2020 rok

Pismo okólne nr 13/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 9 czerwca 2020 roku

Status aktu prawnego: Stracił moc

w sprawie wytycznych dotyczących wyposażenia obiektów UPWR w środki ochrony przed zakażeniem COVID-19, oraz zachowań wszystkich osób przebywających w obiektach Uczelni w związku ze stopniowym przywracaniem funkcjonowania UPWr

Na podstawie art. 23 ust. 1 i 2 pkt 2 oraz art. 50 ust. 1 i 51 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz.85 ze zm.), §8 ust. 2, ust. 3 pkt 2, 18 i 19 Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu ze zm. uchwalonego w dniu 28 czerwca 2019 r. stanowiącego załącznik do uchwały nr 56/2019 Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego z dnia 28 czerwca 2019 roku w sprawie uchwalenia Statutu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu w związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r. poz. 491 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 maja 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania niektórych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem covid-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 911):

1. W celu bezpiecznego korzystania z obiektów UPWr oraz zapewnienia bezpiecznych warunków dla wszystkich osób przebywających na terenie Uczelni:

a) przed wejściem do każdego budynku należy założyć maseczki i jednorazowe rękawice, szczególnie w miejscach przebywania większej liczby osób i braku możliwości zachowywania cały czas dystansu społecznego.

b) w przypadku studentów, doktorantów i pracowników przyjeżdżających do Polski z krajów, gdzie pandemia SARS-CoV-2 jest czynna, a student, doktorant czy pracownik miał kontakt z osobami potencjalnie zakażonymi SARS-CoV-2 zalecane jest:

- badanie lekarskie w przychodni z pobraniem próbek do badań w kierunku SARS-CoV-2 metodą PCR;

- samoobserwacja i kwarantanna domowa przez 14 dni oraz ponowne kontrolne badanie wirusologiczne po tym terminie.

2. W celu zapewnienia bezpiecznych warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych z bezpośrednim udziałem studentów na terenie Uczelni:

a) przed zajęciami studenci powinni otrzymać i zapoznać się z podstawowymi informacjami dotyczącymi możliwych sposobów zapobiegania zakażeniu SARS-CoV-2. Powinno się udostępnić im także numery telefonów do stacji sanitarno-epidemiologicznej lub najbliższego oddziału zakaźnego;

b) obowiązuje nakaz noszenie maseczek przez pracowników i studentów w trakcie zajęć dydaktycznych (środki ochrony osobistej powinny być każdorazowo utylizowane po zajęciach);

c) u każdego wchodzącego na salę wskazany jest pomiar temperatury; w razie wzrostu temperatury ciała powyżej 37,10 C wskazane jest odsunięcie od udziału w zajęciach lub prowadzenia zajęć danej osoby.

d) w zajęciach dydaktycznych może uczestniczyć wyłącznie osoba zdrowa, bez objawów chorobowych sugerujących chorobę zakaźną. Nie mogą w nich uczestniczyć studenci i nauczyciele oraz inni pracownicy, którzy są chorzy, przebywają w domu z osobą odbywającą kwarantannę lub izolację w warunkach domowych, albo sami są objęci kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych;

e) jeżeli uczestnik zajęć przejawia niepokojące objawy choroby zakaźnej należy niezwłocznie odsunąć go od zajęć, odizolować w przygotowanym wyznaczonym pomieszczeniu lub wyznaczonym miejscu z zapewnieniem minimum 2 m odległości od innych osób; a następnie powiadomić Wojewódzką Stację Sanitarno-Epidemiologiczną we Wrocławiu (WSSE) (tel. alarmowe: 71 328 30 41 do 49; 71 328 70 55; 71 328 71 25; 71 328 70 08):

- w przypadku kiedy stan zdrowia nie wymaga pomocy, osoba udaje się do domu własnym transportem, nie korzystając z transportu publicznego oraz unikając skupisk ludzi;

- w sytuacji nagłego pogarszania się stanu zdrowia osoby należy wezwać pogotowie ratunkowe, celem przewiezienia do najbliższego oddziału zakaźnego,

