2019 rok

Uchwała nr 88/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 25 września 2019 roku

w sprawie zasad i trybu potwierdzania efektów uczenia się

Na podstawie art. 28 ust. 1 pkt. 13 oraz art. 71 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668 ze zm.) w związku z art. 269 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1669 ze zm.) oraz § 7 ust. 2 pkt 3 statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu uchwala się co następuje:

§ 1

  1. Potwierdzenie efektów uczenia się, zwane dalej PEU, to formalny proces weryfikacji i uznania efektów uczenia się uzyskanych w procesie uczenia się poza systemem studiów.
  2. Uczelnia może potwierdzić efekty uczenia się uzyskane w procesie uczenia się poza systemem studiów osobom ubiegającym się o przyjęcie na studia na określonym kierunku, poziomie i profilu jeżeli posiada pozytywną ocenę jakości kształcenia na tych studiach albo kategorię naukową A+, A albo B+ w zakresie dyscypliny albo dyscypliny wiodącej, do której przyporządkowany jest ten kierunek.
  3. Efektów uczenia się nie potwierdza się dla kierunku weterynaria.
  4. Efekty uczenia się są potwierdzane w zakresie odpowiadającym efektom uczenia się określonym w programie studiów danego kierunku, poziomu i profilu.
  5. Efekty uczenia się mogą zostać potwierdzone osobie, która posiada:
    1. dokumenty, o których mowa w art. 69 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce i co najmniej pięć lat doświadczenia zawodowego - w przypadku ubiegania się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia;
    2. kwalifikację pełną na poziomie 5 PRK albo kwalifikację nadaną w ramach zagranicznego systemu szkolnictwa wyższego odpowiadającą poziomowi 5 europejskich ram kwalifikacji, o których mowa w załączniku II do zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (Dz. Urz. UE C 111 z 6 maja 2008, str.1) - w przypadku ubiegania się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia;
    3. osobie posiadającej kwalifikację pełną na poziomie 6 PRK i co najmniej trzy lata doświadczenia zawodowego po ukończeniu studiów pierwszego stopnia - w przypadku ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia;
    4. osobie posiadającej kwalifikację pełną na poziomie 7 PRK i co najmniej dwa lata doświadczenia zawodowego po ukończeniu studiów drugiego stopnia albo jednolitych studiów magisterskich - w przypadku ubiegania się o przyjęcie na kolejne studia pierwszego lub drugiego stopnia.
  6. W wyniku PEU można zaliczyć nie więcej niż 50% punktów ECTS przypisanych do zajęć objętych programem studiów.
  7. Liczba studentów na danym kierunku, poziomie i profilu przyjętych przez PEU nie może przekraczać 20% ogólnej liczby studentów na tym kierunku, poziomie i profilu kształcenia. Na wniosek dziekana rektor określa maksymalną liczbę studentów przyjętych przez PEU.

§ 2

  1. Potwierdzenia efektów uczenia się w celu przyjęcia na studia kandydata dokonuje Komisja ds. potwierdzania efektów uczenia się, zwana dalej „komisją PEU”.
  2. Komisję PEU powołuje rektor.
  3. W skład komisji PEU wchodzi 7 członków, w tym co najmniej dwóch posiadających tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego.
  4. Kadencja komisji PEU trwa cztery lata i rozpoczyna się 1 października pierwszego roku danej kadencji władz Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Kadencja pierwszej komisji PEU rozpoczyna się 25 września 2019 r. i trwa do 30 września 2020 roku.
  5. Pracami komisji PEU kieruje przewodniczący. Przewodniczącego powołuje rektor spośród członków komisji.
  6. Przewodniczący komisji PEU może zapraszać do współpracy pracowników uczelni, ze stopniem co najmniej doktora, zgodnie z zakresem prowadzonych przez nich zajęć.
  7. Za przeprowadzenie PEU pobiera się opłaty ustalone w drodze zarządzenia rektora.

