w sprawie wytycznych w zakresie organizacji, prowadzenia i rozliczania zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
Na podstawie art. 23 ust. 1 i 2, art. 67 ust. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo
o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jednolity Dz. U. 2020, poz. 85 z późn. zm.), § 12 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz. U. z 2018 r., poz. 1861, z późn. zm.) oraz § 8 ust. 2 i ust. 3 pkt 2 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z późn. zm.. stanowiącego załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 28 czerwca 2019 roku w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu zarządza się, co następuje:
§1
Określa się zasady i wymagania dotyczące prowadzenia i rozliczania zajęć realizowanych
z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (zwanym dalej kształceniem zdalnym) na studiach pierwszego stopnia, drugiego stopnia i jednolitych studiach magisterskich:
7) Przygotowując zajęcia prowadzący powinien uwzględnić możliwość dostosowania zajęć do potrzeb osób z niepełnosprawnościami lub szczególnymi potrzebami poprzez stosowanie środków komunikacji elektronicznej odpowiednich do potrzeb tych osób. O konieczności i sposobie adaptacji zajęć prowadzący powinien zostać poinformowany przez Pełnomocnika ds. Osób Niepełnosprawnych, w terminie umożliwiającym dostosowanie zajęć do potrzeb studenta, w przypadku przyznania mu uprawnienia.
8) Ewentualne nagrywanie zajęć możliwe jest wyłącznie pod warunkiem użycia środków komunikacji elektronicznej uniemożliwiających identyfikację danych osobowych
i wizerunku uczestników zajęć. Przed nagrywaniem zajęć wymagane jest uzyskanie zgody wszystkich osób w nich uczestniczących.
9) Obowiązkowe jest sporządzanie na każdych zajęciach listy obecności (np. poprzez PrintScreen) oraz dodawanie do listy uczestników zajęć adresu e-mail dziekana lub upoważnionego prodziekana (na ich wniosek przesłany za pośrednictwem e-mail) w celu umożliwienia przeprowadzenia hospitacji dziekańskich, o których mowa w § 3 ust. 3.
10)Prowadzący zajęcia zobowiązany jest również do bieżącej kontroli uzyskiwanych przez studentów efektów uczenia się, co może odbywać się:
11) Poza zajęciami w czasie rzeczywistym komunikacja pomiędzy prowadzącym a studentami może odbywać się za pomocą korespondencji mailowej z wykorzystaniem USOSweb, poczty elektronicznej wyłącznie na adres studencki
w domenie UPWr lub ogłoszeń na internetowej stronie domowej danej jednostki organizacyjnej UPWr, przy czym osoba prowadząca zajęcia nie jest zobowiązana do udzielenia natychmiastowej odpowiedzi na mail. Prowadzący udziela odpowiedzi nie później niż w godzinach najbliższych konsultacji.
12) Uczelnia zapewnia narzędzia informatyczne umożliwiające prowadzenie kształcenia zdalnego, o których mowa w ust. 1 pkt 1) oraz sprzęt dostępny w jednostce organizacyjnej realizującej zajęcia.
13) W celu wsparcia nauczycieli akademickich, doktorantów oraz innych osób w prowadzeniu kształcenia na odległość Uczelnia zapewnia dostęp do oprogramowania zalecanego zgodnie z ust. 1 pkt 1) oraz wsparcie techniczne i pomoc np. filmy instruktażowe, szkolenia. Dodatkowego wsparcia mogą udzielić pracownicy Centrum Zasobów i Wsparcia Dydaktyki oraz Uczelnianego Centrum Informatyzacji.
14) Prowadzenie kształcenia zdalnego pozostaje bez wpływu na pozostałe obowiązki nauczyciela akademickiego wynikające ze stosunku pracy, określone przez kierowników jednostek i w Regulaminie pracy UPWr.
1) Za prowadzenie kształcenia zdalnego do wykonania rocznego wymiaru zajęć dydaktycznych i ewentualnych godzin ponadwymiarowych przyznaje się taką samą liczbę godzin dydaktycznych, jaką nauczyciel akademicki otrzymałby za prowadzenie zajęć w sposób stacjonarny (bez użycia środków komunikacji elektronicznej), pod warunkiem, ze zajęcia prowadzone były w sposób synchroniczny. Za realizowanie zajęć wyłącznie w sposób asynchroniczny,
o którym mowa w ust 1 pkt 5) godzin się nie przyznaje.
