w sprawie wytycznych do opracowania dokumentacji programów studiów oraz tworzenia studiów w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu
Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 2, w związku z art. 53 ust. 3, 4, 6-8 i 10, art. 67 ust.1 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 r. (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 85 ze zm.), § 3 i 4 Rozporządzenia MNiSW z 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz. U. z 2018 r. poz. 1861 ze zm.), § 8 ust. 3 pkt 2 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu uchwalonego w dniu 28 czerwca 2019 r. ze zm., stanowiącego załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego z dnia 28 czerwca 2019 roku w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu oraz § 9 uchwały nr 113/2019 senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie wytycznych w zakresie projektowania i ustalania programów studiów w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu ze zm. zarządza się co następuje:
§1
- W UPWr wprowadza się wzór dokumentacji programu studiów, określony w załączniku 1 do niniejszego zarządzenia, który stanowi jego integralną część.
- Do przygotowania dokumentacji programów studiów wykorzystuje się system Sylabus.
- Prodziekan przygotowuje w systemie Sylabus plany studiów dla cyklu kształcenia rozpoczynającego się w następnym roku akademickim do 15 stycznia trwającego roku akademickiego.
- W okresie od 16 stycznia do 14 lutego pracownicy Działu Organizacji Studiów dokonują weryfikacji i korekty planów w porozumieniu z prodziekanem odpowiedzialnym za dany kierunek oraz generują linki do sylabusów przedmiotów, które następnie są przesyłane nauczycielom akademickim odpowiedzialnym za przedmioty.
- Nauczyciele akademiccy odpowiedzialni za przedmioty aktualizują w systemie Sylabus treści sylabusów na kolejny rok akademicki w okresie od 15 lutego do 15 marca trwającego roku akademickiego.
- Prodziekan, po uzyskaniu pozytywnej opinii samorządu studenckiego i wydziałowej komisji ds. zapewnienia jakości kształcenia, w terminie do 31 marca trwającego roku akademickiego, jest zobowiązany do zatwierdzenia dokumentacji programów studiów dla kierunku, poziomu, profilu i formy na kolejny rok akademicki. Informację o zatwierdzeniu dokumentacji programu studiów prodziekan przekazuje w formie pisemnej dziekanowi i prorektorowi ds. spraw studenckich i edukacji.
- Po zatwierdzeniu programów studiów możliwość ich edycji w systemie zostaje zablokowana.
§2
- Zmiany w trakcie cykli kształcenia należy wprowadzać na zasadach określonych w § 7 ust. 4 i 5 uchwały nr 113/2019 senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie wytycznych w zakresie projektowania i ustalania programów studiów w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu ze zm.
- Zmiany, o których mowa w ust. 1 wymagają zgody prorektora ds. studenckich i edukacji.
§3
- Rektor UPWr na wniosek dziekana może utworzyć studia na określonym kierunku, poziomie i profilu w oparciu o programy studiów ustalone przez senat po spełnieniu warunków pozwalających na utworzenie studiów określonych odrębnymi przepisami.
- Utworzenie studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu możliwe jest nie później niż w terminie 8 miesięcy przed planowanym rozpoczęciem prowadzenia studiów.
- Utworzenie kierunku może wymagać uzyskania pozwolenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w przypadkach określonych w ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
- Przed złożeniem wniosku o utworzenie studiów na danym kierunku, poziomie, profilu, dziekan jest zobowiązany do:
1) wystąpienia do odpowiedniej rady dyscypliny/rad dyscyplin, zgodnie z przyporządkowaniem kierunku, z wnioskiem o zaopiniowanie ogólnej charakterystyki studiów wraz z uzasadnieniem ich utworzenia oraz wskazaniem związku studiów ze strategią uczelni i potrzeb społeczno-gospodarczych utworzenia studiów oraz zgodności kierunkowych efektów uczenia się z tymi potrzebami;
2) wystąpienia, po uzyskaniu pozytywnej opinii rady dyscypliny/rad dyscyplin, o której/których mowa w pkt. 1, do rektora z wnioskiem o powołanie rady programowej dla kierunku studiów lub rozszerzenie kompetencji już istniejącej rady programowej kierunku studiów lub rady programowej grupy kierunków studiów.
- Rada programowa, o której mowa w ust. 4 pkt. 2 opracowuje program studiów
w systemie Sylabus zgodnie z wytycznymi określonymi w uchwale nr 113/2019 senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie wytycznych w zakresie projektowania i ustalania programów studiów w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu ze zm. oraz przedstawia go do zaopiniowania samorządowi studenckiemu i wydziałowej komisji ds. zapewnienia jakości kształcenia.
- Dziekan po pozytywnym zaopiniowaniu programu studiów, o którym mowa w ust. 5, przez samorząd studencki i wydziałową komisję ds. zapewnienia jakości kształcenia, składa wniosek do rektora o ustalenie programu studiów dla danego kierunku, poziomu, profilu przez senat.
Wniosek zawiera:
1) program studiów przygotowany w systemie Sylabus, o którym mowa w ust. 5;
2) oświadczenie o zapewnieniu odpowiedniej kadry prowadzącej kształcenie;
3) oświadczenie o zapewnieniu odpowiedniej infrastruktury do realizacji zajęć dydaktycznych, określonych w programie studiów;
4) wykaz potencjalnych miejsc odbywania praktyk zawodowych, jeśli program studiów takie przewiduje.
- Po ustaleniu programu studiów przez senat dziekan składa wniosek do rektora
o utworzenie studiów na danym kierunku, poziomie, profilu, który zawiera planowany termin uruchomienia kształcenia oraz szczegółowe zasady rekrutacji i proponowany limit przyjęć.
- Dziekan ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić rektora, za pośrednictwem prorektora ds. studenckich i edukacji o zaprzestaniu spełniania warunków do prowadzenia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu w przypadku zaistnienia tych okoliczności.
§4
- Wykonanie zarządzenia powierza się dziekanom.
- Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się prorektorowi ds. studenckich i edukacji.
§5
Traci moc zarządzenie nr 239/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 31 grudnia 2019 r. w sprawie wytycznych do opracowania dokumentacji programu studiów.
§6
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Rektor
prof. dr hab. Tadeusz Trziszka