2003 rok

Zarządzenie nr 29/2003 Rektora Akademii Rolniczej we Wrocławiu z dnia 15 kwietnia 2003 roku

w sprawie szczegółowych obowiązków i odpowiedzialności pracowników i studentów w zakresie przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w Akademii Rolniczej

Na podstawie art. 49 ust. 2 ustawy z dnia 12 września 1990 roku o szkolnictwie wyższym (Dz.U. nr 65, poz. 385 z późn. zm.), § 22 ust. 1 i 2 pkt 5 Statutu AR oraz § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 1998 roku w sprawie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w szkołach wyższych (Dz.U. nr 37, poz. 209) w związku z rozdziałem X ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku – Kodeks pracy z późniejszymi zmianami zarządza się, co następuje:

§ 1

  1. Wszystkich pracowników oraz studentów zobowiązuje się na terenie uczelni do przestrzegania przepisów i zasad z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

  2. Przepisy zarządzenia stosuje się również do zajęć organizowanych poza jej terenem.

  3. Nieprzestrzeganie lub naruszenie przepisów, o których mowa w ust. 1 i 2 powoduje określone skutki służbowe i prawne.

  4. Przepisy zarządzenia dotyczące studentów stosuje się odpowiednio do osób pobierających naukę na kursach, studiach podyplomowych lub odbywających zajęcia praktyczno-techniczne w uczelni.

§ 2

Dyrektorzy instytutów, kierownicy katedr, zakładów, pracowni, laboratoriów, zespołów dydaktycznych i badawczych oraz dyrektorzy i kierownicy jednostek ogólnouczelnianych, pozawydziałowych, międzywydziałowych i innych jednostek organizacyjnych mają obowiązek zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki wszystkim pracownikom i studentom na terenie jednostki oraz na zajęciach organizowanych przez tę jednostkę poza jej terenem, a w szczególności mają obowiązek:

  1. egzekwowanie przestrzegania przez pracowników i studentów obowiązujących przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,

  2. przydzielania i dbania o sprawność środków ochrony indywidualnej dla pracowników i studentów,

  3. informowania pracowników o rozpoznanych zagrożeniach i o ryzyku zawodowym oraz o zasadach ochrony przed tymi zagrożeniami,

  4. spowodowanie, aby podlegli pracownicy uczestniczyli w planowanych szkoleniach bezpieczeństwa i higieny pracy,

  5. uczestniczenia w szkoleniach z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy,

  6. kierowania podległych pracowników na obowiązkowe profilaktyczne badania lekarskie oraz egzekwowania ich wykonania,

  7. organizowania, przygotowania oraz prowadzenia prac dydaktyczno-naukowych z uwzględnieniem zabezpieczenia pracowników i studentów przed wypadkami i chorobami zawodowymi i innymi chorobami,

  8. dbania o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń i wyposażenia technicznego oraz sprawność środków ochrony zbiorowej i ich właściwe stosowanie, w tym:
    a) utrzymanie w należytym stanie dróg ewakuacyjnych oraz innych dróg i przejść, w sposób nie stwarzający zagrożeń dla użytkowników, a także w zgodności z wymaganymi przepisami techniczno-budowlanymi,
    b) spowodowanie, aby spełnione zostały warunki dotyczące oświetlenia, wentylacji, ogrzewania i powierzchni użytkowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
    c) spowodowanie, aby wyposażenie pomieszczeń w instalacje i urządzenia, sprzęt oraz meble nie stanowiło zagrożeń dla osób z nich korzystających,
    d) sporządzanie szczegółowych instrukcji zawierających postanowienia dotyczące zapobiegania zagrożeniu dla zdrowia i życia ludzkiego w związku z prowadzonymi badaniami chemicznymi, fizycznymi, biologicznymi i innymi,
    e) oznakowanie i zabezpieczenie pomieszczeń, do których wzbroniony jest dostęp osobom nieuprawnionym i niezatrudnionym,
    f) wyposażenie apteczek w niezbędne środki farmaceutyczne i materiały medyczne wraz z instrukcją o zasadach udzielania pierwszej pomocy oraz bieżące uzupełnianie w materiały i środki których okres ważności nie upłynął,
    g) wyposażenie kierowanej przez siebie jednostki w niezbędne przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy,
    h) spowodowanie, aby maszyny i inne urządzenia były wyposażone w zabezpieczenia chroniące przed urazami, działaniem substancji szkodliwych dla zdrowia, porażeniem prądem elektrycznym, szkodliwymi wstrząsami, nadmiernym hałasem, działaniem wibracji lub promieniowaniem oraz powinny być utrzymane w stanie zapewniającym pełną sprawność działania i bezpieczeństwo pracy,
    i) spowodowanie, aby maszyny i inne urządzenia techniczne czasowo niesprawne, uszkodzone lub pozostające w naprawie były wyraźnie oznakowane i zabezpieczone w sposób uniemożliwiający ich uruchomienie,
    j) wywieszenie przy maszynach i innych urządzeniach technicznych w widocznym i dostępnym miejscu instrukcji obsługi, uwzględniającej zasady bezpieczeństwa i higieny pracy,
  9. opracowania oraz umieszczania w widocznym miejscu regulaminu porządkowego, określającego szczegółowe przepisy i zasady użytkowania pomieszczenia (pracowni, laboratorium itp.) oraz zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.

