2020 rok

Zarządzenie nr 15/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 20 stycznia 2020 roku

w sprawie wprowadzenia zmian do Zarządzenia nr 138/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 16 września 2019 roku w sprawie wprowadzenia w życie Regulaminu pracy Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt. 2 w zw. z art.126 ust.1 ustawy z dnia 20 lipca 2018r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018r, poz. 1668 ze zm.), § 8 ust. 3 pkt 16 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu uchwalonego w dniu 28 czerwca 2019 r. stanowiącego załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu oraz art. 104 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 2019 r., poz. 1495) zarządza się, co następuje:

§ 1

Wprowadza się zmiany do Regulaminu pracy Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu:

1.  W § 5 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

,,4. Przepisu, o którym mowa w ust. 3 nie stosuje się w przypadku zatrudnienia nauczyciela akademickiego:

1)    skierowanego do pracy w uczelni na podstawie umowy zawartej z Centrum Łukasiewicz, instytutem Sieci Łukasiewicz albo zagraniczną instytucją naukową

2)    będącego beneficjentem przedsięwzięcia, programu lub konkursu ogłoszonego przez NAWA, NCBiR, NCN lub międzynarodowego konkursu na realizację projektu badawczego;

3)    na czas realizacji projektu badawczego lub dydaktycznego finansowanego:

a) ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej,
b) przez inny podmiot przyznający grant.’’

2. W § 5 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

,,5. Konkurs, o którym mowa w ust. 3, ogłasza rektor na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej, w której ma być zatrudniony pracownik, zaopiniowany przez:

1)    przewodniczącego właściwej rady dyscypliny oraz dziekana właściwego kierunku studiów w przypadku zatrudnienia pracownika do instytutu lub katedry;
2)    właściwego prorektora w pozostałych przypadkach.’’

3.    W § 5 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

,,5.Informację o konkursie oraz jego wyniku wraz z uzasadnieniem rektor podaje do publicznej wiadomości w sposób określony w statucie Uczelni.’’

4.    W § 5 ust. 7 otrzymuje brzmienie:

,,7.Komisja konkursowa jest powoływana zarządzeniem rektora. Skład komisji konkursowej oraz sposób wyłaniania kandydata określa statut Uczelni.’’

5.    W § 5 dodaje się ust. 8 w brzmieniu:

,,8. Kierownik jednostki organizacyjnej z upoważnienia rektora jest zobowiązany do ustalania nauczycielowi akademickiemu zakresu obowiązków, biorąc pod uwagę grupę pracowników, w której jest zatrudniony nauczyciel oraz stanowisko, rodzaj zajęć dydaktycznych objętych zakresem tych obowiązków, w tym wymiar zajęć dydaktycznych, a także badawczych i organizacyjnych oraz do kontroli dyscypliny pracy (formalnej i merytorycznej) wszystkich pracowników jednostki.’’

6. W § 10 ust. 2 pkt 8 otrzymuje brzmienie:

,,8) przestrzegać w Uczelni zasad współżycia społecznego, kodeksu etyki oraz dbać o właściwe stosunki międzyludzkie,’’

7. W § 10 ust. 2 pkt 15 otrzymuje brzmienie:

,,15) wykonywać obowiązki określone w zakresie obowiązków lub w zakresie czynności, uprawnień i odpowiedzialności oraz w wewnętrznych aktach normatywnych Uczelni.’’

8. W § 11 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

,,1. Nauczyciela akademickiego obowiązuje system zadaniowego czasu pracy, o którym mowa w art. 140 Kodeksu pracy i jest określony zakresem jego obowiązków dydaktycznych, naukowych oraz organizacyjnych ustalonym z upoważnienia rektora przez kierownika jednostki organizacyjnej, w której jest zatrudniony nauczyciel.’’

9. W § 12 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

,,1. Nauczycieli akademickich obowiązuje roczny wymiar zajęć dydaktycznych określony w grupie pracowników:

1)    badawczo-dydaktycznych zatrudnionych na stanowisku:

a)    profesora – 180 godzin dydaktycznych,
b)    profesora UPWr – 240 godzin dydaktycznych,
c)    adiunkta – 240 godzin dydaktycznych,
d)    asystenta – 240 godzin dydaktycznych,

2)    dydaktycznych zatrudnionych na stanowisku:

a)    profesora – 210 godzin dydaktycznych,
b)    profesora UPWr – 300 godzin dydaktycznych
c)    adiunkta – 360 godzin dydaktycznych
d)    asystenta – 360 godzin dydaktycznych
e)    lektora – 540 godzin dydaktycznych
f)    instruktora – 540 godzin dydaktycznych.’’

10. W § 12 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

,,2. Roczny wymiar zajęć dydaktycznych dla osób pełniących niżej wymienione funkcje wynosi:

1)    rektor – 45 godzin,
2)    prorektor – 75 godzin,
3)    dziekan – 90 godzin*,
4)    przewodniczący rady dyscypliny – 90 godzin,
5)    prodziekan, zastępca przewodniczącego rady dyscypliny – 150 godzin.

