2018 rok

Uchwała nr 47/2018 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 25 maja 2018 roku

Status aktu prawnego: Stracił moc

w sprawie rocznego wymiaru zadań dydaktycznych nauczycieli akademickich oraz zasad rozliczania godzin dydaktycznych.

Na podstawie art. 130 ust. 2 oraz art. 131. ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2017 r., poz. 2183 ze. zm.) uchwala się, co następuje:

§ 1

Użyte w niniejszej uchwale zwroty oznaczają:

• pensum – obowiązkowy, określony w godzinach obliczeniowych, roczny wymiar zajęć dydaktycznych nauczyciela akademickiego wynikający z zatrudnienia w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu,

• godzina obliczeniowa – 45 minut zajęć dydaktycznych,

• godziny ponadwymiarowe – godziny, które stanowią nadwyżkę ponad ustalone pensum wynikającą z powierzonych i faktycznie zrealizowanych godzin dydaktycznych,

• zajęcia regularne – zajęcia dydaktyczne wynikające z planu studiów i semestralnych rozkładów zajęć,

• zajęcia nieregularne – inne zajęcia dydaktyczne, niewynikające z planu studiów i semestralnych rozkładów zajęć, np. opieka nad pracami dyplomowymi, zajęcia wyrównawcze, zajęcia ze studentami z zagranicy studiującymi w ramach programów międzynarodowych, opieka nad SKN zgodnie z opinią komisji oceniającej działalność SKN,

• osoba spoza uczelni – osoba, która nie jest nauczycielem akademickim zatrudnionym w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu,

• studia w języku obcym – zajęcia w ramach programu międzynarodowego lub UPWR+ lub pełnym cyklu kształcenia w języku obcym,

• zajęcia w ramach programu międzynarodowego – zajęcia w języku obcym prowadzone dla cudzoziemców studiujących w UPWr w ramach wymiany międzynarodowej, np. Erasmus+

• UPWR+ – studia w języku obcym zakończone podwójnym dyplomowaniem w UPWr i uczelni partnerskiej,

• pełny cykl kształcenia w języku obcym – studia pierwszego lub drugiego stopnia oraz jednolite magisterskie zakończone uzyskaniem dyplomu w UPWr.

§ 2

CZAS PRACY I OBOWIĄZKI NAUCZYCIELI AKADEMICKICH

1. Czas pracy nauczyciela akademickiego jest określony zakresem jego obowiązków dydaktycznych, naukowych i organizacyjnych.

2. Do obowiązków nauczyciela akademickiego wynikających ze stosunku pracy należą:

1) w ramach godzin dydaktycznych wliczanych do ustalonego pensum dydaktycznego i ewentualnych godzin ponadwymiarowych:

a) prowadzenie, z zachowaniem dbałości o najwyższą ich jakość, regularnych zajęć dydaktycznych na studiach pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia, do których zalicza się między innymi: wykłady, ćwiczenia, lektoraty, zajęcia sportowe, seminaria dyplomowe, zajęcia prowadzone w systemie kształcenia na odległość, zajęcia dydaktyczne na rzecz innych uczelni, z którymi Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu zawarł porozumienie dotyczące prowadzenia zajęć dydaktycznych;

b) realizowanie zajęć nieregularnych.

2) poza pensum dydaktycznym:

a) inne prace związane z procesem dydaktycznym, do których zalicza się: konsultacje, weryfikację i ewaluację efektów kształcenia osiągniętych przez studentów, potwierdzanie efektów uczenia się, prowadzenie dokumentacji potwierdzającej osiągnięcie zamierzonych efektów kształcenia, udział w egzaminach komisyjnych i dyplomowych, recenzowanie prac dyplomowych, opieka nad praktykami studenckimi, przygotowanie studentów do udziału w akademickich zawodach sportowych, działalność wychowawcza;

b) udział w pracach komisji rekrutacyjnej,

c) udział w projektach i programach związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych i poziomu naukowo-dydaktycznego uczelni,

d) uczestniczenie w pracach organizacyjnych w uczelni;

3. Szczegółowy zakres obowiązków dydaktycznych nauczyciela akademickiego ustala dyrektor instytutu lub kierownik katedry w porozumieniu z dziekanem, a kierownik jednostki międzywydziałowej w porozumieniu z prorektorem ds. studenckich i edukacji, kierując się następującymi zasadami:

1) wymiar czasu pracy nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowiskach naukowo-dydaktycznych obejmuje:

a) przygotowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych - 50%,

b) prowadzenie badań naukowych - 40%,

c) prace o charakterze organizacyjnym - 10%

2) wymiar czasu pracy nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowiskach dydaktycznych obejmuje:

a) przygotowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych - 70%,

b) podnoszenie kwalifikacji zawodowych - 10%,

c) prace o charakterze organizacyjnym - 20%.

