2022 rok

Uchwała nr 43/2022 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 16 grudnia 2022 roku

AKT PRAWNY ZMIENIONY

w sprawie wprowadzenia zmian do Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonego w życie uchwałą nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 28 czerwca 2019 roku z późn. zm.

Na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 1 i art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574 z późn. zm.) oraz § 12 ust. 1 pkt 1 i § 15 ust. 3 i ust. 4 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu stanowiącego załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego z dnia 28 czerwca 2019 roku w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z późn. zm. uchwala się, co następuje:


§ 1

W Statucie Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, stanowiącym załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego z dnia 28 czerwca 2019 roku w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z późn. zm., wprowadza się następujące zmiany:

1. § 13 otrzymuje brzmienie:

„1. Senat uczelni liczy 48 członków.
2. W skład senatu wchodzą:
1) rektor, jako przewodniczący;
2) profesorowie i profesorowie uczelni, którzy łącznie z rektorem stanowią nie mniej niż 50% składu senatu;
3) studenci i doktoranci, którzy stanowią nie mniej niż 20% składu senatu;
4) nauczyciele akademiccy zatrudnieni na stanowiskach innych niż określone w pkt 2 i pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi, którzy stanowią nie mniej niż 25% składu senatu.

3. Wśród członków senatu określonych w ust. 2 pkt 1, 2 i 4 zapewnia się równoliczną reprezentację wiodących dyscyplin naukowych i co najmniej jednego przedstawiciela reprezentującego pozostałe dyscypliny naukowe.

3a. W grupie członków senatu określonych w ust. 2 pkt 4 zapewnia się co najmniej po jednym przedstawicielu spośród trzech następujących grup:

1) nauczyciele akademiccy będący pracownikami jednostek ogólnouczelnianych i pracownicy określeni w § 65 pkt 3 i 4;
2) pracownicy określeni w § 65 pkt 1 i 2;
3) pracownicy określeni w § 65 pkt 5 i 6.

4. Liczbę studentów i doktorantów ustala się proporcjonalnie do liczebności obu tych grup na uczelni, z tym że każda z tych grup jest reprezentowana przez co najmniej jednego przedstawiciela.

5. Członkiem senatu może być osoba, która spełnia wymagania określone w § 20 ust. 1 pkt 1–5 i 7 statutu.

6. Członkostwo w senacie uczelni wygasa w przypadku śmierci, rezygnacji z członkostwa, niezłożenia oświadczenia lustracyjnego lub informacji lustracyjnej albo zaprzestania spełniania wymagań określonych w ust. 5.

7. Wygaśnięcie członkostwa w senacie stwierdza przewodniczący senatu. W przypadku ustania członkostwa w senacie uczelni niezwłocznie przeprowadza się wybory nowego członka na okres do końca kadencji.

8. Zasady wyboru członków senatu, z wyjątkiem Rektora, określa § 31, 32, 33 statutu”.

2. w § 59 dodaje się zdanie drugie o następującym brzmieniu:

„W przypadku organu kolegialnego, tekst jednolity ogłasza we wskazanym wyżej trybie przewodniczący tego organu.”

3. § 60 otrzymuje brzmienie:

„Rektor informuje niezwłocznie wspólnotę uczelni o treści wydanych zarządzeń, postanowień, uchwał senatu, uchwał rad dyscyplin, uchwał rady uczelni oraz ogłoszonych obwieszczeń, zamieszczając je na stronie BIP, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w statucie.”

4. w § 71 ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

„4) adiunkta – zatrudnia się osobę posiadającą co najmniej stopień doktora i wykazującą się aktywnością naukową;”

5. w § 101 ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) po jednym nauczycielu akademickim, z każdej z dyscyplin, w których prowadzona jest szkoła doktorska, posiadającym tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego, prowadzącym działalność naukową w przynajmniej jednej z tych dyscyplin.”

6. w § 102 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Właściwy organ samorządu doktorantów opiniuje: program kształcenia szkoły doktorskiej oraz zasady rekrutacji do szkoły doktorskiej w terminie 14 dni od dnia przekazania projektu programu przez dyrektora szkoły.”

7. w § 112 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4. Senat nadaje tytuł doktora honoris causa na wniosek rektora lub rady dyscypliny, po zaopiniowaniu we wskazanym niżej trybie.”

8. w § 112 dodaje się ust. 4a, 4b, 4c, 4d i 4e o następującym brzmieniu:

„4a. Wniosek o nadanie tytułu doktora honoris causa składa się do Kapituły Tytułu. Powinien on zawierać życiorys kandydata ze szczególnym uwzględnieniem działalności naukowej, dydaktycznej i zawodowej, propozycję recenzentów (o których mowa w ust. 4c), jak również uzasadnienie.