Godziny ponadwymiarowe nauczycieli akademickich pełniących wyżej wymienione funkcje naliczane są od poziomu rocznego wymiaru zajęć dydaktycznych wynikającego z osobistego zaszeregowania, o którym mowa w ust. 1.’’

11. W § 21 ust. 9 otrzymuje brzmienie:

,, 9. W przypadku nauczyciela akademickiego zatrudnionego w ramach umowy o pracę za ciężkie naruszenie obowiązków pracownika, mogące stanowić podstawę rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia, rozumie się również następujące okoliczności:

1)    dopuszczenie się:

a)    czynu określonego w art. 115 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych stwierdzonego prawomocnym wyrokiem,

b)    stwierdzonego prawomocnym orzeczeniem komisji dyscyplinarnej:

- przywłaszczenia sobie autorstwa albo wprowadzenia w błąd co do autorstwa całości lub części cudzego utworu albo artystycznego wykonania,
- rozpowszechnienia, bez podania nazwiska lub pseudonimu twórcy, cudzego utworu w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania,
- rozpowszechnienia, bez podania nazwiska lub pseudonimu twórcy, cudzego artystycznego wykonania lub publicznego zniekształcenia takiego utworu, artystycznego wykonania, fonogramu, wideogramu lub nadania,
- innego sposobu naruszenia cudzych praw autorskich lub praw pokrewnych,
- fałszowania badań lub wyników badań naukowych, lub innego oszustwa naukowego

2)    odmowa poddania się ocenie okresowej, o której mowa w art. 128 ustawy.’’

12. § 22 otrzymuje brzmienie:

,, § 22

  1. Pracownicy, niezwłocznie po przybyciu do pracy oraz bezpośrednio po zakończeniu pracy, a także w przypadku wyjść w czasie pracy zarówno prywatnych jak i służbowych, obowiązani są osobiście zarejestrować wejście i wyjście za pomocą Elektronicznej Legitymacji Pracowniczej, zwanej dalej legitymacją, na czytniku Rejestracji Czasu Pracy, zwanego dalej czytnikiem RCP.
  2. Zapisów ust. 1 nie stosuje się do: nauczycieli akademickich, pracowników zarządzających Uczelnią w imieniu pracodawcy, pracowników, do których jest stosowany system zadaniowego czasu pracy, kierowców i pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych, gdzie nie zostały zainstalowane czytniki RCP.
  3. Pracownicy, o których mowa w ust. 2, niebędący nauczycielami akademickimi, obowiązani są do ewidencjonowania czasu pracy poprzez wypełnienie papierowej listy obecności. Zatwierdzoną przez przełożonego listę obecności należy dostarczyć do Działu Kadr i Płac najpóźniej ostatniego dnia miesiąca.
  4. W przypadku braku legitymacji, pracownik niebędący nauczycielem akademickim obowiązany jest wypełnić papierową listę obecności. Zatwierdzoną przez przełożonego listę obecności należy dostarczyć do Działu Kadr i Płac najpóźniej następnego dnia roboczego.
  5. Kierownicy jednostek organizacyjnych są odpowiedzialni za rzetelne prowadzenie ewidencji urlopów wypoczynkowych, w tym również urlopów na żądanie i wyjazdów służbowych wszystkich pracowników jednostki.
  6. Kierownicy jednostek organizacyjnych odpowiadają przed rektorem za przestrzeganie dyscypliny pracy podległych im pracowników, także nauczycieli akademickich. Kontrolę dyscypliny pracy przeprowadza Dział Kadr i Płac.
  7. Pracownik, który spóźnił się do pracy w danym dniu, powinien usprawiedliwić się u kierownika jednostki organizacyjnej (pracownicy zatrudnieni na stanowiskach samodzielnych u bezpośredniego przełożonego), który podejmuje decyzję o usprawiedliwieniu i odpracowaniu spóźnienia.
  8. Zwolnienie od pracy powinno być wpisane przez pracownika w książce „Ewidencja nieobecności w godzinach służbowych” z zaznaczeniem w „uwagach”, jaki ma charakter. Godzinę wyjścia i godzinę powrotu do pracy pracownik stwierdza podpisem. Opuszczenie stanowiska pracy w ciągu dnia / zwolnienie od pracy należy odnotować w czytniku RCP za pomocą legitymacji, z zastrzeżeniem osób wymienionych w ust. 1.
  9. Opuszczanie miejsca pracy w czasie godzin pracy jest dozwolone tylko za zgodą przełożonych.
  10. Pracownika nieobecnego w pracy zastępuje pracownik wyznaczony przez bezpośredniego przełożonego.
  11. Przebywanie pracownika na terenie Uczelni, poza czasem pracy związanym z wykonywaniem obowiązków, jest dozwolone po uprzednim uzyskaniu pisemnej zgody kierownika jednostki organizacyjnej, a w stosunku do kierowników jednostek i pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych po uprzednim uzyskaniu zgody ich bezpośredniego przełożonego.
  12. Po godzinach służbowych pracownicy nie mogą, bez zgody kierownika jednostki organizacyjnej, wprowadzać na teren Uczelni osób niebędących pracownikami.
  13. Po zakończeniu pracy pracownicy są zobowiązani schować narzędzia pracy oraz dokumenty w przydzielonych im szafach i biurkach, zamykając je na klucz. Pomieszczenie również należy zamknąć na klucz i przekazać go na portiernię.
  14. Przed opuszczeniem pomieszczenia pracownicy zobowiązani są zamknąć okna, zawory, wyłączyć urządzenia elektryczne i inne, z wyjątkiem urządzeń niezbędnych do kontynuowania badań i doświadczeń.
  15. Zabrania się dorabiania we własnym zakresie kluczy do pomieszczeń Uczelni.
  16. Zabrania się wynoszenia urządzeń, aparatury, komputerów (i ich części) i innych narzędzi pracy z Uczelni bez zgody kierownika jednostki organizacyjnej.’’

