2020 rok

Zarządzenie nr 276/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 23 września 2020 roku

w sprawie przekształcenia Biura Organizacyjno-Prawnego w Biuro Radców Prawnych i Biuro Organizacyjne oraz wprowadzenia zmian do regulaminu organizacyjnego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonego w życie zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 roku.

Na podstawie art. 23 ust. 1 i ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2020 r. poz. 85 ze zm.), § 8 ust. 2 i ust. 3 pkt 50 statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego z dnia 28 czerwca 2019 roku w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu ze zm. oraz § 114 Regulaminu organizacyjnego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego zał. nr 1 do zarządzenia Rektora z 3 października 2019 r, nr 152/2019 ze zm. zarządza się, co następuje:

§1

Przekształca się Biuro Organizacyjno-Prawne w Biuro Radców Prawnych i Biuro Organizacyjne.

§2

1. Biuro Radców Prawnych podlega bezpośrednio Rektorowi.

2. Biuro Radców Prawnych otrzymuje symbol organizacyjny R0BRP000.

3. Jednostka jest finansowana ze środków Uczelni.

§3

Do zadań Biura Radców Prawnych należy między innymi:

1) świadczenie pomocy prawnej na rzecz Uczelni w zakresie określonym w ustawie o radcach prawnych;

2) opiniowanie pod względem zgodności z przepisami prawa projektów wewnętrznych aktów prawnych uczelni - zarządzeń, statutów, regulaminów przygotowanych przez merytorycznie odpowiedzialne jednostki Uniwersytetu;

3) opiniowanie projektów umów, ze szczególnym uwzględnieniem umów długoterminowych, o znacznej wartości, z kontrahentem zagranicznym i nietypowych;

4) udzielanie porad, wyjaśnień i konsultacji prawnych, sporządzenie opinii prawnych na wniosek Rektora, prorektorów, Przewodniczącego Rady Uczelni, przewodniczących rad dyscyplin, kanclerzy, Kwestora, dziekanów między innymi w sprawach dot. stosowania prawa:

a) związanych z odmową uznania zgłoszonych roszczeń;

b) związanych z rozwiązaniem stosunku pracy z pracownikiem bez wypowiedzenia;

c) związanych z postępowaniem przed organami administracji publicznej;

d) zawiadomienia organów o stwierdzeniu przestępstwa ściganego z urzędu;

e) związanych z zawieraniem ugód pozasądowych;

5) informowanie organów Uczelni, prorektorów, kanclerzy i Kwestora o:

a) zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie dotyczącym publicznych szkół wyższych i wnioskowanie o wprowadzenie zmian w przepisach wewnętrznych Uczelni;

b) uchybieniach w działalności Uczelni w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień;

6) w sprawach wątpliwych, wymagających pomocy prawnej, udzielanie porad i konsultacji prawnych, w razie potrzeby udział w spotkaniach z podmiotami trzecimi w celu określenia ram prawnych współpracy z Uniwersytetem, sporządzenie opinii prawnych na wniosek kierowników jednostek organizacyjnych Uczelni, którzy zwrócą się z pytaniem do Biura Radców Prawnych, przedstawiając stan faktyczny oraz zaistniały problem prawny, wraz z całą niezbędną dokumentacją w sprawie;

7) windykacja należności przed sądem w oparciu o wnioski i dokumenty przedłożone przez właściwe rzeczowo jednostki Uniwersytetu;

8) występowanie w charakterze pełnomocnika w postępowaniu sądowym, egzekucyjnym i administracyjnym, a także przed innymi organami orzekającymi;

9) zgłaszanie wierzytelności Uczelni do postępowań upadłościowych i układowych.

§4

1. Biuro Organizacyjne podlega bezpośrednio Rektorowi.

2. Biuro Organizacyjne otrzymuje symbol organizacyjny R0BO0000.

3. Jednostka jest finansowana ze środków Uczelni.

§5

Do zadań Biura Organizacyjnego należy między innymi:

1) wsparcie organizacyjne i prawne władz Uniwersytetu w zarządzaniu Uniwersytetem,

2) koordynacja prac związanych z opracowywaniem wewnętrznych aktów prawnych we współpracy z Biurem Radców Prawnych oraz przygotowywanie projektów zarządzeń rektora w zakresie struktury organizacyjnej;

3) wspieranie zainteresowanych jednostek organizacyjnych w przygotowywaniu projektów zarządzeń Rektora, uchwał Senatu, regulaminów oraz innych wewnętrznych aktów normatywnych;

4)  koordynacja prac związanych z opracowywaniem statutu Uniwersytetu, regulaminu organizacyjnego oraz regulaminów poszczególnych jednostek organizacyjnych;

5) analiza struktury organizacyjnej Uczelni pod kątem możliwości jej doskonalenia oraz przygotowywanie projektów zmian w tej strukturze i bieżąca aktualizacja struktury organizacyjnej Uczelni;

6) przygotowywanie na podstawie przedstawionych materiałów zarządzeń pokontrolnych Rektora;