4. Nauczyciel akademicki jest zobowiązany do ustalenia przynajmniej dwóch w tygodniu, terminów konsultacji dla studentów - pracownik dydaktyczny w wymiarze nie mniejszym niż 4 godziny, a naukowo-dydaktyczny nie mniej niż 2 godziny tygodniowo. Nauczyciel akademicki prowadzący zajęcia na studiach niestacjonarnych powinien 1 godzinę konsultacji wyznaczyć w czasie trwania zjazdu dla danego kierunku. Harmonogram godzin konsultacyjnych ustalany jest na początku każdego semestru i podawany do wiadomości studentów. Godziny konsultacji, poza godzinami wynikającymi z umowy zlecenia, zobowiązana jest wykazać również osoba z zewnątrz.

§ 3

PENSUM DYDAKTYCZNE NAUCZYCIELI AKADEMICKICH

1. Ustala się następujący wymiar pensum dydaktycznego dla nauczycieli akademickich zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy na stanowiskach:

1) profesor zwyczajny i profesor nadzwyczajny posiadający tytuł naukowy - 210 godzin,

2) profesor nadzwyczajny posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego - 240 godzin,

3) profesor wizytujący - 240 godzin,

4) adiunkt, adiunkt ze stopniem doktora habilitowanego - 240 godzin,

5) asystent, asystent ze stopniem doktora - 240 godzin,

6) starszy wykładowca, wykładowca - 360 godzin,

7) lektor, instruktor - 540 godzin.

2. Ustala się następujący wymiar pensum dydaktycznego dla nauczycieli akademickich zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy:

1) przez cały rok akademicki - proporcjonalnie do wymiaru pensum ustalonego w ust 1. punktach 1-7,

2) w czasie trwania roku akademickiego - ustala indywidualnie rektor, uwzględniając wymiar godzin przyjęty dla danego stanowiska oraz okres zatrudnienia. Rektor decyduje o możliwości realizowania zajęć w wymiarze większym niż ustalony.

3. Określa się wymiar rocznego pensum dydaktycznego dla osób pełniących funkcje jednoosobowych organów uczelni i ich zastępców:

1) rektor - 60 godzin,

2) prorektor, dziekan - 120 godzin,

3) prodziekan - 150 godzin.

Godziny ponadwymiarowe nauczycieli akademickich pełniących funkcje, o których mowa w ust. 3, naliczane są od poziomu pensum ustalonego w ust. 1.

4. Rektor, na wniosek zainteresowanego nauczyciela akademickiego, zaopiniowany przez dziekana, a w przypadku nauczyciela akademickiego zatrudnionego w jednostkach międzywydziałowych - poparty przez prorektora ds. studenckich i edukacji, może obniżyć wymiar pensum dydaktycznego określony w ust. 1, na rok akademicki, w przypadku:

1) posiadania przez nauczyciela akademickiego znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,

2) powołania nauczyciela akademickiego do Polskiej Komisji Akredytacyjnej, Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego lub Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów,

3) otrzymania grantu, w którym zostały przyznane środki dla Uczelni z tytułu obniżenia pensum dydaktycznego dla kierownika/wykonawcy projektu,

4) kierowania/wykonywania projektów badawczych, których łączna wartość przekracza 1,0 mln zł,

5) uzasadnionym innymi ważnymi przyczynami, np.: względami zdrowotnymi.

5. Obniżenie pensum dydaktycznego w przypadkach, o których mowa w ust. 4 pkt 1, 2 i 5 może nastąpić, jeżeli Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu jest jedynym miejscem pracy wnioskodawcy. W przypadku przewidzianym w ust. 4 pkt 3 i 4 - obniżenie pensum, przy dodatkowym zatrudnieniu poza uczelnią, jest możliwe tylko wówczas, gdy dodatkowe zatrudnienie dotyczy projektu, który stanowi podstawę do obniżenia pensum.

