2020 rok

Zarządzenie nr 155/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 29 maja 2020 roku

Status aktu prawnego: Stracił moc

w sprawie zasad przeprowadzania zaliczeń i egzaminów kończących zajęcia z wykorzystaniem technologii informatycznych w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 2, art. 76 a ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo
o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 85 ze zm), § 8 ust. 3 pkt. 2 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu ze zm. uchwalonego w dniu 28 czerwca 2019 r. stanowiącego załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu w związku z § 49 ust. 5 i 9 Regulaminu studiów Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu ze zm. uchwalonego w dniu 26 kwietnia 2019 r. stanowiącego załącznik do uchwały nr 33/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 26 kwietnia 2019 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu studiów Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu zarządza się, co następuje:


§1

  1. Do 30 września 2020 r. organizacja weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się określonych w programach studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia i jednolitych studiach magisterskich w szczególności przeprowadzania zaliczeń i egzaminów kończących określone zajęcia poza siedzibą Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu odbywa się z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację z zastrzeżeniem ust. 2.
  2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli zaliczenie lub egzamin kończący zajęcia obejmuje weryfikację uzyskanych umiejętności praktycznych, może za zgodą rektora odbyć się w siedzibie uczelni bez wykorzystania technologii informatycznych. Wniosek do rektora
    o przeprowadzenie zaliczenia lub egzaminu kończącego zajęcia, o którym mowa w zdaniu pierwszym składa dziekan wydziału, odpowiedzialny za kształcenie na kierunku studiów,
    w ramach którego są realizowane zajęcia.
  3. Do przeprowadzania zaliczeń i egzaminów kończących zajęcia, o których mowa w ust. 1, zwanych dalej „zaliczeniami/egzaminami zdalnymi”, dopuszcza się następujące technologie informatyczne:
    1) platforma Google Suite,
    2) platforma Moodle.
  4. O wyborze technologii informatycznej decyduje nauczyciel akademicki lub inna osoba prowadząca zajęcia, zwana dalej „nauczycielem”, po zasięgnięciu opinii studentów (starosty roku).
  5. Nadzór nad prawidłowym przeprowadzeniem zaliczeń/egzaminów zdalnych sprawuje dziekan wydziału, odpowiedzialny za kształcenie na danym kierunku studiów.
  6. Dziekan po uzyskaniu opinii studentów (starosty roku) w uzgodnieniu z prorektorem ds. studenckich edukacji może dopuścić wykorzystanie innych technologii informatycznych służących weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się pod warunkiem, że nie wymagają one ponoszenia kosztów zakupu sprzętu i oprogramowania przez studentów, spełniają warunki określone w ust. 1 oraz zapewniają ochronę danych osobowych. W przypadku braku ww. opinii w terminie 3 dni od przekazania prośby o jej wyrażenie wymóg zasięgnięcia opinii uważa się za spełniony.
  7. W uzasadnionych przypadkach w celu przeprowadzenia weryfikacji efektów uczenia się w sposób określony w ust. 1 nauczyciel może zmienić ustalone na pierwszych zajęciach: formę, zasady oraz harmonogram zaliczeń wraz z warunkami dopuszczenia do zaliczenia/egzaminu, określone w sylabusie przedmiotu. Informacje o wprowadzonych zmianach oraz terminach zaliczeń/egzaminów zdalnych nauczyciel niezwłocznie przekazuje studentom.
  8. Wprowadzenie zmian, o których mowa w ust. 7 wymaga akceptacji dziekana po uzyskaniu opinii studentów (starosty roku), którzy w terminie 3 dni od przekazania prośby o wyrażenie opinii mogą zgłosić swoje uwagi.
  9. W celu dostosowania przebiegu zaliczeń/egzaminów zdalnych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami należy stosować technologie informatyczne odpowiednie do potrzeb tych osób. Dobór narzędzi informatycznych dziekan zobowiązany jest skonsultować z Pełnomocnikiem Rektora ds. osób niepełnosprawnych i Uczelnianym Centrum Informatyzacji.
  10. Uczelniane Centrum Informatyzacji zobowiązuje się do przeprowadzenia szkoleń z wykorzystania technologii informatycznych, o których mowa w ust. 3 i 6, dla osób uczestniczących w zaliczeniach/egzaminach zdalnych. Zgłoszenie do udziału w szkoleniu przesyła się drogą mailową na adres uci@upwr.edu.pl .


§2

  1. Nauczyciel organizuje zaliczenie/egzamin zdalny w sposób zapewniający samodzielność pracy studenta oraz jest odpowiedzialny za jego rejestrację. Zapis jednoznacznie musi identyfikować niezbędne dane osobowe studenta, zdawany przedmiot, rok, kierunek, poziom studiów.
  2. Jeżeli w trakcie zaliczenia/egzaminu zdalnego połączenie zostanie przerwane z przyczyn technicznych, nauczyciel decyduje o ewentualnej konieczności jego powtórzenia albo wystawia ocenę uwzględniając jego dotychczasowy przebieg.
  3. Jeżeli z przyczyn technicznych, o których mowa w ust. 2, konieczne będzie powtórzenie zaliczenia/egzaminu zdalnego, wyznaczony dodatkowy termin nie jest traktowany jako termin poprawkowy.
  4. Rejestracji zaliczenia/egzaminu zdalnego może dokonać wyłącznie nauczyciel. Nauczyciel jest zobowiązany do zabezpieczenia zapisu tego zaliczenia/egzaminu przed jego udostępnieniem osobom trzecim oraz jego usunięcia po upływie 2 miesięcy od dnia zaliczenia/egzaminu.
  5. W trakcie trwania zaliczenia/egzaminu zdalnego, student ma obowiązek posiadania stale uruchomionej i skierowanej na niego kamery. Obraz z kamery ma być nieprzetworzony - nie wolno używać dodatkowego oprogramowania modyfikującego obraz, np. dodającego tło lub efekty. Student jest zobowiązany, na polecenie nauczyciela, do udostępnienia za pomocą swojej kamery obrazu pomieszczenia w którym się znajduje. Nieprzestrzeganie tych obowiązków może stanowić podstawę przerwania zaliczenia/egzaminu i uzyskaniem przez studenta oceny niedostatecznej.


§3

  1. W celu zapewnienia bezpieczeństwa danych osobowych oraz weryfikacji tożsamości osób studenci i nauczyciele uczestniczący w zaliczeniach i egzaminach zdalnych są zobowiązani do korzystania wyłącznie z poczty elektronicznej w domenie upwr.edu.pl
  2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach do przekazania informacji dopuszcza się wykorzystanie kont pocztowych w domenie uczelni/instytucji, w której jest zatrudniony nauczyciel, przeprowadzający zaliczenie/egzamin zdalny, niebędący pracownikiem UPWr, lub odbywa studia student przystępujący do zaliczenia/egzaminu zdalnego.


§4


W zakresie nieuregulowanym niniejszym zarządzeniem stosuje się odpowiednio postanowienia Regulaminu Studiów Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu (uchwała nr 33/2019 Senatu UPWr z dnia 26 kwietnia 2019 ze zm.).


§5


Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.


Rektor

prof. dr hab. Tadeusz Trziszka

Zmiany

Zmiany
Status Akt zmieniający
akt uchylający Zarządzenie nr 181/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 25 czerwca 2020 roku

Historia wersji
Wytworzył: Tadeusz Trziszka
Data wytworzenia: 29-05-2020
Opublikowane przez: Tomasz Lewandowski
Data publikacji: 29-05-2020 17:00
Ostatnio zaktualizował: Karolina Gerlicz
Data ostatniej aktualizacji: 25-06-2020 14:26