7) przygotowywanie materiałów dotyczących organizacji i zarządzania Uczelnią na posiedzenia Senatu, w tym sprawozdania Rektora z działalności Uczelni;

8) prowadzenie sprawozdawczości zbiorowej dotyczącej skarg i wniosków kierowanych do Uczelni, a także analizowanie sposobu i terminowości ich załatwiania poprzez jednostki organizacyjne Uczelni;

9) przygotowywanie projektów pełnomocnictw i upoważnień;

10) obsługa administracyjna, w szczególności:

a) Rady Uczelni,

b) Senatu,

11) prowadzenie rejestrów:

a) uchwał Senatu,

b) zarządzeń Rektora,

c) zarządzeń pokontrolnych Rektora

d) obwieszczeń Rektora,

e) pism okólnych Rektora,

f) uchwał Rady Uczelni,

g) uchwał rad dyscyplin,

h) skarg i wniosków kierowanych do Uczelni,

i) prowadzenie ogólnouczelnianego rejestru pełnomocnictw,

j) prowadzenie Centralnego Rejestru Umów;

12) kompletowanie aktów prawnych z zakresu organizacji i funkcjonowania Uczelni,

13) wykonywanie kontroli zarządczej ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania ryzykiem związanej z zakresem działalności Biura Organizacyjnego,

14) opracowanie oraz uaktualnianie informacji na stronie Biuletynu Informacji Publicznej na podstawie materiałów przesłanych przez jednostki oraz wykonanie zadań związanych z udostępnianiem informacji publicznych dotyczących Uczelni.

§6

Niniejsze zarządzenie stanowi podstawę do:
1) przeprowadzenia inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej,
2) wykonania stosownych szyldów i pieczątek,
3) likwidacji dotychczasowych szyldów i pieczątek,
4) wprowadzenia zmian w systemie EOD.

§7

1. W regulaminie organizacyjnym wprowadzonym w życie zarządzeniem nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 r. wprowadza się następujące zmiany:

1) w §17 ust. 3

a) pkt 8 otrzymuje brzmienie: „Biuro Organizacyjne”,

b) dodaje się pkt 8a w brzmieniu: „Biuro Radców Prawnych”,

2) w §22 ust. 2

a) pkt 8 otrzymuje brzmienie: „Biuro Organizacyjne”,

b) dodaje się pkt 8a w brzmieniu: „Biuro Radców Prawnych”,

3) w schemacie graficznym „Jednostki organizacyjne podległe bezpośrednio Rektorowi” wyrazy „Biuro Organizacyjno-Prawne” zastępuje się wyrazami „Biuro Organizacyjne” oraz dodaje się „Biuro Radców Prawnych”,

4) §38 otrzymuje brzmienie:

„Biuro Organizacyjne

Do zadań Biura Organizacyjnego należy między innymi

1) wsparcie organizacyjne i prawne władz Uniwersytetu w zarządzaniu Uniwersytetem,

2) koordynacja prac związanych z opracowywaniem wewnętrznych aktów prawnych we współpracy z Biurem Radców Prawnych oraz przygotowywanie projektów zarządzeń rektora w zakresie struktury organizacyjnej;

3) wspieranie zainteresowanych jednostek organizacyjnych w przygotowywaniu projektów zarządzeń Rektora, uchwał Senatu, regulaminów oraz innych wewnętrznych aktów normatywnych;

4) koordynacja prac związanych z opracowywaniem statutu Uniwersytetu, regulaminu organizacyjnego oraz regulaminów poszczególnych jednostek organizacyjnych;

5) analiza struktury organizacyjnej Uczelni pod kątem możliwości jej doskonalenia oraz przygotowywanie projektów zmian w tej strukturze i bieżąca aktualizacja struktury organizacyjnej Uczelni;

6) przygotowywanie na podstawie przedstawionych materiałów zarządzeń pokontrolnych Rektora;

7) przygotowywanie materiałów dotyczących organizacji i zarządzania Uczelnią na posiedzenia Senatu, w tym sprawozdania Rektora z działalności Uczelni;

8) prowadzenie sprawozdawczości zbiorowej dotyczącej skarg i wniosków kierowanych do Uczelni, a także analizowanie sposobu i terminowości ich załatwiania poprzez jednostki organizacyjne Uczelni;

9) przygotowywanie projektów pełnomocnictw i upoważnień;

10) obsługa administracyjna, w szczególności:

a) Rady Uczelni,

b) Senatu,

11) prowadzenie rejestrów:

a) uchwał Senatu,

b) zarządzeń Rektora,

c) zarządzeń pokontrolnych Rektora,

d) obwieszczeń Rektora,

e) pism okólnych Rektora,

f) uchwał Rady Uczelni,

g) uchwał rad dyscyplin,

h) skarg i wniosków kierowanych do Uczelni,

i) prowadzenie ogólnouczelnianego rejestru pełnomocnictw,

j) prowadzenie Centralnego Rejestru Umów;

12) kompletowanie aktów prawnych z zakresu organizacji i funkcjonowania Uczelni,

13) wykonywanie kontroli zarządczej ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania ryzykiem związanej z zakresem działalności Biura Organizacyjnego,

14) opracowanie oraz uaktualnianie informacji na stronie Biuletynu Informacji Publicznej na podstawie materiałów przesłanych przez jednostki oraz wykonanie zadań związanych z udostępnianiem informacji publicznych dotyczących Uczelni.