6. Obniżenie pensum z powodów wymienionych w ust. 4 wyklucza możliwość zlecania zajęć realizowanych w godzinach ponadwymiarowych. W przypadku, gdy nauczycielowi mimo wszystko zostanie przydzielona większa liczba godzin, rektor odwołuje zgodę na obniżenie pensum lub zwiększa wymiar godzin do poziomu przydzielonych zajęć.

7. Pensum obniżone z przyczyn, o których mowa w ust. 4 nie może być niższe od dolnej granicy pensum określonego ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym.

8. Pensum może zostać obniżone tylko z jednego tytułu.

9. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dotyczących realizacji projektów badawczych finansowanych ze środków UE, rektor może obniżyć kierownikowi projektu roczny wymiar zajęć dydaktycznych do wysokości nie mniejszej niż 60 godzin.

10. Wniosek o obniżenie pensum należy złożyć do rektora przed rozpoczęciem roku akademickiego.

§ 4

ROZLICZANIE ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH NA STUDIACH STACJONARNYCH

1. Dla rozliczenia wszystkich zajęć dydaktycznych przyjmuje się godzinę obliczeniową.

2. Nauczycielowi akademickiemu za opiekę nad pozytywnie ocenioną pracą dyplomową magisterską zalicza się 10 godzin obliczeniowych, a za ocenioną pozytywnie pracę inżynierską lub licencjacką - 5 godzin obliczeniowych. Za pracę dyplomową ocenioną pozytywnie uważa się pracę złożoną w dziekanacie i ocenioną pozytywnie przez recenzentów.

§ 5

ROZLICZANIE ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH NA STUDIACH NIESTACJONARNYCH ORAZ PROWADZONYCH W JĘZYKU OBCYM

1. Za każdą godzinę zajęć przeprowadzoną w ramach godzin ponadwymiarowych na studiach niestacjonarnych (realizowanych w soboty lub niedziele) lub na studiach w języku obcym (o pełnym cyklu kształcenia prowadzonym w języku obcym, UPWR+, Erasmus+) nauczyciele akademiccy otrzymują wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe, zaś doktoranci wynagrodzenie na podstawie umowy zlecenia, według zwiększonych stawek wynagrodzeń: o 20% na studiach niestacjonarnych realizowanych w soboty i niedziele, o 50% na studiach prowadzonych w języku obcym. Wysokość stawek wynagrodzenia za 1 godzinę zajęć określa zarządzenie rektora.

2. Za godziny zajęć realizowane w ramach pensum nauczyciela lub praktyk zawodowych doktorantów na studiach prowadzonych w języku obcym oraz opiekę nad pracą dyplomową, nauczyciele akademiccy otrzymują dodatek specjalny w wysokości 50% stawki za godzinę ponadwymiarową, a doktoranci wynagrodzenie na podstawie umowy zlecenia. Stawki wynagrodzeń określone są w zarządzeniu rektora. Wynagrodzenie nie przysługuje za zajęcia prowadzone jako lektoraty (z wyjątkiem języka łacińskiego).

3. Nauczycielowi akademickiemu będącemu opiekunem praktyki lub stażu studenta zagranicznego, studiującego w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu w ramach programu międzynarodowego Erasmus+, przyznaje się liczbę godzin obliczeniowych według następujących zasad:

- praktyka/staż trwający 1- 3 miesięcy – 10 godzin obliczeniowych

- praktyka/staż trwający 4-6 miesięcy – 20 godzin obliczeniowych.

4. Do rozliczenia zajęć prowadzonych w języku obcym w grupie, do której dołączono studentów odbywających studia w ramach programu międzynarodowego Erasmus+ lub zainteresowanych studentów polskojęzycznych uznaje się wymiar godzin wynikający z karty przedmiotu na kierunku o pełnym cyklu kształcenia prowadzonym w języku obcym lub UPWR+ .