§ 3

Procedura przyjęcia na studia poprzez PEU obejmuje następujące etapy:

  1. Złożenie przez kandydata wniosku o przyjęcie na studia na danym kierunku, poziomie, profilu i formie poprzez potwierdzenie efektów uczenia się wraz z dokumentami potwierdzającymi osiągnięte efekty uczenia się. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
  2. Wniosek należy złożyć do Komisji Rekrutacyjnej w terminie do:
    1. 31 marca – w przypadku osoby ubiegającej się o przyjęcie na studia w semestrze zimowym,
    2. 31 października – w przypadku osoby ubiegającej się o przyjęcie na studia w semestrze letnim.
  3. Wniesienie przez kandydata opłaty za postępowanie związane z potwierdzeniem efektów uczenia się na wskazany przez uczelnię rachunek bankowy.
  4. Pisemne poinformowanie kandydata o terminie posiedzenia komisji PEU.
  5. Spotkanie kandydata z komisją PEU, omówienie dokumentacji wskazanych efektów uczenia się podlegających potwierdzeniu, ustalenie metod, form i terminów weryfikacji efektów uczenia się. W postępowaniu dotyczącym PEU weryfikuje się rzeczywistą wiedzę, umiejętności i kompetencje, a dokumentacja dołączona do wniosku ma charakter jedynie uzupełniający, potwierdzający proces uczenia się.
  6. Weryfikacja i ocena posiadanych przez kandydata efektów uczenia się zgodnie z przyjętymi ustaleniami i sporządzenie protokołu. Wzór protokołu stanowi załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
  7. Przekazanie przez komisję PEU protokołu z procedury potwierdzenia efektów uczenia się do Komisji Rekrutacyjnej.
  8. Poinformowanie kandydata o przyjęciu lub nieprzyjęciu na studia.
  9. Oceny uzyskane w procesie potwierdzenia efektów uczenia się są wliczane jako oceny końcowe z przedmiotu do średniej ocen ze studiów zgodnie z Regulaminem studiów UPWr. Zaliczenie zajęć w wyniku procedury potwierdzenia efektów uczenia się dokumentowane jest w USOS.
  10. W przypadku, gdy liczba kandydatów ubiegających się o przyjęcie przez PEU na dany kierunek, poziom, profil i formę przekracza limit określony w § 1 ust. 7, Komisja Rekrutacyjna tworzy listę rankingową według liczby punktów ECTS uzyskanych przez kandydatów w wyniku PEU. Kandydaci z najwyższą liczbą punktów ECTS są przyjmowani w pierwszej kolejności.
  11. Minimalna liczba punktów ECTS przyznana w postępowaniu PEU wymagana do ubiegania się o przyjęcie na studia przez PEU wynosi 15.
  12. Przyjęcie na studia przez PEU następuje w drodze wpisu na listę studentów.
  13. Przyjęcie na studia następuje od najbliższego lub następnego semestru po zakończeniu postępowania PEU, po złożeniu przez kandydata kompletu dokumentów wymaganych do przyjęcia na studia, określonych aktualną uchwałą Senatu w sprawie warunków i trybu przyjmowania kandydatów na pierwszy rok studiów stacjonarnych i niestacjonarnych na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu.
  14. Odmowa przyjęcia na studia przez PEU następuje w drodze decyzji administracyjnej.

§ 4

  1. Wszelkie postanowienia komisji PEU, w tym wyszczególnienie metod, form i terminów weryfikacji efektów uczenia się, są potwierdzane pisemnie przez członków komisji i kandydata.
  2. W przypadku osób przyjętych na studia przez PEU dokumentacja postępowania PEU przechowywana jest w teczce studenta.
  3. W przypadku nieprzyjęcia na studia przez PEU, dokumentacja postępowania po upływie 6 miesięcy jest archiwizowana a następnie brakowana.

§ 5

Traci moc uchwała nr 34/2015 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 22 maja 2015 r. w sprawie zasad i trybu potwierdzania efektów uczenia się.

§ 6

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Senatu

Prof. dr hab. inż. Tadeusz Trziszka

Pliki do pobrania


Historia wersji
Wytworzył: Tadeusz Trziszka
Data wytworzenia: 25-09-2019
Opublikowane przez: Piotr Kaługa
Data publikacji: 04-10-2019 12:53
Ostatnio zaktualizował: Joanna Kołaczyńska
Data ostatniej aktualizacji: 07-12-2022 08:31