5) dodaje się §38a w brzmieniu:

„Biuro Radców Prawnych

Do zadań Biura Radców Prawnych należy między innymi:

1) świadczenie pomocy prawnej na rzecz Uczelni w zakresie określonym w ustawie o radcach prawnych;

2) opiniowanie pod względem zgodności z przepisami prawa projektów wewnętrznych aktów prawnych uczelni - zarządzeń, statutów, regulaminów przygotowanych przez merytorycznie odpowiedzialne jednostki Uniwersytetu;

3) opiniowanie projektów umów, ze szczególnym uwzględnieniem umów długoterminowych, o znacznej wartości, z kontrahentem zagranicznym i nietypowych;

4) udzielanie porad, wyjaśnień i konsultacji prawnych, sporządzenie opinii prawnych na wniosek Rektora, prorektorów, Przewodniczącego Rady Uczelni, przewodniczących rad dyscyplin, kanclerzy, Kwestora, dziekanów między innymi w sprawach dot. stosowania prawa:

a) związanych z odmową uznania zgłoszonych roszczeń;

b) związanych z rozwiązaniem stosunku pracy z pracownikiem bez wypowiedzenia;

c) związanych z postępowaniem przed organami administracji publicznej;

d) zawiadomienia organów o stwierdzeniu przestępstwa ściganego z urzędu;

e) związanych z zawieraniem ugód pozasądowych;

5) informowanie organów Uczelni, prorektorów, kanclerzy i Kwestora o:

a) zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie dotyczącym publicznych szkół wyższych i wnioskowanie o wprowadzenie zmian w przepisach wewnętrznych Uczelni;

b) uchybieniach w działalności Uczelni w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień;

6) w sprawach wątpliwych, wymagających pomocy prawnej, udzielanie porad i konsultacji prawnych, w razie potrzeby udział w spotkaniach z podmiotami trzecimi w celu określenia ram prawnych współpracy z Uniwersytetem, sporządzenie opinii prawnych na wniosek kierowników jednostek organizacyjnych Uczelni, którzy zwrócą się z pytaniem do Biura Radców Prawnych, przedstawiając stan faktyczny oraz zaistniały problem prawny, wraz z całą niezbędną dokumentacją w sprawie;

7) windykacja należności przed sądem w oparciu o wnioski i dokumenty przedłożone przez właściwe rzeczowo jednostki Uniwersytetu;

8) występowanie w charakterze pełnomocnika w postępowaniu sądowym, egzekucyjnym i administracyjnym, a także przed innymi organami orzekającymi;

9) zgłaszanie wierzytelności Uczelni do postępowań upadłościowych i układowych.”

6) w § 47 ust. 2 uchyla się lit. b;

7) w §113 ust. 1 pkt 1 lit. a otrzymuje brzmienie: „Biuro Organizacyjne”.

2. W załączniku nr 1 do regulaminu organizacyjnego „Wykaz symboli organizacyjnych władz i jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu”

1) pkt 10 w Pionie bezpośrednio podległym Rektorowi otrzymuje brzmienie: „Biuro Organizacyjne R0BO0000”,

2) dodaje się pkt 40 w Pionie bezpośrednio podległym Rektorowi w brzmieniu: „Biuro Radców Prawnych R0BRP000 ”.

§8

Radcowie prawni stają się pracownikami Biura Radców Prawnych, pracownicy prowadzący sprawy organizacyjne stają się pracownikami Biura Organizacyjnego.

§9

Traci moc zarządzenie nr 104/2010 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 1 lipca 2010 r. w sprawie przekształcenia Biura Prawnego i wprowadzenia zmian do regulaminu organizacyjnego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonego w życie zarządzeniem nr 56/2010 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 31 marca 2010 r.

§10

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2020 r., za wyjątkiem postanowień, o którym mowa w §5 pkt 14 oraz §7 ust.1 pkt 6, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2021r.

Rektor

Prof. dr hab. inż. Jarosław Bosy

Zmiany

Zmiany
Status Akt zmieniający
akt uchylany Zarządzenie nr 104/2010 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 1 lipca 2010 roku
akt zmieniany Zarządzenie nr 152/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 października 2019 roku
akt powiązany Obwieszczenie nr 7/2023 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 16 lutego 2023 roku

Historia wersji
Wytworzył: Jarosław Bosy
Data wytworzenia: 23-09-2020
Opublikowane przez: Tomasz Lewandowski
Data publikacji: 24-09-2020 10:00
Ostatnio zaktualizował: Aleksandra Pomian
Data ostatniej aktualizacji: 20-02-2023 08:54