5. W przypadku realizacji zajęć w grupie polskojęzycznej, do której dołączono 1-5 studentów odbywających studia w ramach programu międzynarodowego Erasmus+ do rozliczenia godzin asysty językowej dla studentów Erasmus+ uznaje się wymiar 5 godzin za każdego studenta niezależnie ile godzin wynika z karty przedmiotu dla kierunku w języku polskim. W danym roku akademickim/semestrze liczbę godzin do rozliczenia przyznaje się raz dla wybranego przez studentów Erasmus+ przedmiotu. Przedmioty o tej samej nazwie i efektach kształcenia są uruchamiane tylko raz w roku – zgodnie z ofertą.

6. W przypadku realizacji zajęć w grupie składającej się ze studentów afiliowanych przy różnych wydziałach, godziny rozlicza się proporcjonalnie do liczby studentów z danego wydziału, z wykorzystaniem kodu kierunku przypisanego do właściwego wydziału.

7. Dziekan wydziału może wnioskować o zwiększenie stawki, określonej w ust.1 i 2. Propozycję zwiększenia stawek należy skonsultować z kwestorem i prorektorem ds. studenckich i edukacji oraz przedstawić do akceptacji rektora w ciągu miesiąca od rozpoczęcia roku akademickiego. Finansowanie zwiększonych stawek pochodzi ze środków pozabudżetowych.

8. Wynagrodzenie według zwiększonych stawek nie przysługuje za zajęcia na studiach niestacjonarnych na kierunku weterynaria oraz lektoratach (z wyjątkiem języka łacińskiego) na studiach prowadzonych w języku obcym.

9. Nauczycielowi akademickiemu za opiekę nad pracą dyplomową w języku polskim realizowaną przez studentów studiów niestacjonarnych zalicza się 10 godzin obliczeniowych za pracę magisterską ocenioną pozytywnie, 5 godzin obliczeniowych za pracę inżynierską lub licencjacką ocenioną pozytywnie. Za pracę dyplomową ocenioną pozytywnie uważa się pracę złożoną w dziekanacie i ocenioną pozytywnie przez recenzentów.

10. Nauczycielowi akademickiemu za opiekę nad pracą dyplomową w języku obcym realizowaną przez studentów studiujących na studiach o pełnym cyklu kształcenia prowadzonym w języku obcym oraz UPWR+ a także Erasmus+ zalicza się 20 godzin obliczeniowych za pracę magisterską ocenioną pozytywnie, 10 godzin obliczeniowych za pracę inżynierską lub licencjacką ocenioną pozytywnie. Za pracę dyplomową ocenioną pozytywnie uważa się pracę złożoną w dziekanacie i ocenioną pozytywnie przez recenzentów.

§ 6

GODZINY PONADWYMIAROWE I ROZLICZANIE PENSUM DYDAKTYCZNEGO

1. Pensum nauczyciela powinno być zrealizowane poprzez prowadzenie zajęć regularnych na studiach stacjonarnych realizowanych w języku polskim. Dopuszcza się, w przypadku braku odpowiedniej liczby godzin na studiach stacjonarnych, wliczanie do pensum godzin zajęć na studiach niestacjonarnych, zajęć nieregularnych, zajęć na studiach o pełnym cyklu kształcenia prowadzonych w języku obcym, zajęć prowadzonych w ramach programów międzynarodowych Erasmus+ oraz zajęć UPWR+

2. Godziny dydaktyczne niewykonane z powodu odwołania zajęć przez rektora lub dziekana uznaje się za przepracowane zgodnie z planem, chyba że rektor lub dziekan odwołując zajęcia postanowi inaczej.

3. Zatrudnienie w godzinach ponadwymiarowych nauczyciela akademickiego w ciąży lub wychowującego dziecko w wieku do jednego roku, wymaga pisemnej zgody pracownika.

4. Wynagrodzenie za pracę w godzinach ponadwymiarowych przyznaje się, po dokonaniu rozliczenia faktycznie zrealizowanych godzin dydaktycznych i po rozliczeniu rocznego pensum dydaktycznego, raz w roku po zakończeniu roku akademickiego, według stawek określonych zarządzeniem rektora, obowiązujących w ostatnim dniu okresu, którego dotyczy rozliczenie. Rektor może wyrazić zgodę na dodatkowe wcześniejsze terminy wypłaty wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe, np. w przypadku złożenia i rozliczenia wszystkich sprawozdań jednostek danego wydziału.