  10. organizowania pracy w podległej jednostce w taki sposób, aby wszystkie zajęcia odbywały się pod nadzorem osoby posiadającej odpowiednie przygotowanie gwarantujące przeprowadzenie ich zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,

  11. organizowania pracy w kontakcie ze środkami chemicznymi, zwierzętami, materiałem biologicznym oraz promieniowaniem w taki sposób, aby odbywało się to zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,

  12. spowodowanie, aby stosowane w podległej jednostce organizacyjnej wszelkie materiały niebezpieczne, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi, były wyraźnie oznakowane, przechowywane w zamkniętych pomieszczeniach i w miejscach do tego przystosowanych, w opakowaniach chroniących przed szkodliwym lub niebezpiecznym działaniem,

  13. zgłaszania swoim przełożonym oraz Inspektoratowi BHP wszelkich wypadków pracowniczych i studenckich, a także wypadków innych osób, które miały miejsce na terenie podległej jednostki organizacyjnej.

§ 3

Osoby prowadzące zajęcia są zobowiązane do zapewnienia studentom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, a w szczególności do:

  1. spowodowania, aby studenci i inne osoby przebywające podczas trwania zajęć stosowały niezbędne środki ochrony indywidualnej i zbiorowej,

  2. spowodowania, aby spełnione były warunki dotyczące wentylacji, oświetlenia, ogrzewania i powierzchni użytkowej,

  3. spowodowania, aby miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia, stan wyposażenia miejsca (pomieszczenia) tj. mebli, sprzętu, urządzeń i instalacji nie stanowił zagrożenia dla osób w nim przebywających; w przypadku gdy miejsce lub stan w/w wyposażenia stwarza zagrożenie, prowadzący zajęcia nie dopuszcza do zajęć lub przerywa je i powiadamia o tym bezpośredniego przełożonego,

  4. w razie niemożliwości osobistego przebywania na zajęciach dydaktycznych – zapewnienie nadzoru innej osoby, posiadającej odpowiednie przygotowanie gwarantujące, że zajęcia odbędą się zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,

  5. nabycia umiejętności w zakresie udzielania I pomocy; obowiązek ten dotyczy prowadzących zajęcia w warsztatach, pracowniach specjalistycznych, laboratoriach oraz z wychowania fizycznego, Szkolenia te będą organizowane przez Inspektorat BHP po przekazaniu listy wytypowanych osób z jednostek organizacyjnych uczelni,

  6. sprawdzenia przed rozpoczęciem zajęć i dopuszczeniem do nich studentów oraz innych osób, czy stan techniczny maszyn i urządzeń oraz instalacji elektrycznej, a także ogólny stan laboratorium lub pracowni specjalistycznej, nie stwarza zagrożenia dla zdrowia i życia studentów,

  7. zaznajomienia studentów z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz obowiązującym regulaminem porządkowym przed dopuszczeniem ich do zajęć przy maszynach i innych urządzeniach technicznych oraz laboratoriach i pracowniach specjalistycznych; powyższy fakt powinien być odpowiednio udokumentowany,

  8. w razie wypadku udzielenie fachowej pomocy, zabezpieczenie miejsca wypadku i powiadomienie bezpośredniego przełożonego i Inspektoratu BHP,

  9. za bezpieczeństwo studentów w trakcie prowadzonych zajęć odpowiada osoba prowadząca zajęcia.