- obszar, w którym poruszała się osoba podejrzana o zakażenie SARS-CoV-2, należy poddać gruntownemu sprzątaniu zgodnie z obowiązującymi procedurami oraz dezynfekcji powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, włączniki, uchwyty);

f) w pomieszczeniu, w którym odbywają się zajęcia nie powinny przebywać osoby postronne inne niż studenci i pracownicy zaangażowani w proces dydaktyczny;

g) na zajęcia nie powinno się przynosić zbędnych rzeczy, w tym telefonów komórkowych;

h) każda osoba korzysta z własnych, o ile to możliwe, przedmiotów niezbędnych do sprawnej i skutecznej realizacji zajęć. Konieczna jest dezynfekcja przedmiotów używanych wspólnie, jeżeli nie są to materiały jednorazowe. Nie można pożyczać przedmiotów innych uczestników zajęć;

i) studenci mogą w czasie przerwy w zajęciach opuścić budynek, w którym zajęcia się odbywają lub przebywać na jego terenie jeżeli zapewniona jest odpowiednia przestrzeń pozwalająca na przestrzeganie dystansu społecznego, określonego przepisami prawa, wynoszącego przynajmniej 2 metry od drugiej osoby;

j) czekając na wejście na zajęcia studenci powinni zachować odstęp minimum 2 m,

k) przed wejściem na salę, gdzie odbywają się zajęcia uczestnicy powinni zdezynfekować ręce, powinna być udostępniona instrukcja prawidłowej dezynfekcji rąk;

l) miejsca do siedzenia należy zorganizować w taki sposób, aby pomiędzy osobami zachowany był co najmniej 1,5-metrowy odstęp w każdym kierunku, należy wyraźnie oznaczyć krzesła, których nie można zajmować;

m) w przypadku zajęć laboratoryjnych stanowiska pracy powinny być zorganizowane w taki sposób, aby zapewnić 1,5-metrowy odstęp pomiędzy studentami;

n) wszystkie drzwi do pomieszczeń, po których poruszają się studenci powinny być otwarte, w miarę możliwości tak, aby nie trzeba było ich otwierać. Jeżeli ze względów bezpieczeństwa drzwi nie mogą być otwarte, klamki/ uchwyty i powierzchnie, które mogą być dotykane powinny być regularnie dezynfekowane;

o) pomieszczenia dydaktyczne powinny być regularnie wietrzone w tym, przed zajęciami, nie rzadziej niż co godzinę w trakcie zajęć, pomiędzy zajęciami powinna obowiązywać odpowiednia dla bezpiecznej wymiany osób i przewietrzenia przerwa;

p) studenci przed wejściem na zajęcia zostawiają rzeczy osobiste – plecak, torbę, kurtkę, telefon, w miejscu wyznaczonym przez prowadzącego zajęcia, który powinien zadbać by studenci ostawiając lub odbierając swoje rzeczy zachowywali odpowiednie środki bezpieczeństwa (odległość od innych osób);

q) miejsca siedzące i powierzchnie dotykowe należy dezynfekować przed i po każdych zajęciach;

r) należy unikać tworzenia się grup studentów przed zajęciami (sale należy otwierać odpowiednio wcześniej), , w ich trakcie i po zajęciach, zorganizować wejście na zajęcia w sposób uniemożliwiający grupowanie się osób (np. odstępy czasowe), poinstruować, aby spostrzeżeniami po zajęciach dzielili się między sobą z wykorzystaniem mediów społecznościowych;

s) informacja (dwujęzyczna) o maksymalnej, dopuszczalnej liczbie osób przebywających w sali powinna być umieszczona na drzwiach wejściowych;

t) na zajęciach w danym pomieszczeniu może przebywać maksymalna liczba osób wskazana na informacji (dwujęzycznej) na drzwiach. Prowadzący ma obowiązek przed rozpoczęciem zajęć policzyć osoby przebywające w sali;.

u) zaliczenia i egzaminy kończące zajęcia oraz egzaminy dyplomowe i egzaminy magisterskie w siedzibie uczelni powinny odbywać się wyłącznie w niewielkich grupach z zachowaniem środków ostrożności zalecanych w aktualnej sytuacji epidemiologicznej, dla prowadzenia zajęć dydaktycznych, a zwłaszcza:

- powinny odbyć się w sali o odpowiednim metrażu, przy zachowaniu odpowiednich odległości między poszczególnymi uczestnikami, obligatoryjnym zasłanianiu ust i nosa przez wszystkich uczestników;

- po zakończonym zaliczeniu i egzaminie kończącym zajęcia oraz egzaminie dyplomowym i egzaminie magisterskim sala powinna zostać przewietrzona, a powierzchnie zdezynfekowane;

- studenci powinni być zaopatrzeni we własne artykuły piśmiennicze (długopisy, kartki);

- jeśli używane są mazaki do tablic lub inne pomoce dydaktyczne, to podlegają one dezynfekcji; - należy zrezygnować z elementów towarzyszących egzaminom (podziękowania, wręczenia kwiatów, itp.).