5. Ustala się dzień 30 września jako ostateczny termin rozliczania godzin za opiekę nad pracami dyplomowymi wykonanymi w bieżącym roku akademickim. Należności za prace dyplomowe pozytywnie ocenione po tym terminie uregulowane będą w rocznym rozliczeniu następnego roku akademickiego.

6. Godziny ponadwymiarowe pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy przez cały rok akademicki, naliczane są od poziomu pensum ustalonego w § 3 ust. 2 pkt 1.

7. Liczba godzin ponadwymiarowych realizowanych przez pracownika naukowo-dydaktycznego nie powinna przekraczać ¼, a przez pracownika dydaktycznego ½ wymiaru pensum ustalonego w § 3. Limit godzin ponadwymiarowych dla osób zatrudnionych niepełnym wymiarze czasu pracy i w oparciu o § 6 ust. 13 ustalany jest od poziomu pensum ustalonego proporcjonalnie.

8. W uzasadnionych przypadkach nauczycielowi może być powierzone prowadzenie zajęć dydaktycznych w wymiarze przekraczającym odpowiednio ¼ lub ½ pensum, po uzyskaniu pisemnej zgody pracownika, jednak łączna liczba godzin nie powinna przekraczać wartości 100% pensum. W przypadkach jednostkowych, uzasadnionych szczególną koniecznością, za zgodą dziekana, a w jednostkach międzywydziałowych - prorektora ds. studenckich i edukacji, można wyjątkowo przydzielić większą liczbę godzin z zachowaniem wymaganego czasu przeznaczonego na odpoczynek.

9. Określając sposób ustalania i zaliczania godzin pracy, w tym godzin ponadwymiarowych przypadających w okresie usprawiedliwionej nieobecności w pracy dla celu ustalenia wysokości wynagrodzenia przysługującego w tym okresie, uwzględnia się następujące zasady:

1) w czasie choroby lub innej nieprzewidzianej, usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela akademickiego godziny zajęć dydaktycznych wynikające z pensum dydaktycznego, które według planu zajęć przypadałyby na okres tej nieobecności, zalicza się jako godziny przepracowane zgodnie z planem;

2) godziny zaliczone z tytułu nieobecności, o których mowa w pkt. 1, nie wpływają na zmianę wysokości pensum ustalonego w § 3 ust.1 i nie stanowią podstawy do ustalenia liczby godzin ponadwymiarowych;

10. Nauczycielowi akademickiemu, dla którego nie zaplanowano obciążenia dydaktycznego z powodu długotrwałej choroby lub usprawiedliwionej nieobecności spowodowanej np. odbywaniem stażu naukowego lub zawodowego, urlopem macierzyńskim, na warunkach urlopu macierzyńskiego, rodzicielskim, bezpłatnym, dla poratowania zdrowia lub naukowym, w celu ustalenia obowiązującego wymiaru godzin do realizacji w danym roku akademickim, zalicza się jako usprawiedliwione godziny obliczeniowe w wymiarze jednej trzydziestej obowiązującego pensum za każdy tydzień nieobecności przypadającej na okres, w którym prowadzone są zajęcia dydaktyczne. Dotyczy to również planowanego wygaśnięcia stosunku pracy przed zakończeniem roku akademickiego.

11. Nauczycielom akademickim, którzy korzystają z zaliczenia godzin jako usprawiedliwione z powodów wymienionych w ust. 10 nie można zlecać zajęć dydaktycznych w wymiarze przekraczającym obliczony nowy obowiązujący wymiar godzin do realizacji. W przypadku sprawowania przez nauczyciela akademickiego opieki nad pracami dyplomowymi, zakończonej pozytywną oceną tych prac, w okresie usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela, godziny należne za tę opiekę traktuje się jako godziny ponadwymiarowe.

12. Nauczycielowi zatrudnionemu w trakcie trwania roku akademickiego w pełnym wymiarze czasu pracy ustala się pensum proporcjonalnie do przepracowanego okresu w danym roku akademickim wg zasady: pensum ustalone dla danego stanowiska pomniejszone o jedną trzydziestą obowiązującego pensum za każdy tydzień nieobecności przypadającej na okres, w którym prowadzone są zajęcia dydaktyczne. Przepracowane godziny ponad ustalony wymiar pensum są zaliczane jako godziny ponadwymiarowe.