§ 4

  1. Kierownik Studium Wychowania Fizycznego i Sportu (SWFiS) jest obowiązany do utrzymywania w stanie zapewniającym bezpieczne i higieniczne użytkowanie obiektów, urządzeń i terenów sportowych, a także zapewnienia nadzoru upoważnionych osób podczas realizacji zajęć z wychowania fizycznego oraz wszelkiego rodzaju zawodów sportowych organizowanych przez Akademię Rolniczą, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

  2. Kierownik SWFiS ma obowiązek kierować na specjalistyczne szkolenie w zakresie podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy osoby prowadzące zajęcia wychowania fizycznego; szkolenia takie organizować będzie Inspektorat BHP.

§ 5

Do obowiązków kierowników działów, sekcji dziekanatów, sekretariatów oraz kierowników warsztatów technicznych i brygadzistów należy:

  1. dbanie o sprawność i właściwe wykorzystanie środków ochrony indywidualnej przeznaczonych dla pracowników,

  2. kierowanie pracowników na szkolenie z zakresu bhp zgodnie z planem szkolenia,

  3. informowanie podległych pracowników o zagrożeniach i o ryzyku zawodowym oraz zasadach ochrony przed tymi zagrożeniami,

  4. uczestniczenie w obowiązkowych szkoleniach z zakresu bhp,

  5. kierowanie pracowników na profilaktyczne badania lekarskie oraz egzekwowanie ich wykonania,

  6. egzekwowanie od podległych pracowników przestrzegania przepisów i zasad bhp,

  7. dbanie o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń i wyposażenia technicznego oraz o sprawność środków ochrony zbiorowej, w tym:
    a) ponoszenie odpowiedzialności za dostępność podręcznego sprzętu gaśniczego,
    b) utrzymywanie w należytym stanie dróg ewakuacyjnych oraz innych dróg i przejść, w sposób nie stwarzający zagrożeń dla użytkowników, a także zgodności z wymaganymi przepisami techniczno-budowlanymi,
    c) dopilnowanie, aby spełnione zostały warunki dotyczące oświetlenia, wentylacji, ogrzewania i powierzchni użytkowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    d) dopilnowanie, aby wyposażenie pomieszczeń w instalacje i urządzenia, sprzęt oraz meble nie stanowiło zagrożeń dla osób z nich korzystających,
    e) oznakowanie i zabezpieczenie pomieszczeń, do których wzbroniony jest wstęp osobom niezatrudnionym lub nieuprawnionym, wyposażenie apteczek w niezbędne środki farmaceutyczne i materiały medyczne wraz z instrukcją o zasadach udzielania pierwszej pomocy oraz bieżące uzupełnianie w materiały i środki, których okres ważności nie upłynął.
    f) wyposażenie kierowanej przez siebie jednostki w niezbędne przepisy oraz instrukcje z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy,
    g) dopilnowanie, aby maszyny i inne urządzenia były wyposażone w zabezpieczenia chroniące przed urazami, działaniem substancji szkodliwych dla zdrowia, porażeniem prądem elektrycznym, szkodliwymi wstrząsami, nadmiernym hałasem, działaniem wibracji lub promieniowaniem oraz powinny być utrzymane w stanie zapewniającym pełna sprawność działania i bezpieczeństwo pracy.
    h) spowodowanie, aby maszyny i inne urządzenia techniczne czasowo niesprawne, uszkodzone lub pozostające w naprawie były wyraźnie oznakowane i zabezpieczone w sposób umożliwiający ich uruchomienie,
    i) umieszczenie przy maszynach i urządzeniach technicznych w widocznym i dostępnym miejscu instrukcji obsługi, uwzględniającej zasady i przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy.