13. § 29 otrzymuje brzmienie:

,,§29

1. Dowodami usprawiedliwiającymi nieobecność w pracy są:

1)    zaświadczenie lekarskie, o którym mowa w art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa;
2)    decyzja właściwego państwowego inspektora sanitarnego, wydana zgodnie z przepisami o zwalczaniu chorób zakaźnych - w razie odosobnienia pracownika z przyczyn przewidzianych tymi przepisami;
3)    oświadczenie pracownika - w razie zaistnienia okoliczności uzasadniających konieczność sprawowania przez pracownika osobistej opieki nad zdrowym dzieckiem do lat 8 z powodu nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły, do których dziecko uczęszcza;
4)    oświadczenie pracownika o chorobie niani lub dziennego opiekuna oraz kopia zaświadczenia lekarskiego, o którym mowa w art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, albo kopia zaświadczenia lekarskiego wystawionego na zwykłym druku, stwierdzających niezdolność do pracy niani lub dziennego opiekuna, potwierdzone przez pracownika za zgodność z oryginałem - w przypadku choroby niani, z którą rodzice mają zawartą umowę uaktywniającą, o której mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, lub dziennego opiekuna, sprawujących opiekę nad dzieckiem;
5)    imienne wezwanie pracownika do osobistego stawienia się, wystosowane przez organ właściwy w sprawach powszechnego obowiązku obrony, organ administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, sąd, prokuraturę, policję lub organ prowadzący postępowanie w sprawach o wykroczenia - w charakterze strony lub świadka w postępowaniu prowadzonym przed tymi organami, zawierające adnotację potwierdzającą stawienie się pracownika na to wezwanie;
6)    oświadczenie pracownika potwierdzające odbycie podróży służbowej w godzinach nocnych, zakończonej w takim czasie, że do rozpoczęcia pracy nie upłynęło 8 godzin, w warunkach uniemożliwiających odpoczynek nocny.

2.    Jeżeli zaświadczenie lekarskie zostało wystawione w formie papierowej, pracownik jest zobowiązany doręczyć je pracodawcy nie później niż w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania.’’

14. Uchyla się § 31.

15. W § 33 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

,,6. Urlop wypoczynkowy nauczyciela akademickiego może być wykorzystany w okresie wolnym od zajęć dydaktycznych wynikającym z planu zajęć dydaktycznych nauczyciela akademickiego.’’

16.    W § 33 ust. 7 otrzymuje brzmienie:

,,7. W okresach wolnych dla studentów nauczyciel akademicki powinien świadczyć pracę poprzez realizację innych czynności niż działalność dydaktyczna albo skorzystać z urlopu wypoczynkowego.’’

17.    W § 33 ust. 8 otrzymuje brzmienie:

,,8. Pracodawca jest obowiązany udzielić na żądanie pracownika niebędącego nauczycielem akademickim i w terminie przez niego wskazanym nie więcej niż 4 dni urlopu wypoczynkowego w każdym roku kalendarzowym. Pracownik zgłasza żądanie udzielenia tego urlopu najpóźniej w godzinach porannych w dniu rozpoczęcia urlopu.’’

18. W § 72 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

,, 4. Zapisy § 12 ust. 2 pkt 4 obowiązują od 01.09.2020 roku. Do 31.08.2020 roku wymiar roczny zajęć dydaktycznych dla osób pełniących funkcję dziekana wynosi 75 godzin.’’

19. Po § 72 dodaje się zapis:

,,*vide przepisy przejściowe’’

§ 2

Pozostałe postanowienia Regulaminu Pracy Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu nie ulegają zmianie.

§ 3

Zmiany do regulamin pracy wchodzą w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników poprzez zamieszczenie na stronie internetowej uczelni.

Rektor

Prof. dr hab. inż. Tadeusz Trziszka

Zmiany

Zmiany
Status Akt zmieniający
akt zmieniany Zarządzenie nr 138/2019 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 16 września 2019 roku
tekst jednolity Obwieszczenie nr 2/2022 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 marca 2022 roku

Historia wersji
Wytworzył: Tadeusz Trziszka
Data wytworzenia: 20-01-2020
Opublikowane przez: Karolina Gerlicz
Data publikacji: 20-01-2020 15:27
Ostatnio zaktualizował: Aleksandra Pomian
Data ostatniej aktualizacji: 04-03-2022 15:49