2016 rok

Zarządzenie nr 42/2016 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 30 maja 2016 roku

w sprawie kryteriów udzielania zgody oraz trybu postępowania w sprawach związanych z podjęciem przez nauczycieli akademickich dodatkowego zatrudnienia

Na podstawie art.66 i art.129 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.) oraz § 19 ust.4 i § 85 ust .2 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu zarządza się, co następuje:

§ 1

Ilekroć w niniejszym zarządzeniu mowa jest o:
1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2012 r. poz.572, z późn.zm.);
2) Uczelni – należy przez to rozumieć Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu

§ 2
  1. Nauczyciel może podjąć lub kontynuować zatrudnienie w ramach stosunku pracy, o którym mowa w art.118 ust. ustawy tylko u jednego dodatkowego pracodawcy prowadzącego działalność dydaktyczną lub naukowo-badawczą.
  2. Podjęcie lub kontynuowanie zatrudnienia o którym mowa w ust.1 wymaga zgody Rektora z zastrzeżeniem ust. 4.
  3. Zgody Rektora nie wymaga prowadzenie zajęć dydaktycznych lub prac naukowo-badawczych na podstawie umów cywilno-prawnych.
  4. Przepisu ust.1 nie stosuje się do nauczycieli akademickich podejmujących zatrudnienie w ramach stosunku pracy w:
    1) Kancelarii Sejmu,
    2) Kancelarii Senatu,
    3) Kancelarii Prezydenta,
    4) Sądzie Najwyższym,
    5) Biurze Trybunału Konstytucyjnego,
    6) Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich,
    7) Biurze Rzecznika Praw Dziecka,
    8) Biurze Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,
    9) Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa,
    10) Krajowym Biurze Wyborczym,
    11) regionalnych izbach obrachunkowych,
    12) Biurze Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych,
    13) Instytucie Pamięci Narodowej,
    14) organach towarzystw naukowych i zawodowych,
    15) organach wymiaru sprawiedliwości,
    16) instytucjach kultury,
    17) władzach Polskiej Akademii Nauk,
    18) samorządowych kolegiach odwoławczych.
  5. Podjęcie lub kontynuowanie dodatkowego zatrudnienia w ramach stosunku pracy przez nauczyciela akademickiego będącego organem jednoosobowym wymaga zgody Senatu.
  6. Zgodnie ze statutem Uczelni dodatkowe zatrudnienie prorektora wymaga także zgody Senatu



§ 3
  1. Dodatkowe zatrudnienie lub prowadzenie działalności gospodarczej przez pracowników Uczelni, nie może w żaden sposób ograniczać dyspozycyjności pracowników w ramach podstawowego miejsca pracy, ani nie może stanowić działalności konkurencyjnej wobec Uczelni.
  2. Wyrażenie lub niewyrażenie przez Rektora zgody na dodatkowe zatrudnienie następuje na podstawie wniosku pracownika, zaopiniowanego przez dziekana, a w przypadku nauczycieli zatrudnionych w jednostkach międzywydziałowych, na podstawie wniosku zaopiniowanego przez nadzorującego jednostkę prorektora stanowiącego zał. nr 1 do niniejszego zarządzenia.
  3. Opinia, o której mowa w ust.2, powinna uwzględniać w szczególności:
    1) ocenę przesłanek, o których mowa w ust.1, w tym m.in. ocenę wpływu dodatkowego zatrudnienia na terminowość i jakość wykonywania obowiązków naukowych, dydaktycznych i organizacyjnych w ramach stosunku pracy w Uczelni (w szczególności na postęp prac związanych z uzyskiwaniem stopni i tytułu naukowego, realizację zajęć dydaktycznych itp.),
    2) wyniki oceny okresowej, ze szczególnym uwzględnieniem publikacji i innych osiągnięć naukowych oraz rozwoju naukowego,
    3) ocenę ewentualnych korzyści związanych z dodatkowym zatrudnieniem pracownika dla instytutu, katedry, wydziału bądź Uczelni (np. nawiązanie lub  zacieśnianie współpracy naukowej, rozwój naukowy pracownika, realizacja wspólnych projektów badawczych).
    4) Ocenę możliwości wystąpienia działalności konkurencyjnej w stosunku do Uczelni,
  4. Za działalność konkurencyjną wobec Uczelni uznaje się następujące działania nauczyciela akademickiego:
    1) wykorzystywanie zasobów Uczelni (pomieszczeń, urządzeń technicznych, materiałów biurowych itp.) na rzecz innych pracodawców prowadzących działalność dydaktyczną lub naukowo-badawczą,
    2) promowanie innych uczelni,
    3) zatrudnienie nauczyciela w innych uczelniach w celu prowadzenia zajęć na kierunkach konkurencyjnych lub w celu tworzenia takich kierunków,
    4) prowadzenie projektów badawczych, lub uczestniczenie w pracach takich projektów w innych uczelniach lub jednostkach naukowo-badawczych z  pominięciem Uczelni,
    5) publikowanie prac zrealizowanych w Uczelni z afiliacją innego podmiotu,
    6) reprezentowanie innych uczelni na spotkaniach naukowych, a w szczególności: kongresach, konferencjach, seminariach i sympozjach – w zakresie zawierającym wyniki prac wykonywanych w Uczelni,
    7) wykorzystywanie w innych instytucjach, a także w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, dorobku dydaktycznego, naukowego i organizacyjnego Uczelni, w szczególności planów studiów, programów poszczególnych przedmiotów, instrukcji laboratoryjnych, innych materiałów dydaktycznych, rozwiązań organizacyjnych itp.,
    8) łączenie bez zgody Rektora funkcji: prorektora, prodziekana, kierownika katedry, zakładu, kierownika jednostki międzywydziałowej, pozawydziałowej lub ogólnouczelnianej, kierownika zespołu, kierownika studiów doktoranckich, kierownika studiów podyplomowych, z funkcją kierowniczą u innych pracodawców prowadzących działalność dydaktyczną lub naukowo-badawczą.
  5. Wystąpienie chociażby jednej z okoliczności wymienionych w ust.4 stanowi przesłankę nieudzielenia zgody na dodatkowe zatrudnienie u pracodawcy prowadzącego działalność dydaktyczną lub naukowo-badawczą.
  6. Przesłanką nieudzielenia zgody na podjęcie dodatkowego zatrudnienia jest również:
    1) negatywna ocena okresowa wnioskującego nauczyciela akademickiego,
    2) negatywna ocena bieżąca wnioskującego nauczyciela akademickiego, uzyskana od bezpośredniego przełożonego, ze szczególnym uwzględnieniem aktualnego stanu zaawansowania pracy naukowej.
§ 4

