2011 rok

Uchwała nr 82/2011 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 25 listopada 2011 roku

w sprawie ustalenia wytycznych dla rad wydziałów do projektowania planów studiów i programów kształcenia zgodnie z wymaganiami Krajowych Ram Kwalifikacji w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu

Na podstawie art. 62 ust. 1 - ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) oraz rozdz. 3 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r. (Dz. U. nr 243, poz. 1045) w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia określa się terminy oraz wymaganą dokumentację stanowiącą podstawę do podjęcia przez radę wydziału uchwały w sprawie programu kształcenia na danym kierunku studiów, poziomie i profilu kształcenia z uwzględnieniem formy studiów, a także § 43 ust. 1 pkt 4 statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu uchwala się, co następuje:


§ 1

Program kształcenia dla określonego kierunku i poziomu kształcenia oraz dla określonego profilu lub profili kształcenia na tym kierunku obejmuje opis zakładanych efektów kształcenia oraz program studiów, stanowiący opis procesu kształcenia prowadzącego do uzyskania tych efektów.

§ 2

Dla programów pierwszego i drugiego stopnia kształcenia, prowadzonych przez wydziały nieposiadające uprawnień habilitacyjnych w danym obszarze kształcenia (art. 11 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym), których realizacja rozpoczyna się w roku akademickim 2012/2013, nie zaleca się wprowadzania zmian programowych, w zakresie przedmiotów o łącznej wartości punktów ECTS przekraczającej 30% sumy punktów ECTS za cały program studiów, w porównaniu z programem z roku 2011/2012.

§ 3

Termin podjęcia uchwały przez rady wydziałów w sprawie programów kształcenia studiów pierwszego stopnia i drugiego stopnia i złożenia wniosku o przyjęcie efektów kształcenia dla tego programu przez senat upływa z dniem 30 kwietnia 2012 roku.

§ 4

Dokumentacja programu kształcenia powinna składać się z następujących głównych części:

  1. Ogólnej charakterystyki prowadzonych studiów, w której określone są:
    a)  nazwa kierunku studiów,
    b)  poziom kształcenia,
    c)  profil kształcenia,
    d)  forma studiów,
    e) tytuł zawodowy uzyskiwany przez absolwenta,
    f)  przyporządkowanie do obszaru lub obszarów kształcenia,
    g) wskazanie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych do których odnoszą się efekty kształcenia,
    h) wskazanie związku z misją uczelni i strategią jej rozwoju,
    i)  ogólne cele kształcenia oraz możliwości zatrudnienia (typowe miejsca pracy) i kontynuacji kształcenia przez absolwentów studiów,
    j)  wymagania wstępne (oczekiwane kompetencje kandydata) – zwłaszcza w przypadku studiów drugiego stopnia,
    k)  zasady rekrutacji,
    l)   różnice w stosunku do innych programów o podobnie zdefiniowanych celach i efektach kształcenia prowadzonych w uczelni;

  2. Opisu zakładanych efektów kształcenia, które:
    a)  dla określonego programu kształcenia powinny być spójne,
    b)  powinny być wyrażone w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych,
    c)  powinny uwzględniać właściwe dla określonego kierunku efekty kształcenia z obszaru kształcenia lub obszarów kształcenia, do których przyporządkowany jest dany program kształcenia,
    d)  powinny być takie same dla kierunku studiów prowadzonych w formie stacjonarnej i niestacjonarnej;

  3. Opisu programu studiów, w którym powinno się określić:
    a)  liczbę punktów ECTS konieczną dla uzyskania kwalifikacji odpowiadających poziomowi studiów,
    b)  liczbę semestrów,
    c)  moduły kształcenia – zajęcia lub grupy zajęć – wraz z przypisaniem do każdego modułu zakładanych efektów kształcenia oraz liczby punktów ECTS,
    d)  sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia osiąganych przez studenta,
    e)  plan studiów prowadzonych w formie stacjonarnej i niestacjonarnej,
    f)  łączną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów,
    g)  łączną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla określonego kierunku, poziomu i profilu kształcenia,
    h)  łączną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, w tym zajęć laboratoryjnych i projektowych,
    i)  minimalną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać, realizując moduły kształcenia oferowane na zajęciach ogólnouczelnianych lub na innym kierunku studiów,
    j)   minimalną liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać na zajęciach z wychowania fizycznego,
    k)  wymiar, zasady i formę odbywania praktyk w przypadku gdy program kształcenia przewiduje praktyki,
    l)   w przypadku programu studiów dla kierunku przyporządkowanego do więcej niż jednego obszaru kształcenia procentowy udział liczby punktów ECTS dla każdego z tych obszarów w łącznej liczbie punktów ECTS, ponadto
    m)  program studiów powinien umożliwiać studentowi wybór modułów/przedmiotów kształcenia w wymiarze nie mniejszym niż 30% punktów ECTS;

  4. Opisu warunków prowadzenia studiów i sposobów realizacji kształcenia, w którym powinno się określić:
    a)  zasoby kadrowe,
    b)  infrastrukturę dydaktyczną,
    c)  sposób prowadzenia niektórych form zajęć;

  5. Opisu wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia, w którym uwzględnia się:
    a)  wszystkie formy weryfikowania efektów kształcenia osiągane przez studenta w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych,
    b)  dokonywane przez studentów oceny nauczycieli akademickich w zakresie wypełniania przez nich obowiązków dydaktycznych,
    c)  wnioski z monitorowania karier zawodowych absolwentów uczelni.

§ 5

Szczegółowy sposób projektowania, realizacji i oceny rezultatów planów studiów i programów kształcenia określi rektor pismem okólnym.

§ 6

Plany studiów i programy kształcenia przygotowane wg przedstawionych wytycznych będą obowiązywały w Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu od 1 października 2012 roku.

§ 7

Wykonanie uchwały powierza się prorektorowi ds. studenckich i nauczania.

§ 8

Uchwała senatu wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

 Przewodniczący Senatu

 prof. dr hab. Roman Kołacz



Historia wersji
Wytworzył: Roman Kołacz
Data wytworzenia: 25-11-2011
Opublikowane przez: Maria Szołomicka-Gerlicz
Data publikacji: 25-11-2011 07:47
Ostatnio zaktualizował: Sebastian Wuczkowski
Data ostatniej aktualizacji: 09-09-2014 08:25