  8. opracowanie oraz umieszczanie w widocznym i łatwo dostępnym miejscu regulaminu porządkowego, określającego szczegółowe przepisy i zasady użytkowania pomieszczenia, (obiektu) oraz zasady bezpieczeństwa i higieny pracy,

  9. spowodowanie, aby stosowane w podległej jednostce organizacyjnej materiały niebezpieczne, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi były wyraźnie oznakowane, przechowywane w zamkniętych pomieszczeniach i miejscach do tego przystosowanych, w opakowaniach chroniących przed ich szkodliwym i niebezpiecznym działaniem,

  10. zgłaszanie swoim przełożonym oraz Inspektoratowi BHP wszelkich wypadków pracowniczych, a także wypadków innych osób, które miały miejsce na terenie podległej jednostki organizacyjnej.

§ 6

Obowiązki zawarte w § 5 mają zastosowanie także do pozostałych jednostek organizacyjnych działających w uczelni oraz do samodzielnych stanowisk pracy, osób kierujących ośrodkami wypoczynkowymi, biurami organizacji związkowych, a także organizacji studenckich, sportowych, kulturalnych i innych o charakterze społecznym, działających na terenie uczelni.

§ 7

Pracownicy Akademii Rolniczej mają prawo do:

  1. powstrzymania się od pracy w razie, gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy lub, gdy stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla niego lub innych osób; powstrzymując się od pracy pracownik ma obowiązek niezwłocznego powiadomienia o tym przełożonego,

  2. powstrzymania się od wykonywania pracy wymagającej szczególnej sprawności psychofizycznej w przypadku, gdy jego stan psychofizyczny nie zapewnia bezpiecznego wykonywania pracy i stwarza zagrożenie dla innych osób. Powstrzymanie to może nastąpić jedynie po uprzednim powiadomieniu przełożonego.

§ 8

Do podstawowych obowiązków pracowników Akademii Rolniczej należy przestrzeganie przepisów i zasad bhp, w szczególności:

  1. znajomość przepisów i zasad bhp, branie udziału w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawanie się wymaganym egzaminom sprawdzającym,

  2. wykonywanie pracy w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosowanie się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych,

  3. dbanie o prawidłowy stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy,

  4. stosowanie środków ochrony zbiorowej, a także środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem,

  5. poddawanie się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i stosowanie się do wskazań lekarskich,

  6. niezwłoczne zawiadomienie przełożonego o zauważonym wypadku przy pracy oraz wszelkich wypadków innych osób albo zagrożeniu zdrowia lub życia ludzkiego, ostrzeganie współpracowników, a także inne osoby o grożącym niebezpieczeństwie,

  7.  współdziałanie z przełożonymi oraz służbą bhp w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

§ 9

Do obowiązków studentów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy i nauki należy przestrzeganie przepisów i zasad bhp, a w szczególności:

  1. znajomość przepisów i zasad bhp obowiązujących studentów podczas przebywania w uczelni,

  2. udział w szkoleniach oraz instruktażach z bezpieczeństwa i higieny pracy, a także poddawanie się wymaganym sprawdzianom w tym zakresie,

  3. wykonywanie zadań i ćwiczeń podczas prac w laboratoriach, warsztatach, pracowniach, a także podczas zajęć z wychowania fizycznego w sposób zgodny z przepisami i zasadami bhp oraz stosowanie się do zaleceń i wskazówek prowadzących zajęcia,

  4. dbanie o przydzielone środki ochrony indywidualnej oraz stosowanie ich zgodnie z przeznaczeniem,

  5. dbanie o porządek i ład w miejscu odbywania zajęć,

  6. poddawanie się okresowym, kontrolnym i innym zleconym badaniom lekarskim oraz stosowanie się do wskazań lekarskich,

  7. niezwłoczne powiadomienie prowadzącego zajęcia o zauważonym wypadku, udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym oraz ostrzeżenie innych osób o zauważonym zagrożeniu wypadkowym.

§ 10

Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierz się prorektorowi ds. studenckich i nauczania i dyrektorowi administracyjnemu.

§ 11

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

Rektor

prof. dr hab. Michał Mazurkiewicz


Historia wersji
Wytworzył: Michał Mazurkiewicz
Data wytworzenia: 15-04-2003
Opublikowane przez: Maria Szołomicka-Gerlicz
Data publikacji: 19-03-2009 09:48
Ostatnio zaktualizował: Piotr Kaługa
Data ostatniej aktualizacji: 29-02-2020 07:51