3. W celu zapewnienia bezpiecznych warunków pracy pracowników administracyjnych:

a) W biurach administracji uczelni poszczególne stanowiska pracy powinny być rozmieszczone tak, aby odległość między nimi wynosiła min. 1,5 metra. W przypadku, gdy nie ma możliwości przystosowania pomieszczenia w taki sposób, należy wprowadzić pracę zdalną naprzemienną

b) W przypadku sytuacji, gdy konieczny będzie kontakt z interesariuszami istotne jest wykorzystywanie środków ochrony osobistej w tym maseczek lub przyłbic

4. W celu zapewnienia bezpiecznych warunków mieszkańcom domów studenckich:

a) należy dezynfekować ręce przy wejściu do budynku (dozowniki z płynem odkażającym wraz z dwujęzyczną instrukcją obsługi powinny znajdować się w widocznych miejscach, przy każdym wejściu do budynku);

b) należy przestrzegać zasad dystansu społecznego, a w szczególności unikania gromadzenia się;

c) należy zasłaniać usta i nos (przy użyciu maseczki, przyłbicy itp.) przy korzystaniu z przestrzeni wspólnej (korytarze, kuchnie);

d) należy wprowadzić ograniczenia dotyczące maksymalnej liczby osób, które mogą przebywać jednocześnie w ogólnodostępnych miejscach, takich jak kuchnia, sala nauki, sala TV i in.;

e) należy w sprawach administracyjnych kontaktować się telefonicznie lub mailowo;

f) wprowadzić do odwołania zakaz odwiedzin przez gości zewnętrznych i zgromadzeń na terenach domów studenckich;

g) w każdym domu studenckim należy zabezpieczyć wolny moduł pokój-łazienka/toaleta do celów izolacji (student poddany izolacji lub kwarantannie powinien przebywać w osobnym pokoju z osobnym sanitariatem. część do izolacji powinna zostać oddzielona od pozostałych pomieszczeń. osoby poddane izolacji i kwarantannie nie mogą opuszczać pomieszczeń, w których przebywają);

h) należy poinformować mieszkańców domów studenckich, którzy zauważą u siebie objawy chorobowe wskazujące na COVID-19, że są zobowiązani do niezwłocznego zgłoszenia tego faktu telefonicznie do kierownictwa domu studenckiego i powstrzymania się od przemieszczania po częściach wspólnych budynku. Kierownik domu studenckiego lub wyznaczony przez niego pracownik kontaktuje się z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną celem ustalenia dalszego postępowania,

5. W celu zapewnienia bezpieczeństwa w trakcie korzystania z biblioteki, czytelni lub muzeum należy stosować wytyczne znajdujące się na stronie https://www.gov.pl/web/rozwoj/biblioteki. Ponadto książki powinny być wypożyczane z wykorzystaniem systemu online, aby ograniczyć kontakty wypożyczających z pracownikami biblioteki; terminowe oddawanie książek (bez naliczania kar) powinno odbywać się bez udziału pracowników biblioteki, np. tworząc miejsce, w które użytkownik będzie mógł odłożyć książkę bezkontaktowo; osoby korzystające z czytelni powinny przed wejściem do niej zdezynfekować ręce, a korzystając ze zbiorów bibliotecznych używać jednorazowych rękawiczek.

Rektor

Prof. dr hab. Tadeusz Trziszka

Zmiany

Zmiany
Status Akt zmieniający
akt uchylający Zarządzenie nr 278/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 24 września 2020 roku

Historia wersji
Wytworzył: Tadeusz Trziszka
Data wytworzenia: 09-06-2020
Opublikowane przez: Piotr Kaługa
Data publikacji: 09-06-2020 13:00
Ostatnio zaktualizował: Piotr Kaługa
Data ostatniej aktualizacji: 24-09-2020 13:52