13. Nauczycielowi akademickiemu, któremu zaplanowano godziny dydaktyczne w danym roku akademickim, w przypadku nieprzewidzianego rozwiązania umowy o pracę, ustala się pensum proporcjonalne do okresu zatrudnienia i od tego pensum nalicza godziny ponadwymiarowe.

14. Nauczycielowi, któremu zaplanowano zajęcia na dany rok akademicki, a który w trakcie trwania roku akademickiego zgłosił zamiar wyjazdu na staż lub korzystania z urlopu innego niż wypoczynkowy, godziny przypadające na czas nieobecności, a wynikające z powierzeń i rozkładów zajęć traktuje się jako usprawiedliwione i przepracowane, o ile suma tych godzin i godzin faktycznie zrealizowanych nie przekracza wymiaru pensum ustalonego dla danego stanowiska w § 3 ust 1. Podstawą do obliczenia ewentualnych godzin ponadwymiarowych są godziny faktycznie zrealizowane, których łączna liczba przekracza pensum ustalone w § 3 ust. 1.

15. Planowanie i rozliczanie godzin dydaktycznych:

1) poszczególne jednostki organizacyjne na podstawie zasad określonych w niniejszej uchwale oraz zleceń zajęć tworzą plan obciążeń dydaktycznych na cały rok akademicki. Plany w formie elektronicznej oraz raporty z USOS (indywidualne przydziały czynności, zestawienia zbiorcze dla przedmiotów i pracowników jednostki) składa się w Dziale Organizacji Studiów. Za plan uważa się raport z systemu sporządzony najpóźniej na dzień 15 września;

2) w ciągu zajęć dydaktycznych, na bieżąco, każdy nauczyciel zobowiązany jest zgłaszać kierownikowi jednostki i osobie rozliczającej godziny dydaktyczne wszelkie zmiany w zakresie prowadzonych przez siebie godzin dydaktycznych. Zgłaszane poprawki niezwłocznie należy wprowadzić do systemu (USOS);

3) po zakończeniu semestru zimowego jednostki organizacyjne zobowiązane są do dokonania w USOS ostatecznego rozliczenia i korekty zajęć z semestru zimowego w terminie 2 tygodni. Po tym terminie zajęcia mogą być poddane ankietyzacji a wprowadzanie zmian nie będzie możliwe;

4) po zakończeniu zajęć dydaktycznych z semestru letniego jednostki organizacyjne niezwłocznie sporządzają końcowe sprawozdanie z faktycznego wykonania zajęć dydaktycznych w roku akademickim. Sprawozdania w formie elektronicznej oraz raporty z USOS (zestawienia zbiorcze dla przedmiotów i pracowników jednostki) składa się w Dziale Organizacji Studiów: jednostki międzywydziałowe i Wydziału Medycyny Weterynaryjnej do 30 czerwca, pozostałe jednostki do 30 września;

5) za prawidłowość rozliczenia pensum pracowników wydziału, praktyk zawodowych doktorantów oraz zajęć powierzonych osobom spoza uczelni, w tym kontrolę rachunkową i merytoryczną rozliczeń rocznych, odpowiada kierownik /dyrektor jednostki oraz dziekan, a w jednostkach międzywydziałowych kierownik tej jednostki;

6) Dział Organizacji Studiów dokonuje kontroli końcowego sprawozdania z realizacji godzin dydaktycznych i rozliczenia pensum wszystkich nauczycieli akademickich, i zleca wypłatę wynagrodzeń za godziny ponadwymiarowe. Weryfikacji podlegają również umowy cywilnoprawne. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Dział Organizacji Studiów przekazuje sprawozdanie jednostce dydaktycznej w celu dokonania korekty.

§ 7

ZLECANIE ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH I WYNAGRADZANIE OSÓB ZATRUDNIONYCH NA PODSTAWIE UMÓW CYWILNOPRAWNYCH

1. Wszystkie zajęcia dydaktyczne prowadzone są na podstawie umów zlecenia.

2. Osoby spoza uczelni (w tym doktoranci UPWr) otrzymują wynagrodzenie według stawek określonych w zarządzeniu rektora. W wyjątkowych przypadkach, przy braku danego specjalisty na uczelni, dziekan może zwiększyć ustaloną stawkę maksymalnie o 100%.