Złożenie wniosku bez załączenia opinii o której mowa w § 3 ust.3 lub z opinią nie pełną stanowi podstawę do wezwania do uzupełnienia wniosku w terminie nie dłuższym niż 14 dni. Nie uzupełnienie braków wniosku w zakreślonym terminie traktuje się jako rezygnację z ubiegania się o wyrażenie zgody na dodatkowe zatrudnienie.

§ 5

Wniosek o wyrażenie zgody Rektor rozpatruje w terminie dwóch miesięcy.

§6

Nauczyciel akademicki, nie pełniący funkcji organu jednoosobowego Uczelni lub funkcji prorektora, prowadzący działalność gospodarczą obowiązany jest o tym fakcie powiadomić rektora uczelni, będącej jego podstawowym miejscem pracy w terminie 14 dni od daty rozpoczęcia działalności. W takim samym terminie nauczyciel akademicki powiadamia o zmianach w prowadzonej działalności gospodarczej.. Wzór zawiadomienia o prowadzeniu działalności gospodarczej stanowi zał. nr 2 do mniejszego zarządzenia.

§7

O zakończeniu zatrudnienia u innego pracodawcy o którym mowa w § 2 ust. 1 niniejszego zarządzenia nauczyciel akademicki informuje Rektora w terminie 14 dni od zakończenia dodatkowego zatrudnienia( wzór zał. nr 3),lub o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej (wzór zał. nr 4) .

§ 8
  1. Zgody, o których mowa w §2 ust.2, wydawane są w trybie określonym w art.129 ust.5-6 ustawy, z uwzględnieniem kryteriów określonych w §3 niniejszego zarządzenia, na okres jednego roku akademickiego.
  2. Niezaprzestanie kontynuowania dodatkowego zatrudnienia w przypadku nieuzyskania zgody właściwego organu rodzi skutki określone w art.129 ust.7-9 ustawy.
  3. Obowiązek wystąpienia o zgodę, o której mowa w §2 ust.2 , nie dotyczy przypadku gdy nauczyciel akademicki podejmuje zatrudnienie w ramach stosunku prac w podmiotach, wymienionych w § 2 ust.4 zarządzenia.

§ 9
  1. Zgodę Rektora na dodatkowe zatrudnienie nauczyciela akademickiego włącza się do akt osobowych nauczyciela.
  2. O podjęciu przez nauczyciela akademickiego dodatkowego zatrudnienia rektor powiadamia właściwego ministra ds. szkolnictwa wyższego.

§ 10

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z zastosowaniem do wniosków w sprawie zgody na dodatkowe zatrudnienie nauczycieli akademickich począwszy od roku akademickiego 2016/2017.



Rektor

prof. dr hab. Roman Kołacz

Pliki do pobrania


Historia wersji
Wytworzył: Roman Kołacz
Data wytworzenia: 30-05-2016
Opublikowane przez: Tomasz Lewandowski
Data publikacji: 31-05-2016 11:25
Ostatnio zaktualizował: Joanna Kołaczyńska
Data ostatniej aktualizacji: 28-11-2022 09:47