2) Nauczyciel akademicki potwierdza przyjęcie zajęć dydaktycznych do wykonania – niezależnie od formy ich prowadzenia – na Indywidualnej karcie obciążeń dydaktycznych – generowanej z USOS.
3) Dodatkowo, po zakończeniu wszystkich zajęć nauczyciel akademicki potwierdza wykonanie przydzielonych zajęć dydaktycznych – niezależnie od formy ich przeprowadzenia – na indywidualnym Sprawozdaniu z działalności dydaktycznej - końcowym – generowanym z USOS.
4) Rozliczenie zajęć i ewentualna wypłata należności za godziny ponadwymiarowe następuje po zakończeniu zajęć w danym roku akademickim, po potwierdzeniu prawidłowego ich wykonania (w przyjętej formie przez kierownika jednostki przydzielającej do wykonania zajęcia dydaktyczne i przygotowaniu sprawozdania zgodnie z zasadami określonymi w odrębnym zarządzeniu i Regulaminie pracy.
5) Za prawidłowość realizacji zajęć dydaktycznych odpowiada prowadzący zajęcia i kierownik jednostki przydzielającej zajęcia do realizacji.
6) Za dobór przedmiotów, liczbę i liczebność poszczególnych grup studenckich odpowiada dziekan wydziału prowadzącego kształcenie na kierunku.
7) Zasady określone w ust. 2 stosuje się odpowiednio do rozliczania obciążenia dydaktycznego osób prowadzących kształcenie zdalne na podstawie umów cywilnoprawnych oraz doktorantów realizujących zajęcia w ramach praktyk zawodowych wynikających z programu studiów doktoranckich lub szkoły doktorskiej.
§2
Regulacje dotyczące zajęć zdalnych na studiach pierwszego stopnia, drugiego stopnia i jednolitych studiach magisterskich stosuje się odpowiednio do kształcenia na studiach doktoranckich, w szkole doktorskiej, na studiach podyplomowych i w ramach innych form kształcenia.
§3
1) dziekan – w zakresie kształcenia na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich.
2) kierownik studiów doktoranckich – w zakresie kształcenia na studiach doktoranckich.
3) dyrektor szkoły doktorskiej – w zakresie kształcenia w szkole doktorskiej.
4) kierownik studiów podyplomowych – w zakresie kształcenia na studiach podyplomowych.
5) osoba odpowiedzialna za organizację kształcenia - w zakresie realizowanych kursów, szkoleń i innych form kształcenia, w tym realizowanych w ramach projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych.
2. W ramach nadzoru nad jakością, realizacją i przebiegiem zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość wymagane jest prowadzenie hospitacji zajęć zdalnych. Hospitacje odbywają się na zasadach określonych w aktach prawnych regulujących Zasady funkcjonowania Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia.
3. Dziekan lub upoważniony przez niego prodziekan może dodatkowo przeprowadzać tzw. hospitacje dziekańskie, z których sporządza protokół stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
4. Dziekan, w razie potrzeby może określić dodatkowe, bardziej szczegółowe zasady prowadzenia zajęć zdalnych na wydziale.
§4
Nadzór nad wykonaniem zarządzenia sprawuje prorektor ds. studenckich i edukacji a wykonanie powierza się osobom wymienionym w § 3 ust 1.
§5
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Rektor
prof. dr hab. inż. Jarosław Bosy
Wytworzył: | Katarzyna Lech-Książkiewicz | Data wytworzenia: | 09-11-2020 |
---|---|---|---|
Opublikowane przez: | Tomasz Lewandowski | Data publikacji: | 10-11-2020 10:41 |
Liczba pobrań: | 58 |
Protokół hospitacji dziekańskich
Status | Akt zmieniający |
---|---|
akt zmieniający | Zarządzenie nr 245/2021 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 15 grudnia 2021 roku |
akt powiązany | Uchwała nr 36/2004 Senatu Akademii Rolniczej we Wrocławiu z dnia 23 grudnia 2004 roku |
Wytworzył: | Jarosław Bosy |
---|---|
Data wytworzenia: | 09-11-2020 |
Opublikowane przez: | Tomasz Lewandowski |
Data publikacji: | 10-11-2020 10:00 |
Ostatnio zaktualizował: | Aleksandra Pomian |
Data ostatniej aktualizacji: | 04-02-2022 11:39 |