w sprawie procedury korekt wieloletnich podatku VAT naliczonego dotyczących środków trwałych będących nieruchomościami
Na podstawie art. 23 ust. 1 i 2 pkt.2 i pkt.10 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85 ze zm.) oraz § 8 ust. 3 pkt. 2 i 12 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonego uchwałą nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 28 czerwca 2019 ze zm. w związku z art. 90c i 91 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm. zarządza się, co następuje:
§ 1
- Z uwagi na obowiązki – związane z korektą 10-letnią podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur VAT, dokumentujących wytworzenie nieruchomości stanowiących środki trwałe Uniwersytetu Przyrodniczego – zobowiązuje się osoby zarządzające/administratorów przedmiotowymi nieruchomościami do dokonywania weryfikacji zmian, związanych ze stopniem wykorzystania nieruchomości do poszczególnych rodzajów działalności, tj. określenia czy:
- przed przekazaniem nieruchomości do użytkowania, nastąpiła zmiana w planowanym przeznaczeniu nieruchomości;
- od momentu przekazania nieruchomości do użytkowania w danym okresie rozliczeniowym, służą one nadal czynnościom:
- opodatkowanym VAT, zwolnionym z VAT oraz niepodlegającym VAT Uczelni,
- opodatkowanym VAT jak i zwolnionym z VAT Uczelni,
- opodatkowanym VAT jak i niepodlegającym VAT Uczelni,
- zwolnionym z VAT i/lub niepodlegającym VAT.*
- Niniejsze zasady nie mają zastosowania do tych środków trwałych zwanych dalej „ŚT oraz wartości niematerialnych i prawnych zwanych dalej „WNiP”, których wartość netto nie przekracza 15 000 zł. W stosunku do tych ŚT i WNiP stosowane mają być zasady rozliczeń VAT wynikające z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT (korekty roczne podatku VAT naliczonego).
§2
- W przypadku stwierdzenia przez osobę zarządzającą/administratora nieruchomością, zmian w sposobie wykorzystania nieruchomości, wskazanych w §1 ust. 1 lit. a) i b), w danym roku podatkowym - osoba taka zobowiązana jest do każdorazowego, natychmiastowego zawiadamiania w formie pisemnej (dopuszcza się drogę e-mailową) Działu Księgowości Ogólnej oraz Dział Ewidencji Majątkowej Uniwersytetu Przyrodniczego o zaistniałych zmianach.
- Zawiadomienie nie może być przekazane później niż w ciągu 7 dni od momentu pozyskania wiedzy lub powzięcia zamiaru zmiany sposobu wykorzystania nieruchomości.
- Osoby dokonujące rozliczeń podatkowych o których mowa w ust. 1, po otrzymaniu zawiadomienia o którym mowa w ust. 2 niniejszego paragrafu, zobowiązane są do dokonywania korekt podatku VAT naliczonego w ewidencjach i deklaracjach cząstkowych VAT składanych za miesiąc styczeń następnego roku podatkowego – zgodnie z zasadami określonymi w art. 91 ust. 7a ustawy o VAT lub w miesiącu zmiany w przypadku korekty – wynikającej ze zmiany przeznaczenia towarów handlowych lub surowców i materiałów nabytych w celu wytworzenia nieruchomości jeszcze przed oddaniem jej do użytkowania – zgodnie z zasadami określonymi w art. 91 ust. 7d ustawy o VAT.
§ 3
Za realizację niniejszych obowiązków odpowiedzialne są osoby zarządzające/administratorzy budynkami Uniwersytetu Przyrodniczego oraz osoby wyznaczone do realizacji czynności, wynikających z tych obowiązków, tj. do dokonywania korekty rozliczeń podatku VAT naliczonego.
§ 4
Nadzór nad realizacją zarządzenia sprawuje Kwestor.
§ 5
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Rektor
Prof. dr hab. inż. Tadeusz Trziszka
*- działalność opodatkowana (w szczególności: prace badawcze, analizy, sprzedaż towarów, ogólnie wystawiane faktury sprzedaży ze stawkami VAT 0%, 5%, 8% i 23%)
- działalność zwolniona (wystawiane faktury sprzedaży ze stawką VAT "zw" w szczególności odpłatna działalność dydaktyczna jak studia, kursy, konferencje czy szkolenia)
- działalność niepodlegająca (jednostka nie wystawia faktur - działalność dydaktyczna nieodpłatna)