3. Osoby spoza uczelni, będące czynnymi zawodowo pracownikami przedsiębiorstw i instytucji współpracujących z uczelnią, zapraszane w celu przygotowania i przeprowadzenia wykładu, są wynagradzane według stawki określonej w zarządzeniu rektora.

§ 8

RODZAJE ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH I LICZEBNOŚCI GRUP STUDENCKICH

1. W Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu prowadzone są następujące zajęcia dydaktyczne:

1) wykłady,

2) seminaria dyplomowe i pracownie,

3) ćwiczenia audytoryjne,

4) ćwiczenia terenowe,

5) ćwiczenia laboratoryjne,

6) ćwiczenia projektowe,

7) ćwiczenia kliniczne,

8) staże kliniczne,

9) lektoraty,

10) zajęcia sportowe.

2. Ustala się następującą, podstawową liczebność grup studenckich dla poszczególnych rodzajów zajęć:

1) ćwiczenia audytoryjne - 32 osób,

2) ćwiczenia laboratoryjne, projektowe, terenowe, lektoraty, seminarium i pracownie - 16 osób,

3) ćwiczenia kliniczne i staże kliniczne - 9 osób,

4) zajęcia z wychowania fizycznego - 25 osób,

5) pływanie, aqua aerobik, rehabilitacja ruchowa, narciarstwo, tenis - 15 osób,

6) grupy obcojęzyczne w ramach programów międzynarodowych, np. Erasmus+ - 6 osób.

3. Liczbę grup ustala się poprzez podzielenie liczby studentów danego roku przez podstawową liczebność grupy studenckiej. Otrzymany wynik zaokrągla się do liczby całkowitej. Podziału na grupy dokonuje dziekan.

4. Ze względu na bezpieczeństwo studentów, pracowników, warunki lokalowe, liczbę stanowisk ćwiczeniowych oraz inne uzasadnione przyczyny, dziekan może zmniejszyć liczebność grup ustaloną w ust. 2.

5. Realizacja przedmiotów z obszarów nauk humanistycznych i społecznych odbywa się w formie wykładów w grupach o liczebności 80-110 studentów.

6. Zajęcia dydaktyczne z przedmiotów fakultatywnych oraz specjalności mogą być uruchomione, gdy liczba studentów zapisanych na przedmiot/specjalność równa jest co najmniej podstawowej liczebności jednej grupy laboratoryjnej.

7. Zajęcia dydaktyczne dla wydzielonych grup Erasmus+ mogą być uruchomione, gdy liczba studentów zapisanych na przedmiot równa jest co najmniej podstawowej liczebności jednej grupy.

8. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą prorektora ds. studenckich i edukacji, możliwe jest uruchomienie zajęć z przedmiotów w ofercie ogólnouczelnianej (przedmioty humanistyczne i społeczne, języki obce i wychowanie fizyczne) dla mniejszej liczby studentów.

§ 9

W przypadkach nieuregulowanych niniejszą uchwałą mają zastosowanie: ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym, Statut Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 2 grudnia 2016 roku w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej (Dz. U. z 2016 roku poz. 2063) i inne wewnętrzne akty normatywne Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.

§ 10

Dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych zobowiązani do przestrzegania postanowień niniejszej uchwały, zaś nadzór nad ich wykonaniem sprawują dziekani wydziałów oraz prorektor ds. studenckich i edukacji.

§ 11

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 2018 roku.

Przewodniczący Senatu

prof. dr hab. inż. Tadeusz Trziszka

Zmiany

Zmiany
Status Akt zmieniający
akt zmieniający Uchwała nr 122/2018 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 19 grudnia 2018 roku
akt powiązany Obwieszczenie nr 2/2022 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 3 marca 2022 roku

Historia wersji
Wytworzył: Tadeusz Trziszka
Data wytworzenia: 25-05-2018
Opublikowane przez: Tomasz Lewandowski
Data publikacji: 05-06-2018 12:56
Ostatnio zaktualizował: Aleksandra Pomian
Data ostatniej aktualizacji: 05-04-2023 12:17