela akademickiego wynikające ze stosunku pracy, określone przez kierowników jednostek i w Regulaminie pracy UPWr.

  1. Zasady rozliczania obciążenia dydaktycznego w zakresie kształcenia zdalnego:

1) Za prowadzenie kształcenia zdalnego do wykonania rocznego wymiaru zajęć dydaktycznych i ewentualnych godzin ponadwymiarowych przyznaje się taką samą liczbę godzin dydaktycznych, jaką nauczyciel akademicki otrzymałby za prowadzenie zajęć w sposób stacjonarny (bez użycia środków komunikacji elektronicznej), pod warunkiem, ze zajęcia prowadzone były w sposób synchroniczny. Za realizowanie zajęć wyłącznie w sposób asynchroniczny,
o którym mowa w ust 1 pkt 5) godzin się nie przyznaje.

2) Nauczyciel akademicki potwierdza przyjęcie zajęć dydaktycznych do wykonania – niezależnie od formy ich prowadzenia – na Indywidualnej karcie obciążeń dydaktycznych – generowanej z USOS.

3) Dodatkowo, po zakończeniu wszystkich zajęć nauczyciel akademicki potwierdza wykonanie przydzielonych zajęć dydaktycznych – niezależnie od formy ich przeprowadzenia – na indywidualnym Sprawozdaniu z działalności dydaktycznej - końcowym – generowanym z USOS.

4) Rozliczenie zajęć i ewentualna wypłata należności za godziny ponadwymiarowe następuje po zakończeniu zajęć w danym roku akademickim, po potwierdzeniu prawidłowego ich wykonania (w przyjętej formie przez kierownika jednostki przydzielającej do wykonania zajęcia dydaktyczne i przygotowaniu sprawozdania zgodnie z zasadami określonymi w odrębnym zarządzeniu i Regulaminie pracy.

5) Za prawidłowość realizacji zajęć dydaktycznych odpowiada prowadzący zajęcia i kierownik jednostki przydzielającej zajęcia do realizacji.

6) Za dobór przedmiotów, liczbę i liczebność poszczególnych grup studenckich odpowiada dziekan wydziału prowadzącego kształcenie na kierunku.

7) Zasady określone w ust. 2 stosuje się odpowiednio do rozliczania obciążenia dydaktycznego osób prowadzących kształcenie zdalne na podstawie umów cywilnoprawnych oraz doktorantów realizujących zajęcia w ramach praktyk zawodowych wynikających z programu studiów doktoranckich lub szkoły doktorskiej.

§2

Regulacje dotyczące zajęć zdalnych na studiach pierwszego stopnia, drugiego stopnia i jednolitych studiach magisterskich stosuje się odpowiednio do kształcenia na studiach doktoranckich, w szkole doktorskiej, na studiach podyplomowych i w ramach innych form kształcenia.

§3

  1. Nadzór nad prawidłowym prowadzeniem procesu dydaktycznego z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość sprawują:

1) dziekan – w zakresie kształcenia na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich.

2) kierownik studiów doktoranckich – w zakresie kształcenia na studiach doktoranckich.

3) dyrektor szkoły doktorskiej – w zakresie kształcenia w szkole doktorskiej.

4) kierownik studiów podyplomowych – w zakresie kształcenia na studiach podyplomowych.

5) osoba odpowiedzialna za  organizację kształcenia - w zakresie realizowanych kursów, szkoleń i innych form kształcenia, w tym realizowanych w ramach projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych.

2. W ramach nadzoru nad jakością, realizacją i przebiegiem zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość wymagane jest prowadzenie hospitacji zajęć zdalnych. Hospitacje odbywają się na zasadach określonych w aktach prawnych regulujących Zasady funkcjonowania Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia. 

3. Dziekan lub upoważniony przez niego prodziekan może dodatkowo przeprowadzać tzw. hospitacje dziekańskie, z których sporządza protokół stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.

4. Dziekan, w razie potrzeby może określić dodatkowe, bardziej szczegółowe zasady prowadzenia zajęć zdalnych na wydziale.

§4

Nadzór nad wykonaniem zarządzenia sprawuje prorektor ds. studenckich i edukacji a wykonanie powierza się osobom wymienionym w § 3 ust 1.

§5

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Rektor

prof. dr hab. inż. Jarosław Bosy

Pliki do pobrania

Zmiany

Zmiany
Status Akt zmieniający
akt zmieniający Zarządzenie nr 245/2021 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 15 grudnia 2021 roku
akt powiązany Uchwała nr 36/2004 Senatu Akademii Rolniczej we Wrocławiu z dnia 23 grudnia 2004 roku

Historia wersji
Wytworzył: Jarosław Bosy
Data wytworzenia: 09-11-2020
Opublikowane przez: Tomasz Lewandowski
Data publikacji: 10-11-2020 10:00
Ostatnio zaktualizował: Aleksandra Pomian
Data ostatniej aktualizacji: 04-02-2022 11:39