4b. Kapituła Tytułu wydaje opinię w przedmiocie zasadności procedowania wniosku. W przypadku opinii negatywnej, Kapituła Tytułu informuje o niej wnioskodawcę, a postępowanie w sprawie nadania tytułu doktora honoris causa zostaje umorzone. W przypadku opinii pozytywnej, Kapituła powołuje trzech recenzentów, którymi powinni być wybitni uczeni, specjaliści w dziedzinie reprezentowanej przez kandydata do tytułu, celem wyrażenia opinii o kandydacie. Umowy z recenzentami podpisuje prorektor ds. nauki.

4c. W przypadku, gdy wnioskodawcą jest rektor, może on powołać komisję w celu wykonania czynności polegających na opracowaniu wniosku, w tym zaproponowaniu recenzentów, o których mowa w ust. 4c.

4d. Po zapoznaniu się z opiniami recenzentów, Kapituła Tytułu wyraża stanowisko w przedmiocie zasadności wniosku. Następnie wniosek wraz z całością zgromadzonej dokumentacji zostaje przedłożony senatowi, który głosuje nad nadaniem kandydatowi tytułu doktora honoris causa.

4e. Uchwały rady dyscypliny podjęte w przedmiocie procedowania wniosku o nadanie tytułu doktora honoris causa nie podlegają publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej.”

9. w § 112 ust. 6 wykreśla się.

10. w § 113 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Senat nadaje tytuł „profesora honorowego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu” na wniosek rektora lub rady dyscypliny, po zaopiniowaniu we wskazanym niżej trybie.”

11. w § 113 dodaje się ust. 2a, 2b, 2c, 2d i 2e o następującym brzmieniu:

„2a. Wniosek o nadanie tytułu „profesora honorowego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu” składa się do Kapituły Tytułu, o której mowa w art. 112 ust. 5. Powinien on zawierać życiorys kandydata ze szczególnym uwzględnieniem działalności naukowej, dydaktycznej i zawodowej, propozycję recenzentów (o których mowa w ust. 2c), jak również uzasadnienie.

2b. W przypadku, gdy wnioskodawcą jest rektor, może on powołać komisję w celu wykonania czynności polegających na opracowaniu wniosku, w tym zaproponowaniu recenzentów, o których mowa w ust. 2c.

2c. Kapituła Tytułu może powołać do trzech recenzentów celem zasięgnięcia opinii o kandydacie. W przypadku gdy tytuł ma być nadany w związku z docenieniem wkładu w rozwój nauki, recenzentami powinni być wybitni naukowcy w danej dziedzinie. W pozostałych przypadkach powinny to być osoby posiadające odpowiednie doświadczenie i rozeznanie w obszarze zasług kandydata. Umowy z recenzentami podpisuje prorektor ds. nauki.

2d. Po zaopiniowaniu przez Kapitułę Tytułu, wniosek wraz z całością zgromadzonej dokumentacji zostaje przedłożony senatowi, który głosuje nad nadaniem kandydatowi tytułu „profesora honorowego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.

2e. Uchwały rady dyscypliny podjęte w przedmiocie procedowania wniosku o nadanie tytułu „profesora honorowego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu” nie podlegają publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej.”

12. w § 113 ust. 3 i 4 wykreśla się.


§ 2

Postępowania o nadanie tytułu doktora honoris causa albo tytułu profesora honorowego Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej uchwały podlegają umorzeniu.

§ 3

Pozostałe postanowienia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wprowadzonego w życie uchwałą nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 28 czerwca 2019 roku z późn. zm. pozostają bez zmian.


§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.


Przewodniczący Senatu

prof. dr hab. inż. Jarosław Bosy

Zmiany

Zmiany
Status Akt zmieniający
akt powiązany Obwieszczenie nr 7/2022 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 11 maja 2022 roku
akt zmieniany Uchwała nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 28 czerwca 2019 roku
akt zmieniający Obwieszczenie nr 3/2023 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 16 stycznia 2023 roku
sprostowanie oczywistej omyłki Obwieszczenie nr 2/2023 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 16 stycznia 2023 roku

Historia wersji
Wytworzył: Jarosław Bosy
Data wytworzenia: 19-12-2022
Opublikowane przez: Joanna Kołaczyńska
Data publikacji: 19-12-2022 10:00
Ostatnio zaktualizował: Aleksandra Pomian
Data ostatniej aktualizacji: 17-01-2023 14:19